Unconfigured Ad

Collapse

Henger til fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

Henger til fly

Etterhvert som flya blir mektig store, så blir bilen alt for liten Da er det bare å legge hodet i bløt, og finne på ei løsning for å få med seg alt når en skal ut å fly. Og jeg synest det er greit å slippe å bruke halve dagen på å laste inn alt mulig. Og jeg er av den sort som ikke liker å komme på stripa uten deler, verktøy, ol. Da gangene jeg har møtt opp uten utstyr, så kan du være sikker på at det er noe jeg mangler.

Men hvordan i huleste skal man få med seg alt, uten å bruke halve dagen på å laste inn og ut??
    Rullende hangar-/hobbyrom? kom ikke på noe spennende nevn i farta

Jeg har planer om å få plass til 4 storfly.. og noen mindre.. Så jeg må vel fintenke litt hvordan jeg skal få plass til alt

Jeg har en henger stående, en eldre trehenger med brukbar størrelse. den er 330cm lang, 180cm bred. Etter hva jeg har hørt så er det ikke lov å bygge kapell på en henger uten å omregistrer den. derfor så blir "kassa" løs, og jeg kan kalle den last. Denne hengeren tar ikke mer enn 800kg last, men det holder i massevis...

Kassa blir 150cm høy innvendig, så jeg har laget to etasjer. helt fremme i hengeren i øverste etasje skal jeg ha to rom, ene til ladestasjon og kaffitrakter det andre blir til verktøy, skruer, deler, og div... dette er deler og verktøy som skal bli i hengeren. Så når jeg skal på stripa, så er det bare å hekte hengeren på bilen og kjøre.
    I nederste etasje kan jeg planer om å to mindre rom(kan ikke ha de for store, da plassen trengs til store fly). Ett rom skal inneholde 3 stk bilbatteri som jeg har stående, det andre skal inneholde bensin, nitro.

Veggene skal være av kryssfiner, og de skal isoleres med isopor på innsiden. Flya, og ikke minst batteri skal ha det lunkent og fint

Jeg skal legge ut bilder etter hvert som prosjektet skrider frem. Hvis det er noen som har ideer, så er det bare å skrike ut..
    er det andre materialer jeg kan kle hengeren med kanskje? En annen ting som er viktig med dette prosjektet, er at det skal være billig... Og at det skal bli med på Fagernes i år..
    Attached Files
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • ErlendM
    • Jun 2006
    • 631

Spennende prosjekt dette!
    Har lurt litt på det samme - det jeg tenker på er hvordan skal en sørge for god støtdemping av kropp og vinger? Hengeren danser og hopper jo endel så lasten er jo mye mer utsatt for støt.
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• nettulven
      • Feb 2007
      • 495

Originally posted by ErlendM
      Spennende prosjekt dette!
      Har lurt litt på det samme - det jeg tenker på er hvordan skal en sørge for god støtdemping av kropp og vinger? Hengeren danser og hopper jo endel så lasten er jo mye mer utsatt for støt.
      Kroppene tror jeg nok vil klare noe humping, men vingene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda.. Jeg har to alternativ. det ene er å lage et stativ inne i bilen, den er jo stor den også. Et vingestativ. Det andre alt. er å lage en tredje etasje i toppen av hengeren, hvor vingene kan ligge, ei vinge-seng

Hengeren vil jo få ei bra vekt, så den vil vel ikek hoppe så mye, håper jeg
      Thomas Molnes

Comment

• ErlendM
        • Jun 2006
        • 631

Jeg så for meg å lage et fleksibelt oppheng - ei ramme eller lignende som hang spent fast i elastiske stropper av noe slag. Så ville jeg spenne fast kropp og vinger til denne ramma.
        Erlend Moen

Comment

• nettulven
          • Feb 2007
          • 495

Jeg så for meg å lage et fleksibelt oppheng - ei ramme eller lignende som hang spent fast i elastiske stropper av noe slag. Så ville jeg spenne fast kropp og vinger til denne ramma.

Uten å ha noe erfaring med det, så kan ikke jeg tenke meg at det er nødvendig.. Skal ikke lage det for komplisert heller
          Thomas Molnes

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Det er meget mulig at du har rett. Venter i spenning på at du har prøvd det ut jeg
            Erlend Moen

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Det er meget mulig at du har rett. Venter i spenning på at du har prøvd det ut jeg

HE He... Den store jomfruturen blir Fagernes Hvis flyene lever over den turen, så blir den godkjent..
              Thomas Molnes

Comment

• Fireblade1000
                • Sep 2005
                • 43

Tenkte jeg måtte sende inn en noen bilder av hengeren til en av de store i USA.
                Er jo rå den hengeren til Blaine Austin da, men kanskje det går an og få noen ideer til prosjektet ditt.
                Hangar9 33% Extra ZDZ80
                Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                ESM Katana 2m Roto 35vi
                Funtana S40 OS70Surpass
                Fliton Edge540 Saito 100fa
                Pc9 Roulette SC61
                Calmato sport magnum 46
                Mini Funtana børsteløs
                Proxima seilfly fra Griffin
                Aerofly sim
                Futaba 9C Super
                http://www.arildtagestad.com/

Comment

• ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

Fint prosjekt Thomas...Til inspirasjon for flere enn meg!

Mvh Einar - tror nok han "over there" oppererer med et annet budsjett en et tilsvarende
                  "norsktilpasset" husholdningsbudsjett...
                  Last edited by ERJ; 25-02-08, 00:16. Reason: Tisvarende???

Comment

• Fireblade1000
                    • Sep 2005
                    • 43

He he ja, de har litt større budsjett de som har sponsorer.
                    Men jeg synes det er lurt med nettinggulv i " andre etasje", for da er de lettere og feste fly i forskjellige størrelser.
                    Og den boksen foran for bensin, lik den campingvogner har for gass er vel også ganske lurt.
                    Holder mest mulig bensindamp vekk fra fly og ladere inne i hengeren.
                    Prøver bare og komme med noen tips som kan brukes.
                    Skal bygge meg en selv når jeg får tak i et godt understell, har en nå men den hopper litt mye på dårlig vei.
                    Hangar9 33% Extra ZDZ80
                    Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                    ESM Katana 2m Roto 35vi
                    Funtana S40 OS70Surpass
                    Fliton Edge540 Saito 100fa
                    Pc9 Roulette SC61
                    Calmato sport magnum 46
                    Mini Funtana børsteløs
                    Proxima seilfly fra Griffin
                    Aerofly sim
                    Futaba 9C Super
                    http://www.arildtagestad.com/

Comment

• nettulven
                      • Feb 2007
                      • 495

Jeg likte det netting gulvet jeg også. Det blir mer lys ned i "første etasje" også da. Sparer ei lampe eller to, og da selvfølgelig strøm også...

Men det som blir problemet er hva jeg skal kle hengeren med. det blir nok kryssfiner, det vet jeg at flere har brukt.. Men det mest ideelle er vel vanntett kryssfiner, men de koster flesk, og veier mye..
                      Thomas Molnes

Comment

• sekkenes
                        • Sep 2005
                        • 342

Hva med og kle den med beslag? Det får du i store flak hos blikkenslageren...

Yngve
                        Yngve Sekkenes

http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

Comment

• nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

Originally posted by sekkenes
                          Hva med og kle den med beslag? Det får du i store flak hos blikkenslageren...

Yngve
                          Hmm.. kanskje det? Da må jeg finne meg en blikkenslager å se om det er ei løsning
                          Thomas Molnes

Comment

• Biggles
                            • Mar 2006
                            • 238

Reklameskilt....?

Hør med blekkinslager om aluplater, koster det mer enn budsjettet tillater så går det an å sjekke bilhoggere, evt forhøre seg om gamle reklameskilt - mange hoggere tar inn alt mulig av metaller. Sjekk byggefirmaer, de bruker reklameskilt på riggene sine.

Ellers liker jeg tanken din, hekte på kjøre ut og alltid ha med seg alt, redusere transportskader - har bygd tilsvarende henger for annen hobby og angrer ikke ett sekund. Hadde akkurat samme mål for resultatet. Valgte ikke to aksler for lettere manøvrering "for hånd", noe som fungerer bra, men gir noe mer dansing på ujevn vei. Løst ved å polstre bedre/veldig godt. Transportskader oppstår ikke lengre. Kjøpte ny henger fra Tysse, og vegger og gulv er laget i ca 8mm? vannfast finér som er lakkert på begge sider.
                            Har tenkt henger for modellfly lenge, men den bedre halvdelen godtar nok ikke to skaphengere på den lille gårdsplassen. De er skrudd sammen på en annen måte enn oss. Rart.

Vingeløsningen til han i linken er genial. Sett det på noe mykt og feste med strikk, genialt. Nettingen vil i tillegg til lys gi noe flex, og fester du med strikk så skal det mye til å skade maskineriet.

Comment

• nettulven
                              • Feb 2007
                              • 495

Her begynner det å komme mye bra ideer ja
                              Ja, noe av meningen med dette prosjektet er jo å holde et lavt budsjett, men allikevel få et fornuftig og bra resultat..

I morgen blir det en tur på leting etter metall som kan brukes til å kle den med..
                              Thomas Molnes

Comment

Working...