Unconfigured Ad

Collapse

Jeg blir litt oppgitt...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Når det gjelder penger er vi nordmenn rare! Vi skal gjerne ha ting gratis, mens våre lønninger aldri blir høye nok.
    Når det gjelder porto må vi nok tenke på flere ting, butikkene skal jo tross alt tjene litt penger etter at salget er gjort. Som Technoflight så koster det tross alt litt penger å sende varen, i innkjøp av boblekonvolutter osv.
    En annen ting er at når man betaler 22 kroner i porto så er pakken uforsikret, dette er aldri noe problem så lenge pakken kommer fran men hva om den ikke gjøre det. Hvis man leser på TowerHobbies sine sider så er det noen forsendelses metoder som er uforsikret fra dem også. Kjedelig om noe skulle bli borte!

Men nå skaldet jo sies at posten i Norge tar seg godt betalt desverre, men er redd det ikke blir noe billigere.Men bestiller man i Norske butikkersom Technoflight og Elefun så slipper man å være redd for at pakken bosetter seg i tollen.
    Har ofte opplevd at pakker bruker superkort tid til Norge fra utlandet, men blir liggende pga overarbeid osv i tollen. Og der har den blitt en stund også....
    Lars Norberg

Comment

• roadrune
      • Jul 2007
      • 2292

Nå ligger vel noe av prisnivået i at forhandlerene må ha ganske mye deler liggende på lager for at folk skal være interesert i å handle der. Tipper en forhandler i Norge har en del Logo deler i hyllene som støver ned (hei Jørgen).

Mens de store som Helidirect og Tower har så mange kunder, og så stor omsetning at nesten alle varer blir solgt.

Det koster en del å ha et lager også, men jeg tror nok flere av dere som har kjøpt f.eks Logoer hadde revurdert det kraftig om det ikke fantes deler i Norge. Det gjelder vel oss som flyr/styrter T-Rex også. Eller et hvilket som helst merke, for den saks skyld.
      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Hørte jeg noen sa Logo hehe
        Det var nok mulig å høre et lettelsens sukk fra Toten når den nyheten kom fra Technoflight ja... Det er jo mulig å få tak i deler fra utlandet men det er betryggende å vite at en seriøs forhandler gjør sitt beste for å ha et tilstrekkelig delelager oppe å gå.
        Spesielt behagelig er det å slippe å bestille del x fra den ene forhandleren og del y fra en annen forhandler. Som sagt tidligere er jeg villig til å betale noen kroner ekstra pr. del for slikt.

Det blir nevnt fraktpriser kontra det å dra til butikken for å handle melk. Tror vi i modellflynorge i dag har det ganske godt, tross alt, mtp. priser i forhold til inntekt.
        Men når det er sagt skal vi selvfølgelig straffe og belønne forhandlere ut i fra hvor fornøyd vi er med de. Det er bare å velge hvor en vil legge igjen pengene sine...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Ferry
          • Feb 2007
          • 456

Originally posted by arvid
          når det gjelder porto, hvertfall i ett par norske butikker, har de norgespakke som billigste alternativ på nettshop, men de trekker ikke mer fra kontoen enn hva portoen i virkeligheten blir. Altså de har ikke nøyaktig vekt på pakka i butikken. Blir derfor regnet ved pakking. Det er ikke alltid dette står opplyst, men ved forspørsel, er dette svaret jeg har fått hvertfall.
          For the record: IMPX sender også billig hvis det lar seg gjøre, til tross for at prisen oppgis til 99,-. De trekker kun den reelle prisen, typisk litt over tjue kroner. Og da er pakka framme neste dag. Kjempebra service! Større forsendelser blir pakkepost, som tar lengre tid. Men det er posten sin skyld, og ikke leverandøren.

Comment

• arvid
            • Nov 2006
            • 1547

Det var impx jeg tenkte på. Han geir ordner det han vettu

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Vi diskuterer jo gjerne enkeltgjenstander og enkelthandler når vi snakker om slikt som dette, og det vil alltid være noe "grelle eksempler". Som feks. Sullivan SmokeWriter som jeg skulle ha for et par år siden. RC-Flight har den og tar 1475,- for (sjekket på nytt i dag). TowerHobbies har den også og den koster 425,- (sjekket på nytt i dag). Selv med UPS 2-3-dagers frakt (raskere enn jeg kunne drømme om fra RDF, koster 265,- for denne varen alene), og mva (125,-) ville den bli vesentlig billigere (nesten halv pris)! Da burde enten RCF solgt den til 800,- eller begynt å kjøpe fra Tower selv og tjent gode penger på det!

Det er en ting til som antagelig kommer inn i dette bildet, og det er lagervarer. Jeg shoppet nettop noe utstyr fra USA, som er produsert i Tyskland. Jeg kunne også kjøpe det fra tyskland, som selger det i Euro. Dette er en liten "workshop" så de selger neppe i USD til statene. Fra Tyskland kom utstyret på ca. 1700,- mens fra USA kom det på ca. 1200,-.

Da er det noe galt ett sted, og jeg tipper det har med å gjøre at amerikanerne har kjøpt det inn for lenge siden, på en sterkere dollar, og så korrigerer de ikke utprisen før neste gang de må kjøpe inn og varen har blitt vesentlig dyrere for de. Dermed vil de nok neppe bli noe rimeligere når dollaren stiger igjen. Da sitter de med dyrt lager, mens vi kanskje shopper rimelig her hjemme! Litt det samme som TechnoF nevner.

Både jeg og Helivision handler mye RC utstyr da vi er i en oppbygningsfase, og vi velger stort sett å handle mest mulig her hjemme. Det blir nok litt dyrere, men velger man de rette butikkene her hjemme så er det TOPP service å hente, virkelig! Og da tenker jeg ikke bare på en enkelt butikk, men flere som jeg har vert borti (både store og små) som yter personlig og svært god service! Ja, det er mange gode butikker der ute også, men det er ukomplisert, kjapt og enkelt å "dra kortet" i en Norsk butikk og vite at om det er noe med ordren, noe som mangler, noe som ryker, så er det kjapt og enkelt å få fikset opp i det.

Feks. har jeg selv nylig hatt en litt kjedelig reklamasjon på 14MZ radioen min som er kjøpt hos Elefun. Futaba nektet å reparere radioen på garanti til tross for at feilen var åpenbar og var der siden den var ny. Futaba inntok en Canon-holdning og sa at den måtte være brukt feil eller ødelagt av meg. Elefun tok skjeen i egne hender og fikset opp for egen regning! Dette er TOPP service, og slik service får man ikke uttaskjærs. Da må man ha en form for relasjon med butikken slik at de vet at du ikke en som pleier å bruke hammer på utstyret.

Egentlig synest jeg dette forumet virker som en ganske presis vektstang for hvilke forhandlere som er seriøs og ikke. De som jeg ser får skryt her inne har også virket proffe og seriøse når jeg har hatt kontakt med de. Vi har jo såvidt shoppet hos Techno også nå.. Av andre jeg har gode erfaringer med kan jeg nevne Martinsen, Leikvold, Norwegian (jeg hører mange andre klager, men JEG har kun positive erfaringer med de, bortsett fra prisen selvsagt), Øgrey og Ultramicro.

Jeg shopper mye fra utlandet, men de tingene som er tilgjengelig hos de seriøse forhandlerne her hjemme handler jeg her hjemme. Etter mange års erfaring viser det seg gang på gang at det er det greieste. MEN det er ingen tvil om at folk tenker forskjellige. Noen er opptatt av å snu på kronene, mens noen er villige til å betale noen kroner ekstra for service og trygghet.

Men som alle andre RC folk kjøper jeg stadig noe brukt, og med den nye RC marked webben på plass snart så vil jeg kunne se karakterer på de jeg kjøper fra..... med andre ord blir det tryggere å shoppe fra private enn forhandlere? Kanskje vi skulle hatt ett slikt "forhandlerbarometer" på MFN?
              Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• ERJ
                • Aug 2007
                • 935

Her var det mye til ettertanke!

Mvh Einar -

Comment

• olle
                  • May 2002
                  • 708

Det er snart like mange grunner som der er forskjellige priser. Så det vil føre alt for langt å dra hele greia her.

Men et eksempel, som de fleste her kjenner, nemlig Seagull modeller. Disse er som de fleste vet laget i Vietnam. De blir tatt til Europa av J.Perkins i England. Derfra går de til Hobbyco i Norge. Så selger Hobbyco de videre til butikkene. Først da får vi som kunder kjøpe de. Og alle disse leddene i mellom driver ikke veldedighet. De skal tjene penger, alle sammen. Så har vi befrakterene, som også skal ha betalt, fra/til alle ledd. Om ikke dette er nok, så sitter det eksportselskaper, offentlige kontrollorgan og speditører i hver ende av fraktstrekningene, som skal ha sin alt for store del av kaka. Så, dermed ikke rart at varen blir dyr til slutt.

Ta et helt konkret eksempel. Når jeg som kunde kjøper fra utlandet, så bruker jeg som alle andre EMS el. Men denne ene gangen gikk jeg rett i fella (som disse importørene må inn i hver gang de importerer). Jeg skulle kjøpe en del fra Kina, og ble tilbudt den fritt levert til Oslo. Flott tenkte jeg, og slo til. Det måtte bli billig. Hva skjedde så. Etter en stund ble jeg kontaktet av et speditørfirma i Oslo, som hadde fått delen inn på sitt lager og skulle fortolle og sende delen videre til meg. Javel, sa jeg. Så gjør det da. Her er smørbrødlista de kom opp med: Overføring av gods: 84,- Utleggsprovisjon: 450,- Terminalgebyr: 335,- Sikkerhetstillegg: 80,- Transport: 470,- Tollklarering: 462,- Tariffering: 44,- Alt sammen totalt: 1925,- I tillegg kom selvsagt moms på toppen av det hele. Delen kostet ca 1500,- NOK fritt levert Oslo.

Og noen lurer fortsatt på hvorfor varene blir dyre her i landet???

olle

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Originally posted by phammers
                    Servicen her hjemme er stort sett upåklagelig. Det har du rett i.

Men det er ikke så lenge siden at en importert DX7 tok fyr pga direkte brukerfeil ifm lading. Elektronikken overlevde, og vedkommende fikk tilsendt nye deksler kostnadsfritt etter dette.

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=17594

Jeg har også veldig god erfaring med reklamasjoner ovenfor butikker i USA. Tror forbrukervernet der er minst like godt som her på berget, eller så er de i det minste opptatt av fornøyde kunder.

Så akkurat dette med relasjon og service "kjøper" jeg ikke sånn umiddelbart. Det er fullt mulig å få like gode relasjoner med nettbutikker i utlandet.

Mvh

-Pål
                    Det var meg, ja.

All honør til Helidirect og Horizon hobby for det!

Er nok ikke mange i Norge som ville gjort det.
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

Originally posted by roadrune
                      Det var meg, ja.

All honør til Helidirect og Horizon hobby for det!

Er nok ikke mange i Norge som ville gjort det.
                      Hehe... men er det bra service, eller er det slike som deg, som gjør at vi andre ikke blir trodd når vi reklamerer på en reell feil? Hadde du sagt til forhandleren at du brukte en "jallalader" og at den mest sansynlig var årsak til feilen, hadde du da fått delene gratis? Jeg leste den tråden mens den gikk, og konklusjonen var jo som Pål sa - direkte brukefeil... så da var det gjerne like greit at det var kjøpt hos en forhandler som ikke kjente til saken, feks. gjennom dette forumet...

Men for all del - det finnes mange forhandlere i utlandet som også har kanon service, om jeg har også hatt med de å gjøre. Som feks. Tower, Hobby Lobby, TBM, og Air-Craft.

Eksempel på det motsatte er feks. Helihobby.com. En gigantisk butikk som har enormt mye, men som man stort sett bare kan glemme å reklamere til. Det er så mye skjemaer, og tull at man ender opp med å gi opp. De skal også ha inn selv den minste ting for å sjekke det før de tar stilling til reklamasjon.
                      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Jøsses den engasjerte
                        Mitt eksempel var egentlig bare ment som et av de grelle som Anders nevner.

Når det gjelder din erfaring Olle så må du ha kommet ut for en av de verste i bransjen. Jeg er i den bransjen og skulle svært gjerne ha tatt så godt betalt.
                        En annen sak er at du som engangkunde får en helt annen pris en en som de har avtale med. Driver man med import som kommer med annet enn kurer så har man en avtale med en fast speditør som ordner dette til ganske andre priser. Så ditt priseksempel er ikke relevant for annet enn privatpersoner.

Men det er et svært nyttig tips du gir og jeg kan bare bekrefte det. Aksepter aldri slike betingelser for da vil det alltid finnes en speditør her som skal ha betalt og han lever av å gjøre akkurat det der og tar betalt for å holde tollager, fortollere, lageransatte og en sjåfør. Utkjøringsprisen din er vel sånn omtrent 5 ganger det det ville kostet om det var varer for en avtalekunde.

Alle transportfirmaene tar ekstra betalt der de kan (vel alle andre også). Det sier seg vel selv at når man kan få en stor eske fra Taiwan til levert dør for kr 250,- så tjener ikke han som kjører det ut her mye penger. På kurerfrakt med UPS, DHL etc så må man betale for fortollingen og gjerne utleggsprovisjon der også, blir fort noen kroner av det, gjerne mer enn frakten.

EMS er rett og slett den unike løsningen for oss privatpersoner prismessig siden fortolling er inkludert, dvs du kunne spandert ca kr 1800,- ekstra i frakt med EMS før du kom opp i det du nå betalte. Tror forresten ikke Posten tar utleggsprovisjon heller på EMS greiene. Ulempen er selvsagt at du må på Posten og hente slike ting om du ikke betaler via bank og så får det sendt videre.

Comment

• Jan Eirik
                          • Nov 2004
                          • 55

10.000,- / 8.000,-

Jeg har akkurat kjøpt meg en europeisk motor, fra butikk i statene. I norge kosta den 10 laken (mens forhandler enda hadde den), og fra statene med frakt og moms kom den på 8 laken - levert 4 dager etter bestilling. Det er IKKE en tysk produsert motor . Det er utrolig syns jeg, og her er det ikke snakk om noe monkeybizniz - men en helt ordinær handel.

Jan Eirik.

Comment

• HeliDude
                            • Oct 2007
                            • 8

Originally posted by tyor
                            Kjøpte en enkel børsteløs regulator fra en norsk webshop her om dagen. Den kostet litt under 400kr. men de tok 100kr i porto for å putte den i en boblekonvolutt og sende den til meg Nå ble den sendt i oppkrav så i realiteten 160kr med gebyret.
                            www.helihobby.no har mistenkelig bra fraktpriser, når du bestiller småting, beregnes det faktisk porto etter vekt, (pluss en billig konvolutt.?) - det er den billigste måten å bestille ting på som æ vet om.

Comment

• Lars N
                              Moderator
                              • Apr 2002
                              • 2891

Originally posted by HeliDude
                              www.helihobby.no har mistenkelig bra fraktpriser, når du bestiller småting, beregnes det faktisk porto etter vekt, (pluss en billig konvolutt.?) - det er den billigste måten å bestille ting på som æ vet om.
                              Man må også huske å skille forskjellen på forsikret og uforsikret! Er utrolig kjedelig den dagen posten roter bort pakken og den er sendt uten forsikring.
                              Lars Norberg

Comment

• Tintin
                                • Jan 2005
                                • 4631

Helihobby kalles litt for ofte for Hellhobby på amerikanske fora....

Comment

Working...