Unconfigured Ad

Collapse

Lipo i flybagasje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Originally posted by Range
    For info, så finnes det ikke noe postkontor på Gardermoen (desverre)......
    Ja, stusset litt over at det skal ligge et postkontor der, det har jeg aldri sett. Nå går turen til froskeland, så får vi se. Jeg har ikke funnet noen regel om at batterier (annet enn bilbatterier) skal være ulovlig. Og når jeg får beskjed av en ansatt i sikkerhetskontrollen om at det er uproblematisk, så velger jeg å tro han.
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• ofremmi
      • Sep 2002
      • 490

Hei
      Dette har vært diskutert opp og ned på RC-universe, søk med 'LiPo in luggage' og det kommer opp mange tråder. Siden jeg har gjort det før og igjen skal fly ifm. VM F3A har jeg sjekket litt. Jeg vet ikke om samme regler gjelder over alt, eller om dette er spesielt for USA, men uansett så finner man regler her : http://safetravel.dot.gov/whats_new_batteries.html

Konklusjonen er at man i innsjekket bagasje kan ha et utstyr (les fly) med montert batteri, man kan så ha inntil to reserve-batterier i håndbagasjen. Dette gjelder for det de kaller 'Larger batteries' som er aktuelle for min del.

Batterier på over 300 Wh kan du glemme å få med.
      www.ofremmi.info

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Originally posted by bjeff
        Ja, stusset litt over at det skal ligge et postkontor der, det har jeg aldri sett. Nå går turen til froskeland, så får vi se. Jeg har ikke funnet noen regel om at batterier (annet enn bilbatterier) skal være ulovlig. Og når jeg får beskjed av en ansatt i sikkerhetskontrollen om at det er uproblematisk, så velger jeg å tro han.
        Når du kommer inn på OSL, så er det et hittegodskontor helt til høyre i 1. etasje. De kan deponere ting for deg mot et lite gebyr ( jeg har selv deponert en leatherman som jeg alltid glemmer å ta ut av lomma :P )
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Olei
          • Nov 2003
          • 139

Jammen bjeff, les det jeg skriver i forrige post en gang til. Det er IKKE sikkerhetskontrollen som bestemmer hva som er farlig gods for transport i fly. Det er det flyselskapet som bestemmer! Skal du ha ditt på det tørre så må du sjekke med flyselskapet du skal fly med! Og jeg ville hatt svaret skriftlig. Les også posten til Fremming en gang til.

Mvh. Olav E.

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Originally posted by Olei
            Jammen bjeff, les det jeg skriver i forrige post en gang til. Det er IKKE sikkerhetskontrollen som bestemmer hva som er farlig gods for transport i fly. Det er det flyselskapet som bestemmer! Skal du ha ditt på det tørre så må du sjekke med flyselskapet du skal fly med! Og jeg ville hatt svaret skriftlig. Les også posten til Fremming en gang til.

Mvh. Olav E.
            Vi får se. Jeg har forstått det slik at det er flyplassen og ikke flyselskapet som sjekker bagasjen. Jeg klarer ikke to uker uten å fly, så batteriene må med. I verste fall må jeg kjøpe batterier av froskene, og spise grøt. Takker for innspill.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• Olei
              • Nov 2003
              • 139

Vi får se. Jeg har forstått det slik at det er flyplassen og ikke flyselskapet som sjekker bagasjen. Jeg klarer ikke to uker uten å fly, så batteriene må med. I verste fall må jeg kjøpe batterier av froskene, og spise grøt. Takker for innspill.
              To uker uten flyging og ditto abstinenser har jeg 100% forståelse for ! Og det er helt riktig at det er flyplassen som sjekker bagasjen din. Men innholdet i bagasjen er uansett ditt ansvar. Jeg har også tatt en tlf til sikkerhetskontrollen, og de bekrefter det som jeg skriver i min første post. Regelverket som flyselskapene forholder seg til når det gjelder transport av farlig gods er ganske omfattende og strengt. Kan nok være noen forskjeller fra selskap til selskap og region til region, men hovedlinjene er nok like.

Mvh. Olav E.

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Det gikk som jeg ventet; helt greit. Gjorde som jeg ble instruert av sikkerhetskontrollen. Det er forövrig ikke noe postkontor ved siden av sikkerhetskontrollen som en person tidligere hevdet, og det er ikke ulovlig å ta med seg lipo på fly fra Gardemoen. Min erfaring er at jeg velger å stole på de som jobber i sikkerhetskontrollen. Det er helt vindstille og jeg skal fly ihjel to uker.
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• Erik er snill
                  • Aug 2008
                  • 86

Jeg har hatt med Lipo flere ganger, men har aldri spurt om lov. Bruker de på ungenes DVDspiller - langt bedre enn oppladbare celler - 1 2200 mah 3S varer ca. 2 filmer tror jeg (3 timer eller no slikt).

Erik

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Nå er jeg tilbake sammen med batteriene mine. Må innrømme at jeg var litt stressa på Charles de Gaulle på den franske nasjonaldagen, men ingen problemer. Det betyr ikke at det ikke kan være problemer i andre sammenhenger, selvsagt. Til informasjon reiste jeg med 15 3s 1000 mAh, 2 3s 1050 mAh, 3 3s 1350 mAh og 6 3s 1800 mAh i tillegg til kamera- mac- og tx-batterier. Det hadde svidd litt på småflyfronten om de ble beslaglagt. Jeg ville ha fått en fransk-kyndig til å ringe Charles de Gaulle dersom jeg skulle hatt med større batterier. Forøvrig en helt grei ferie der jeg fikk trent litt på FPV.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

• Vegabond
                      • Jun 2006
                      • 1921

Hei.

Har du video av den FPV`n din da ?

Jeg skal ute og fly til Grand Canaria på lørdagen, og satser på og ha batteriene mine i handbagasjen. Senderen med lipobatteri blir liggende i handbaggasjen.

Noen invendinger? (kanksje jeg ringer flyselskapet/flyplassen i morgen.)

Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• johanngj
                        • Nov 2007
                        • 533

Fikk rimelig pes for radio i håndbagasje sist jeg prøvde. Tok meg 45 min krangling på Gardermoen fo å få den med meg. Beregn god tid hvertfall. Eller sjekk den inn!
                        Med vennlig hilsen
                        Johannes Gjessing GMFK
                        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• bjeff
                          • Jul 2007
                          • 2010

Når var det? jeg gjentok den samme reisen nevnt ovenfor i november, heller ikke da med problemer.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

Comment

• johanngj
                            • Nov 2007
                            • 533

Det var for to år siden. Ville bare nevne det. De snakket om jamming og forstyrring av flyets systemer, FPV med boing 737, og rakettskjold. Ok, de to siste var tull, men det ble seriøst mye oppstyr rundt senderen min.
                            Med vennlig hilsen
                            Johannes Gjessing GMFK
                            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Vegabond
                              • Jun 2006
                              • 1921

Hei.

Da er vi på Grand Canaria, og skal ikke si noe annet enn at det er SINSYKT deilig

Jeg sa ifra at jeg hadde batteri i bagasjen, og om jeg skulle legge de i bagasjen eller i handbagasjen. Dama sa bare at det sikkert gikk bra, og så kjørte hun kofferten i gjennom systemet, merket den, og sendte den ned rulleåndet. Men foresten sier hun, du kan jo snakke med sikkerhetsvaktene der borte. DAH!! men du har jo nettopp sendt bagasjen hvor de ligger i...

Så gikk jeg og snakket med de i sikkerhetskontrollen og de sa, det er vel ikke bilbatteri? :P heh, nei sa jeg (er det ofte at man tar med bilbatteri til utlandet?:P)

Så nå sitter jeg her på GC med fullt oppladete batterier, 20 grader og mange plasser og fly

Kos dere der hjemme

Mvh Robert.
                              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                              ~Min Cnc byggetråd #2~
                              ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Olei
                                • Nov 2003
                                • 139

Det går sikkert bra!?!

Originally posted by Vegabond
                                Hei.

Da er vi på Grand Canaria, og skal ikke si noe annet enn at det er SINSYKT deilig

Jeg sa ifra at jeg hadde batteri i bagasjen, og om jeg skulle legge de i bagasjen eller i handbagasjen. Dama sa bare at det sikkert gikk bra, og så kjørte hun kofferten i gjennom systemet, merket den, og sendte den ned rulleåndet. Men foresten sier hun, du kan jo snakke med sikkerhetsvaktene der borte. DAH!! men du har jo nettopp sendt bagasjen hvor de ligger i...

Så gikk jeg og snakket med de i sikkerhetskontrollen og de sa, det er vel ikke bilbatteri? :P heh, nei sa jeg (er det ofte at man tar med bilbatteri til utlandet?:P)

Så nå sitter jeg her på GC med fullt oppladete batterier, 20 grader og mange plasser og fly

Kos dere der hjemme

Mvh Robert.
                                Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg laaangt unna denne diskusjonen i fortsettelsen, fordi dere ser ut til å misse poenget fullstendig! Jeg gjentar: Det er IKKE dama i sikkerhetskontrollen som bestemmer hva du kan ha med deg av farlig gods ombord i flyet. Det er det FLYSELSKAPET som bestemmer, og da etter internasjonale retningslinjer. Har noen av dere kontaktet flyselskapet dere flyr med for å høre om det er ok å ta med batteriene??
                                I det hele tatt er det pussig å lese alle trådene på MFN om hvor forsiktig man må være med behandlingen av lipo batterier: lading under streng overvåkning, oppbevaring i "bombesikkert" skap, osv, osv. Men når det gjelder å ta de med ombord på flytur, så er det tydeligvis ingen betenkeligheter.
                                Og Vegabond: Det er uklokt å legge Lithium batterier i bagasjen som du sjekker inn. Dette har også vært nevnt tidligere i tråden.

Mvh. Olav E.
                                Last edited by Olei; 26-01-10, 12:22. Reason: Opprinnelig tekst var dårlig formulert, og kan misforstås.

Comment

Working...