Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propeller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvor nødvendig er det å balansere a? Jeg har 40 motor på en 40 høyvinget trainer.
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Flydude
      Hvor nødvendig er det å balansere a? Jeg har 40 motor på en 40 høyvinget trainer.
      Når propellen er ny eller har hatt krasjlanding tilfelle propellen har vært borti noe slik at den ble satt ut av balanse...

      Jens Eirik

      Comment


      • #18
        Originally posted by Flydude
        Hvor nødvendig er det å balansere a? Jeg har 40 motor på en 40 høyvinget trainer.
        Tja vi kan jo begynne med effekten, er det mye ubalanse så ryker det fort noen hundre omrdeininger. I tillegg så får du kjekke bivirkninger som radioutstyr som kan bli gamelt før tiden (vibrasjoner). Utslitte lager i motoren (lenge før tiden). Struktur skader på flyet (helst der du ikke ser, men i så fall så finner du det ut om det daler ned i biter ). Skal vi se flere fordeler med å ikke balansere: hmm, kommer ikke på noe akkurat nå, men det er jo greit å vite (altså ikke bare annta) at alt er ok. Bare det er jo ganske kjekt.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #19
          Tror jeg skaffer meg en sånn balanseringsgreie jeg
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #20
            Originally posted by Flydude
            ...(en aksling med to koner) ....
            Hva er koner?
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #21
              Hva er koner?
              Det lurer jeg også på!

              Jeg gidder rett og slett ikke surfe på nettet nå etter balanseringsgreie , noen som kan foreslå en av de billige?

              Forstod ikke helt hvor jeg skulle pusse, under eller de skarpe kantene?
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Flydude
                Originally posted by Flydude
                ...(en aksling med to koner) ....
                Hva er koner?
                Ett bilde sier mere enn tusen ord sies det så her har du tre bilder av Dubro sin Tru Spin balanserings maskin (aka 3000 ord ). Konene er det to kjegle formede gjenstandene på den tynne akslingen på toppen (som faktisk bare er lagt ned på de 4 hjulene som den hviler på), den ene konen er fast og den andre kan draes av slik at en kan sette en propell inn på akslingen. Poenget med de to konene er å sentrere propellel på stangen.





                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #23
                  VM: Når du skal balansere GWS-propeller etc snur du den ene konen... da sitter propellen mer stabilt.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Da skjønte jeg veeeedlig mye mer! De bildene sa minst 3 000 ord!

                    Får vel få meg en sånn maskin da! Hva er billigst og best?
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #25
                      Som alt annet innenfor modellhobby så får du fra enkelt og billig til avansert og dyrt. Selv har jeg en håndholdt sak til ca 50 kr kjøpt hos Smallsize. Denne fungerer helt greit
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #26
                        Smallsize? Hmm... Hvor er det?

                        Er det noen begrensninger på hvor store propeller den tar? Jeg mener.. Tar den bare propeller som er "smallsize" i forhold til modellfly eller tar den det meste av modellflypropeller?
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #27
                          Smallsize ligger på Lilletorget rett bak Spektrum (Oslo). Den kan brukes på alle propellstørelser. På små propeller så snur man bare konene og/eller bruker balanseringsstaget.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by joo
                            VM: Når du skal balansere GWS-propeller etc snur du den ene konen... da sitter propellen mer stabilt.
                            Bruker det trikset på små propeller, men GWS 1047 har så lite hull at jeg ikke får stanga gjennom. Skjønner?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #29
                              Jeg rettet på dette ved å pusse på baksiden av det tunge bladet med smergellerret.
                              Hva er smergellerret?

                              Jeg tror jeg bruker skrujern metoden helt til jeg får kjøpt meg enn balanseringsgreie. når jeg har funnet den evt. tunge siden, hva så...?
                              Motorboy sa noe om å ta vekk de skarpe kantene, betyr det "baksiden" av propellen?? Vil ikke det ødlege propellen? Ellers, pusser jeg på baksiden? Er ett 120 papir greit, eller må det være enda finere?
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment


                              • #30
                                VM: Du kom til 1000 innlegg før meg...
                                Skjønner problemet med GWS-propellene, men jeg får det til på min balancer.. den har sikkert tynnere stang.

                                Nei, Flue: bruk gjerne finere papir, 280-400 til å ta "skjegget" og gjerne 800 til slutt. Du ødelegger ikke propellen når du fjerner "feil" i støpingen. Bruk huet og tenk på at forkanten skal være glatt og rund som en vingeforkant. Samme aerodynamiske regler for propellen som for vingene
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X