Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar 9 Pulse XT ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangar 9 Pulse XT ARF

    Egentlig skulle jeg vært ute å tatt jomfrutur på denne nå, men været er ikke enig med meterologen, og planene måtte således endres. Tenkte at jeg kunne skrive litt her om flyet i påvente av bedre vær.

    Hangar 9 sin nye Pulse XT er et fly jeg viste at jeg bare måtte ha fra jeg så det på horizonhobby sine sider første gang. Flyet er en sportmodell beregnet på .40 størrelse og større glow motor eller børsteløs outrunner. Flyet er altså klar for elektroutstyr uten at det er nødvendig med et konverteringsprosjekt. Det har jo begynt å komme en del fly i denne størrelsen beregnet på elektro nå, men de jeg har sett er alle 3D fly eller mer basic trainere, denne er altså et sted midt i mellom. Dette er mitt første fly større enn 1 meter vingespenn siden jeg hadde en sig 4 star 40 som liten gutt (det er bare 12 år siden jeg var liten gutt...).

    Monteringen av flyet er svært enkel, dette er faktisk det flyet jeg har brukt minst tid på å montere, bortsett fra parkzone cuben riktignok. Det eneste som skal gjøres er å hengsle ror, montere halehjul, montere understell, skru fast motor of radioutstyr og SKRU på plass halefinne og stab.

    Jeg fulgte byggeveiledningen, og det er egentlig lite å si om monteringen av flyet. Det tok meg omtrent 8-9 timer totalt med lodding, oppsett av radio etc, og jeg møtte kun ett problem underveis.

    Som sagt, ett problem møtte jeg på, og det problemet har jeg enda ikke funnet noen god løsning på. Høyderorene ble montert sammen på vanlig måte med en bøyd metallsak, og alle forhondsregler ble tatt for at dette skulle bli rett, og rett ble. Høyderorene har dog ytterst en liten motvekt, og en av disse er litt bøyd opp i forhold til resten av roret, og den andre er bøyd litt ned. Det er altså en liten warp i rorene, og den venstre hviler omtrent 3-4mm over den høyre. Får se om det har noen innvirkning på flyegenskapene, om ikke lar jeg det være. Er lat, vettu!

    Hele monteringsarbeidet tok meg omtrent 8-9 timer inkludert lodding av kontakter, oppsett av ror, etc. Kunne sikkert ha gjort det enda raskere, men jeg hadde to døgnvakter på rad som daghavende som skulle fylles med montering av leke Det eneste som ble limt under monteringen var ror og halehjul, resten var bare skruing. Til og med halefinne og stab ble skrudd på plass!

    Utstyret som ble valgt er som følger:
    E-flite Power 46BL outrunner. Nærmest identisk med AXI4120/18, i allefall på papiret.
    Castle Creations Phoenix 60 esc
    Koolflights ubec
    Webra scan DS8 mottaker (valg av denne diskutert her: Hvilken mottaker til .40 størrelse el fly - (MFN) ModellflyNytt.no )
    Hitec standard servoer (skal vel få noe tyn for dette, men who cares...)
    Flightpower 4S 3700mAh batteri (kjøpte to, kun ett brukes ad gangen)
    Etc

    Ved bruk av ubec må man kople ut intern bec i esc'en, dette gjøres ved å kutte den røde ledningen av dem som går mellom esc og mottaker. Var ikke lite stolt da jeg helt på egen hånd fant ut at det var bedre å gjøre det på en skjøtekabel enn på den ledningen som sitter fast i esc'en. Sikkert det alle andre gjør og, men du vet, man må skryte hver gang hjernen gjør noe lurt.

    Vekten på flyet endte på 2455 gram alt inkludert, meget fornøyd med det da minste oppgitte vekt av produsent er 2585 gram. Jeg har ikke gjort noe spes for å spare vekt. Tyngdepunkt var og perfekt i forhold til manual uten bruk av noe ekstra vekt, og kan enkelt flyttes litt bakover ved å flytte batteriet.

    Med motor og batterier brukt regner jeg med å trekke omtrent 650 watt med APC 13X6,5E proppell, og det burde bli helt greit. 265 watt pr kilo er ikke mye, men det er ikke noe 3D maskin akkurat dette her. Kan uansett gå opp til 13x8 for å trekke omtrent 710-720 watt.

    Vitale data utover dette er 154 cm vingespenn og 127 cm lang, semisymetrisk vingeprofil, og vinge med ganske mye v-form. Regner med at denne skal fly omtrent som tidligere nevnt 4 star.

    Under er noen bilder, flyet ved siden av pulsen er en mini ultra stick, denne har omtrent en meter vingespenn, og er plassert der for sammenligning av størrelse.

    Oppdatering kommer etter maiden, forhåpentligvis i morra om været tillater det.
    Attached Files
    Last edited by AudunT; 27-05-06, 17:28.
    Audun

  • #2
    hei intresant prosjekt. må få høre mere hvordan det går.

    men de dataene du gir på motoren så kan det ikke stemme med axi4120/18 (har en sånn selv, som jeg driver å skal finne batt og esc til)

    sitat: Med motor og batterier brukt regner jeg med å trekke omtrent 650 watt med APC 13X6,5E proppell, og det burde bli helt greit. 265 watt pr kilo er ikke mye, men det er ikke noe 3D maskin akkurat dette her. Kan uansett gå opp til 13x8 for å trekke omtrent 710-720 watt. : sitat slutt.

    en axi 4120/18 gir ca 400watt med 5s og 13x8 propp. ut fra dataene på hjemmesiden.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Du har helt rett! 4120/18 har kv på 515. 4120/14 derimot har kv på 660, denne har kv på 670. Altså er min motor tilnærmet identisk med 4120/14.

      Dette er sakset fra manualen til motoren min, jeg regner med at mitt batteri burde holde spenningen like bra som dette batteriet:

      Motor: Power 46
      ESC: Castle Creations Phoenix 60 (Standard settings with 12V Soft Li-Po cut off and no brake)
      Prop: APC 13x8E
      Battery: Thunder Power PRO LITE 6000mAh 4S3P (THP60004S3PPL)
      Flying Weight w/Battery: 5.8 lbs
      Amps 51.5
      Volts 14.4
      Watts Input 745
      Watts/Pound 128
      RPM 8250
      Last edited by AudunT; 27-05-06, 19:38.
      Audun

      Comment


      • #4
        Jomfrutur ble unnagjort søndag for nesten to uker siden, men jeg har ikke hatt tid til å skrive noe om det før nå.

        Jomfruturen ble gjenomført med anbefalte APC13x6,5E propell, og utstyr som listet over.

        Take off var uproblematisk, og det viste seg tidlig at flyet hadde mer enn nok krefter. Jeg måtte trimme en del opp samt noe balanseror, og etter to runder rundt plassen fløy flyet hands off. Etter landing viste det seg at den ene siden av høyderoret stod plant med staben, mens den andre motvekten pekte endel opp, og at balanseroret jeg hadde trimmet inn kompenserte for roll effekten høyderoret ga. Jeg har ikke fått rettet opp i dette enda, men trimforskjellene i forskjellige hastigheter er minimal.

        Jeg skjønte tidlig på jomfruturen at jeg hadde valgt en propell med for lite vridning, flyet hadde masse krefter, men trengte over 3/4 gass for å fly level. Den valgte propellen ble byttet til APC13x8E propell, som ga både mer fart og mere krefter. I grunn merkelig at de anbefaler 13x6,5 propellen til flyet, den gir rett og slett for lite fart. Etter propellbyttett flyr flyet level med rett over 1/2 gass.

        Etter propellbyttet var det masse drag og godt med krefter, og loopene kunne gjøres store, og det var bra vertikal på flyet. Acro forøvrig var og helt etter forventingene, roller relativt plane med litt høyderor, og rollene er raske nok, ryggflyging krevde noe ned ror, men flyet er muligens litt nesetungt, sideroret var effektivt nok. Ingen former for 3D øvelser ble prøvd, men det passer ikke flyet uansett. Kort sagt fløy flyet slik man forventer at et lavvinget sportfly med masse V form på vingene og bred korde skal fly.

        Sakteflygningsegenskapene var meget gode. Stall hastigheten var meget lav, og man skal gjøre mye dumt for å stalle ut denne under f.eks landing. Stallene kommer rett og slett lenge etter at man tror de skal komme, og det ser nesten dumt ut når flyet flyr så skate uten å stalle... Flyet droppet ikke den ene vinge under stall, men staller rett frem.

        Landinger var helt enkle, med 13x8 propellen gikk det selvfølgelig noe kjappere enn med først brukte propell, og jeg måtte ha et par overflygninger etter propellbytte.

        Flyet kan anbefales til de av dere som trenger ett første store fly etter å ha flydd parkflyers, eller som første lavingede fly etter trainerstadiet. I tillegg var det helt genialt at man ikke trengte å gjøre noe konverteringsarbeide for elektrodrift. Noen bilder fra jomfrutur kommer snart.
        Attached Files
        Last edited by AudunT; 18-06-06, 11:20. Reason: Bilder lagt til
        Audun

        Comment


        • #5
          hvor lang flytid har du på det batteriet?
          tror du det er mulig å montere miniservoer på balanserorene for å spare litt vekt?
          er servobrønnene ferdig kuttet til standard størrelse servoer?
          vurderer å kjøpe dette flyet. veldig fint og ikke altfor dyrt.
          hvor kjøpte du ditt, rett fra horizonhobby?
          er det lov til å spørre hva prisen ble ca på flyet med frakt til norge?

          mange spørsmål her, men pytt pytt
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Flytid er omtrent 8 minutter hard flyging, da har jeg bådde hatt en og to overflyginger etter at tiden er ute uten å nå LVC. Flyr på timer, og forsøker å unngå LVC.

            Ingen grunn til å bytte til micro-/miniservoer for å spare vekt, flyet tåler fint den vekta som er der. Hullene i vingene er ferdig tilpasset standardservoer. Men det er sikkert mulig, om du vil, å bruk små servoer.

            Flyet kjøpte jeg hos http://www.victoriahobbyshop.com/. Bare å sende en mail med hva du ønsker, og hun sender det lynraskt. Jeg betalte følgende:
            Fly $150
            Motor $110
            ESC $110
            Servoer $40
            Porto $70
            SUM $480

            Varene ble sendt som gave med lav verdi (uten at jeg ba om det, jeg er en av de få som betaler min skatt m.m. med glede...), og dollaren sto i omtrent 6 kroner når innkjøpet ble gjort. Altså totalt rett rundt kroner 3000 for det nevnt over.

            I tillegg har jeg to batterier, de kostet kroner 1130 hver hos Griffin, totalt kroner 2260.

            Mottaker kostet 720 kroner hos RS-Hobbyimport.

            Summen blir altså rundt kroner 6000 med to batterier.

            Så litt oppdatering rundt flyegenskaper; Flyet har uendelig vertikal, snapper nydelig, flyr kniv egg uten nevneverdig kopling, og høster mye ros for å være meget pent. Jeg har flydd omtrent 15 turer, og eneste problemet jeg har hatt var at den ene motvekten på høyderoret tok nedi bakken og knakk under taxing. Årsak var at jeg brukte fo mye opp-ror under taxing på grov gress stripe.
            Last edited by AudunT; 29-06-06, 12:39.
            Audun

            Comment


            • #7
              hvordan servoer har du brukt, HS 322HD?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Stemmer det, 322. Fungerer fint, men jeg lurer på om de sentrerer litt dårlig.
                Audun

                Comment


                • #9
                  tror nesten at jeg må ha et slik et!
                  flyet er jo fint å se på også.
                  jeg har en hyperion 50A regulator liggende som jeg kanskje kan bruke. men E-Flite sier at motoren drar 51A på full pupp. jeg tror vel at hyperion regulatoren takler en A høyere strømtrek en det den er specet til, eller hva tror dere?
                  på den andre siden er det jo ikke spessielt dyrt for en CC 60A. 140 $ for regulator og PC kabel, 900 norske kroner mot 1300,- mye billigere enn i norge i hvertfall.
                  hvor stor spinner har du på flyet ditt AudunT?
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ville gått for en noe større ESC, det kan hende du får lyst til å prøve propeller opp mot 14x10 på denne motoren, og da drar den nok opp mot eller noe over 60 amp.

                    Jeg bruker ikke spinner, da dette vil hindre luftstrømmene inn i motoren. Slik jeg har det nå, presses det masse luft rett inn i motoren. Du ser det ganske tydlig på bildene i første posten. Det følger forresten med en passende spinner, om du velger å bruke det.

                    Jeg glemte i oppsummeringen av hva jeg har kjøpt til flyet å nevne UBEC. Denne koster rett over $30 med frakt og kjøpes herfra: DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      oi, jeg la ikke merke til at du ikke brukte spinner
                      14x10 høres gankse heftig ut
                      da er jeg ganske sikker på at jeg blir å bestille meg et slikt fly i løpet av neste uke
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Pulse med Glow?

                        Noen som har flydd Puls'en med en 40 2T? Leter etter en grei modell til en motor som er fantastisk(som jeg er i besittelse av). Ser at den anbefales fra 40 og opp.
                        Har siklet en stund på mini pulse til noe utstyr jeg har - men så falt blikket på puls'en.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Biggles
                          Noen som har flydd Puls'en med en 40 2T? Leter etter en grei modell til en motor som er fantastisk(som jeg er i besittelse av). Ser at den anbefales fra 40 og opp.
                          Har siklet en stund på mini pulse til noe utstyr jeg har - men så falt blikket på puls'en.
                          Her er det en test av flyet med glow motor: Hangar 9's Pulse XT Glow or Electric ARF Design w/ Evo 46NT Glow - RC Groups
                          Audun

                          Comment

                          Working...
                          X