Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varioprop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varioprop

    Tar deg på ordet joo, og skriver litt om mine personlige erfaringer med Varioprop fra Ramoser.
    Jeg har nå nesten utelukkende flydd med Varioprop i 1 år, og jeg har ingen planer om å skifte til andre løsninger. Jeg har vært innom APC med nav, og har hatt litt trøbbel, muligens av mangel på erfaring (jeg er forholdsvis fersk med modellfly), mens erfaringene med Varioprop er så gode, og i det lange løp også prisgunstige, at jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet. Med Varioprop velger jeg meg en etter behov fornuftig diameter, og setter pitchen noe lavere enn antatt, og tester så strømforløpet ved gasspådrag. Jeg justerer deretter trinnvis pitchen til jeg har ønsket belastning. En annen stor fordel er at om jeg er uheldig og brekker et blad eller to, er det en bagatellmessig kostnad å bytte bladene. Jeg har enda til overs å oppleve ubalanse, og navene vare evig med unntak av en ting !: Navmutteren må trekkes til med riktig moment. På ”gefühlen” går det garantert galt. (Det er nok mulig å ødelegge et nav ved en ”innertier” i en stein). De minste navene har M6 med gjengestigning 0.5 i aluminium, ekstremt følsomt !! Jeg har selvfølgelig gjort den erfaringen… hehe. 2 ganger!!! Det holder….
    Ellers leveres navene i forskjellige størrelser, med forskjellige akseldiametre, og opptil 5-blads nav. Bladene leveris i størrelser fra 5,1” (12,9cm) til 15,2” (38,6cm), og i tre utførelser; dirkete, gir og scala. I tillegg fins blader for venstrerotasjon, klappledd, samt et lite utvalg av blader for frobrenningsmotorer. Jeg har selv stort sett 2 og 3-blads nav, men har tenkt å teste 4 og 5-blads nav ved anledning.
    Jeg kan faktisk ikke finne en eneste negativ ting å si om Varioprop, annet enn at jeg får dem ikke hos min lokale ”pusher”. Mine varmeste anbefalinger.

  • #2
    Flott thorodd!

    Når du snakker om moment: er dette angitt?
    Enig med deg i at systemet virker smart, aner ikke hvorfor jeg ikke har begynt å bruke det selv
    Høres ut som jeg skal satse på Varioprop i mitt neste vinterfly, med 13 eller 14-toms blader. Så er det bare å tweake med E-Meteret å finne ut hvor jeg har max gøy!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Fine 'mini-review' of VarioPROP, thorodd - as joo says, combined with the Hyperion E-Meter an excellent tool for drive train optimisation on electric power systems...not everyone is familiar with the product, so I include a link...

      ramoser Technik + Design
      Last edited by Celtic-Griffin; 31-10-05, 08:10.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Er det mulig å bruke standard spinner på dette systemet? (på 8mm gjenget aksling)
        Har akkurat litt problemer med å finne en passende fast APC-E propell til flyet jeg holder på med, variabel pitch kan nok være en bra løsning.

        Olav.

        Comment


        • #5
          Yes, with a little modification to the spinner - by the way, Ramoser has recently also introduced folding blade pivots for sailplane drive systems which make the VarioPROP also more flexible.
          Last edited by Celtic-Griffin; 31-10-05, 08:48.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Grunnen til at jeg ikke har prøvd det enda er fordi de ikke leveres i store nok størrelser.

            Comment


            • #7
              For små ??

              Se ramoser - TECHNIK UND DESIGN og 12C er 15" for lite ??
              'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

              Ørjan Rapp

              Comment


              • #8
                Ja. Hadde lyst til å prøve på Edgen min men vil ha minst 17". Skal ha 20" på det neste flyet mitt.

                Kommer til å prøve 9" eller 10" Varioprop med tre blader når jeg setter sammen en Flair Messerschmitt senere.

                Comment


                • #9
                  Jeg har hatt kontakt med folkene bak Varioprop og de vil lage større propellere senere men kunne ikke si når de ble tilgjengelig.

                  Comment


                  • #10
                    Gjett om min lyst på varioprop propeller ble mindre nå.
                    Ok null poeng for å gjetta at siklet sitter løst i munnvikene.
                    Jeg har en stund sittet og sett på dette propell systemet med tanke på fremtiden. Jeg ønsker meg bedre opplysning om turtals områdene til de tre utgavene, samt momentene til de forskjellige størrelsene.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment

                    Working...
                    X