Egentlig skulle jeg vært ute å tatt jomfrutur på denne nå, men været er ikke enig med meterologen, og planene måtte således endres. Tenkte at jeg kunne skrive litt her om flyet i påvente av bedre vær.
Hangar 9 sin nye Pulse XT er et fly jeg viste at jeg bare måtte ha fra jeg så det på horizonhobby sine sider første gang. Flyet er en sportmodell beregnet på .40 størrelse og større glow motor eller børsteløs outrunner. Flyet er altså klar for elektroutstyr uten at det er nødvendig med et konverteringsprosjekt. Det har jo begynt å komme en del fly i denne størrelsen beregnet på elektro nå, men de jeg har sett er alle 3D fly eller mer basic trainere, denne er altså et sted midt i mellom. Dette er mitt første fly større enn 1 meter vingespenn siden jeg hadde en sig 4 star 40 som liten gutt (det er bare 12 år siden jeg var liten gutt...).
Monteringen av flyet er svært enkel, dette er faktisk det flyet jeg har brukt minst tid på å montere, bortsett fra parkzone cuben riktignok. Det eneste som skal gjøres er å hengsle ror, montere halehjul, montere understell, skru fast motor of radioutstyr og SKRU på plass halefinne og stab.
Jeg fulgte byggeveiledningen, og det er egentlig lite å si om monteringen av flyet. Det tok meg omtrent 8-9 timer totalt med lodding, oppsett av radio etc, og jeg møtte kun ett problem underveis.
Som sagt, ett problem møtte jeg på, og det problemet har jeg enda ikke funnet noen god løsning på. Høyderorene ble montert sammen på vanlig måte med en bøyd metallsak, og alle forhondsregler ble tatt for at dette skulle bli rett, og rett ble. Høyderorene har dog ytterst en liten motvekt, og en av disse er litt bøyd opp i forhold til resten av roret, og den andre er bøyd litt ned. Det er altså en liten warp i rorene, og den venstre hviler omtrent 3-4mm over den høyre. Får se om det har noen innvirkning på flyegenskapene, om ikke lar jeg det være. Er lat, vettu!
Hele monteringsarbeidet tok meg omtrent 8-9 timer inkludert lodding av kontakter, oppsett av ror, etc. Kunne sikkert ha gjort det enda raskere, men jeg hadde to døgnvakter på rad som daghavende som skulle fylles med montering av leke Det eneste som ble limt under monteringen var ror og halehjul, resten var bare skruing. Til og med halefinne og stab ble skrudd på plass!
Utstyret som ble valgt er som følger:
E-flite Power 46BL outrunner. Nærmest identisk med AXI4120/18, i allefall på papiret.
Castle Creations Phoenix 60 esc
Koolflights ubec
Webra scan DS8 mottaker (valg av denne diskutert her: Hvilken mottaker til .40 størrelse el fly - (MFN) ModellflyNytt.no )
Hitec standard servoer (skal vel få noe tyn for dette, men who cares...)
Flightpower 4S 3700mAh batteri (kjøpte to, kun ett brukes ad gangen)
Etc
Ved bruk av ubec må man kople ut intern bec i esc'en, dette gjøres ved å kutte den røde ledningen av dem som går mellom esc og mottaker. Var ikke lite stolt da jeg helt på egen hånd fant ut at det var bedre å gjøre det på en skjøtekabel enn på den ledningen som sitter fast i esc'en. Sikkert det alle andre gjør og, men du vet, man må skryte hver gang hjernen gjør noe lurt.
Vekten på flyet endte på 2455 gram alt inkludert, meget fornøyd med det da minste oppgitte vekt av produsent er 2585 gram. Jeg har ikke gjort noe spes for å spare vekt. Tyngdepunkt var og perfekt i forhold til manual uten bruk av noe ekstra vekt, og kan enkelt flyttes litt bakover ved å flytte batteriet.
Med motor og batterier brukt regner jeg med å trekke omtrent 650 watt med APC 13X6,5E proppell, og det burde bli helt greit. 265 watt pr kilo er ikke mye, men det er ikke noe 3D maskin akkurat dette her. Kan uansett gå opp til 13x8 for å trekke omtrent 710-720 watt.
Vitale data utover dette er 154 cm vingespenn og 127 cm lang, semisymetrisk vingeprofil, og vinge med ganske mye v-form. Regner med at denne skal fly omtrent som tidligere nevnt 4 star.
Under er noen bilder, flyet ved siden av pulsen er en mini ultra stick, denne har omtrent en meter vingespenn, og er plassert der for sammenligning av størrelse.
Oppdatering kommer etter maiden, forhåpentligvis i morra om været tillater det.
Hangar 9 sin nye Pulse XT er et fly jeg viste at jeg bare måtte ha fra jeg så det på horizonhobby sine sider første gang. Flyet er en sportmodell beregnet på .40 størrelse og større glow motor eller børsteløs outrunner. Flyet er altså klar for elektroutstyr uten at det er nødvendig med et konverteringsprosjekt. Det har jo begynt å komme en del fly i denne størrelsen beregnet på elektro nå, men de jeg har sett er alle 3D fly eller mer basic trainere, denne er altså et sted midt i mellom. Dette er mitt første fly større enn 1 meter vingespenn siden jeg hadde en sig 4 star 40 som liten gutt (det er bare 12 år siden jeg var liten gutt...).
Monteringen av flyet er svært enkel, dette er faktisk det flyet jeg har brukt minst tid på å montere, bortsett fra parkzone cuben riktignok. Det eneste som skal gjøres er å hengsle ror, montere halehjul, montere understell, skru fast motor of radioutstyr og SKRU på plass halefinne og stab.
Jeg fulgte byggeveiledningen, og det er egentlig lite å si om monteringen av flyet. Det tok meg omtrent 8-9 timer totalt med lodding, oppsett av radio etc, og jeg møtte kun ett problem underveis.
Som sagt, ett problem møtte jeg på, og det problemet har jeg enda ikke funnet noen god løsning på. Høyderorene ble montert sammen på vanlig måte med en bøyd metallsak, og alle forhondsregler ble tatt for at dette skulle bli rett, og rett ble. Høyderorene har dog ytterst en liten motvekt, og en av disse er litt bøyd opp i forhold til resten av roret, og den andre er bøyd litt ned. Det er altså en liten warp i rorene, og den venstre hviler omtrent 3-4mm over den høyre. Får se om det har noen innvirkning på flyegenskapene, om ikke lar jeg det være. Er lat, vettu!
Hele monteringsarbeidet tok meg omtrent 8-9 timer inkludert lodding av kontakter, oppsett av ror, etc. Kunne sikkert ha gjort det enda raskere, men jeg hadde to døgnvakter på rad som daghavende som skulle fylles med montering av leke Det eneste som ble limt under monteringen var ror og halehjul, resten var bare skruing. Til og med halefinne og stab ble skrudd på plass!
Utstyret som ble valgt er som følger:
E-flite Power 46BL outrunner. Nærmest identisk med AXI4120/18, i allefall på papiret.
Castle Creations Phoenix 60 esc
Koolflights ubec
Webra scan DS8 mottaker (valg av denne diskutert her: Hvilken mottaker til .40 størrelse el fly - (MFN) ModellflyNytt.no )
Hitec standard servoer (skal vel få noe tyn for dette, men who cares...)
Flightpower 4S 3700mAh batteri (kjøpte to, kun ett brukes ad gangen)
Etc
Ved bruk av ubec må man kople ut intern bec i esc'en, dette gjøres ved å kutte den røde ledningen av dem som går mellom esc og mottaker. Var ikke lite stolt da jeg helt på egen hånd fant ut at det var bedre å gjøre det på en skjøtekabel enn på den ledningen som sitter fast i esc'en. Sikkert det alle andre gjør og, men du vet, man må skryte hver gang hjernen gjør noe lurt.
Vekten på flyet endte på 2455 gram alt inkludert, meget fornøyd med det da minste oppgitte vekt av produsent er 2585 gram. Jeg har ikke gjort noe spes for å spare vekt. Tyngdepunkt var og perfekt i forhold til manual uten bruk av noe ekstra vekt, og kan enkelt flyttes litt bakover ved å flytte batteriet.
Med motor og batterier brukt regner jeg med å trekke omtrent 650 watt med APC 13X6,5E proppell, og det burde bli helt greit. 265 watt pr kilo er ikke mye, men det er ikke noe 3D maskin akkurat dette her. Kan uansett gå opp til 13x8 for å trekke omtrent 710-720 watt.
Vitale data utover dette er 154 cm vingespenn og 127 cm lang, semisymetrisk vingeprofil, og vinge med ganske mye v-form. Regner med at denne skal fly omtrent som tidligere nevnt 4 star.
Under er noen bilder, flyet ved siden av pulsen er en mini ultra stick, denne har omtrent en meter vingespenn, og er plassert der for sammenligning av størrelse.
Oppdatering kommer etter maiden, forhåpentligvis i morra om været tillater det.
Comment