Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
He he ja, de har litt større budsjett de som har sponsorer.
Men jeg synes det er lurt med nettinggulv i " andre etasje", for da er de lettere og feste fly i forskjellige størrelser.
Og den boksen foran for bensin, lik den campingvogner har for gass er vel også ganske lurt.
Holder mest mulig bensindamp vekk fra fly og ladere inne i hengeren.
Prøver bare og komme med noen tips som kan brukes.
Skal bygge meg en selv når jeg får tak i et godt understell, har en nå men den hopper litt mye på dårlig vei.
Du skal bare komme med tips til løsninger unge mann! Ser jo at han proffen har endel
løsninger som uten vanskelighet og for store økonomiske utlegg lar seg kopiere.
Nettingen for eksempel er jo ikke vanskelig og få fatt i her på berget også. Ingen dum
ide dette.
Mvh Einar - ikke like heldig med formuleringen altid...
PS...
Aluminium og netting selges som kiloenheter, så vekta avgjør prisen...
Jeg likte veldig godt den løsninga med nettingen Den skal adopteres. Skal finne ei fornuftig sjappe i morgen som selger slikt. Jeg ser virkelig frem til resultatet her, problemet er at jeg fpr som regelen for mye ideer, og til slutt så blir ikke det plass til fly.. he he
I dag fikk jeg ikke gjort så mye på hengeren, det var ikke mange timene med opplett. Men jeg fikk lagt på "2.etasjen" og det ble netting Så i morgen så skal jeg ha på noe lister over nettingen, så den blir fast og fin. Så skal jeg begynne på de 2 rommene til lading og deler/verktøy.
Jeg snakket med et par blikkenslagere i dag, og det kan se ut som om hengeren blir trekt med plastbelagt stål. Platene er ikke så tykke, så jeg må nok til med noen flere stendere, hvis jeg går for disse platene. Alternativet er aluminiumsplater, med de koster 3 ganger så mye.
Og jeg sjekket prisen på 9mm kryssfiner, ei plate der var 244cm x 122cm, og de kostet 260kr stk. Og så kjapt regnet, så trenger jeg 10plater på min henger som måler 330cm x 180cm x 150 cm.
Alternativet med plastet stål vil koste en tusing eller to, mer enn kryssfiner, men når en tenker på at jeg må male hengeren også, hvis jg bruker kryssfiner, så tror jeg prisen blir ganske lik.
En annen fordel med plastet stål, er at blikkenslageren skjærer ut de platene jeg trenger, og borrer hull.. Så monterer jeg bare selv Og det skal jeg vel klare he he
Tror det kan bli mye lyd i stål plater når du kjører.
Kan det være en ide og lage en åpning på en av sidene for lettere adkomst ?
Der blir dører fremme, på begge sider. Dette mest fordi jeg skal ha deler og verktøy der. Men det blir tilgang til flyene derfor også.
Ja, det blir nok litt mer lyd med stål, men det skal limes på isolasjon på alle vegger, mest sannsynlig isopor, eller lydisolerings matter fra Biltema
Jeg håper at det hjelper på støyen fra stålet også..
I dag har jeg fått gjort litt til. Laget til de romma til lading, verktøy og deler. Jeg ser at jeg må nok ha ei dør helt fremme også, for å rekke tak i det som blir hengende på veggene.
I morgen så skal jeg legge opp kabler, kontakter, o.l.
Skal lage til slik at hengeren kan kobles på land-strøm, og kabler fra batteria skal trekkes rundt om i hengeren. Da er det bare igjen å lage div dører, og kle hengern, og få på litt isolasjon.
Hvis det er noen som har noen gode tips, så er jeg spenn klar. Tipset med netting er allerede brukt, så tips fra dere kan gjøre denne hengeren helt super Husk at jeg er ikke så veldig "handy".. det må være enkle løsninger, og de skal ikke koste noe
Det er jo en av poengene også med denne hengeren, den skal være fornufig, enkel og billig å lage. Og det viser jo også på delene jeg har brukt. Det er gamle plater som jeg egentlig skulle kaste på dynga Men alle er skrudd, så hvis jeg vil bytte de ut en dag, så er det bare fort gjort. Men med litt maling, litt fantasi, og gode tips fra dere, så blir dette en henger som er betre enn ny he he
Har ingen erfaring med flyhenger, men har tenkt tanken da egen bil for modellfly er uaktuelt og min BMW Cab er ikke spesielt velegnet til litt større fly.
Små hengere har tendens til å bli litt mye hopp og sprett synes jeg, spesielt med tanke på den veistandarden vi får for pengene her i Norge. I tillegg til det er det ett utall mer eller mindre nedslitte fartsdumper over alt.
For å avhjelpe dette kan man lage en ramme i bunn under gulvet for ett antall betong heller som gir en vekt som passer til hengerens fjærer / støtdempere.
Har ingen erfaring med flyhenger, men har tenkt tanken da egen bil for modellfly er uaktuelt og min BMW Cab er ikke spesielt velegnet til litt større fly.
Små hengere har tendens til å bli litt mye hopp og sprett synes jeg, spesielt med tanke på den veistandarden vi får for pengene her i Norge. I tillegg til det er det ett utall mer eller mindre nedslitte fartsdumper over alt.
For å avhjelpe dette kan man lage en ramme i bunn under gulvet for ett antall betong heller som gir en vekt som passer til hengerens fjærer / støtdempere.
Bare ett tips
/Anders
Ja, jeg er litt spent på denne evt hoppinga, og hvordag hengeren vil oppføre seg når jeg kjører. Jeg skal ha den på en testtur i morgen. da skal jeg ha den med meg til en blikkenslager for å få et tilbud på betrekkning på den.
Uansett hvor lite/mye hengeren hopper, så er det viktigste at flyene står dønn fast, og at understellet på flyet er så nærme draget på hengeren så mulig, der hopper det uansett minst. Derfor har jeg forlenget hengeren min litt, slik at propellen nå er 30cm fra bakluka på bilen. Lite hopping forran der Men så skal jeg kun ha 1 fly i hengeren også da. 3 i bilen.
Uansett hvor lite/mye hengeren hopper, så er det viktigste at flyene står dønn fast, og at understellet på flyet er så nærme draget på hengeren så mulig, der hopper det uansett minst. Derfor har jeg forlenget hengeren min litt, slik at propellen nå er 30cm fra bakluka på bilen. Lite hopping forran der Men så skal jeg kun ha 1 fly i hengeren også da. 3 i bilen.
Det blir iallefall 2 store Sunnmørs hengere på vei sørover da.... hehe...
I dag har jeg hatt en "test-tur" med hengeren min.. Det var bar vindfang, så jeg kommer nok til å bruke ei formue i diesel med denne saken på slep
Jeg satte inn en krakk, en smal stol, og et par småfly. Uten å sette de fast. Dette for å se om det var mye av den hoppingen vi snakket om. Men de stod på samme plass, og jeg kjørte ikke på de beste veiene. Ene flyet hadde flyttet seg litt.
Men når jeg sette inn storflya, og fester de i gulvet, så skal ikke det være noe problem. Blir de skadet av det, da er ikke sterke nok til å klare ei landing heller
Hengeren trukket en dag i neste uke. Den blir trukket i 0,7m plastbelagt stål. Jeg må sette opp et par stendere til først. Så skal jeg ha dører og luker i kryssfiner. Det skal jeg prøve å sette på i helga, hvis det blir bra vær...
Nå fikk jeg plutselig en ide.. Kanskje ikke verdens beste.. men ..
hvis jeg kler hengeren med sponplater, og kler sponplatene med plast? Hva tror dere om det? Finnes det noe lim jeg kan bruke til å lime plast på sponplater? Jeg har masse sponplater, og masse plast på rull... Da trenger jeg bare lim?? Eller finnes det noe maling som kan brukes? Som hindrer at vann kommer inn i sponplatene?
Sponplater er helt sikkert IKKE dumt, men som du nevner på slutten.....maling, eller lakk. Hva med å f.eks bruke biltema sin gulvlakk....koster vel 60 kr for en liter (ca). Og så ville jeg kanskje snakket med en blikkenslager for å få laget beslag (knekt i lange vinkler) i toppen på hengeren.....rundt hele. Denne skrur og limer du med sikaflex eller andre lignende og gode lim med tetteegenskaper. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bli tett....kan til og med sove "kapellet" uten å bekymre deg over fuktighet som trenger gjennom spona da tenker jeg!
Problemet med å kle i plast, er at plasten før eller sendere vil revne ett eller annet sted...kanskje før du ser det...eller på en tur til Fagernes f.eks.....i rett vær er allerede skaden skjedd da
Nå fikk jeg plutselig en ide.. Kanskje ikke verdens beste.. men ..
hvis jeg kler hengeren med sponplater, og kler sponplatene med plast? Hva tror dere om det? Finnes det noe lim jeg kan bruke til å lime plast på sponplater? Jeg har masse sponplater, og masse plast på rull... Da trenger jeg bare lim?? Eller finnes det noe maling som kan brukes? Som hindrer at vann kommer inn i sponplatene?
Noe forslag?
Ideen er god nok den...Men, jeg tror du vil få et problem med feste av plasten mot spon-
platene. Ingen lim i vanlig handel vil feste til plasten. Plastbelagte plater i.e. type tak og
bad er spesialprodusert på den måten at plasten legges på i en såkaldt varmeprosess.
Skal du bruke sponplater bør disse ikke være tykkere enn 12mm. Det blir masse vekt
og dra på vet du...Vil du alikevel gå for dette, så mal hengeren med vanlig utendørs
maling og forsegle alle hjørner med 20 - 25mm aluminiumsprofiler. Bruk silikon når du
skrur dem fast. Avstand mellom skruene ca. 150 - 200mm ( 15 - 20cm)
Det aller beste hadde nok vært 3mm glassfiberplater og aluprofiler...
Jeg brukte 9mm x finer plater på hengeren min, og malte de med 4 lag Bengalakk.
Har brukt TEC 7 spm fugemasse innvendig og ut vendig. Hengeren har stått utendørs i 4 år, og er like fin både inni og utenpå.
Nå skal jeg male den om i ny farge, og bruke 2 komponets skipslakk, som jeg fikk på jobben.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment