Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Flite Mini Funtana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hmmm... Må få veid mitt på ei skikkelig vekt ser jeg... 100g forskjell er litt for mye til at jeg tror helt på min egen måling...
    I'll be back... med en ny måling
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #32
      Mitt veier 688 gram + propell --> ~700 gram

      Et par spørsmål mhp rorutslag og CG:

      I boka står det følgende:
      Low rate (U/D) High rate (U/D)
      Elevator 3/4" (19mm) 2 5/16" (58 mm)
      Ailerons 1" (25mm) 1 7/8" (48mm)
      Rudder 1 3/4" (95mm!!!!!) 2 3/4" (95mm!!!!!)

      1) Hva er forskjell på high rate og low rate?? Hva bør en fersking bruke?
      2) Hvilke utslag ville dere stolt på for rudder?? 95mm er åpenbart ikke riktig i forhold til noen av de to tommemålene....

      I boka står det følgende om CG:
      "80 mm behind leading edge of the wing against the fuselage"

      Jeg kan tolke det på to forskjellige måter:
      1) bruk målbånd og mål langs vingen fra forkant av vinge helt inntil flykroppen
      2) bruk linjal og mål fra forkant av vingen inntil flykroppen

      alternativ 1 vil gi CG noe lenger frem enn alternativ 2 pga vingens krumning

      Er dette flisespikkeri eller er denne forskjellen av betydning?? (har ikke testet hvor mange mm det blir i forskjell)
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #33
        Som sagt veier min 516 + 144 gram flyklar.
        20 gram forskjell er egentlig ikke mye. Litt forsterkninger veier fort 20 gram, utforming av motorfeste likeså.

        Bruk low rate.
        Start med litt mindre utslag enn angitt i low rate, og prøv deg fram.
        Sett deretter utslagene opp litt etter litt til du finner behagelig respons.

        CG linjal langs kroppen og vinkel ut. Jeg måler CG ca 2 cm ut fra kroppen.
        CG er som angitt i boka. Heller litt fortung på de første turene fram til tilvenning.

        95 mm rudder total vandring er litt mye, jeg synes mitt eksemplar vrei seg litt mye ved full rudder. Jeg ville startet med ca 3 cm utslag hver vei.
        Bruk litt expo på alle ror.

        Jeg tror ikke denne modellen liker for mye power=for høy hastighet.

        Modellen må landes med aktiv motorbruk.

        Comment


        • #34
          Måling med linjal fra vingens forkant i en rett linje bakover langs flyets akse gir meg CG på 80-82 mm, ser ganske så perfekt ut det

          I alle fall med tanke på at nå står en 9*5 prop GWS E på mens jeg skal bruke en 10*5 APC E som sikkert er anelsen tyngre. Det burde være nok til å få flyttet CG 1-2 mm fremover så det blir helt perfekt

          Satser på jomfrutur fredag, er meldt fint vær og praktisk talt vindstille (1 m/s). (og det er ikke ofte det meldes på denne kanten av landet) Hadde selvfølgelig ikke noe annet valg enn å ta fri fra jobb på fredag....
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #35
            De fleste radioer i dag har en bryter eller flere for å velge mellom store og små utslag, low and high rates. En fersking bør vel egentlig bruke et annet fly enn denne ville saken, men med nok treing på simulator kan det vel gå. Finn en dag uten vind og en til å hjelpe deg opp og ned med flyet. Du bør kanskje fly litt med mindre utslag først for å bli kjent med den.

            Sideroret bør vel ha de utslagene som tommene sier, 45 og 70mm.

            Avstanden til CG skal neppe måles langs vingens krumning. Det står jo hvor langt bak forkanten den skal være. Ideelt sett bør vel tyngdepunktet ligge inne i vingen også, 80mm bak fremkanten, og ikke på overflaten. Linjalmetoden blir nok best. Du kan eventuelt ta av vingen og måle på den enden som skal inntil kroppen. Kan være kjekt å merke av med tusj der punktet skal ligge.

            Lykke til med flyturen, skulle gjerne vært der og sett på..
            -----------
            Bengt

            Comment


            • #36
              Hva mener du med litt expo? Kan du gi meg et tall?

              En annen ting de utslagene som står oppført for høyde og balanseror er det så mange mm utslag hver veg eller er det totalt utslag fra max til min?

              By the way: Med fersking mener jeg ikke HELT fersk. Har en del timer bak stikkene i en e-starter uten de store problemene så jeg håper dette skal gå OK....

              Når det gjelder landing skriver du (Per) at en må bruke motoren aktivt, betyr det at landingshastigheten er høy? Vil det i så tilfelle hjelpe å bruke litt flaps?
              Last edited by Alf Surdal; 15-11-05, 20:00.
              Alf Surdal
              Hovsherad

              Comment


              • #37
                Når det gjelder aktiv motorbruk under landing: den flyter ganske godt syntes jeg og jeg har flere ganger landet den uten bruk av motor. Det hele kommer an på situasjon og værforhold. Begge deler fungerer men jeg er enig i at det oftest er greit å ha litt snurr på propellen Om en flyr uten understell for å lande i litt høyt gress etc. så er det merkbar forskjell i glideevnen...! Det stopper nesten ikke. Det er også litt forskjell med og uten hjulkåper (har tatt av mine da de hadde en tendens til å lugge i gresset. HUSK LOCKTITE men IKKE få det inn i "felgen"... da snurrer nemmelig hjulet ganske tregt rundt...
                Ikke spør hvordan jeg vet det... Men om noe slik skulle skje så kan det være en løsning å varme opp skruen/akslingen med en loddebolt slik at flastfelgen smelter litt samtidig som du snurrer det rundt... (løsninger som kommer som et resultat av desperasjon fungerer som regel... husk det er viktig å være målbevisst...hehe)

                Rorutslag:
                Jeg har flydd den på maks rorutslag uten expo. Dvs. så mye utslag servoene/overføringene har klart å levere. Da skal jeg innrømme at den var noe brå på høyderoret(!) utover det gikk det på et slags vis.

                Expo:
                Jeg ville gått for 0 expo på sideroret men heller begrenset utslaget litt.
                På høyderoret har jeg flydd med rundt 40-60% expo. Prøvde 80% men da ble det for upresist. På ailerons har jeg flydd med mellom 20-40% og syntes det er passe, både med små og store utslag.

                "Flaps":
                Balanserorene skal gå opp(ikke ned som på flaps) slik at du presser halen ned. Da er det enklere å få til pene trepunktslandinger samt at angrepsvinkelen på vingen blir større noe som fører til at du kan bremse/redusere farta en del (slik jeg har forstått det). Har fått forklart at dette er måten å gjøre det på når du har balanseror i hele vingens lengde. Jeg gjorde det på ARC cessnaen min og det fungerte upåklagelig. Jeg har ikke brukt dette på mfuntanan da jeg har cg så langt bak at når farta blir lav så henger den bra med halen uansett...

                CG:
                Tror jeg havnet på 90mm til slutt, samt at vingen er i den fremste posisjonen. Det er alt for baktungt til ren og pen akro og egentlig mer enn nok for leking...
                Da har jeg regulatoren fremme under cowlingen samt batteriet så langt frem jeg får det. Mottakeren sitter like bak der balanserorsservoledningene kommer ut av vingen og inn i kroppen. Batteriet veier 112g i følge produsenten.

                Vekt:
                Siden jeg har forsterket/reparert understellsfestet samt egenkonstruert motorfeste så kan det tenkes at det ligger litt vekt der... Men det er altså ikke så langt unna det dere andre har.

                Forsterkninger:
                Spantet på begge sider av den åpningen bak var av litt dårlig kvalitet. Syntes balsaen var forferdelig myk, så jeg limte på en liten tynn balsabit i med fibrene i motsatt retning av fibrene i spantet. Da sluttet de listene som danner bl.a. bakkroppen å flekse.

                Per:
                Hadde ikke du gjort noe med innfestingen av vingen fordi den ble slaskete etter en tids bruk (mener å huske det fra en annen tråd...)?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Alf Surdal
                  Hva mener du med litt expo? Kan du gi meg et tall?

                  Når det gjelder landing skriver du (Per) at en må bruke motoren aktivt, betyr det at landingshastigheten er høy? Vil det i så tilfelle hjelpe å bruke litt flaps?
                  Nei den hadde ikke spesielt høy landingshastighet, jeg bare følte meg litt mer bekvem med litt aktiv motor. Hadde kanskje en følelse av at den stoppet litt fort opp. Men den ble alltid flydd i noe vind. Kanskje det var årsaken.
                  Jeg bruker ikke expo på sideroret, men 30-40% på aileron og elevator. Jeg la ikke inn "flapsfunksjon" men det kan sikkert være smart, eventuelt ved å bruke en eller annen flightmodefunksjon på radioen hvis den har slikt utstyr for å kople "flaps" på/av..

                  Stemmer, den ble litt slarkete ved innfestingen. Men hva gjorde jeg med det ? mener å huske at jeg la inn en forsterking på innsiden av kroppen slik at skruen strammet bedre.

                  Jeg monterte aldri hjulkåper på grunn av gresstripa vi bruker. Jeg brukte 4-5 meter av adkomstveien til takeoff.

                  Fint fly i lufta, så lykke til med første tur. Det går garantert bra!

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Alf Surdal

                    En annen ting: de utslagene som står oppført for høyde og balanseror er det så mange mm utslag hver veg, eller er det totalt utslag fra max til min?

                    noen som vet dette?
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

                    Comment

                    Working...
                    X