Unconfigured Ad

Collapse

Forbud mot sjøfly i hekketida?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FORMOSAMOSER
    • Jan 2006
    • 88

Forbud mot sjøfly i hekketida?

Hei ! leste ett innlegg i lokalavisa i dag, og kan tenke meg å forhøre meg hva dere mener om saken ang lovverk osv .

Sitat :så står det. Eg har fått melding om at nokon driv med radiostyrte modellfly og modellbåtar på Vatnet . Bensindrevne fartøy . Dette er svært uheldig no når våren er komen . og fuglar tek til med hekking . Det er også forbode på innsjøar og vassdrag mindre enn 2kv kilometer . Eg vil derfor på det anstendigste be dykk som held på med slike hobbyar å halde opp no i hekketida . sign .

Jeg kan legge til at jeg har snakket i dag med en annen modellflyger som også benytter stedet , han har tidligere blitt anmeldt til lensmannen for samme forhold , av samme person men fikk ikke forbud mot flyging der av politiet den gangen .

Stedet ligger ett steinkast fra den lokale skytebana med rifle, pistol og hagleskyting . Samt en fotballstadion.
    Så støy er det plenty av der fra før . Enda rarere er jo at det ikke har vært noe flyging der ennå så vidt meg bekjent ???? i år . Det virker som han sikrer seg før vi begynner å fly der .

Sleng ut . hva gjør vi i denne saken . Skal vi godta dette eller gi blaffen og fly videre .
    Geir I Walderhaug
  • Aerial
    • Sep 2007
    • 263

er vel bare å fly det...
    -= www.samundsen.net =-

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

Nå er det jaggu så mye lover og regler at jeg ikke har sett makan. Først er det ikke lov og filme fra fly, så skal det kanskje bli forbudt og fly også skal vi ikke kunne få fly sjøfly heller???? Detta pottit landet av en isklump som er mørkt og kaldt mer enn halve året , så skal man ikke få ha det litt all right de 5 mnd som det er noenlunde temp,er overregulert. På tide at noen begynner og tenke sjøl og ikke la alle tenkelig lover ødelegge nesten alt som er. Jeg kommer til og fly sjøflya mine dit jeg kommer , om det er ikke norge eller andre steder så flyr jeg. Selvfølgelig hvisst det da ikke er skiltet at det er et våtmarksområde etc. Jeg er møkka lei regler og lover.Jeg burde kanskje vente med og poste dette innlegget, men jeg sitter og skjelver her av irritasjon. Men takk til trådstarter for infon.

Comment

• jeeeeeeright
        • Mar 2008
        • 1052

Hvis dette forbudet gjelder bensindrevne faryøy kan du jo bare ta et glowmotorisert fly og si at du er miljøvennlig og flyr på metanol så drit & dra!
        Men ellers er jeg enig i at så lenge det ikke er skiltet med noe som innbyr respekt så er det bare å fly!
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

Flyr nå bare elektro jeg da. Bare tente litt istad når jeg leser den "andre" pågående tråden.

Comment

• Harpoon
            • Nov 2003
            • 168

En modell båt eller modell sjøfly er vel ikke ett motordrevet fartøy. For å være ett fartøy (luft eller sjø) må det være en person ombord.

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Er det ikke slik at dette kun gjelder luftfartøyer da...? (les. motorfly/mikrofly etc.).
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• FORMOSAMOSER
                • Jan 2006
                • 88

Har sjekka litt på dette ja , fant denne loven som sikkert ble referert til av klager .
                LOV 1977-06-10 nr 82: Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Slik jeg kan forstår denne loven så står det for det første ingen ting om hekketid eller modellfly der . Ett fartøy burde da ha en fører som sitter på og ikke styrer med fjernkontroll .
                Er det noen av medlemmene som er stø i jussen som kan komme med synspunkt på dette ?
                Geir I Walderhaug

Comment

• TheBirg
                  • Jan 2004
                  • 692

La nå fuglene .ule i fred da

Tror ikke fuglene bryr seg så veldig mye om lyden, men den skremmende greia i lufta som flyr i samme område og spionerer på dem.

For min del så kunne jeg ikke brydd meg mindre, men vi er flere som må leve isammen og den ene må respektere den andre, i hvem sitt favør blir jo skjønn, Go figure ? Eller hvilken part får siste ordet i saken.
                  Last edited by TheBirg; 11-04-08, 20:42.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

Jeg vil også gjerne .ule i fred. Langt vekk fra måkeskrik og dritt som de legger fra seg. Så vi får lære oss til og leve med hverandre, med bakdeler og fordeler

Comment

• -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

Dette er litt morsomt faktisk Når man ser problemene fullsize flyplasser har med fugl også kommer dyreværnere å sier at fuglene ikke tåler denne støyen!...?? fuglene velger faktisk å bo oppi denne støyen med de STORE fuglene Og hvis flyplasser blir anlagt i omrader hvor fuglene bor ville nå jeg tro at hvis fuglen hadde blitt plaget av dette så hadde den finni et annet sted å hekke.

Hadde samme greia på gamle Fornebu, der hekket det flere fuglearter i mange eller alle årene det var trafikk der, når vi kom med modellflyene våre etter at det ble nedlagt som flyplass kom det i at par tilfeller bort folk som som lurte på om vi ikke forstyrret fuglelivet der.

Hvis du hovrer en heli 30cm over redet vil jeg nok mene at fuglen blir forstyrret, men vanlig flyving rundt på vannet gjør nok ingenting for fuglelivet.

Dere får henvise til regelverket neste gang, men jeg vil råde dere til å ta kontakt med kommunen sånn at dere har god komunikasjon med dem. Setter kommunen opp skilt at det er forbudt med modellflyving så blir jo det litt synd.
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

Comment

• ERJ
                        • Aug 2007
                        • 935

Fugler og støy...

Med referanse i program på NRK i fjor og reportasje fra Stokmarknes Lufthavn
                        tror jeg sant og si at fuglene ikke bryr seg uansett type støy!

Så kan fugleforskerne mene akkurat hva dem vil om den saken!

Mvh Einar - bor rett ved siden av et område måkene hadde okkupert fra annen fugl
                        og til tross for at området ble omgjort til et digert anleggsområde nektet måkene
                        og forlate stedet...

Comment

• ar0ma
                          • Dec 2007
                          • 144

Hvis aktiviteten ikke skjer på områder som er beskyttet av en verneplan utarbeidet av kommunen eller fylkesmann, er det jo bare å fly. Selve bruken ser ikke ut til å være definert i lovverket, annet enn frekvenser, stevner og annet tjafs..

Linken peker til verne og frednings områder i norge.
                          Se om du finner "flyplassen" din her. Gjør den det, da er blir det en annen sak.
                          Mvh
                          Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Problemet for fuglene er vel ikke støyen, men snarere at de ser en stor truende fugle vil jeg tro. Et sted jeg flyr kommer det som regel en sverm fugler frem når jeg starter for å sjekke ut hva den store fugger'n er for sort.

Støyen er vel størst problem for han som vil sitte å kikke på når fuglene .uler...

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

Det er ikke spesielt mange som tror meg, men ørna tok foam-pittsen min i fjor... Kom bare susende fra ingesteds og smalt rett i flyet i luften.
                              Så det er ikke bare vi som er en trussel mot fuglelivet!
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...