Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gyrobot - juks eller fremskritt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Helihover View Post
    Herlig. Endelig kan alle se hvor meningsløst det er med modellfly som hovrer. Jeg skal ha - også skal jeg endelig hovre med modellfly jeg også.

    Hurra for fremskrittet!!!!!!
    Hmmmm??????????????????????
    Skjønte ikke den helt. Like meningsløst som 3d heli da???????????

    Men kan jo hende jeg er dum

    Comment


    • #17
      Enig med dem som mener at det blir litt poengløst på en akro fly. Omtrent som å kjøre bil simulator med så mangle hjelpemidler aktivert at bilen går på skinner uansett hvilke feil du gjør.

      Men jeg ser helt andre bruksområder. Har lenge hatt lyst å bygge en XFY Pogo (Convair XFY Pogo - Wikipedia). Her burde systemet være perfektet for å gjennomføre skala VTOL take-off og landinger.

      Comment


      • #18
        Har aldri vært og kommer aldri til å bli imponert over folk som bruker gyro i fly, og som attpåtil tror de hovrer.. Da driver man med alt annet enn modellFLYGING. Fisj, fisj.
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #19
          Folk flyr jo flybarless på helikopter, noe som i bunn og grunn er samme funksjon som det som diskuteres her. Du må like fult fly helikopteret selv om du flyr flybarless da. Det tar ikke en perfekt loop, roll eller anna krumspring uten at piloten styrer...
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #20
            Originally posted by Kingfisher View Post
            Er usikker på hva jeg skal mene om bruk av en slik en på fly.

            Det er jo generelt flott at nye hjelpemidler kommer på markedet, men er det juks eller fremskritt å kunne fly f.eks. Knife Egde med å kunne sette senderen på bakken og se på?

            GYROBOT
            Eneste fornuftige bruken av systemet, jeg kan komme på, er under overvåking eller fotoskyting oppdrag. Da trenger man bare å bry seg om å ta bilde/filme, ikke styre helien/flyet i tillegg.

            Ellers vil ikke jeg montere på mine fly/heli, med mindre jeg skal begynne å ta bilder fra heli og fly. Under vanlig flyving vil selvsagt gyroboten være avskrudd.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #21
              Originally posted by spitmk16 View Post
              Eneste fornuftige bruken av systemet, jeg kan komme på, er under overvåking eller fotoskyting oppdrag. Da trenger man bare å bry seg om å ta bilde/filme, ikke styre helien/flyet i tillegg.

              Ellers vil ikke jeg montere på mine fly/heli, med mindre jeg skal begynne å ta bilder fra heli og fly. Under vanlig flyving vil selvsagt gyroboten være avskrudd.
              For heli bruk så er det ikke snakk om at den styrer heliet for deg, du kan se på det som en gyro som styrer alle akser istedet for bare halen.
              Resultatet og fordelen er ett mer responsivt heli med mer effekt, samtidig som det kan oppleves som mer stabilt.

              Det tar ingen måte over flygingen, og det er fortsatt like vanskelig å fly.
              Unntaket gjelder nettopp Gyrobot, som-hvis du slipper stikkene- går inn i en grei hover.

              For meg så blir dette mer ett hjelpemiddel for nybegynnere som er en kjempefordel både økonomisk og med tanke på sikkerhet.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #22
                Jeg er ikke helt enig i at det er "juks". Vi har alle forskjellige motivasjoner for å drive med heli og fly. Som det ble nevnt lengre opp her, har mange interesse innen kybernetikk, UAV, flyfoto, etc. Det er ikke alle som begynner med heli for å bli hardcore 3D-flygere. Noen har kanskje bare lyst å drive med rolig skalaflying med mulighet for "panikkfunksjon".

                Selv liker jeg mestringen ved å fly selv, så jeg vil ikke ha en gyrobot e.l. Jeg skjønner derimot godt at noen vil ha det. Noen vil ha støttehjul og noen liker gyrobot-konseptet av ren teknologisk interesse. Jeg synes ikke man blir en mindreverdig hobby-utøver av den grunn.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #23
                  En annen sak er jo at det blir fysisk mulig å fly hardere 3D med flybarless heli kontra med flybar.... Det blir jo ikke lettere av den grunn.
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment

                  Working...
                  X