Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fortollingsgebyrer og andre påslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så fra utlandet, sørg for at det brukes door-to-door (EMS, DHL, TNT, UPS, Fedex osv).
    Da skal alt være inkludert utenom norsk moms og evt et mindre fortollingsgebyr hos noen
    Dette stemmer IKKE helt. det er kun EMS tjenesten til Posten der alt utenom MVA er inkludert. Hos alle de andre aktørene vil det godt komme fortollingsgebyr og annet av varierende størrelse og vær ikke overrasket om det er ca kr 500,- eller mer. I tillegg må man ofte betale ting som utleggsprovisjon, fakturagebyr og alt det andre som er nevnt. Summene som nevnes er helt normale, om man lager seg en avtale (blir kunde) kan man sikkert få avtalt priser på forhånd. Størrelsen vil avhenge av hvor stor kunde man er.

    Det er ikke helt riktig at de selger billig frakt og tar det igjen på spedisjon, men ja mange tjener sine kroner på spedisjon og ikke frakt og det er rett og slett fordi de faktisk ikke får noen andel av frakten. Det kommer en tysker og leverer varer til den norske agentens lager. Der skal det losses, tollregistreres, ankomstmeldes, fortolles, utleveres, faktureres etc - med norske lønninger koster dette fort mer enn kr 200,-. Noen ganger betaler transportselskapet som leverer til terminal for lossingen, andre ganger ikke og da må du betale. her er det leveringsbetingelsene som avgjør (fob/cif/c&f/fca osv)

    Alle nettbutikkene jeg har vært borti advarer klart på sine sider om at slike kostnader kan påløpe og at de er for mottakers regning. Jeg har tilgode å noensinne få vite hva det vil koste fra avsender, de har ingen mulighet til å holde orden på det.

    En dør til dør frakt er INGEN garanti for at det ikke påløper ekstra kostnader, det vil nemlig bare si at frakten er betalt til dør. Det vil også si at INGEN spedisjonskostnader er betalt så disse påløper etter speditørens prisliste uansett.

    Om du vil ha levert greiene alle kostnader betalt så må du be om å få det sendt DDP (delivery and duties paid). Dette får du neppe til på hobbyutstyr og det vil ikke bli billigere da de nok tar enda mer for å fakturere disse kostnadene til utlandet. (Det gjorde jeg da jeg jobbet med slikt)

    Vel kontentan (som svenskene sier) er egentlig, be om å få det med EMS, da påløper kun MVA og dette er grunnen til at jeg alltid snakker meg varm om Posten som så mange hater da det faktisk er de eneste som der man har kontroll på kostnadene. Ok det kan ta et par dager mer enn med DHL/UPS osv, men slipper jeg å betale kr 5-1000,- i spedisjonskost\nader så kan jeg leve med det.

    Store modeller er dessverre ofte for store for Postens system og da kommer man ikke unna disse kostnadene om man ikke fortoller selv. Gjør man det kan man slippe unna noen men ikke alle kostnader ettersom nordmenn ikke jobber gratis så lossing/tolllagerhold/utlevering koster fortsatt penger

    Denne type frakt er stort sett kun beregnet på store varepartier (kontainere, stykkgods) og ikke på enkeltvarer til privatpersoner.
    Derfor ser det så urimelig ut i slike sammenhenger.
    Men de tar en pris for jobben, enten det er en lite pakke eller en hel kontainer.
    Eksakt !!
    Last edited by Tintin; 03-09-09, 11:19.

    Comment


    • #17
      Siden jeg ikke fant noe informasjon om dette på nettsiden til DHL, så sendte jeg en mail å spurte om hva som påløp av kostnader ved innførsel til Norge. Her er svaret jeg fikk.

      Hei

      Hvis varene blir sendt som bil frakt så er det et fortollingsgebyr på 469,-NOK pluss et utleggsgebyr for utlegg av moms hvis du ikke har tollkreditt hos tollvesenet dette gebyret varierer utifra hvor mye moms vi legger ut, hvis det blir sendt som fly frakt vil det være et utleggsgebyr som varierer utifra hvor mye moms som blir lagt ut. Hvis vare verdi er under 200,-NOK og det ikke er alkohol eller tobakk så vil det ikke være noe og betale for fortolling.
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

      Comment


      • #18
        så hvis jeg bestiller EMS frakt med USPS fra USA, vil det da si at jeg kun betaler moms?

        var en jeg kjenner som mottok en gave med verdi på pakka til 250$ uten at det ble tatt moms av det. kaffepause?
        dx7

        Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
        Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
        Løten MFK
        Stay Frosty

        Comment


        • #19
          1. Ja da kommer det ingen gebyrer for fortolling eller utlegg, det er inkludert i fraktprisen.
          2. Trolig, shit happens som de sier over there,...

          Comment


          • #20
            å takk herre. var redd en vare til 800 skulle bli kostendes mange tusen.....

            å sitte uten regulator til en nyinnkjøpt motor er litt kjipt i lengden

            takk for svar:=)
            dx7

            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
            Løten MFK
            Stay Frosty

            Comment

            Working...
            X