Unconfigured Ad

Collapse

Handel.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Egilb
    • Feb 2007
    • 12

Handel.

Er det noen her som har erfaring med å handle rc utstyr fra f.eks USA eller UK?
    Kan noen fortelle om hva en må regne med å betale i tillegg til oppgitte priser(moms,frakt,toll osv).

mvh
  • Celtic-Griffin
    • Oct 2004
    • 873

Originally posted by Egilb
    Er det noen her som har erfaring med å handle rc utstyr fra f.eks USA eller UK?
    Kan noen fortelle om hva en må regne med å betale i tillegg til oppgitte priser(moms,frakt,toll osv).

mvh
    Price of the goods.
    25% m.v.a. on both the goods and the freight charges.
    Freight Charges.
    Handling Fee to the receiving expeditor here in Norway which varies from expeditor to expeditor.

You lose the consumer protection rules here at home and in many cases it will be no cheaper than buying domestically if the product is available.

B.t.w. foreign orders under the value of Kr.250 are generally free for m.v.a.

With regard to import of R/C equipment the permitted frequencies vary somewhat in both the UK and USA - best to check and be specific on your order.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Kommer veldig an på hvilken butikk du kjøper fra. Dersom du kjøper fra feks. Danmark eller Sverige eller andre land med tilsvarende moms-system som oss, vil selgeren i de fleste tilfeller kunne trekke fra sin lokale moms, og så legges det norsk moms på når det kommer inn her i landet. Forskjellen på utenlandsk web-pris og norsk pris trenger dermed ikke variere så mye, men sjekk dette med selger på forhånd. I USA har noen stater MVA (VAT) og noen ikke.

Transport selskapene tar litt for momshåndtering og fortolling. Dersom det er posten tar de vel rundt 80,- kroner eller deromkring, så det er ikke så ille. Det verste med posten er å vente en ekstra uke mens pakken ligger og råtner i tollen!!

Når det gjelder grensen for moms i Norge så er del vel i teorien som Ken her sier 250,- eller 300,-, men den kan i beste fall sies å være veiledende! Jeg har fått pakker med verdi på 1500,- som bare triller rett gjennom uten noen moms (merket med korrekt verdi!), og jeg har fått pakker til 301,- som blir full moms på. Bestiller jeg feks. fra AirCraft-World.com bestiller jeg gjerne varene i flere mindre ordrer for å holde verdien lav, (de bare tar USD2,5 i frakt, ca. 18kr), og selv om begge pakkene har samme vedi, samme størrelse, og sendt samtidig (feks. 2 servoer i hver pakke) så kan man få moms på den ene og ikke på den andre.

Det virker som det kun er Posten som slurver med dette. Får man ting med feks. UPS er det moms på alt som er over minsteverdi.

Dersom du planlegger shopping fra utlandet så sjekk gjerne her på MfN om andre har handla og hvilke erfaringer de har med butikken. Er noen svikere der ute som ikke er bra å handle med, og det er noen som er helt tragisk på kundeservice om noe går galt. Men stort sett er alle SVÆRT hjelpsomme om noe skjer. Gjennomgangmelodien for mindre ting er at butikken bare sender nye varer om noe er galt med den du fikk første gang, eller om den kommer bort i transporten. Kan spesielt trekke frem Towerhobbies.com (med GODE rabatter til eksisterende kunder) og Aircraft-world.com som bunnsolide. Begge har ved mer enn en anledning bare sendt meg nytt utstyr kun basert på epost fra meg om at det er problemer med varen jeg har mottatt! TOPP service!

Lykke til med handelen, uansett land!
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

Mine erfaringer med det norske tollvesenet er iallefall positive. Når jeg sporer pakker fra utlandet, har tollen holdt de i max 1 dag, noen ganger har jeg registrert at det har ankommet tollen om morgenen, og de har videresendt pakken senere på dagen, og pakken har ankommet postsentralen i Ålesund samme kveld. Og jeg har hatt den dagen etterpå. Ca 4 dager fra avsender til mottaker. Dette er med U(S)PS. Og de fleste jeg har handlet med, skriver ned verdien på pakken, om du ber om det.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

UPS=United Parcel Service = kommersielt kurer firma
          USPS= United States Postal Service = Posten i USA.

UPS/DHL og tilsvarende firmaer vi gjerne ha en høyere frakt enn Posten tar for sin EMS tjeneste. Om man sørger for å be avsender klistre faktura på pakken + sørger for at den som skal fortolle har fullmakt til dette før det ankommer så blir det ikke liggende å vente. Når Posten skal vente en uke på at du gir dem tillatelse til å fortolle for deg så må du vente 1 uke på varene, ganske logisk egentlig.
          Du kan gi en generell tillatelse til Posten til å fortolle for deg uten å spørre hver gang og da slipper du ventetiden, da går det som regel videre samme dag eller neste.

Fortolling er inkludert i frakten ved EMS frakt men du må betale MVA av frakt og vareverdi som det er sagt. Om det kommer som vanlig post koster tollekspederingen i tillegg, kr 80 gjelder ved vareverdi under kr 1000, over dette koster tollekspederingen det doble hos Posten.
          Dog er grensen for mva fritak som er skrevet kr 200 og ikke 250 eller 300 om den ikke er endret de siste 3 ukene.

Comment

• Eagle
            • Jan 2006
            • 1299

Jeg hentet en propell som kom med USPS Express idag. Denne måtte jeg betale 60,- for å få ut hos posten. Forrige gang skulle posten 180,- i tollbehandlingsgebyr. Jeg har aldri måttet gi posten noen tillatelse til å fortolle mine pakker. Prisen på min pakke var 39,90 USD.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

60 kroner i mva passer jo brukbart om du ganger $40 med 6 og så tar 25%.

Om de tok 180 i tollbehandlingsgebyr så kom den nok ikke som EMS, i så fall har de gjort feil.
              Første gang du mottok noe fra utlandet fikk du kanskje et brev fra Posten der det sto at de behøvde faktura eller lignende for å fortolle. Der krysser man av at de skal fortolle og det er en fullmakt som gjelder til du avslutter den, ikke bare for den enkelte sendingen.
              Det er mulig de bare behøver den fullmakten dersom det er postpakke og du skal betale tollbehandlingsgebyr.

Comment

• Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

Originally posted by Eagle
                Mine erfaringer med det norske tollvesenet er iallefall positive. Når jeg sporer pakker fra utlandet, har tollen holdt de i max 1 dag, noen ganger har jeg registrert at det har ankommet tollen om morgenen, og de har videresendt pakken senere på dagen, og pakken har ankommet postsentralen i Ålesund samme kveld. Og jeg har hatt den dagen etterpå. Ca 4 dager fra avsender til mottaker. Dette er med U(S)PS. Og de fleste jeg har handlet med, skriver ned verdien på pakken, om du ber om det.
                Today I recieved a shipment from the U.K. only four weeks after it arrived at Gardermoen for customs clearance even if they have all my customs credit details and essential clearances....it seems that the postal services efficiency differs considerably from district to district...
                Ken Bates
                Never Mind the Label

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Et skrekkeksempel uten tvil, dette er langt fra vanlig.

Du som profesjonell kan dessuten bare leie noen andre til å gjøre tollklareringen om du ikke er fornøyd med Postens hastighet eller bare gjøre den selv.

Det er helt uproblematisk å bestille ting fra gode butikker på nettet og tolltull hører med til unntakene ikke regelen om man kjører den ærlige linjen.

Om det var standarden at det tok 4 uker å få tollbehandlet ting så ville Posten ha behøvd ganske mange hangarer til å oppbevare alt godset i 4 uker.
                  Ærlig talt Ken, her er det åpenbart at noen har glemt hele greia eller at papirer ikke har vært på rett sted. Det der er ikke representativt for noe.

Jeg fikk en sending fra England i går, 6 dager etter at bestillingen var lagt inn.
                  Jeg fikk en sending fra Japan på tirsdag, den bestilte jeg torsdag kveld og den ble sendt fredag.
                  Fredag bestilte jeg en sak fra Skiptvedt, den kom i går.....

Skrekkeksempler finnes overalt. Jeg har fått flere titalls sendinger med RC greier fra NZ, Australia, Asia, USA og UK de siste årene og har aldri opplevd at det tar mer enn 4 dager fra ting ankommer landet til jeg har dem hos meg. De få gangene jeg ikke har hatt dem hos meg eller på mitt Postkontor samme dag eller dagen etter ankomst er når det manglet papirer. Da sender posten et brev og etterlyser dette, om den etterlysningen sendes på ettermiddagen så har jeg den kanskje ikke før 2 dager senere. Jeg svarer per mail neste morgen eller samme kveld og greiene sendes videre den dagen og kommer til meg neste arbeidsdag.
                  Svarer man per snailmail så går det selvsagt et par dager ekstra.

Som sagt, om man ved første importtilfelle underskriver på fortollingsfullmakten og sørger for at avsender setter faktura utenpå pakken så går dette helt problemfritt i de aller fleste tilfeller.

Vanlig airmail for småsendinger som går i en konvolutt er helt kurant. Om verdien er høyere og kolliet større så det går som pakke så kan det lønne seg å velge EMS som vanligvis tar 3-5 arbeidsdager fra avsender i Asia eller USA til du har det på din dør. Koster fra kr 100 og oppover avhengig av størrelse og verdi, inkludert tollklarering....

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

Mener du Skiptvet i Østfold tintin? I så tilfelle har du en D for mye i navnet, men hvem selger flyutstyr der da? Er ganske godt kjent i meieribyn
                    arvid

Comment

• Celtic-Griffin
                      • Oct 2004
                      • 873

Originally posted by Tintin
                      Et skrekkeksempel uten tvil, dette er langt fra vanlig.

Du som profesjonell kan dessuten bare leie noen andre til å gjøre tollklareringen om du ikke er fornøyd med Postens hastighet eller bare gjøre den selv.
                      ...
                      Its not so easy sitting in a wheelchair with both legs amputated, besides this is only one of many examples and I could write a book about incompetency in the postal services at least in this postal district. Recently we read in the local papers of extensive sickness among postal personnel, christmas post which is still not delivered, etc and here we have seen normal deliveries reduced to a stand-in postie who appears late in the evening about every other day - not the stuff to encourage confidence...what really annoys is that the postie is still carrying considerable quantities of un-solicited junk mail. Then perhaps I have been unlucky!!!
                      Last edited by Celtic-Griffin; 01-03-07, 19:27.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Jeg vet at du sitter i rullestol, dette kan ordnes over nettet for sendinger til under kr 1000,-, og der er du lminst like rask som alle andre og om du kommer deg til Ekeberg, der jeg så deg i fjor så kommer du deg til Furuset også om det kniper.

Det er mulig det funker dårlig hos deg og ja de sleper på alt for mye søplereklame men det er ikke standard at ting ligger 4 uker på Gardermoen eller Furuset, så langt derifra. Jeg har fått nok sendinger til at jeg ikke bare har hatt flaks med mine.

Comment

• Egilb
                          • Feb 2007
                          • 12

Da har jeg fått litt info her og har forstått det slik:
                          Jeg bestiller en vare fra USA og ber om at fakturaen settes utenpå pakken.

Varen koster la oss si $100.
                          Pluss frakt etc. $20.
                          Jeg betaler $120 eller 120x6= kr.720,- som fakturaen lyder på.

Når varen kommer til Norge så kan det skje 2 ting:

1) Varen sendes meg og jeg hører ingenting?
                          2) Varen sendes mitt postkontor og kan hentes hvis jeg betaler
                          moms 720Sx1,25 + tollbeh.gebyr 180,- = 1080,-

Right?

Comment

• TheBirg
                            • Jan 2004
                            • 692

Jeg har fått mange pakker fra USA, og allt går stort sett greit inntil de kommer til Norge, Tollen og Posten tar seg god tid ja ! Ser ut til at det meste tar lengre tid fra Gardemoen og 5 mil unna som jeg bor en over havet.... (Snakker da om hurtigpaker fra Statene med både UPS og USPS)
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Ja sånn omtrent bortsett fra størrelsen på beløpene.
                              Mva er 0,25 ikke 1,25 gang beløpet og gebyret blir kr 80 siden verdien er under kr 1000,- såfremt det kommer med Posten.
                              Du behøver vanligvis ikke be om å få fakturaen på pakken, det er vanlig å klistre den på hos "seriøse" butikker som f.eks. Tower Hobbies, men det eliminerer risken for at pakken blir stoppet og faktura etterlyst hos de som ikke gjør det.
                              Siden dette tydeligvis er din første utenlandshandel vil du nok bli kontaktet før du får varene uansett.

Jeg må være i særstilling som får pakkene mine dagen etter at de ankommer landet gang etter gang....får se til uka, da kommer neste sending fra Taiwan...

Comment

Working...