Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oversikt over flyfelter/områder i Norge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oversikt over flyfelter/områder i Norge?

    Hei,

    Eg sitter her og lurer på om det finnes en oversikt over hvor folk pleier å fly i Norge, evnt om det er interesse for det dersom det ikke finnes?

    Eg er relativt ny i hobbyen og skulle gjerne visst om flere steder både i nærområdet mitt, rundt jobb eller andre steder for den del. Har enda ikke funnet en oversikt(for Norge). Men eg har ikke lett så veldig godt heller.

    Så derfor, om det ikke fantes fra før, er det interesse for at eg evnt bruker tid på å lage det? Det eg da ser for meg er en nettside/tjeneste hvor man kan registrere seg og legge inn de områdene man selv flyr på, og hvor man kan søke etter områder andre har lagt inn i hele Norge eller få en kjapp oversikt over de områdene som er registrert i nærheten av der du bor.

    Ser for meg følgende funksjoner:
    - Mulighet for å søke
    - Mulighet for liste(for nærområdet, kommune, fylke eller for typen modell(fly, seilfly, helikopter eller bil for den del))
    - Kart som viser alle områder som er lagt inn i Norge
    - Link til kart over hvert enkelt flyområde(for å kunne finne frem til de)
    - Mulighet for å laste opp bilde av hvert enkelt flyområde, og evnt link til flyfoto av området
    - Mulighet for å legge inn kommentarer for et område
    - Kanskje en funksjon for å stemme over favorittområdet?
    - Mulighet for å koble et område opp mot værdata(fra yr.no?) slik at det er mulig å se værmeldingen og evnt lagring av værdata for å vise historikk/prognoser
    - Koble områder opp mot klubber så man ser envt om et område tilhører en klubb
    - Legge inn hensyn som må tas ved benytting av området, evnt en kontaktperson(for eks for et jorde som en bonde gir tillatelse til å bruke. Her kan det ofte være hensyn bonden krever at man tar i forhold til årstid/parkering o.l.)

    Hva synes dere? Andre forslag? Kommentarer?

    Tjenesten er tilgjengelig på Parked at Loopia
    Last edited by nomore; 13-11-09, 13:05.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    God ide, kanskje det hadde vært noe å lagt inn butikker og evt. piloter slik danskene har fått til?
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Finnes en oversikt, denne er langt fra komplett, men kanskje noen ivrige sjeler som kunne startet den opp igjen.
      Flysteder i Norge – Cirrus RC Flyklubb
      ----------------------------------------------------------------------
      Kenneth Thommesen
      http://www.vingen.no/
      www.bmfk.org

      Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
      RaceM, Aspire
      Pike Perfection
      35cc Extra 260
      Extra 300L Leki

      Comment


      • #4
        Var jo en del flysteder der. Men, problemet er at den er nok langt i fra oppdatert. Siste oppdatering på en av sidene der var i 2003, dvs seks år siden, og en annen var fra 2000. Tipper en del av stedene enten er lagt ned eller flyttet(dvs lagt ned og nytt opprettet).

        Og dette vil eg tro er et generelt problem. Selv om en slik oversikt er semi-automatisert så er det viktig at gamle steder fjernes og nye legges tid. Og det er spesielt problematisk på små steder.

        Her eg bor for eks så var eg på jakt etter en klubb når eg begynte med hobbyen. Eg fant en som var i nærmiljøet og prøvde i lang tid å få kontakt. Etter to måneder fant eg ut av klubben var lagt ned for flere år siden og de som drev den hadde bare forlatt all informasjon på nettet. Dvs det var flere linker til klubben osv som gav en viss pekepinn på at de kunne være aktive.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Det er et godt iniativ du tar. Ingen tvil om at det er et behov for det, med ett nytt og moderne snitt.
          Men hvis det skal bli bra så må selvføgelig alle bidra til innhold. Og det bør vi jo gjøre.

          Det kunne vært interessant å høre hvordan du ser for deg denne basen skal lages, hva som ligger i bunn osv.?

          Comment


          • #6
            For seilfly hang - her er det bare å fylle på.
            For motorfly og heli - er det bare å opprette nye tråder.

            Kubb oversikt finnes hos NLF (finnes klubber som ikke er under NLF og de er ikke i denne listen, bad luck)
            Last edited by Quadrocopter; 11-10-09, 10:00.

            Comment


            • #7
              Rent teknisk sett så ser eg for meg å bruke enten MySQL eller PostgreeSQL som database til lagring. Deretter lages selve applikasjonen i et rammeverk(sannsynligvis CodeIgniter) med tilhørede layout og design.

              Tanken min er at alle som vil skal kunne bidra med sine flyområder. Men en forutsetning er at de registrerer seg med en bruker(evnt via en fellesløsning som OpenID) slik at det er mulig å ha en oversikt over hvem som har lagt til hva. Dette er for å ha en oversikt men eg ser også for meg at dette skal være for å kunne filtrere bort de flyområdene som ikke lenger eksisterer. Dersom et område hverken blir besøkt(via tjenesten) eller oppdatert(kommentarer eller bilder) på 6 måneder så kan det bli sendt ut en e-post til brukeren som la inn området med en link som bekrefter at området fortsatt er aktivt. Om brukeren ikke svarer innen 1 måned eller adressen ikke lenger eksisterer så ser eg for meg at området kan defineres som "slettet" eller forlatt.

              I tillegg må det da samtidig også komme klart frem pr område hvor "oppdatert" området er. En tjeneste med 1500 flyområder hvor 800 er forlatt anser eg som rimelig verdiløst. Men om det er snakk om 200 områder som er forlatt, og dette skjer relativt automatisk, så har tjenesten en nytteverdi.

              Det er fire funksjoner eg anser som viktige for å gi en brukbar tjeneste. Det ene er at alle områder må registreres med possisjonsdata slik at det kan kobles mot eksterne karttjenester. På den måten kan folk som er ukjente i områder allikevel finne frem, enten via kart eller via en kobling med navigasjonen i bilen. I tillegg må oversikten vise værvarsler for de forskjellige områdene, via eksterne tjenester som yr.no for eks og evnt en kobling mot sanntids værstasjoner i nærheten. Dette gir også muligheten for å lagre værdata slik at man kan få en oversikt over vind over de siste månedene osv for å kunne avgjøre sannsynligheten for at det er et bra område. De to siste funksjonene er at registrerte brukere må kunne registrere nye områder, legge til informasjon eller markere områder som ubrukelige(kanskje via en mulighet for å stemme?). Og til slutt, systemet må tilby disse dataene til eksterne tjenester.

              Eg vil gjerne høre andre sine forslag også
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                For seilfly hang - her er det bare å fylle på.
                For motorfly og heli - er det bare å opprette nye tråder.

                Kubb oversikt finnes hos NLF (finnes klubber som ikke er under NLF og de er ikke i denne listen, bad luck)
                Der er du inne på noe. Problemet slik eg ser det er at det er vanskelig å søke, vanskelig å se kjapt hva som er i nærheten av der du bor og tungvindt å oppdatere.

                Men formålet med den tråden er akkurat det eg hadde sett for meg, bare med flere automatiske funksjoner.
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Hei igjen,

                  Eg har laget en kjapp og enkel side/liste for å kunne ta i mot registreringer av områder(om noen gidder). Skjemaet ligger her: http://omrader.kirkeleit.net/index.php/omrader/nytt

                  Siden eg ikke har fått på plass registrering av brukere enda så krever skjemaet at folk legger inn e-postadressen sin.

                  Dette er laget kun for å få det teoretiske til å fungere noelunde slik at eg har noe å lage en side ut av. Med andre ord, grensesnittet er laget så enkelt som overhodet mulig, da det ikke er det som eg begynner med.

                  Så det er bare å komme med kommentarer. Og er det noen som har tips til hva en slik side kan hete?
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    La inn Vingen sin stripe, Telemark. Hva med flyderduer, modellflyplasser, e.l..
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment


                    • #11
                      Video fra Flittig by air
                      =================
                      Runar Holm
                      www.maxmekker.com
                      =================

                      Comment


                      • #12
                        Absolutt en god ide! Men istedet for å lage en frittstående side som kanskje svinner hen med tiden burde du kontakte modellflynytt.no. Et slikt register kunne passet godt inn som en del av denne portalen. Her vil du også kunne benyttet den teknologiske infrastrukturen som allerede finnes (database, php etc.).

                        Informasjonen fra registeret kunne dermed lett integreres i våre profiler og innlegg. F.eks kunne et innlegg av hangflyvning referere til registeret slik at et kart med beskrivelse blir en del av innlegget. Et innlegg av et stevne vil kunne referere til registeret og få områdebeskrivelse og veibeskrivelse på kjøpet. ++
                        Trond Nilsen

                        Comment


                        • #13
                          Flott initiativ nomore!

                          Spent på å se resultatet

                          Comment


                          • #14
                            Hvordan informasjon legges inn er selvfølgelig interessant, men har jeg vært deg så ville jeg ha snudd fokus i starten og spurt oss her inne om hvilke spørsmål som kan tenkes stilles for å finne et egnet flysted for formåøet en er ute etter.
                            De spørsmålene gir deg svar på hvilken informasjon basen bør inneholde.

                            Eksempeler, i ikke prioritert rekkefølge.

                            Gress/Asfalt (samt lengde/bredde)
                            Hang
                            Stedsplassering og beskrivelse gjennom terreng(til f.eks. et hang)
                            Kreves lubbtilhørighet
                            Flyretninger
                            Fasiliteter
                            Parkering
                            ++++
                            Det er et utall slike vil jeg tro men viktig å prioritere det som gir vesentlig nytteverdi. Etter at du har fått opp en liste med fra brukere her inne så kan det jo legge opp en poll på hviken info. som absoultt er nøvendige og hvilke som er midre nødvendige.

                            Comment


                            • #15
                              Glimrende forslag! Det hadde vært kult å knytte dette opp mot google maps via developer-kitet deres slik at man får plassene plottet rett inn på et norgeskart også.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X