Unconfigured Ad

Collapse

Lipo i flybagasje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Lipo i flybagasje

Jeg har reist noen ganger med Lipo i håndbagasjen, og ikke hatt problemer. Men denne gangen skal jeg ha med meg 18 batterier, og er litt nervøs pga denne formuleringen:

"NB! Sikkerhetskontrolløren kan avvise enhver gjenstand som gir grunn til bekymring hvis det anses som nødvendig. De trenger ikke være omfattet av ovenstående lister."
    ( http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje )

Er det noen som har hørt om problemer med Lipo i håndbagasjen? Jeg har lest et sted at Lipo ikke skal i innsjekket bagasje, men det tror jeg gjaldt USA. Jeg flyr til og fra Paris, og der er batterier dyrt.
    Anders Eiebakke
    90078513
  • rcmodeller
    Forhandler
    • Jun 2003
    • 374

Batterier generelt på fly.

En lang rekke ting man bringer med seg som håndbaggasje inneholder batterier, også LiPo. Laptop, mobil, barbermaskin, leker osv osv. Så batterier generelt er ikke noen problem. Det som KAN være et problem er den samlede mengden. Er disse 18 batteriene spredd i 18 forskjellige duppeditter, så er det ikke noe problem. Men kommmer du med en bærepose med 18 løse batterier, av en viss størrelse, så skal du ha litt flaks for å slippe gjennom med de.

RcModeller

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Ikke prøv...

Jeg gjetter på at det er 99% sjanse for at håndbagasjen din blir åpnet med de mengdene. Deretter kommer det an på hva instruksene for Security-folket sier, men jeg tror nok det er mulig at du ikke får sakene med deg. Enten fordi de ikke vet hva det er, men anser det som for mistenkelig. Eller at det faktisk står noe om at LiPo i mengder utgjør så stor fare at du ikke får det med deg.

Jeg ville aldri i livet gamblet på å ta med et eneste modellfly-LiPo, men jeg jobber i Avinor og holder min sti skinnende ren om mulig. Alternativer (det eneste spør du meg) er selvsagt å gjøre en henvendelse på rett sted og få vite dette helt sikkert... Min gjetning er at dette er klassa som "Hazard".
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

De gangene jeg har fløyet med Lipo har jeg uoppfordret åpnet kofferten med lipo og sender på samme måte som jeg gjør med iBookŽen. Men de gangene har jeg hatt færre batterier med meg.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• rcmodeller
          Forhandler
          • Jun 2003
          • 374

"Tvilsom håndbaggasje"

Helt enig med joo her. Du vil sannsynligvis bli stoppet. Men du mister ikke batteriene av den grunn. De kan deponeres på flyplassen, og evt hentes ved hjemkomst eller av noen andre du gir beskjed til.

Er også enig i at denne er særdeles tvilsom: http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje
          Men på en helt annen måte. Du får ikke ta med mer enn så og så mye væske. En 5 dl vannflaske går rett i søpla. Men drikker du den, så kan du passere. Hallo!? Hvor er logikken? Er væske mer farlig på flaske enn i magen? Det finnes flere typer flytende sprengstoff som lett kan drikkes uten å bli syk av.

Jeg reiser en del på lange flyturer, og da bruker jeg gjerne å hive innpå både en og to liter med vann før jeg passerer sikkerhetskontrollen, for å slippe å punge ut med 20-40,- NOK for en liten flaske vann. Luften er som kjennt veldig tørr inne i fly.
          Men hva om disse en til to litrene var flytende sprengstoff? En liten ampull (detonator) i luften, så kabooom!
          Hvor er så logikken? For meg ser det ut som om at noen av reglene bare er til for å ha regler.

Og det er heller ikke særlig hyggelig å sitte ved siden av en baby som ræmjer hele turen (ofte over 10 timer) fordi moren/faren har blitt nektet å ta med flaska med melk til ungen.
          Om det bedrer flysikkerheten er vel heller tvilsomt. Men det ødelegger i hvert fall trivselen til både for mor, far og barn og de andre passasjerene.

RcModeller

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Nå er det sånn at nesten alle passasjerer har mobiltelefon, og mange har også laptopŽer. Med andre ord batterier som hvertfall ligner på de jeg vil ta med. ifjor sommer leste jeg en lignende tråd på helifreak der en trafikkpilot konkluderte med at det ikke var noe farlig for selve flyet dersom noen lipoer eksploderte i kabinen, da de hadde kjemiske brannslukkingsanlegg.

Jeg kommer uansett til å ta med batteriene dersom noen ikke har faktiske erfaringer med at det er dumt. Hittil har det ikke vært noe problem med litt mindre kvanta.
            Last edited by bjeff; 26-06-09, 22:56. Reason: syntaks
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• jijohans
              • Dec 2005
              • 1169

Mener jeg leste noe ang. dette i forbindelse med VW i F5B i Kiev i fjor...Mener amerikanerene fant ut at det var et vist ant. W/H man kunne ha med, tror det stoppet på 4 x 4100mAh eller noe slikt per. person. Søk på rcgroups...
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

rcmodeller; er det fakta at dersom jeg blir nektet å ta med batteriene på flyet, så kan de deponeres? Hvor deponerer jeg isåfall gods som er for farlig til å ta med på flyet? Jeg har en backup-kompis som skal ta batteriene dersom sikkerhetsfolkene ikke liker bagasjen min. Men det er altså unødvendig å dra en kompis langt ut på landet?

I og med at disse batteriene har blitt sendt i fly til meg, så er det jo logisk at jeg egentlig kan sende dem med innsjekket bagasje?

Jim, det ringer en bjelle ang Kiev, skal sjekke. Tror det var problem i Ukraina og ikke i USA.
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Originally posted by bjeff
                  rcmodeller; er det fakta at dersom jeg blir nektet å ta med batteriene på flyet, så kan de deponeres? Hvor deponerer jeg isåfall gods som er for farlig til å ta med på flyet? Jeg har en backup-kompis som skal ta batteriene dersom sikkerhetsfolkene ikke liker bagasjen min. Men det er altså unødvendig å dra en kompis langt ut på landet?

I og med at disse batteriene har blitt sendt i fly til meg, så er det jo logisk at jeg egentlig kan sende dem med innsjekket bagasje?

Jim, det ringer en bjelle ang Kiev, skal sjekke. Tror det var problem i Ukraina og ikke i USA.
                  Ja, mener problemet var i europa/EU...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Kort og godt fra regelverket:

- Kan jeg ta med lithiumbatterier?
                    Mindre elektroniske gjenstander som kamera, mobiltelefon, bærbare pc og lignende som inneholder lithiumbatterier er tillatt. Du kan også ta med inntil to reservebatterier.

- Gjenstandene nevnt som ”tillatt i håndbagasjen” skal i utgangspunktet være lovlige å medbringe på sikkerhetsbegrenset område og i flykabin. Sikkerhetskontrolløren på flyplassen har likevel anledning til å avvise enhver gjenstand dersom kontrolløren finner grunn til bekymring.

- Ditt flyselskap kan ha strengere begrensninger enn det som fremkommer her. Ta kontakt med ditt flyselskap nærmere informasjon.

Skal ikke gi meg ut på egen tolking...
                    PS: spøking oppfattes ikke morsomt i sikkerhetssjekken heller.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Takk for den, jeg tolker det slik at jeg kan ta med et par batterier i kabinen, og resten i innsjekket bagasje. Jeg skal prøve å få svar pr tlf iløpet av dagen.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Nå har jeg snakket med sikkerhetskontrollen på Gardemoen, og han jeg snakket med sa følgende: Batterier er ikke noe problem, inntil fire batterier er tillatt i kabinen, i innsjekket bagasje er det ingen begrensning. Han mente at jeg ville bli spurt ved gaten hva innholdet i innsjekket koffert var, dersom de som gjennomlyser bagasjen begynte å lure. Jeg går ikke god for at handling følger ord i dette tilfellet, men jeg tar sjansen.
                        Last edited by bjeff; 28-06-09, 19:45. Reason: Skreveleif
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• Olei
                          • Nov 2003
                          • 139

Ikke ta sjangsen

Originally posted by bjeff
                          Nå har jeg snakket med sikkerhetskontrollen på Gardemoen, og han jeg snakket med sa følgende: Batterier er ikke noe problem, inntil fire batterier er tillat i kabinen, i innsjekket bagasje er det ingen begrensning. Han mente at jeg ville bli spurt ved gaten hva innholdet i innsjekket koffert var, dersom de som gjennomlyser bagasjen begynte å lure. Jeg går ikke god for at handling følger ord i dette tilfellet, men jeg tar sjansen.
                          Hei bjeff.
                          Tror kanskje at du blander korta litt her . Sikkerhetskontrollen skal jo passe på at du ikke tar med saker og ting som du kan bruke til å utøve sabotasje og vold mot fly og medpassasjerer/crew (terror). Flyselskapene har en laaang liste med ting som kan klassifiseres som farlig gods (og skal behandles etter bestemte regler). Dette betyr at du kan ikke ta for gitt at om sikkerhetsfolka sier ok til batteriene dine så er de trygge å transportere ombord i et fly. Selvsagt er sikkert mange ting sammenfallende på begge listene, men jeg tviler på at sikkerhetsfolka kan alle detaljer omkring transport av farlig gods. Her må du snakke med flyselskapet du skal reise med. Joo beskriver det ganske korrekt lenger oppe i tråden. Du kan ta med de batteriene som er innmontert i kamera, telefon, laptops, videokamera o.l (Consumer electronic devices). Disse kan du ha i innsjekket bagasje. Du kan ha med INNTIL to -2- reservebatterier til de samme sakene, men disse har du IKKE lov til å ha i innsjekket bagasje! De skal være i håndbagasje og i tillegg sikret slik at de ikke kan kortslutte.
                          Som eksempel kan nevnes at lithium batterier for rullestoler er ulovlig å transportere ombord i fly.
                          Tror derfor at de 18 lipo pakkene dine faller utenfor det som er ok å ta med. Jeg ville ihvertfall ikke hatt de ombord i mitt fly (sorry) ! Husk også at de batteriene som nevnes over alltid er innpakket i et hardt skall, mens de lipocellene vi bruker er ikke det.

Til slutt vil jeg si at jeg er fullstendig uenig med han trafikkflygeren du nevner lenger oppe i tråden. Brann ombord i et fly er en ytterst farlig situasjon, som er svært krevende både for piloter og kabinbesetning. Å si at noen lipoceller som eksploderer ombord ikke er så farlig for flyet er i beste fall tøv !

Håper du finner en løsning angående batteriene dine, vi modellflygere er jo blitt helt avhengige av de . Men jeg ville ikke "tatt sjangsen" på ta de med ombord i flyet.

Mvh. Olav E.

Comment

• rcmodeller
                            Forhandler
                            • Jun 2003
                            • 374

Batterier på fly.

Hvor du deponerer er avhengig av både hvilken flyplass og om personalet er villig å hjelpe. På Gardermoen så har de et lager av gjenglemt/bortkommet baggasje. Der burde det være mulig å deponere sakene. Men som sagt, det kommer helt an på serviceinnstillinga og kunnskapen til den du har med å gjøre. Har du god nok tid til flyet går, så er det jo også bare å gå ut igjen og poste de til deg selv (eller noen andre) på postkontoret som ligger rett ved siden av sikkerhetskontrollen. En Smartpakke gjør susen der. Så er de ikke tapt i alle fall.
                            Men som sagt, det kommer helt an på om det er en "stasi" surpomp som stopper deg hva du får lov å gjøre eller ikke.

Jepp. Som det sies her. Batterier i innsjekket baggasje er egentlig ikke tillatt i det hele tatt. Det kommer inn under samme regler som utenlands postsendinger. At kontrollen glipper i 9,9 av 10 tilfeller er en helt annen sak. Det vet vi som reiser en del Men med så stort antall, tror jeg nok den sløveste kontrollør hadde fått opp gluggene. Kommer litt an på hvor store disse batteriene er rent fysisk, og hvordan de fremstår på skjermen. En (eller mange) svær(e) klump(er) med en eller flere ledninger i ene enden kan jo assosieres med litt av hvert.

Et par andre eksempler som viser hva disse reglene egentlig er verdt ang flysikkerhet: Sist fra Asia hadde jeg med over 10 stk svære karbonpropeller, opp til 26". Svære og skarpe nok til ta livet av hele flybesetninga om så. Vakta dro opp en propell (26" karbon), kikka på den, smilte og sa: Model airplane, sir? Jeg nikka og smilte tilbake. Og det var det. Inn i kabinen med hele arsenalet.

En annen gang måtte jeg geleides gjennom hele systemet, i følge med ei dame med UHF radio, da flyet gikk om 7-8 minutter. Kjøpte faktisk billett 10 minutter før avgang. Da var det ingen tid for innsjekk av baggasje, så den dro jeg med meg. Oops! Der lå selvsagt både saks, linsevæske og div kremtuber osv osv så det holdt. Så tida begynnte å renne ut. Men: "No problem, sir. The plane will not leave without you". Opp med kufferten, ut med sakene og over i en plastpose. Så tok dama med UHF'n over hele posen og leverte den til kabinpersonalet. Ved ankomst stod en ny smilende dame og overleverte posen, uten å kreve noe som helst ekstra annet en et smil og et takk tilbake .

Gadd se dette skje her i landet. Men uansett. God tur

RcModeller
                            Last edited by rcmodeller; 28-06-09, 22:41.

Comment

• Range
                              • Jul 2008
                              • 19

For info, så finnes det ikke noe postkontor på Gardermoen (desverre)......
                              -Jørn V
                              -http://www.phoenix-rc.org/

Comment

Working...