Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Flite Mini Funtana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Flite Mini Funtana

    Her er en liten oppsummering av "byggingen". Tror det meste er med... Skal legge ut noen bilder når jeg får tid. Film av jomfuturen er på gang.

    VIDEOKLIPP:
    http://vildasen.net/video/Minif.wmv (33MB - Diverse)
    http://vildasen.net/video/mf.wmv


    Om byggingen:

    I esken lå alt av skruer, muttre, skiver, hjul, overføringer osv. Kort sagt alt som trengs for å få flyet i lufta med unntak av elektronikken og lim (du trenger tynn og medium CA (superlim) samt litt 5min epoxy i følge byggeveiledningen som var med).

    Byggeveiledningen er forøvrig svært bra syntes jeg. Den inneholder bilder og gode beskrivelser av hvert enkelt steg. Den forteller deg også hva du trenger av deler og verktøy for å fullføre hvert enkelt steg.

    Steg 1:
    Montering av understell. Understellet består av karbon legger, glassfiber hjulkåper samt skruer, muttre og skiver. Hjulene skrus på selve understellet sammen hjulkåpene. Monter så den medfølgende plastikkskia bakerst på flykroppen. Dette gjøre ved å borre to hull og ha i litt medium CA før du klemmer den på plass.

    Deretter monterer du understellet med to umbrakoskruer + skiver i de ferdiglagde festene i flykroppen.

    Når dette er gjort justeres hjulkåpene slik at de er paralelle med underlaget. Deretter tar du bare en hobbykniv og lager et lite hull i hjulkåpen der hvor festeskruen til hjulkåpen skal skrus inn.

    Byggeveiledningen anbefaler bruk av en eller annen form for gjengelås slik at muttrene på "akslingen" ikke skal skru seg løs... (Jeg klarte selvfølgelig å ta på for mye slik at muttre, skiver og alt låste seg... Ergo vær forsiktig, ta bare litt ytterst på en spiss gjenstand når du påfører det.)

    Vips så var understellet montert!

    Steg 2:
    Montering av balanserorhengsler. Sporene er allerede ferdig utskåret. Det er bare å ta ett lite borr el. å lage noen "trakter" der hvor midten av hengslen skal være slik at limet når bedre inn og limingen blir sterkere. Først monteres hengslene i vingen, deretter settes balanserorene på og limes på plass med CA. Husk å lime på begge sider av hengslene.

    Steg 3:
    Montering av ving.
    Dette er ganske så enkelt. Tre karbon røret inn i en av vingehalvdelene. Tre så dette røret inn i det bakre glassfiberrøret som går igjennom fly kroppen. Tre deretter på den andre vingehalvdelen. Bakerst på vingehalvdelene er det en liten tapp som skal inn i hvert sitt lille hull. Den ene vingehalvdelen min fluktet ikke helt i bakkant mot flykroppen så jeg tok en dråpe CA og limte de fast. Jeg kommer ikke til å verken demontere eller gå over til å bruke det fremre vingefestet med det samme uansett. Det var ikke så stort mellomromm at det ville hatt noen betydning, men av estetiske grunner valgte jeg nevnte løsning.

    Steg 4:
    Montering av høyderor og hengslig av høyderor.
    Høyderoret tres inn i sporet som er ferdig utfrest og justeres NØYE slik at det er like langt ut på hver side i forhold til kroppen samt at det har lik avstand frem til vingen på begge sider. I tillegg sjekker du at det er paralellt med vingen. Om det ikke er det er det bare å pusse litt forsiktig på den ene eller andre siden i sporet i flykroppen til det er perfekt. Deretter markerer du med en tynn tusj på høyderoret langsmed flykroppen(husk undersiden også!). Dette er for å vite hvor det skal sitte når du skal lime det. Når dette er gjort tar du det ut igjen. Nå skjærer du forsiktig av betrekningen litt innenfor markeringene dine. Deretter smetter du høyderoret på plass igjen. På ny dobbeltsjekker du NØYE at høyderoret sitter der det skal før du til slutt limer det med CA.

    Nå monterer du selve høyderoret på samme måte som du monterte balanserorene.

    Steg 5:
    Montering av sideroret.
    Sideroret settes på plass, marker hvor langt opp du må fjerne betrekningen. Når dette er gjort fjerner du betrekningen og finner frem en vinkellinjal og sørger for at sideroret står 90 grader på flykroppen / høyderoret. Om det ikke gjør det pusser du litt på siderorsstaben slik at resultatet blir perfekt. Deretter er det bare å lime fast med tynn CA.

    Når dette er gjort monterer du selve roret på samme måte som du monterte balanserorene

    Steg 6:
    Montering av motor
    Dette steget avhenger veldig av hva slags motor du skal montere. Om du bruker en børsteløs sammen med giret som fulgte med så er dette det letteste. Dersom du har Axi motor el. som ikke lar seg feste på den "bjelken" som fulgte med så må du finne frem litt tynn kryssfiner el. Jeg brukte 3 mm kryssfinner, skjerte ut et kvadrat jeg monterte motoren på. Deretter målte jeg hvor langt under bjelken akslingen ville kommet til å sitte om jeg hadde brukt giret som fulgte med. Så limte jeg bjelken fast til kvadratet jeg hadde montert motoren på med epoxy slik at jeg fikk akslingen der jeg ville i forhold til bjelken. Jeg får da også det høyre og nedtrekket som er planlagt for modellen. Når dette var herdet monterte jeg bjelken i de sporene som var frest ut for den. Lengden måtte justeres og testes ved at jeg tredde cowligen over motoren for å se hvor langt ut fra firewallen jeg måtte ha motoren. Når dette var gjort limte jeg fast bjelken og forsterket motormonteringen ved at jeg borret hull i kvadratet motoren var montert på og i firewallen og limte inn 2 furustenger med epoxy. Om dette holder får tiden vise. Det var ihvertfall enkelt og resultatet ble ihvertfall tilsynelatende bra.

    Steg 6:
    Montering av radioutstyr.
    Dette er svært enkelt. Start med vingeservoene. Tre ledningene igjennom hulet som er ferdig utskjert for servoen og ut i enden av vingen. Enten må du ha en servo med litt lang ledning f.eks hs-55 eller så kan du f.eks bruke w-084 sammen med en kabelforlenger. Skru fast servoene og monter de med følgende roroverføringene og rorhornene. Rorhornene limes med epoxy. Deretter gjør du det samme med høyde og siderorsservoene. Her trengs det kabelforlengere uansett hva slags servoer du bruker, men det er igjen avhengig av hvor lange ledningene på servoen er. Ledningen på hs-56 er nesten lang nok i seg selv, mens w-084 trenger lang forlenger... Også her limes rorhornene med epoxy men her har du i tillegg en plastbit med spor du trer inn på rorhornet fra andre siden for å låse det bedre på plass. Overføringene som følger med er i perfekt legde.

    Montering av batteri og regulator er ganske så enkelt. Regulatoren er anbefalt plassert inne i rommet hvor du fester batteriet. Pga. korte ledninger mellom motor og regulator endte jeg opp med å ha den inne i cowlingen, altså framfor firewallen. Jeg regner også med at det blåser litt mer inni der enn i flykroppen så det eneste negative er at CG kan bli litt langt fra. Det følger med borrelås til festing av regulator og mottaker. Når det gjelder batteriet bør du ha noen reimer du kan feste batteriet med. Mitt FlightPower 2500mah passer rett inn så andre mindre batterier bør gjøre det også.

    Monter så cowlingen når du har koblet ledninger etc. mellom motoren og regulatoren/batteriet.

    Montering av mottaker gjøres helt til slutt for å kunne påvirke CG. Anbefalt CG med vingen i det bakre feste er 80mm fra framkant av vingen inntil flykroppen.

    Nå er det igjen kun å lade batteriene og dra på stripa


    Om flygingen:
    Har hatt 3 turer nå. Totalt ca. 30-35 minutter.

    Oppsettet består av:
    Nippy Black 1812/100
    2 x hs-55 til balanserorene
    W-084 til sideroret
    hs-56 på høyderoret
    FlightPower 3s1p 2500mah
    Jeti 18A 3P

    Propeller jeg har prøvd:
    GWS 11 x 4,7 - Fungerer greit bortsett fra at den er litt myk og det ser ut / høres ut som jeg får vibbrasjoner i enkelte situasjoner. Drar Futanaen vertikalt så langt jeg kan se. Elektronikken er lunken etter landing. Ingen ting kritisk.
    APC 9 x 4.7 - Hastigheten blir litt lav, men er godkjent. Drar langt fra så godt som den større GWS propellen. Elektronikken er i beste fall lunken til tross for at det meste av flyturen gjøres unna med 3/4 throttel for å holde farten oppe. Virker som det er god kjøling til motor, regulator og batteri.

    Antagelig vil en 10 x 4,7 eller deromkring være passende.

    Flyegenskaper:
    Alle turene har det blåst mye så den ble kastet litt frem og tilbake og opp og ned... Til tross for dette er det ganske så stabilt. Skal finjustere balanserorsutslagene så de blir like store på begge sider samt justere litt expo. Har faktisk litt mye expo nå.

    Landingshastigheten er ganske så lav og to av turene endte (som planlagt!) på buken i en åker uten en skramme. Den kan nesten settes rett ned om en drar på med litt høyderor. En av de andre landingene ble foretatt på ujevnt gressunderlag. Da vinden spilte meg ett lite puss deiset den ganse hardt i bakken. Jeg var sikker på at jeg skulle rive av den understellet men den bare spratt opp igjen. Det ble ikke en sprekk i feste til understellet en gang...

    Det var også litt fremtungt på turene så vi får teste ut mer når det er fikset og riktig propell kjøpt inn.

    Noen andre som har synspunkter på oppsett, flyet etc?
    Det kommer som sagt noen videoklipp etter hvert.
    Attached Files
    Last edited by esmel; 13-11-05, 07:42.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Hjertelig takk for infoen Espen

    Ser fram til bilder og mere til. Har gått og sett litt på den modellen, har "tilfeldigvis" samme motoren som er uvirksom for tiden og nu lurer jeg på om jeg MÅ kjøre inn på SmallSize og se om dem har et eksemplar...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      kjempebra forklaring av byggingen

      gleder meg til å se bilder/video

      har du sjekket hva vekten på den ble?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Video av jomfuturen ble tatt under ganske dårlige forhold både værmessig og lysmessig så jeg skal prøve å ordne ett videoklipp til etter hvert. I tillegg var nervene på plass så det meste av flygingen ble gjort med litt klaring under buken...

        Bildene i byggebeskrivelsen er mer enn gode nok til å gi en god oversikt over hvert steg i monteringsprosessen. Derfor har jeg ikke tatt bilder av selve byggingen. Ikke var det så mye å "bygge" heller så... Kan sikkert beregne en kveld om du har det du trenger av verktøy og lim.

        Det jeg glemte å skrive om var montering av canopy'n. Jeg brukte bare litt gjennomsiktig universallim av typen som skal påføres og tørke i 5 min før delene presses sammen. Ja, canopyen er selvfølgelig ferdig skåret og passer uten noen form for modifiseringer

        Vekten vet jeg ikke da jeg ikke har noe vekt tilgjengelig, men regner med at den ligger ganske mitt på skalaen.

        Men her er uansett noen bilder dere kan sikle på imens dere kommer dere til butikken å kjøper et eksemplar... Det jeg har er det siste de hadde på Smallsize for ei uke siden. Ta en telefon å spør om de har fått inn igjen noen







        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Var på stripa i dag. Fløy 30-40 min på ett par ladinger.
          Desverre blåser det litt mye for fly under kiloen her for tiden. Men til tross for ganske bra med vind oppfører flyet seg fint og forutsigbart. Såpass forutsigbart at en nybegynner som meg (regner med for det enda) tar sjansen uten at kne og fingre sjelver.

          Innimellom vindkastene klemte jeg inn ca. 10 landinger i det jeg vil anta er gjennomsnittlig gresslengde på norske modellflystriper. En del av dem ble litt i hardeste laget og noen av dem resulterte i at flyet tippet rundt (mest fordi jeg glemte å gi høyderor i det jeg tok bakken).
          Feste til understellet har nå fått seg noen ganske reale trøkker. Resultatet er noen små sprekker i kryssfineren understellet sitter montert på. Disse limer jeg med CA før neste tur. Tror ikke det trengs forsterkninger her, det jeg trenger er å bli bedre på å lande... Jeg får skylde på vind og turbulens

          Flyet virker veldig solid til å være så lett og smilet strekker seg fra øre til øre ved hver lowpass... Fikk faktisk til en rolling circle i dag

          Fløy begge ladingene på APC 9 x 4.7. De første 7-10 minuttene drar det slik passe greit vertikalt men deretter leverer den nok litt lite luft Propellen passer greit til vanlig akroøvelser som loop, roll mm. Men dersom en skal hovre og dra strikken litt lenger (noe som krever ferdigheter jeg ikke har enda) er jeg ganske sikker på at en 10 x 4.7 eller kanskje 11 x 3.8 ville passet perfekt. PLF ligger da innenfor det som er anbefalt for motoren. Til akro vil jeg anta et en 9 x 6 fungerer fint. (10 x 6 er oppgitt som største propell til motoren iht. produsentens manual)

          Takeoff fra gress er ikke noe problem, selv med den noe lille propellen. Godt med høyderor i starten er en forutsetning, men utover det er det ikke noe hokus pokus. Har det først startet å flytte på seg så trengs det ikke mer enn +\- 10-15 meter med gress avhengig av hvor høyt det er. Regner med at denne avstanden blir betydelig kortere med en større propell.

          Flyr med 20% expo på balanserorene, 30% på høyderoret og 0% på sideroret. Syntes det er helt passe, men jeg vet ikke hvor store utslag jeg har utover at alt er montert for å få maks utslag i utgangspunktet. Mulig jeg må legge inn litt mer ekspo på høyderoret etter hvert som jeg flytter CG bakover. Slik den er nå flyr den rett, fint og presist.

          PS. Regner med at folk spør om dere skulle lure på noe.
          Jeg skal prøve å få veid det. Det kan jo være interessant å vite
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            hva med å ta av understellet, og kaste det i gang, og buk lande det? er det en mulighet? Om man mangler kort gress....
            Bjørnar, Trondheim
            bkhans-1@broadpark.no
            Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
            Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

            Comment


            • #7
              Jeg har hatt et par turer på en åker i nærheten. 0 problem å buklande i åkeren, selv med understell Ser ingen problemer i å la være å montere understellet. Det er jo uansett bare å feste det med to skruer om en finner en plass som egner seg best med understell og omvendt

              For mitt vedkommende så kommer jeg til å ha det montert uansett fordi jeg ikke ser det som noe problem å ha det der. Ser bra ut gjør det også.

              Det er heller ingen problem å kaste det igang, det handler vel mer om å bare slippe det egentlig... Med GWS 11 x 4,7 propellen hang det i lufta ved 2/3 throttel slik ca. om jeg ikke husker helt feil.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Da klarte jeg endelig å rive løs understellet...

                I dag blåste det alt for mye(!) men dum(?) som jeg var så bare måtte jeg prøve.

                Det blåste så mye at landing nr. 1 foregikk ved å ta den ned fra 10 meter og sette den rett ned... Fløy kanskje 2-3 meter fremover på vei ned... Landet ganske mykt.

                Landing nr. to foregikk på nesten samme måte, bare at nå kom det plutselig ett skikkelig(!) vindkast før det plutselig ikke var noe vind der... Det fallt ganske rett ned den siste meteren noe understellet ikke likte.

                Da understellet løsnet ble det selvfølgelig hull under den ene vingen
                Tør jeg minne om at det kan være lurt å kjøpe med en ekstra rull med trekk...

                Må prøve å få lagd til en eller annen forsterkning (eller så må jeg slutte å fly når det blåser så mye...Klarer bare ikke la være )

                Ergo vanlige landinger ok, krasjlandinger noop... Men det var jo ikke noe nytt.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Liten update:
                  Flyr nå uten understell (har fikset feste, men ville prøve hvordan det oppførte seg uten understell).

                  Flyet seiler ganske så bra uten motorkraft. Landinger uten motoren i gang er uproblematisk syntes jeg. Det virker som understellet yter ganske bra med motstand i forhold til å fly uten

                  Det virker også som det er mindre kobling i knife-edge uten understellet, men det kan bare være meg som har blitt litt bedre kjent med flyet og flyre det "riktigere".

                  Mykere vinger?
                  Etter en god del krappe manøvre i litt fart kan det virke som om vingene/festene mykes opp litt. Andre som har erfaring med det? Jeg opplever det ikke som noe problem eller bekymring, men bare konstaterer at jeg syntes vingen flexer litt mer nå. Har vel flydd ca. 3 klokketimer totalt.

                  Bruker APC 10x5 propell nå (ikke slowflyer). Har bra med fres de første 12-13 minuttene. Jeg flyr ca. 15 minutter pr. flight. På slutten er det fortsatt nok igjen til å fly store looper og andre mer ukompliserte øvelser. Den drar fortsatt bra vertikalt men stopper til slutt opp (fra litt over stallhastighet drar det vel 50-70 meter før det butter) og bare henger. De første 10 minuttene hovrer den på ca. 2/3 throttel eller noe i underkant (Er mest opptatt av å prøve å holde den der, klarer ikke få med meg hvor "alle" stikkene står...har ikke hjernekapasitet til så mye mer foreløpig... :P )

                  Begynner å føle meg ganske trygg nå så da er neste steg å flytte vingen ett hakk frem...
                  Ergo CG lenger bak på vingen
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Siste update det her går jeg ut i fra...

                    Flytta vingen fram. Flyet ble mye mer manøvrerbart men ikke mer umulig å ha med å gjøre Tror de fleste trygt kan montere vingen der med en gang, bare å legge inn en del expo på høyderoret og balanserorene.


                    Jeg trekker følgende konklusjon etter 15-20 turer:

                    Pluss:
                    - Rask å montere (tar en kveld om du har det du trenger av lim og verktøy)

                    - Selve flyet tåler ganske så harde landinger (har landet i grastuer flere ganger uten at selve flyet har tatt skade av det. Understellet derimot... )

                    - Flyr bra som sportsfly, men jeg har problemer med å få til noe særlig KE, det drar av gårde ganske brått. Det fungerte bedre uten understellet.

                    - Ikke at jeg er noen kløpper på avanserte manøvre men jeg fikk til KE spin, noe hover (selv om det var vanskelig les. liten propell), elevator går fint, det bare detter rett ned horisontalt om du stopper motoren og drar på høyderoret. High alfa er litt vanskelig syntes jeg siden det rocker ganske mye fra side til side, selv med nesa ganske så høyt. Men det kan det hende jeg skal ta på min egen kappe/ferdigheter. Mer avanserte øvelser for andre ta for seg... Syntes det flyr fint, tror ikke jeg kommer til å gå lei med det første!

                    - Godt fornøyd med at alt var med, til og med gir, propell, hjul og spinner!

                    Minuser:

                    - Understellet så ut til å tåle en del (som jeg har skrevet noen poster lenger opp) men jeg tror jeg ble litt lurt... For hver harde landing oppstod det antagelig sprekker i innfestingen og til slutt røk det og slo hull i undersiden på den ene vingen Dette ble tapet med litt klar tape.
                    Jeg fikset innfestingen ved å lime fast en kryssfinerplate under hele batterirommet med epoxy. Denne plata har ikke vist noen tendenser på å ville løsne! "Ulempen" var at det ble så sterkt at karbonunderstellet knakk... Eller dvs. det splittet seg på langs på begge sider av skruehullene. Det fungerer enda men det er litt mykere nå For å forhindre dette kunne en sikkert valgt større skiver som var like store i diameter som understellet var bredt. Knekken kom nemmelig på begge sider av skiva... Men merk dere at dette var under tilnærmet krasjlandinger. Ved "normale" landinger på f.eks asfalt ville nok ikke dette skjedd.

                    - Valg av motor / propell kunne vært bedre. Det har vel egentlig ikke så mye med selve flyet å gjøre men tar det med da det sier noe om hva slags løsning en bør velge. Med min Nippy 1812/100 er den mest ideelle propellen APC 10x4.7 SF, denne skal gi nærmere 1200g med drakraft. Det perfekte ville nok vært å satset på E-Flite sin anbefalte løsning for å kunne bruke 12x6 propellen som fulgte med settet. Tror 3d egenskapene ville blitt litt bedre da.


                    Om flyet er like 3D kapabelt som sine storebrødre vet jeg ikke men at det gir masse morro er helt klart! Siden mine egne ferdigheter er litt begrenset i forhold til hva som trengs for å få til noe skikkelig seriøs flyging er det litt vanskelig å gi noe konkret svar. Er jeg heldig så kanskje jeg får regjerende norgesmester i F3A (N.Ø Bossum) til å teste det ut litt en gang Kanskje med en påfølgende uttalelse... Det hadde vært artig!
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      (en kort post for en gangs skyld..)

                      Video av gårsdagens strabaser, eller lek som jeg kaller det... Artig var det ihvertfall selv om jeg var svett etter hver tur jeg tok den dagen. Presset vel mine nerver og ferdigheter ett par hakk lenger enn det som er helsemessig forsvarlig men men...

                      http://vildasen.net/video/mf.wmv

                      Fløy litt over 13 minutter den turen det er filmet fra... batteriet kastet inn håndkle midt i en sving og landingen ble foretatt med hjulene 5 cm(!) inne på stripa, mens bakenden sneiet åkeren. Flaks!!!

                      Har fått litt tips om hvordan mikse bort kobling i knifeedge... Har endelig fått den til å gå rett! Godt fornøyd. Ulempen er at den er ganske følsom for vind...
                      Attached Files
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        esmel: glimrende review dette her
                        Har nå ombestemt meg, fra formosa til minifuntana. så nå er det på tide å bestille. Jeg synes oppsettet ditt ser bra ut, men bare lurte på hvor du har kjøpt delene til oppsettet? ..og evt hvor mye du sånn ca har gitt for det totalt sett?
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #13
                          Motor: Elefun.net
                          Esc: Brukt
                          Servoer: Brukt og griffin (W-084)
                          Batteri (BBP): Impx på lillehammer
                          Mottaker: Brukt

                          Jeg ville som sagt gått for en 30A esc og nippy 2510/114 om jeg skulle valgt igjen, spesielt siden prisforskjellen er så liten... (se elefun.net)

                          Vet ikke hvor du får tak i delene billigst, men mener bestemt at elefun har bra priser spesielt på motoren. Ang. batteri: du trenger noe som leverer opp mot eller mer enn 30A litt avhengig av hva slags motor/esc du går for. Prøv å styr unna hs-55 servoene, jeg har alt fått slark i den ene jeg har på det ene balanseroret. Waypoint servoene griffin selger har fungert upåklagelig enn så lenge.

                          Velg et lett men bra batteri. Manualen som fulgte med batteriet sier det veier 112g, og det syntes jeg er passe, men også her er det jo avgjørende hva du velger av motor osv...

                          Det koster litt i innkjøp men oppsettet kan brukes i mange andre modeller i samme kategori også dersom uhellet skulle være ute
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Har fått tilbud på en pakke hos smallsize, hvor de har satt opp eflite 400 4200kv + en eflite 20A esc. Noen som har noen erfaring med denne motoren? Vil den være en god motor til en minifuntana?
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment


                            • #15
                              Har hørt at det er en grei motor... hovrer og slik.
                              Du kan lese mer her:
                              Page Not Found | 404
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X