Unconfigured Ad

Collapse

Hansker til vinterflyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Hansker til vinterflyging

Da det hender jeg skremmes ut på isen vinterstid, har jeg i alle år prøvd å finne de ultimate vantene/hanskene som egner seg til flyging... Det er ikke lett!
    Jeg har brukt fingervanter, skihansker osv osv uten at jeg har vært HELT fornøyd. Helt til nå...
    Jeg var innom NILLE, en ikke utprega kvalitetsjappe, men dog opphav til masse lurium til en grei penge (har bla.a. funnet kvinnlige pilot-dukker der som er helt suverene!).
    Altså, på NILLE i Drøbak var det et stort stativ med tynne, "stretch" vanter i "one size fits nobody". Prisen var ikke avskrekkende 19,90 eller noe. Skitt au tenkte jeg! De satt som klistra til puselanken, så jeg øynet et håp! Det var heller ingen sømmer rundt fingertuppene, noe som pleier å være tilfelle.

Nå har jeg testet hanskene litt, og DU VERDEN FOR NOEN HANSKER! Jeg skal løpe sporenstreks ned og kjøpe 10par, minst!
    Man kjenner ikke at man har på hansker, bortsett fra at man ikke fryser... Og er det skikkeligforbannadrit-kaldt, ja så trær man på et par fingervanter utenpå!
    Genialt enklet, ganske enkelt genialt!
    Thank you Nille.
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Er det ikke herlig at man i blandt kan finne ting man har bruk for som ikke koster 10000kr+?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

Tror jeg må ta en tur på Nille i Bodø for å se om jeg finner slike hansker jeg også!
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Flere i Ekeberg miljøet har brukt disse i vinter og påstår at de fungere ok.

Men som nevnt under "one size fits nobody" og det stemte dessverre for mitt vedkommende - hanskene er i size dame pusselusker og ble faktisk meget trange å ukomfortable.
        Men for de som passer inne dem har de tykkelse som silkestrømper og holder fingrene litt varmere i vinterkulden.

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Originally posted by Quadrocopter
          Flere i Ekeberg miljøet har brukt disse i vinter og påstår at de fungere ok.

Men som nevnt under "one size fits nobody" og det stemte dessverre for mitt vedkommende - hanskene er i size dame pusselusker og ble faktisk meget trange å ukomfortable.
          Men for de som passer inne dem har de tykkelse som silkestrømper og holder fingrene litt varmere i vinterkulden.
          Jeg var litt bekymra jeg og, med strl 11-12 på lanken, men det gikk gnistrende!
          Også er de sorte i fargen, ikke kræsj-Pink med glitter eller noe sånt tjall....
          Noe tykkere enn silkestrømper er de jo (de er jo strikka på et eller annet vis ser det ut som), de bare kjennes ikke sånn ut!
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Litespeed
            • Jun 2005
            • 1064

Bruker selv Fleece hansker som varmer godt , er tynne og gir god følsomhet til stikkene, disse hanskene er mye brukt som innerhanske i Pilothanskene til Para og Hangglider piloter i vinterhalvåret også på sommern ,da det er kaldt i høyden selv på sommern.. er og få tak i luftsports utstyrs firmar.
            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

De eneste jeg har fått tak i på Nille er et par mørkegrå akrylvanter (34,50.-) som føles litt kleine å fly med. OK til FPV, men er håpløse til akro. Tror de er tjukkere enn de som er omtalt her. Kult om noen melder fra om de kommer over en Nille-sjappe som fører de hanskene!
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• johanngj
                • Nov 2007
                • 533

Mulig dette er litt på siden av hanske-debatten, men jeg har etter en del prøving og feiling med skihansker, forsvarets hansker, og andre ymse gått til innkjøp av en "Raydiowarm" senderpult. Den fåes på Elefun for 500,-. Kanskje en del dyrere enn et par nille-hansker, men jeg synes det gjør en formidabel innsats på vinterstid.

De er bygget med stive side, og er kledt med fleece inni. Muffene der hendene skal inn er som nederst på en god og tykk college-genser. Den har et plastvindu som gjør det lett å se display etc. Den kommer med gjennomføringer i fronten til både 2,4GHz og 35MHz antenner. Den har justerbar nakkereim med "pute", og et magebelte.

Pulten åpnes mot piloten, og har en lang og solid borrelås for å legge senderen inni pulten.

Har følgende positive ting å si:

Du slipper å venne deg til stikker og brytere på nytt.
                Du har behagelig temperatur inni pulten.
                Du kan legge pulten rett på bakken uten å bekymre deg for snø og gris på senderen.
                Du får teoretisk bedre batteritid grunnet høyere temperatur.
                Du har plass til å legge en liten varme-pose (sånn friluftsliv-ting) inni.

Det negative er:

Det kan oppstå litt kondens på "vinduet", men ikke verre enn at du med en liten 10x10cm fille inni pulten kan tørke det vekk før avgang.
                Sendere med ekstra påmonterte standoffs på baksiden blir litt for høye, og stikkene/fingrene kan komme borti vinduet.
                Samme kan skje med ekstra lange stikker.
                Passer muligens ikke så bra med radioer som har moduler og medhørende antenne montert under selve radioen.
                Attached Files
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Illusion
                  • Jun 2008
                  • 703

Disse du kjøpte thinnthinn ??

De virker lovende.. 14,90 på nille.. i kombinasjon med noen tykkere fingertuppløse fleece-hansker tror jeg dette blir bra. Selvsagt med sånne "oppladbare" varmegreier man putter i lommene og som gir behagelige 45 grader i 15 minutter.. Da bør man være skodd for vinteren
                  Attached Files

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Jeg må bare si meg enig med johanngj. Jeg kjøpte en Raydiowarm igår og testet den for første gang idag. Jeg var litt skeptisk til at det skulle bli trangt eller knotete. Dengang ei!

Hendene holdt seg varme, og det er god plass inni der. Radioen sitter veldig stabilt inni Raydiowarmen, og den føles faktisk mere stabil og komfortabel enn å bare ha den hengende i nakkestropp.

Jeg vendte meg til å bruke den etter et par batterier. Etter det føltes den like naturlig å ha på seg som underbukser.

Det eneste jeg stusser litt på er den nederste reima. Er det meningen at den skal rundt magen? Den virker helt overflødig på meg.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• nomore
                      • May 2006
                      • 517

Var innom Nille selv i dag etter å ha lest denne tråden. Fant disse handskene/vottene til kr 14,90 som Illusion la ut bilde av. Kjøpte to par, for å teste. Virker lovende, men eg er litt skeptisk til at eg kanskje får en annen stikkefølelse. Er ikke akkurat erfaren og trenger den rette stikketreningen eg kan få

Litt mer tro på den sendepulten. Har siklet på den ei stund. Fryser jo fingrene av meg når eg er ute.
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Speedfreak
                        • Jun 2006
                        • 220

Jeg har Raydiowarm og er egentlig fornøyd med den. Men man trenger litt tilvending til den også. Og som nevnt tidligere så dogger det på vinduet når det er kaldt. Men har ikke prøvd å ha en varmekilde inne i votten. Kanskje dette hjelper på doggingen.
                        Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                        Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                        Futaba 12FG

Comment

• spitmk16
                          • Oct 2005
                          • 1367

Originally posted by Thinnthinn
                          Da det hender jeg skremmes ut på isen vinterstid, har jeg i alle år prøvd å finne de ultimate vantene/hanskene som egner seg til flyging... Det er ikke lett!
                          Jeg har brukt fingervanter, skihansker osv osv uten at jeg har vært HELT fornøyd. Helt til nå...
                          Jeg var innom NILLE, en ikke utprega kvalitetsjappe, men dog opphav til masse lurium til en grei penge (har bla.a. funnet kvinnlige pilot-dukker der som er helt suverene!).
                          Altså, på NILLE i Drøbak var det et stort stativ med tynne, "stretch" vanter i "one size fits nobody". Prisen var ikke avskrekkende 19,90 eller noe. Skitt au tenkte jeg! De satt som klistra til puselanken, så jeg øynet et håp! Det var heller ingen sømmer rundt fingertuppene, noe som pleier å være tilfelle.

Nå har jeg testet hanskene litt, og DU VERDEN FOR NOEN HANSKER! Jeg skal løpe sporenstreks ned og kjøpe 10par, minst!
                          Man kjenner ikke at man har på hansker, bortsett fra at man ikke fryser... Og er det skikkeligforbannadrit-kaldt, ja så trær man på et par fingervanter utenpå!
                          Genialt enklet, ganske enkelt genialt!
                          Thank you Nille.
                          Jeg kjøpte noen kvalitets fleece hansker i fjor (60 kr på rema). Gode hansker som jeg klippet hull i fingertuppen. Et lite hull der stikka går gjennom. Fungerer utmerket.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Jeg har testet bla varmeposer og ulike vanter med og uten fingre, samt Graupners "sendervott". Men det var altså de Nille-vantene jeg var interessert i; Illusion og nomore, hvor kjøpte dere dem?
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

• jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

Har brukt nille sine hansker ett par år nå og er meget fornøyd. De blir solgt av andre butikker også. PS de kommer faktisk i to størrelser. 8 og 10. Man kan såvidt lese seg til det på pakken. Selv 10'ern ser liten ut, men passer faktisk mine hender.

Thinsulate har også noen veldig tynne hansker jeg har brukt endel, men de har en liten søm som kan være irriterende.

Det er flere som kjøper tynne bomullshansker på apoteket. Problemet med de er at de er hvite og blir veldig raskt stygge.

Ellers får man tynne golfhansker som er bra, men ofte dyre.

Jeg har sendervott (muffe), men får ikke brukt denne verken på hang eller vinsj når jeg skal launche selv. Den er også litt dum ved at man lett kommer borti throttle-stikka når man flyr motor/elektro. Og vi vet sikkert alle hvordan det kan gå...
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

Comment

Working...