Sånn som dette mener du? http://omrader.kirkeleit.net/index.p...ader/listekart
Unconfigured Ad
Collapse
Oversikt over flyfelter/områder i Norge?
Collapse
X
-
Absolutt en god ide! Men istedet for å lage en frittstående side som kanskje svinner hen med tiden burde du kontakte modellflynytt.no. Et slikt register kunne passet godt inn som en del av denne portalen. Her vil du også kunne benyttet den teknologiske infrastrukturen som allerede finnes (database, php etc.).
Informasjonen fra registeret kunne dermed lett integreres i våre profiler og innlegg. F.eks kunne et innlegg av hangflyvning referere til registeret slik at et kart med beskrivelse blir en del av innlegget. Et innlegg av et stevne vil kunne referere til registeret og få områdebeskrivelse og veibeskrivelse på kjøpet. ++
Når det gjelder å gjøre informasjonen tilgjengelig eksternt så er dette absolutt noe eg mener bør tilbys. Informasjonen er ofte tilgjengelig/skapt ved hjelp av brukerene og derfor mener eg at brukerene også skal ha tilgang til informasjonen. Å få dette direkte inn i dette forumet for eks må være opp til de som drifter forumet å tilpasse/integrere, men informasjonen skal gjøres tilgjengelig slik at muligheten er der.
Men for å presisere, eg har ikke tenkt å lage ett nytt forum eller gå modellflynytt.no eller andre forum i næringen. Dette er hovedsaklig en oversikt/katalog over områder. Etterhvert kan eg tenke meg å utvide det i naturlige retninger enten via selvstendige tilleggstjenester eller koblet opp i mot andre sine tjenester(med tillatelse og integrasjon, naturligvis).Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modulComment
-
Hvordan informasjon legges inn er selvfølgelig interessant, men har jeg vært deg så ville jeg ha snudd fokus i starten og spurt oss her inne om hvilke spørsmål som kan tenkes stilles for å finne et egnet flysted for formåøet en er ute etter.
De spørsmålene gir deg svar på hvilken informasjon basen bør inneholde.
Eksempeler, i ikke prioritert rekkefølge.
Gress/Asfalt (samt lengde/bredde)
Hang
Stedsplassering og beskrivelse gjennom terreng(til f.eks. et hang)
Kreves lubbtilhørighet
Flyretninger
Fasiliteter
Parkering
++++
Det er et utall slike vil jeg tro men viktig å prioritere det som gir vesentlig nytteverdi. Etter at du har fått opp en liste med fra brukere her inne så kan det jo legge opp en poll på hviken info. som absoultt er nøvendige og hvilke som er midre nødvendige.
Så, forslag mottas med tanke på hvilken informasjon som ønskes pr område.
For eks fasiliteter:
- parkeringsplass
- toaletter
- oppholdsrom
Hvilke type bane/modeller som kan flys det er snakk om:
- elektro / heli
- elektro / fly
- elektro / seilfly
- fuel / heli
- fuel / fly
- bil
- båt
Type område:
- industri
- utmark
- tilpasset utmark
- innmark
- idrettsplass
- modellflyplass
Om noen har flere alternativer her er det bare å skyte ut, og i tillegg mer informasjon som skal registreres og evnt forslag til hvordan det burde registreres.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modulComment
-
Duplisering
Absolutt en god ide som fortjener å bli realisert.
Men; Jeg vet det er klubber som sliter allerede i dag med overbelastning på anlegget sitt, og slik sett har sterke begrensninger for nye brukere. Man kan ikke forvente at disse er villige til å legge opplysningene inn i en slik base.
Uten at dette forringer verdien av det som ligger der selvsagt!
Så: Uten å dra opp her (i denne tråden) diskusjonen om luftrom/høydebegrensninger etc, er Modellflyseksjonen/Luftromskomiteen i gang med å planlegge et arbeide hvor alle "godkjente" flysteder skal inn i en database.
Formålet er å gjøre dette tilgjengelig slik at det kan lastes ned i kartene til andre brukere (ambulansheli, politiheli, småfly + +).
Tanken er naturligvis at slike områder skal beskyttes for overflyging, slik at vi unngår konflikter og sterke høydebegrensninger på våre plasser. Områdene rundt våre plasser vil da dukke opp som bergensede områder med nedre/øvre høydebegrensing, og en beskyttet sone i en gitt omkrets rundt plassen.
Sistnevnte vil sannsynlig kunne bli et krav på sikt. Luftrom er en begrenset ressurs (utrolig nok i grisgrendte Norge!), og dette er den sannsynlige vei å gå for å unngå konflikter.
Slik vil jeg på en måte invitere til samarbeide!
Å samle slike opplysninger under luftsportsparaplyen virker naturlig, da den også inkluderer svært mange andre brukere.
Jeg ser kanskje at noen da mener at vi vil begrense dette til "godkjente" miljøer. Det vil vi ikke gjøre, men samtidig må vi sette grensen ved bruk/promotering av områder som klart bryter med lovverket eller er til fare for andre godkjente brukere.
Ta kontakt hvis dette er interessant.Comment
-
Det "morsomme" er at man får det samme problemet med hang og jorder som noen har brukt i mange år. Når det blir fylt opp av piloter som ikke tar hensyn til grunneier blir det slutt.. Da er det om å gjøre at databasen blir oppdatert om at grunneier er forbannet..
Selv er jeg happy om folk kommer å flyr på de toppene jeg er
Men om det blir ett krav at man skal fly på "godkjente" flyplasser i fremtiden vil det bli mye rabalder. Har mer tro på bare "beskyttede soner" som Terje sier. Det vil gi status for flyplassene. Men for at det skal beholdes "status" må det nok være en klubb som driver plassen. Selv vil jeg nok alltid fly på min egen støl da, uten at andre bare kan troppe opp dog...
Det var meg og Inge Balswick som i sin tid lagde databasen på Cirrus sin hjemmeside. Nå er ikke jeg involvert i hjemmesiden lenger, men dataene er fritt vilt å ta tak i. Er positiv til en database over flysteder. Eneste jeg ser som ett stort pre (en slags "må ha") på en slik database er kontaktdetaljer til nærmeste klubb slik at man kan høre hvordan det er å fly der før man reiser (dvs en link til en klubb, ikke en ansvarlig person i klubb... ansvarlige skiftes ut med jevne mellomrom).Comment
-
Men; Jeg vet det er klubber som sliter allerede i dag med overbelastning på anlegget sitt, og slik sett har sterke begrensninger for nye brukere. Man kan ikke forvente at disse er villige til å legge opplysningene inn i en slik base.
Uten at dette forringer verdien av det som ligger der selvsagt!
For meg, som et eksempel, som har byttet klubb 3 ganger på 3 år så ville en slik database ha vært informativ for å finne de egenskaper for klubb/stripe som jeg var på utkikk etter.
Uansett, jeg tror ingen ønsker å tvinge seg inn på hverken klubbstriper eller andre områder. I alle fall ikke personer med en viss lenge på sine sosiale føelhorn.
Og en slik database vil etterhvert sikkert få en overvekt av flysteder som ikke har tilknyttning til klubb etc.
Jeg oppforder iniativtager til å 'STå PÅ' og ikke la andre bli en klamp om foten for eget iniativ. Min generelle erfaring er at slike, i utgangspunkt gode intensjoner, om samkjøring av tiltak etc. blir langdryge affærer som dreper iniativet til de som ønsker å gjøre noe NÅ.
Et flott iniativ av 'nomore' sier nå jeg, og håper han klarer å realisere det. Men det betinger selvfølgelig at alle vi andre bidrar med kvalitativ god input til basen.
Med hilsen
Stein NilsenComment
-
Ja, det er en problemstilling akkurat det der. Når eg tenker meg om.
Om vi har en database med flere områder som egner seg for flyving(enten det er seilfly, helikopter, motorfly eller andre skapninger) så kan dette føre til økt "trafikk" på en del steder. Og selv om plassen er fin å fly på og grunneier ikke har brydd seg om det tidligere så kan dette fort snu seg dersom trafikken øker med 200%. Og det samme gjelder overbelastning på flystriper tilhørende klubber, som Terje er inne på.
Om eg skal snakke for meg selv så vet eg at flere av disse områdene eg flyr på ikke akkurat egner seg for hyppig bruk eller for flere piloter samtidig. En av disse er bla en grusbane som brukes til fotball i ny og ne. For å vise litt hensyn sørger eg for å aldri fly sent på kvelden(etter kl 19 eller mørkeds frembrudd), eller mer enn to-fire tanker i slengen og eg pakker alltid sammen enten om noen skal spille fotball, unger kommer og ser på eller de andre fasilitetene rundt blir tatt i bruk. Min bruk er dermed minimal(fra mitt ståsted), men om to, tre eller fire til begynner å flyr der begynner eg nå å bli redd for at noen legger ned forbud mot å fly der(enten rettmessig forvalter eller naboene).
I databasen så var tanken min å legge inn informasjon angående hensyn og restriksjoner som bør tas. Med litt ettertanke så er eg jo redd for at dette ikke blir godt nok. For om et flyområde som kun et par kjenner til blir registrert og plassert på kartet, så er informasjonen ute av kontroll og det blir plutselig vanskelig å regulere flyvingen på samme måte som før. For områder tilhørende klubber så er det jo flere i dag som har restriksjoner, og etter hva eg forstår fungerer dette fint. Så selv om det kanskje fører til økt interesse så tror eg klubbene klarer å ivareta de forskjellige restriksjonene. Problemet er for de andre plassene.
For tanken min var på disse andre plassene som kun lokalkjente kjenner til. Grustak, øde områder, industriområder, innmark hvor det er lov å fly, utmark med flate områder osv. Dette er typisk områder som kan være gode å fly på, men få kjenner til de. Men det er jo samtidig disse områdene som vil lide av økt trafikk. Områder tilknyttet klubber er som regel kurant å finne frem til uten å være lokalkjent, så selv om eg ønsker å ha disse med(de har tross alt sin rettmessige plass) så var det ikke disse stedene databasen først var tiltenkt.
Hva mener dere andre? Klarer vi modellllyvere å begrense oss såpass at databasen ikke gjør vondt verre? Er det andre ting som bør tenkes på?Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
-
Det er dette med følehorn eg er redd blir problemet. Som eg var inne på i forrige post så vil for eks økt trafikk i et område få naboer o.l. til å reagere og kanskje legge ned forbud mot å fly. Og da virker databasen mot sin hensikt. Dette ønsker eg å unngå.
Og dette med økt belasting på områder tilhørende klubber er jo, som du sier, en positiv ting. Vel og merke kun dersom styret i klubben klarer å dekke etterspørselen. Om styret og medlemmene opplever området som "trangt" vil de kanskje begynne å fly andre steder igjen, og det er jo heller ikke positivt. Men dette blir jo bare gjetting fra min side.
Det er heller ikke alle som har muligheten til å fly på et klubbområde. I den kommunen eg bor er det ikke en eneste klubb eller offisiell stripe. Skal eg finne dette må eg kjøre i 50 minutt en vei(ca) og gjennom flere bomanlegg. Nå bor eg på "landet" men eg ser ikke bort i fra at "byfolk" er i samme situasjon. Men i kommunen eg bor er det flere ypperlige steder å fly, men få vet om de, og man får først kjennskap til de ved å kjenne noen som kjenner noen som kjenner en bonde(for eks). Alternativet er å kjøre over alt man kan fantasere om at det er gode områder, og kanskje man har flaks en dag.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
-
For å stille spørsmålet som da burde vært stilt noe tidligere. Hvilken informasjon ønsker dere å kunne lagre/se om hvert enkelt område?
Har satt opp følgende punkter:
- Navn på sted(ofte lokalt stednavn)
- Lengde og breddegrad(i forskjellige formater, linket mot nettbasert karttjeneste)
- Type område(industri, idrett, utmark osv)
- Fasiliteter(for eks parkeringsplass, toaletter, vei)
- Tillatte motortyper(ingen motor, elektro, fuel/nitro/bensin)
- Egnede typer modeller(fly, seilfly, helikopter, bil, båt)
- Om området tilhører en klubb, hvilken(og samtidig link til klubben og evnt kontaktperson i klubben)
- Kontaktperson for området(koblet til klubb eller uavhengig av klubb)
- Kommune/fylke området ligger i
- Et eller flere bilder i fra området
- Fritekst for beskrivelse av beliggenhet, adkomst og andre relevante opplysninger(evnt kan disse splittes opp, og i tillegg ha et felt for fritekst)
- Kobling mot værdata fra en ekstern tjeneste(weather.com eller yr.no)
Ønsker om flere? Eg ser at på Cirrus sin oversikt så er det noe om flybare vindretninger. Hva er dette og hvilke nytte har denne informasjonen? Vindretningen endrer seg vel og da varierer vel disse også? Eller tar eg feil? Flyr bare helikopter selvThorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
-
Dette ser bra ut.
På hvilke vindretninger det er mulig å fly på er helt nødvendig informasjon for hangflyging. Er hanget mot vest er den ideelle vindretning vestavind. Mange steder kan flys på fra ulike vindretninger og det må være mulig å angi ved f.eks. V, SV, NV osv.
Jeg synes også det er greit å vite hvilken vei stripa går, f.eks. nord-syd. Når en da vet at det er sterk vestavind den dagen vet en hvike utfordringer en får. Dette vet jo medlemmer av de respektive klubber, men kan likevel være grei informasjon å ha med seg.Comment
-
Alfa utgaven(omrader.kirkeleit.net) ligger på et annet webhotell eg bruker til andre ting. Planen min i første omgang var å lodde stemningen og se hvilken interesse det er for tjenesten. Da og nå som eg ser interessen er der så var planen i første omgang å kjøpe meg et webhotell og hoste løsningen der. Men, samtidig som interessen viste seg å være i miljøet så har altså en større aktør i miljøet sagt seg villig til å stille med domene og serverplass(eg vil i første omgang ikke nevne navn før evnt vi er enige og eg vet hvem som faktisk står for støtten). Så den biten der kommer nok på plass.
Selve løsningen blir utviklet i PHP(med rammeverket CodeIgniter) og MySQL som databasemotor(til å begynne med). Karttjenester blir levert av Google Maps sin gratis tjeneste, autentisering blir nok levert av OpenID og værdata skal leveres av yr.no sin gratis tjeneste. Fokuset mitt er å bruke åpne(og/eller gratis) løsninger i alle ledd.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
-
Alfa utgaven(omrader.kirkeleit.net) ligger på et annet webhotell eg bruker til andre ting. Planen min i første omgang var å lodde stemningen og se hvilken interesse det er for tjenesten. Da og nå som eg ser interessen er der så var planen i første omgang å kjøpe meg et webhotell og hoste løsningen der. Men, samtidig som interessen viste seg å være i miljøet så har altså en større aktør i miljøet sagt seg villig til å stille med domene og serverplass(eg vil i første omgang ikke nevne navn før evnt vi er enige og eg vet hvem som faktisk står for støtten). Så den biten der kommer nok på plass.
Selve løsningen blir utviklet i PHP(med rammeverket CodeIgniter) og MySQL som databasemotor(til å begynne med). Karttjenester blir levert av Google Maps sin gratis tjeneste, autentisering blir nok levert av OpenID og værdata skal leveres av yr.no sin gratis tjeneste. Fokuset mitt er å bruke åpne(og/eller gratis) løsninger i alle ledd.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Blir dette unødvendig komplisert?
Type område(et valg mulig): Utmark, tilrettelagt utmark, innmark, industriområde, idrettsanlegg, innendørshall, hang, annet
Fasiliteter(flere kan velges): Parkering, grill, lekeområde, toaletter, oppholdsrom, pit område
Motortyper(flere kan velges): Ingen motor(seilfly), elektrisk, forbrenningsmotor, turbin
Egnede modelltyper(flere kan velges): Helikopter, seilfly, motorfly
Tanken er at alle områder skal ha denne informasjonen slik at man får opp dette når man ser på detaljene for området, og i tillegg så skal det være mulig å søke etter områder innenfor disse gitte kriteriene.
Eller blir det for mye?Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment