Unconfigured Ad

Collapse

900 Mhz, 1300 Mhz eller 2400 Ghz - VIDEO

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • runjoh
    • Apr 2007
    • 105

Dette står på range videos hjemmeside ang interference

COMPATIBILITY: Some radios like Spectrum DX7, operate on 2.4GHz band - so 900MHz and 1300MHz are obvious choice for those who have 2.4GHz radio systems.
    T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
    Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
    GS Storm CL1 Pro
    CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
    Multiplex Funjet
    Reichard proxima II
    ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

Comment

• Lostfields
      • Oct 2004
      • 98

Originally posted by Quadrocopter
      Stemmer det - men jeg plasserte en 500mW 2.4GHz video sender ca 15cm fra en Spektrum AR6100 med det resultat at inngangstrinnet i AR6100'en gikk fra silikon til karbon på noen mikrosekundet grunnet den høye sendereffekten i videotrinnet
      Jeg har nå en 500mW og 1000mW sender på 2.4GHz båndet og jeg plassert både TX og RX på videosida i samme rom som sendte bildet til TV. Jeg satte også opp flyet mitt med en 2.4GHz mottaker (Spektrum DX6 sin mottaker) rett ved siden av TX 1000mW (videolinken).

Jeg gikk ut av rommet og hadde vel klar sikt på 10 meter, samtidig som jeg holdt nede den "band-binding" knappen for å redusere sendereffekten til Spektrum DX6 TX'en. Jeg hadde full kontroll på flyet samtidig som at bildet var klart. Nå var riktignok video TX og RX ganske nærme hverandre.

Ingen interferens. Nå gjelder det bare å ta sjangsen på å ta et enkelt isopor fly i lufta for å se om det er noen videre forstyrrelser. Jeg brukte kanal 8 på rangevideo sin TX og RX da denne var lengst unna frekvensbåndet til Spektrum:

RangeVideo TX:
      CH1 2410 MHz
      CH2 2430 MHz
      CH3 2450 MHz
      CH4 2470 MHz
      CH5 2370 MHz (utenfor)
      CH6 2390 MHz (delvis utenfor, 20Mhz båndbredde på link)
      CH7 2490 MHz (utenfor)
      CH8 2510 MHz (utenfor)

Spektrum DX7
      This product contains a radio transmitter with wireless technology which has been tested and found to be compliant with the applicable regulations governing a radio transmitter in the 2.400GHz to 2.4835GHz frequency range.
      >> Altså 2400 - 2483.5 MHz

Det virker som kanal 5-8 er ok å bruke, uten inteferens, men det gjenstår å se
      Last edited by Lostfields; 19-10-08, 11:18. Reason: endret frekvensbåndkommentar

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

2.4 Ghz er vel heller "dårlig" radio utstyr til FPV med tanke på rekkevidde.Har testet ut både 2.4GHz og 35MHz.Bruker man rette RX på 35MHZ bandet har man 3km rekkevidde,mot 1 km på 2.4GHz,Men har også liggende 35MHZ RX som har en rekkevidde på under 500m
        Dette er ikke noen vitenskaplige tester,men praktiske tester med tilhørende laaange gåturer for å finne igjen fly.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Trolllet
          • Apr 2008
          • 167

Jeg kan vel oppsummere mine egne erfaringer med 2.4 GHz videolink slik som dette:

Spektrum sine sendere låser seg på to faste frekvenser ved oppstart. HVis man slår på videolinken først, og deretter fjernstyringen går det helt OK å fly med utstyret. Rekkeviddetest er imidlertid absolutt påkrevd her.

Futabas system hopper over alle frekvensene, og disse fjernstyringene vil forstyrre videolinken så mye at det er umulig å bruke bildet til noe. Selve fjernstyringen er helt upåvirket av videolinken, så flyet er det ingen fare med. Det er som sagt bildet som får problemer.

Når det gjelder 1.3 GHz så er kun et par kanaler på de senderne som selges av Range Video lovlige i Norge hvis man har radioamatørlisens. Radioamatørene kan bruke frekvensene mellom 1240 MHz og 1300 MHz. RV's sendere kan dermed brukes på kanal 1240 og 1280 MHz, men ikke på 1320 og 1360 MHz

Håper dette var skrevet såpass klart at man forstår hva jeg mener

Comment

Working...