Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propeller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Eh, på tide å dra dette ned på jorden igjen.

    For det første, vi prøver å oppnå en statisk balanse på propellen. Det betyr at når propellen ligger horisontalt så skal den ligge i ro. Hvis du legger propellen horisontalt på en balanseringsmaskin (eller et skrujern) og den alltid stiller seg vertikalt betyr det at ett blad er for tungt.

    Metoden med å snurre propellen gjøres for å finjustere den. Poenget er at den statiske friksjonen er større enn den dynamiske. Altså er det mer friksjon mellom propell og skrujern når den står i ro enn når den snurrer. Dermed vil det være lettere å oppdage en ubalanse. På en balanseringsmaskin sitter propellen oftest fast på en aksling, og friksjonen er da mellom akslingen og f.eks hjulene i de bildene som er vist. Det ble også snakk om en magnetisk balanserer, og der er det kun luft mellom delene. Friksjonen er praktisk talt null i dette tilfellet.

    Hvis det samme bladet stopper nederst hver gang er det for tungt. Det spiller ingen trille hvilken side det stopper på, bare om det er nederst. Stopper propellen alltid loddrett er ubalansen stor, mellom loddrett og vannrett blir det mindre og mindre.

    Hvis du prøver 5-6 ganger uten å finne noen forskjell på bladene, så er det lite å bry seg om. Med skrujernmetoden vil du finne de store ubalansene, og det er de vi vanlige dødelige trenger bry oss med. Men du må passe på at propellen kan snurre lett på skrujernet, er skaftet rustent og rufsete vil du ikke klare å balansere godt nok med denne metoden. Glatt og rent skaft er det som teller.

    Skal du kjøre ekstreme maskiner MÅ du ha en balanseringsmaskin. Her er turtall og effekt så store at du kan riste ting i filler med for stor ubalanse. Men, på den annen side, kjører du så ekstremt så bruker du heller ikke en standard Master Airscrew eller APC. Freudenthaler og lignende er i utgangspunktet godt balanserte.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #47
      Når det gjelder å pusse så er det bare en måte å gjøre det på. Puss litt, sjekk på nytt. Puss mer om du ikke er fornøyd. Det går ikke å kjøpe seg lykke her, du må jobbe for maten selv.

      Litt om gangen, det kan ikke gjentas for ofte.

      Du bør først pusse ren kantene, faktisk på hele propellen. Sjekk balansen igjen. Deretter pusser du forsiktig på bakkant og bakside av propellen på den siden som er tung.

      Puss litt, og sjekk på nytt. Er du ikke fornøyd, puss litt til. Fortsett til du er fornøyd.

      Må propellen alltid ligge helt vannrett? Nei, så lang derifra. For sportsflygere betyr det lite at den ligger litt skjevt. Men når du først er i gang med jobben tipper jeg at du likevel ikke gir deg før den er heeeelt vannrett....
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #48
        Takk!!

        Jeg må rett og slett skaffe meg en sånn maskin!!!!!!! Men til da får jeg klare meg med skrujern metoden...
        Er det sånn at det ikke gjør noe om bladene ser litt foskjellige ut?

        (Det med 1-blad propeller: ble ikke det brukt på linestyrte fartsmaskiner før? Med ett lodd på andre siden?)
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #49
          Om de ser forskjellige ut? De bør jo ikke det, men litt forskjell kan du saktens tåle.

          Det du nå beveger deg inn på er området "dynamisk balansering". Det er fullstendig annerledes enn den statiske balanseringen vi hittil har snakket om. Og det er mye vanskeligere å måle og endre.

          Hvis du pusser så mye bort fra et propellblad at du ser tydelig forskjell på sidene så betyr det at propellen vil gi en skjev belastning når motoren er i gang. Dette vil gi vibrasjoner og kan være mye verre enn den statiske ubalansen du prøvde å fjerne. Det er derfor du bare skal pusse litt om gangen! :-O

          Hvis du pusse så mye for å få statisk balanse, sett propellen på og kjør den. Start med lavt turtall, og øk deretter litt etter litt. Se, kjenn og hør etter vibrasjoner. Det kan hende det går fint på full spiker, mens på 3/4 gass rister det som bare juling. Det er dette du må sjekke. Hvis vibrasjonene er borte kan du fly, men du må følge godt med de første turene. Propellen avlastes under flyging og den endrer profil på grunn av det. Dermed kan du likevel få vibrasjoner.

          Skulle du få slike vibrasjoner, hiv propellen og kjøp en ny. Å prøve å rette en dynamisk ubalanse vil bare gi deg grå hår i hodet.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #50
            Hei!

            Vet dette temaet er gammelt, og at jeg har mast mye men jeg bare må spørre.

            Jeg holder på med bygging av to fly: Widebody 60, det skal få en O.S. 91FX i snuta. Og en Vertigo som skal utstyres med Nippy 0808.
            Da må jeg handle inn nye propeller, og denne gangen vil jeg balansere dem.

            For det første: hvordan gjør jeg det? har sett og hørt litt forskjellig. Noen pusser på baksiden av det tunge bladet, andre klipper av tuppen, noen smører epoxy på den lette delen osv.
            Men hva er enklest/best? Å klippe av tuppen er jo veldig lett, men så er jo tuppen den mest efektive delen av propellen?

            Og, holder den skruhjern-metoden godt nok til at motorene varer, eller bør jeg virkelig vurdere en slik maskin? I så fall, hvilken og hvor? (Ikke så dyr )

            Igjen, beklager at jeg maser om dette.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #51
              Slip rundt tuppen på den tunge sida av propellen, eventuelt klipp av en flik på bakkanten på tuppen og puss over med fint papir hvis det er mye ubalanse.
              Har du god tid er det ikke noe i veien for å lakke på den lette delen... men det er tungvint. Balanseringen skal skje kjapt og effektivt, ikke vær redd for at propellen ikke fungerer selv om du klipper/sliper litt av den ene tuppen..
              Her er et bilde av den prop-balanceren jeg bruker, men det er andre typer som funker også. Legg merke til at akselen ikke er borti magnetene på den ene siden! Det hele henger i lufta i den ene enden og toucher magneten i andre enden. Her er det ikke mye friksjon Propellen som henger på (gammelt klenodium!) var langt ute av balanse, men da jeg prøvde "skrujernmetoden" var det ikke lett å se... for mye friksjon i hullet.
              Attached Files
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #52
                Takk for det!

                Men jeg har det litt uklart når det gjelder "geografiske plasseringer" på propellen Når du skriver tuppen, da mener du helt "øverst" på propellen? (Den delen som er helt oppe i bilde 2). Hvordan kan jeg klippe av litt av bakkanten?
                eventuelt klipp av en flik på bakkanten på tuppen
                Skjønner at jeg må skaffe meg en slik maskin! Noen du vil annbefale til en billig penge? Og vet du om Griffin eller mft.nu tilfeldighvis har noen?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #53
                  Din lokale sjappe har sikkert en som ikke er så dyr. Trokke det skal være noe vitts å få tilsendt den fra andre siden av landet!
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #54
                    Når propellen roterer har den en kant som alltid er foran. Det er forkanten. Bakkanten finner du på andre siden av bladet. Både forkanten og bakkanten strekker seg fra navet og helt ut til tuppen. Så når joo sier at du kan ta vekk litt av bakkanten på tuppen så er det altså det han mener.

                    Grunnen til at du vil fjerne materiale på bakkanten er at det er lettere å få til uten å forstyrre aerodynamikken i bladet. Tar du bort forkanten risikerer du å få skjevhet i thrust og dynamisk ubalanse og alt det fører med seg.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #55
                      Ok, tror jeg skjønner nå. Ble litt usikker når han skrev klipp For hvis jeg klipper i tuppen så blir hele bladet kortere...eller?

                      Ja, jeg skal spørre i den lokale butikken, men ofte billigere på nettet, og siden jeg uanset skal bestille derfra så...
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #56
                        Pussepapir er nok greiest... Ta støpekanten først. Klipper du kan du fort ta for mye, og da må du klippe på andre siden, og da kan du tenke sjæl hva du ender opp med...
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #57
                          Hehe, ja!
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #58
                            Nå trodde jeg at jeg hadde lært nok, men den gang ei.

                            Altså, når jeg klipper, pusser e.l. mao, forandrer propellens form, er det ikke en viss risiko for at den da vil være dynamisk ubalansert, og dermed gjøre like stor skade? F.eks. at det ene bladet drar bittelitt bedre enn det andre?
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #59
                              Jeg pleier å ta av tuppen av det ene bladet til propellen er i balanse. På små elektro-propeller eller spisse propeller ser dette litt snålt ut (ref. modellen jeg brukte på Rena...), men da endrer man i alle fall ikke formen på profilet.
                              Det skal jo sies at teoretisk er en ett-blads propell den mest effektive... (JA, man må da ha en motvekt ).(ref. speed line kontroll).
                              Audun Thinn
                              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                              Comment


                              • #60
                                Hehe.. Pussig hvor mye som kan skrives om en liten plast/tre-dings som består av et nav og to blader!

                                Håper det er flere enn meg som har snappet opp gode tips om disse tingene... Tok for morroskyld å sjekket en ny APC propell, rett ut av posen, og den var IKKE i balanse... Heller ikke Zinger tre-propellene...
                                Har alltid fått høre at APC var ferdig balansert...

                                Så feil kan man altså ta...

                                Comment

                                Working...
                                X