Tar deg på ordet joo, og skriver litt om mine personlige erfaringer med Varioprop fra Ramoser.
Jeg har nå nesten utelukkende flydd med Varioprop i 1 år, og jeg har ingen planer om å skifte til andre løsninger. Jeg har vært innom APC med nav, og har hatt litt trøbbel, muligens av mangel på erfaring (jeg er forholdsvis fersk med modellfly), mens erfaringene med Varioprop er så gode, og i det lange løp også prisgunstige, at jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet. Med Varioprop velger jeg meg en etter behov fornuftig diameter, og setter pitchen noe lavere enn antatt, og tester så strømforløpet ved gasspådrag. Jeg justerer deretter trinnvis pitchen til jeg har ønsket belastning. En annen stor fordel er at om jeg er uheldig og brekker et blad eller to, er det en bagatellmessig kostnad å bytte bladene. Jeg har enda til overs å oppleve ubalanse, og navene vare evig med unntak av en ting !: Navmutteren må trekkes til med riktig moment. På ”gefühlen” går det garantert galt. (Det er nok mulig å ødelegge et nav ved en ”innertier” i en stein). De minste navene har M6 med gjengestigning 0.5 i aluminium, ekstremt følsomt !! Jeg har selvfølgelig gjort den erfaringen… hehe. 2 ganger!!! Det holder….
Ellers leveres navene i forskjellige størrelser, med forskjellige akseldiametre, og opptil 5-blads nav. Bladene leveris i størrelser fra 5,1” (12,9cm) til 15,2” (38,6cm), og i tre utførelser; dirkete, gir og scala. I tillegg fins blader for venstrerotasjon, klappledd, samt et lite utvalg av blader for frobrenningsmotorer. Jeg har selv stort sett 2 og 3-blads nav, men har tenkt å teste 4 og 5-blads nav ved anledning.
Jeg kan faktisk ikke finne en eneste negativ ting å si om Varioprop, annet enn at jeg får dem ikke hos min lokale ”pusher”. Mine varmeste anbefalinger.
Jeg har nå nesten utelukkende flydd med Varioprop i 1 år, og jeg har ingen planer om å skifte til andre løsninger. Jeg har vært innom APC med nav, og har hatt litt trøbbel, muligens av mangel på erfaring (jeg er forholdsvis fersk med modellfly), mens erfaringene med Varioprop er så gode, og i det lange løp også prisgunstige, at jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet. Med Varioprop velger jeg meg en etter behov fornuftig diameter, og setter pitchen noe lavere enn antatt, og tester så strømforløpet ved gasspådrag. Jeg justerer deretter trinnvis pitchen til jeg har ønsket belastning. En annen stor fordel er at om jeg er uheldig og brekker et blad eller to, er det en bagatellmessig kostnad å bytte bladene. Jeg har enda til overs å oppleve ubalanse, og navene vare evig med unntak av en ting !: Navmutteren må trekkes til med riktig moment. På ”gefühlen” går det garantert galt. (Det er nok mulig å ødelegge et nav ved en ”innertier” i en stein). De minste navene har M6 med gjengestigning 0.5 i aluminium, ekstremt følsomt !! Jeg har selvfølgelig gjort den erfaringen… hehe. 2 ganger!!! Det holder….
Ellers leveres navene i forskjellige størrelser, med forskjellige akseldiametre, og opptil 5-blads nav. Bladene leveris i størrelser fra 5,1” (12,9cm) til 15,2” (38,6cm), og i tre utførelser; dirkete, gir og scala. I tillegg fins blader for venstrerotasjon, klappledd, samt et lite utvalg av blader for frobrenningsmotorer. Jeg har selv stort sett 2 og 3-blads nav, men har tenkt å teste 4 og 5-blads nav ved anledning.
Jeg kan faktisk ikke finne en eneste negativ ting å si om Varioprop, annet enn at jeg får dem ikke hos min lokale ”pusher”. Mine varmeste anbefalinger.
Comment