Her er en liten oppsummering av "byggingen". Tror det meste er med... Skal legge ut noen bilder når jeg får tid. Film av jomfuturen er på gang.
VIDEOKLIPP:
http://vildasen.net/video/Minif.wmv (33MB - Diverse)
http://vildasen.net/video/mf.wmv
Om byggingen:
I esken lå alt av skruer, muttre, skiver, hjul, overføringer osv. Kort sagt alt som trengs for å få flyet i lufta med unntak av elektronikken og lim (du trenger tynn og medium CA (superlim) samt litt 5min epoxy i følge byggeveiledningen som var med).
Byggeveiledningen er forøvrig svært bra syntes jeg. Den inneholder bilder og gode beskrivelser av hvert enkelt steg. Den forteller deg også hva du trenger av deler og verktøy for å fullføre hvert enkelt steg.
Steg 1:
Montering av understell. Understellet består av karbon legger, glassfiber hjulkåper samt skruer, muttre og skiver. Hjulene skrus på selve understellet sammen hjulkåpene. Monter så den medfølgende plastikkskia bakerst på flykroppen. Dette gjøre ved å borre to hull og ha i litt medium CA før du klemmer den på plass.
Deretter monterer du understellet med to umbrakoskruer + skiver i de ferdiglagde festene i flykroppen.
Når dette er gjort justeres hjulkåpene slik at de er paralelle med underlaget. Deretter tar du bare en hobbykniv og lager et lite hull i hjulkåpen der hvor festeskruen til hjulkåpen skal skrus inn.
Byggeveiledningen anbefaler bruk av en eller annen form for gjengelås slik at muttrene på "akslingen" ikke skal skru seg løs... (Jeg klarte selvfølgelig å ta på for mye slik at muttre, skiver og alt låste seg... Ergo vær forsiktig, ta bare litt ytterst på en spiss gjenstand når du påfører det.)
Vips så var understellet montert!
Steg 2:
Montering av balanserorhengsler. Sporene er allerede ferdig utskåret. Det er bare å ta ett lite borr el. å lage noen "trakter" der hvor midten av hengslen skal være slik at limet når bedre inn og limingen blir sterkere. Først monteres hengslene i vingen, deretter settes balanserorene på og limes på plass med CA. Husk å lime på begge sider av hengslene.
Steg 3:
Montering av ving.
Dette er ganske så enkelt. Tre karbon røret inn i en av vingehalvdelene. Tre så dette røret inn i det bakre glassfiberrøret som går igjennom fly kroppen. Tre deretter på den andre vingehalvdelen. Bakerst på vingehalvdelene er det en liten tapp som skal inn i hvert sitt lille hull. Den ene vingehalvdelen min fluktet ikke helt i bakkant mot flykroppen så jeg tok en dråpe CA og limte de fast. Jeg kommer ikke til å verken demontere eller gå over til å bruke det fremre vingefestet med det samme uansett. Det var ikke så stort mellomromm at det ville hatt noen betydning, men av estetiske grunner valgte jeg nevnte løsning.
Steg 4:
Montering av høyderor og hengslig av høyderor.
Høyderoret tres inn i sporet som er ferdig utfrest og justeres NØYE slik at det er like langt ut på hver side i forhold til kroppen samt at det har lik avstand frem til vingen på begge sider. I tillegg sjekker du at det er paralellt med vingen. Om det ikke er det er det bare å pusse litt forsiktig på den ene eller andre siden i sporet i flykroppen til det er perfekt. Deretter markerer du med en tynn tusj på høyderoret langsmed flykroppen(husk undersiden også!). Dette er for å vite hvor det skal sitte når du skal lime det. Når dette er gjort tar du det ut igjen. Nå skjærer du forsiktig av betrekningen litt innenfor markeringene dine. Deretter smetter du høyderoret på plass igjen. På ny dobbeltsjekker du NØYE at høyderoret sitter der det skal før du til slutt limer det med CA.
Nå monterer du selve høyderoret på samme måte som du monterte balanserorene.
Steg 5:
Montering av sideroret.
Sideroret settes på plass, marker hvor langt opp du må fjerne betrekningen. Når dette er gjort fjerner du betrekningen og finner frem en vinkellinjal og sørger for at sideroret står 90 grader på flykroppen / høyderoret. Om det ikke gjør det pusser du litt på siderorsstaben slik at resultatet blir perfekt. Deretter er det bare å lime fast med tynn CA.
Når dette er gjort monterer du selve roret på samme måte som du monterte balanserorene
Steg 6:
Montering av motor
Dette steget avhenger veldig av hva slags motor du skal montere. Om du bruker en børsteløs sammen med giret som fulgte med så er dette det letteste. Dersom du har Axi motor el. som ikke lar seg feste på den "bjelken" som fulgte med så må du finne frem litt tynn kryssfiner el. Jeg brukte 3 mm kryssfinner, skjerte ut et kvadrat jeg monterte motoren på. Deretter målte jeg hvor langt under bjelken akslingen ville kommet til å sitte om jeg hadde brukt giret som fulgte med. Så limte jeg bjelken fast til kvadratet jeg hadde montert motoren på med epoxy slik at jeg fikk akslingen der jeg ville i forhold til bjelken. Jeg får da også det høyre og nedtrekket som er planlagt for modellen. Når dette var herdet monterte jeg bjelken i de sporene som var frest ut for den. Lengden måtte justeres og testes ved at jeg tredde cowligen over motoren for å se hvor langt ut fra firewallen jeg måtte ha motoren. Når dette var gjort limte jeg fast bjelken og forsterket motormonteringen ved at jeg borret hull i kvadratet motoren var montert på og i firewallen og limte inn 2 furustenger med epoxy. Om dette holder får tiden vise. Det var ihvertfall enkelt og resultatet ble ihvertfall tilsynelatende bra.
Steg 6:
Montering av radioutstyr.
Dette er svært enkelt. Start med vingeservoene. Tre ledningene igjennom hulet som er ferdig utskjert for servoen og ut i enden av vingen. Enten må du ha en servo med litt lang ledning f.eks hs-55 eller så kan du f.eks bruke w-084 sammen med en kabelforlenger. Skru fast servoene og monter de med følgende roroverføringene og rorhornene. Rorhornene limes med epoxy. Deretter gjør du det samme med høyde og siderorsservoene. Her trengs det kabelforlengere uansett hva slags servoer du bruker, men det er igjen avhengig av hvor lange ledningene på servoen er. Ledningen på hs-56 er nesten lang nok i seg selv, mens w-084 trenger lang forlenger... Også her limes rorhornene med epoxy men her har du i tillegg en plastbit med spor du trer inn på rorhornet fra andre siden for å låse det bedre på plass. Overføringene som følger med er i perfekt legde.
Montering av batteri og regulator er ganske så enkelt. Regulatoren er anbefalt plassert inne i rommet hvor du fester batteriet. Pga. korte ledninger mellom motor og regulator endte jeg opp med å ha den inne i cowlingen, altså framfor firewallen. Jeg regner også med at det blåser litt mer inni der enn i flykroppen så det eneste negative er at CG kan bli litt langt fra. Det følger med borrelås til festing av regulator og mottaker. Når det gjelder batteriet bør du ha noen reimer du kan feste batteriet med. Mitt FlightPower 2500mah passer rett inn så andre mindre batterier bør gjøre det også.
Monter så cowlingen når du har koblet ledninger etc. mellom motoren og regulatoren/batteriet.
Montering av mottaker gjøres helt til slutt for å kunne påvirke CG. Anbefalt CG med vingen i det bakre feste er 80mm fra framkant av vingen inntil flykroppen.
Nå er det igjen kun å lade batteriene og dra på stripa
Om flygingen:
Har hatt 3 turer nå. Totalt ca. 30-35 minutter.
Oppsettet består av:
Nippy Black 1812/100
2 x hs-55 til balanserorene
W-084 til sideroret
hs-56 på høyderoret
FlightPower 3s1p 2500mah
Jeti 18A 3P
Propeller jeg har prøvd:
GWS 11 x 4,7 - Fungerer greit bortsett fra at den er litt myk og det ser ut / høres ut som jeg får vibbrasjoner i enkelte situasjoner. Drar Futanaen vertikalt så langt jeg kan se. Elektronikken er lunken etter landing. Ingen ting kritisk.
APC 9 x 4.7 - Hastigheten blir litt lav, men er godkjent. Drar langt fra så godt som den større GWS propellen. Elektronikken er i beste fall lunken til tross for at det meste av flyturen gjøres unna med 3/4 throttel for å holde farten oppe. Virker som det er god kjøling til motor, regulator og batteri.
Antagelig vil en 10 x 4,7 eller deromkring være passende.
Flyegenskaper:
Alle turene har det blåst mye så den ble kastet litt frem og tilbake og opp og ned... Til tross for dette er det ganske så stabilt. Skal finjustere balanserorsutslagene så de blir like store på begge sider samt justere litt expo. Har faktisk litt mye expo nå.
Landingshastigheten er ganske så lav og to av turene endte (som planlagt!) på buken i en åker uten en skramme. Den kan nesten settes rett ned om en drar på med litt høyderor. En av de andre landingene ble foretatt på ujevnt gressunderlag. Da vinden spilte meg ett lite puss deiset den ganse hardt i bakken. Jeg var sikker på at jeg skulle rive av den understellet men den bare spratt opp igjen. Det ble ikke en sprekk i feste til understellet en gang...
Det var også litt fremtungt på turene så vi får teste ut mer når det er fikset og riktig propell kjøpt inn.
Noen andre som har synspunkter på oppsett, flyet etc?
Det kommer som sagt noen videoklipp etter hvert.
VIDEOKLIPP:
http://vildasen.net/video/Minif.wmv (33MB - Diverse)
http://vildasen.net/video/mf.wmv
Om byggingen:
I esken lå alt av skruer, muttre, skiver, hjul, overføringer osv. Kort sagt alt som trengs for å få flyet i lufta med unntak av elektronikken og lim (du trenger tynn og medium CA (superlim) samt litt 5min epoxy i følge byggeveiledningen som var med).
Byggeveiledningen er forøvrig svært bra syntes jeg. Den inneholder bilder og gode beskrivelser av hvert enkelt steg. Den forteller deg også hva du trenger av deler og verktøy for å fullføre hvert enkelt steg.
Steg 1:
Montering av understell. Understellet består av karbon legger, glassfiber hjulkåper samt skruer, muttre og skiver. Hjulene skrus på selve understellet sammen hjulkåpene. Monter så den medfølgende plastikkskia bakerst på flykroppen. Dette gjøre ved å borre to hull og ha i litt medium CA før du klemmer den på plass.
Deretter monterer du understellet med to umbrakoskruer + skiver i de ferdiglagde festene i flykroppen.
Når dette er gjort justeres hjulkåpene slik at de er paralelle med underlaget. Deretter tar du bare en hobbykniv og lager et lite hull i hjulkåpen der hvor festeskruen til hjulkåpen skal skrus inn.
Byggeveiledningen anbefaler bruk av en eller annen form for gjengelås slik at muttrene på "akslingen" ikke skal skru seg løs... (Jeg klarte selvfølgelig å ta på for mye slik at muttre, skiver og alt låste seg... Ergo vær forsiktig, ta bare litt ytterst på en spiss gjenstand når du påfører det.)
Vips så var understellet montert!
Steg 2:
Montering av balanserorhengsler. Sporene er allerede ferdig utskåret. Det er bare å ta ett lite borr el. å lage noen "trakter" der hvor midten av hengslen skal være slik at limet når bedre inn og limingen blir sterkere. Først monteres hengslene i vingen, deretter settes balanserorene på og limes på plass med CA. Husk å lime på begge sider av hengslene.
Steg 3:
Montering av ving.
Dette er ganske så enkelt. Tre karbon røret inn i en av vingehalvdelene. Tre så dette røret inn i det bakre glassfiberrøret som går igjennom fly kroppen. Tre deretter på den andre vingehalvdelen. Bakerst på vingehalvdelene er det en liten tapp som skal inn i hvert sitt lille hull. Den ene vingehalvdelen min fluktet ikke helt i bakkant mot flykroppen så jeg tok en dråpe CA og limte de fast. Jeg kommer ikke til å verken demontere eller gå over til å bruke det fremre vingefestet med det samme uansett. Det var ikke så stort mellomromm at det ville hatt noen betydning, men av estetiske grunner valgte jeg nevnte løsning.
Steg 4:
Montering av høyderor og hengslig av høyderor.
Høyderoret tres inn i sporet som er ferdig utfrest og justeres NØYE slik at det er like langt ut på hver side i forhold til kroppen samt at det har lik avstand frem til vingen på begge sider. I tillegg sjekker du at det er paralellt med vingen. Om det ikke er det er det bare å pusse litt forsiktig på den ene eller andre siden i sporet i flykroppen til det er perfekt. Deretter markerer du med en tynn tusj på høyderoret langsmed flykroppen(husk undersiden også!). Dette er for å vite hvor det skal sitte når du skal lime det. Når dette er gjort tar du det ut igjen. Nå skjærer du forsiktig av betrekningen litt innenfor markeringene dine. Deretter smetter du høyderoret på plass igjen. På ny dobbeltsjekker du NØYE at høyderoret sitter der det skal før du til slutt limer det med CA.
Nå monterer du selve høyderoret på samme måte som du monterte balanserorene.
Steg 5:
Montering av sideroret.
Sideroret settes på plass, marker hvor langt opp du må fjerne betrekningen. Når dette er gjort fjerner du betrekningen og finner frem en vinkellinjal og sørger for at sideroret står 90 grader på flykroppen / høyderoret. Om det ikke gjør det pusser du litt på siderorsstaben slik at resultatet blir perfekt. Deretter er det bare å lime fast med tynn CA.
Når dette er gjort monterer du selve roret på samme måte som du monterte balanserorene
Steg 6:
Montering av motor
Dette steget avhenger veldig av hva slags motor du skal montere. Om du bruker en børsteløs sammen med giret som fulgte med så er dette det letteste. Dersom du har Axi motor el. som ikke lar seg feste på den "bjelken" som fulgte med så må du finne frem litt tynn kryssfiner el. Jeg brukte 3 mm kryssfinner, skjerte ut et kvadrat jeg monterte motoren på. Deretter målte jeg hvor langt under bjelken akslingen ville kommet til å sitte om jeg hadde brukt giret som fulgte med. Så limte jeg bjelken fast til kvadratet jeg hadde montert motoren på med epoxy slik at jeg fikk akslingen der jeg ville i forhold til bjelken. Jeg får da også det høyre og nedtrekket som er planlagt for modellen. Når dette var herdet monterte jeg bjelken i de sporene som var frest ut for den. Lengden måtte justeres og testes ved at jeg tredde cowligen over motoren for å se hvor langt ut fra firewallen jeg måtte ha motoren. Når dette var gjort limte jeg fast bjelken og forsterket motormonteringen ved at jeg borret hull i kvadratet motoren var montert på og i firewallen og limte inn 2 furustenger med epoxy. Om dette holder får tiden vise. Det var ihvertfall enkelt og resultatet ble ihvertfall tilsynelatende bra.
Steg 6:
Montering av radioutstyr.
Dette er svært enkelt. Start med vingeservoene. Tre ledningene igjennom hulet som er ferdig utskjert for servoen og ut i enden av vingen. Enten må du ha en servo med litt lang ledning f.eks hs-55 eller så kan du f.eks bruke w-084 sammen med en kabelforlenger. Skru fast servoene og monter de med følgende roroverføringene og rorhornene. Rorhornene limes med epoxy. Deretter gjør du det samme med høyde og siderorsservoene. Her trengs det kabelforlengere uansett hva slags servoer du bruker, men det er igjen avhengig av hvor lange ledningene på servoen er. Ledningen på hs-56 er nesten lang nok i seg selv, mens w-084 trenger lang forlenger... Også her limes rorhornene med epoxy men her har du i tillegg en plastbit med spor du trer inn på rorhornet fra andre siden for å låse det bedre på plass. Overføringene som følger med er i perfekt legde.
Montering av batteri og regulator er ganske så enkelt. Regulatoren er anbefalt plassert inne i rommet hvor du fester batteriet. Pga. korte ledninger mellom motor og regulator endte jeg opp med å ha den inne i cowlingen, altså framfor firewallen. Jeg regner også med at det blåser litt mer inni der enn i flykroppen så det eneste negative er at CG kan bli litt langt fra. Det følger med borrelås til festing av regulator og mottaker. Når det gjelder batteriet bør du ha noen reimer du kan feste batteriet med. Mitt FlightPower 2500mah passer rett inn så andre mindre batterier bør gjøre det også.
Monter så cowlingen når du har koblet ledninger etc. mellom motoren og regulatoren/batteriet.
Montering av mottaker gjøres helt til slutt for å kunne påvirke CG. Anbefalt CG med vingen i det bakre feste er 80mm fra framkant av vingen inntil flykroppen.
Nå er det igjen kun å lade batteriene og dra på stripa
Om flygingen:
Har hatt 3 turer nå. Totalt ca. 30-35 minutter.
Oppsettet består av:
Nippy Black 1812/100
2 x hs-55 til balanserorene
W-084 til sideroret
hs-56 på høyderoret
FlightPower 3s1p 2500mah
Jeti 18A 3P
Propeller jeg har prøvd:
GWS 11 x 4,7 - Fungerer greit bortsett fra at den er litt myk og det ser ut / høres ut som jeg får vibbrasjoner i enkelte situasjoner. Drar Futanaen vertikalt så langt jeg kan se. Elektronikken er lunken etter landing. Ingen ting kritisk.
APC 9 x 4.7 - Hastigheten blir litt lav, men er godkjent. Drar langt fra så godt som den større GWS propellen. Elektronikken er i beste fall lunken til tross for at det meste av flyturen gjøres unna med 3/4 throttel for å holde farten oppe. Virker som det er god kjøling til motor, regulator og batteri.
Antagelig vil en 10 x 4,7 eller deromkring være passende.
Flyegenskaper:
Alle turene har det blåst mye så den ble kastet litt frem og tilbake og opp og ned... Til tross for dette er det ganske så stabilt. Skal finjustere balanserorsutslagene så de blir like store på begge sider samt justere litt expo. Har faktisk litt mye expo nå.
Landingshastigheten er ganske så lav og to av turene endte (som planlagt!) på buken i en åker uten en skramme. Den kan nesten settes rett ned om en drar på med litt høyderor. En av de andre landingene ble foretatt på ujevnt gressunderlag. Da vinden spilte meg ett lite puss deiset den ganse hardt i bakken. Jeg var sikker på at jeg skulle rive av den understellet men den bare spratt opp igjen. Det ble ikke en sprekk i feste til understellet en gang...
Det var også litt fremtungt på turene så vi får teste ut mer når det er fikset og riktig propell kjøpt inn.
Noen andre som har synspunkter på oppsett, flyet etc?
Det kommer som sagt noen videoklipp etter hvert.
Comment