Unconfigured Ad

Collapse

Forbud mot sjøfly i hekketida?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Klarer ikke å la være jeg. Altså selv om det ikke betyr noe så underbygger ikke brukernavnet ditt troverdighet til ørne-hendelsen "jeeeeeeright"

Men det var spøkaktig.
    Tror helt sikkert det kan skje, for det er territorie-dyr. Og så sikkert den som en trussel.
    Er nok noen år til før evolusjonen lærer ørnene at det ikke nytter og angripe disse sakene, da de kommer tilbake etter et par dager, som det tok og lime den isammen igjen.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Originally posted by TheBirg
      Klarer ikke å la være jeg. Altså selv om det ikke betyr noe så underbygger ikke brukernavnet ditt troverdighet til ørne-hendelsen "jeeeeeeright"

Men det var spøkaktig.
      Tror helt sikkert det kan skje, for det er territorie-dyr. Og så sikkert den som en trussel.
      Er nok noen år til før evolusjonen lærer ørnene at det ikke nytter og angripe disse sakene, da de kommer tilbake etter et par dager, som det tok og lime den isammen igjen.
      Hehe. Er vel ikke første gangen jeg har hørt tilsvarende i alle fall
      Måtte ha ny motor også siden akslingen gjennom motoren ble bøyd når det traff bakken, så det tok nesten en uke før flyet var i luften igjen...
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Åsen
        • Oct 2004
        • 45

Originally posted by jeeeeeeright
        Det er ikke spesielt mange som tror meg, men ørna tok foam-pittsen min i fjor... Kom bare susende fra ingesteds og smalt rett i flyet i luften.
        Så det er ikke bare vi som er en trussel mot fuglelivet!
        Jeg tror deg!

For en måneds tid siden prøvde en spurvehauk å angripe min Raptor 50, det ble nesten Raptor mot Raptor de.

Morten.

Comment

• olle
          • May 2002
          • 708

Ta det med knusende ro.
          Det er sikkert en eller annen pensjonert naturværner (lærer eller noe sånnt?) som går tur med kikkerten sin (i mangel på avkledde blondiner å kikke på) i området, og latt seg irritere av noe som han finner fullstendig idiotisk (modellflyging).
          Men han har et poeng. I hekketida er alle fugler (dyr) sårbare. Enten det er fly, skyting eller andre forstyrrelser. Turgåing i området kan faktisk være enda verre i hekketida, da man ofte på den måten kommer ganske nær opptil hekkeplassen (redet). Så det er bare å gå i dialog med de som skyter der og finne ut av det. Men litt hensyn er det alltid greit å ta, enten det er hekketid eller leggetid (for barn om kvelden) osv. Det kommer man normalt lengre med enn å krangle.
          Når det er sagt, så får man massevis av eksempler hvert år på at fugler bygger rede inne i biler og maskiner (også ferger) som er i daglig drift.
          Så jeg tror ikke at folk, naturværner eller ikke, alltid kan avgjøre hva som skremmer en fugl eller et dyr.

olle

Comment

• Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

Det er av og til en liten symbiose oppe i det hele..

Det er enkelte fulger som utnytter seg av støyen, da andre rovdyr holder seg unna pg.a. bråket, og fulgene dermed får være i fred, ref. lufthavner.

Hadde en episode på Torp nå før helga.
            Dullion-vis med måker oppdaget at de holdt på å grave mellom rullebanen og W2, og dermed sikkert også gravde opp noen hekto med mark. De fleste måkene tenkte tilsynelatende bare "KOLDTBORD!!!" og straks var et ganske formidabelt område av lufthavna fjærkledt...

Lufthavnvakter med bråkete biler, sirener, blinklys og gevær harvet rundt og forsøkte å jage de, men de fløy opp rett foran bilen og landet igjen og gomset videre 30-35cm bak bilen...
            Og selv med et par 737'er og sånt rundt så virket de ikke veldig skvettne..

Men.. Hekketida er jo noe annet, forsåvidt, men dersom man ikke "plager" de ved å fly helt nære og nærmest utfordre de med dogfight, så kan jeg ikke se det helt store problemet, dersom man tar litt hensyn og ikke fliser avgårde med de mest dB-rike farkostene akkurat i den verste tiden...

Comment

• bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

Vi må avslutte sesongen på isen i morgen pga. hekketid, dette har vi gjort i "alle" år så vidt jeg vet. Aner ikke om det er et regelverk, eller en avtale som er gjort med kommunen, men det kan nok hende at naturverneren er inne på noe er jeg redd...
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

Comment

• bengtern
                • Oct 2005
                • 313

Det er uansett bedre å ofre noen uker fremfor å få et forbud som gjelder hele året. En trenger jo ikke å direkte provosere andre brukere av området.
                -----------
                Bengt

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Jeg har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om dette er sagt tidligere, men Bergen Modellflyklubb's flyplass lå midt på ett stort felt hvor vipene hekket. Vi fikk først flyforbud, men etter at ornitologer hadde vert med oss og flydd og sjekket tilstanden hos vipene ble flyforbudet opphevet.

Fluglene er mer trygge på luftbårne saker, enn ornitologer med sjøstøvler. De lettet gjerne og sjekket hva det var for noe, men de la seg pent tilbake på plass uten videre sermoni.

Jeg husker også at det var en sak med en flyplass i Sverige. Der hadde de tatt bilde av en modellflyger som flydde mens det stod en fugl mellom beina på han....

Mitt inntrykk er at dersom man kommer fulgevernere i møte og viser/forklarer og trekker inn eksempler fra andre flyplasser, så ordner det seg. Om det her er snakk om en forståsegpåer som ikke har peiling på hva han snakker om, så er det verre. Da er det vel egentlig bare å fly til det blir involvert folk som vet hva de snakker om, evt. innhente uttalelse fra deres lokale bird-spottere.

Lykke til!
                  Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• FORMOSAMOSER
                    • Jan 2006
                    • 88

Mye bra svar nå , det ble flydd nå i helga der uten at noen kom og kjeftet ennå .
                    Her er i hvertfall hva som står på kommunesida om bruken av området .

Langevåg ligg Vasset Frilufts- og idrettspark. I parken finn du fylkesanlegget for riding i Møre og Romsdal, Langevåg stadion med kunstgrasbane, innandørs- og utandørs skytebaner, ride-/turstiar, lysløyper, diskgolfpark, badeplassar og fiskemoglegheiter med castingbane.

Så det er ikke noe fredet naturvern område i hvertfall.
                    Geir I Walderhaug

Comment

Working...