Unconfigured Ad

Collapse

Er vi for snille?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • svemoe
    • May 2003
    • 132

Er vi for snille?

Jeg fikk nettopp en melding fra en kamerat om at han hadde fått tilbake sin radio etter at den hadde vært til reparasjon i fire måneder. Man kan jo også spørre seg hva som foregår siden han senest i går var i butikken og forlangte ny radio på garantien siden det tok så lang tid, og i dag fikk beskjed om at radioen var ferdig, men det kan jo være tilfeldig.
    Nå er ikke dette det eneste tilfellet jeg har lagt merke til hvor det ser ut som at det å få utført reparasjoner ol. tar et hav av tid, uansett hvilket merke det gjelder. Er det fordi vi er for snille mot forhandlerne, som jo ofte er venner i miljøet, og ikke banker de skikkelig i hue med kjøpsloven i handa, eller er det slik at all service innen denne bransjen generelt tar mange ganger så lang tid som i andre bransjer? Ville dere ha godtatt den behandlingen dere får av hobbyforhandlerne hvis det gjaldt tv, komfyr, datamaskin osv. osv? Personlig tror jeg at jeg hadde stått og hoppet på disken deres lenge før det var gått fire måneder, uansett om det var garantisak eller ikke!
    Nå vil nok kanskje noen si at det er jo ingen her i landet som driver med reparasjon av slikt utstyr, men det ser jeg ikke som noen unnskyldning. Andre bransjer er også avhengig av å få reparert utstyr i utlandet og klarer det utmerket. Det er kun et spørsmål om å tvinge bransjen til å lage gode rutiner!
    Slik jeg ser det, så er den eneste muligheten vi har til å få bedre service å tvinge bransjen med lovverket på en slik måte at slurv vil koste penger for de! Kort sagt: Stå på krava og ikke fir en tomme på de rettighetene du faktisk har!
    Real airplanes have two wings and round engines
  • Roy Jimmy
    • Apr 2004
    • 239

Hei,
    Ja vi er altfor snille,service reprasjon på ting etter du har kjøpt det er "ditt"problem og i de fleste tilfeller så finner vi oss i det.

Hadde selv en "dyr" radio på rep,den ble sendt til Sverige og videre til Tyskland av forhandler her hjemme,og det varte og rakk uten at vi hørte noe mere.Måtte selv ta kontakt med Sverige og etter ca 6 mnd dukket radioen opp,men det som var det mest amatørmessige av det hele,var at jeg måtte betale både Svensk/EU og Norsk moms på reprasjonen da de ikke hadde rutiner på dette i det hele tatt.......Nå handler jeg kun på web butikker og da som regel utenlanske,kjøper kun der det er billigst.Da det er ikke noe dårligere service der en ved å kjøpe hjemme til en dyrere pris.
    Last edited by Roy Jimmy; 14-01-10, 16:29.
    Vennlig hilsen
    Roy.

2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

Comment

• torqueflite
      • Sep 2008
      • 48

Slike historier tar vinden ut av seilene for argumentet at det lønner seg å handle fra norsk forhandler på grunn av garanti.

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

------Amen.------
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by torqueflite
          Slike historier tar vinden ut av seilene for argumentet at det lønner seg å handle fra norsk forhandler på grunn av garanti.
          Husk at Garanti er den reklamasjonsretten som gir deg minst og selgeren størst makt. (garanti betyr ikke at du får et nytt apparat i retur (på dagen) når noe ryker!)
          Du er helt i lomma på selger og siden de færreste i forhandlerene i Norge har egent service senter så må varen ut av landet gjennom en eller annen returkanal sol leverandøren har mor produsent.

Har selvoppdaget at det går vesentlig raskere å håndtere denne prosessen selv, sender den defekte varen som er på garanti til det produsentens europeiske repp senter og får en reparert/ny enhet tilbake (noe ekstra papirarbeide mot toll for å slippe moms men det er det verdt)

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

Hei.

Opplever stadig det samme, men for akkurat to min siden så ringte en kar ifra moobi norge. Det er de som har forsikringssaker til netcom.
            Jeg har ødelagt min mobil og skulle få en ny erstattet av de. Det ringte en kar i fra samme firma tidligere idag, og sa at de ikke hadde flere Touch Pro 2 igjen til meg. Så han skulle sjekke litt og ringe meg tilbake.
            Nå isted ringte det en annen fyr og sa at de kunne sende meg en tlf ifra en annen plass i Norge, og sende den med express (jeg har nevnt til de at jeg vil ha den fortest mulig, da jeg skal til syden om litt over en uke) Jeg kan nå forvente tlf ganske fort i postkassa OM POSTEN IKKE KLARER OG ROTE DET TIL!

Som trådstarter sier så kjenner jeg til dette med at det er nesten alltid kunden som gir etter. Det finnes alltid idiotiske dumme kunder, men som regel så er det to sier i en sak.

Jeg er i allefall fornøyd med denne dagen

Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• nomore
              • May 2006
              • 517

Ved å handle i en norsk butikk eller en butikk som henvender seg til norske forbrukere, så er det norsk forbrukerkjøpslov som gjelder. Denne gir oss forbrukere 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på det vi kjøper. Dette betyr at vi kan reklamere på mangler ved produktet i så lenge som 5 år på enkelte ting. Noe som overgår stort sett det meste av garanti som produsentene gir oss.

Men, nå er jo hobbyen vår litt "spesiell". Vi kjøper både dyre og billige produkter som skal brukes i utsatte miljøer over lengre tid, uten å feile. Da blir det veldig vanskelig å vurdere hva som bør være generell praksis slik at mange saker må tas via forbrukerrådet og kanskje helt til FTU for å få etablert en praksis/retningslinjer. Skal for eks en radio til 16k vare i 2 eller 5 år? Hva med en til 1500? I enkelte tilfeller blir det naturligvis lett å vurdere, men spesielt i hobbyen vår vil eg tro vi får en del saker som blir vanskeligere å avgjøre. Og dette taper til slutt butikken på da forbrukerrådet svært sjeldent sitter med detaljkunnskap om produktgrupper.

I tillegg så er jo miljøene vi er i ofte veldig små. Det var kanskje butikkeieren som introduserte oss for hobbyen, eller kanskje det var en butikkansatt som hjalp deg med nye glødeplugger på stripa sist. Kanskje butikken har brukt veldig mye tid på akkurat deg som kunde fordi du hadde en del innkjøringsproblemer med den nye OS-motoren osv osv. Og da kan det fort skape både dårlig stemning og gnisninger, både på stripa og i butikken, om man ender opp med å reklamere på en 29 måneders gammel radio til 13k hvor butikken må dekke hele tapet selv.

Og eg ser gjerne at butikkene overlever. De har hjulpet meg når nøden var størst flere ganger(nye plugger, propeller, batterier, fuel, kunnskap osv) og det skjer sikkert igjen.

Men skal vi på død og liv holde liv i lokale butikker av den grunn?
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• orjanp
                • Nov 2007
                • 726

Kan ikke skjønne annet enn at en radio har en levetid som er vesentlig lengre enn to år. Dermed fem års reklamasjonsfrist. Uavhangig av pris. Og har forhandlere et problem med at rimelige radioer lever kortere, får de la vær å ta de inn.
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• sap_2000
                  • Sep 2003
                  • 524

Jeg sluttet mer eller mindre å handle i Norske butikker for lenge siden. Handler kun unntaksvis, og selv det blir mer og mer sjelden.
                  Høye priser, generell elendig service og aldri det du trenger på lager er grunnene.
                  At norske butikker har lite av det vi trenger og bruker hjelper heller ikke på.

Jeg kjøper så og si alt jeg trenger fra utlandet. Alt fra Jetmotorer og fly til skruer, verktøy og lim kjøpes fra nettbutikker i hele verden.
                  Med EMS eller DHL/ TNT etc. kommer tingene også ofte vel så fort frem som fra butikk i Norge.
                  Har også opp gjennom årene lagt meg opp et godt lager av ting og tang. Trenger jeg 1 servo, batteri, limtube etc. kjøper jeg 3 til 5 så jeg har til senere når jeg plutselig trenger noe.

Ellers er det en god ide å gå sammen med noen kamerater eller klubbmedlemmer ang. innkjøp om det er noen småting som trengs så man slipper småbestillinger.

Vi er 10 stykker som driver med jet som leier et stort hobbylokale sammen hvor vi har hver vår plass. Vi organiserer ukentlig felles innkjøp fra utlandet.
                  Tipper vi har minst én varelevering i uka fra utlandet. Ene gangen er det jeg som bestiller noe, neste gang er det en av de andre gutta.
                  Og skulle du av en eller annen grunn trenge en liten del eller skrue er det nesten 100% sikkert at noen av de andre gutta på hobbyrommet har det på lager.

I vårt "hobbyfellesskap" brukes det noen hundre modellflypenger i året, og jeg tipper mindre enn 5% av det ender opp her i Norge. Og det kan de Norske forhandlerene etter min mening takke seg selv for.
                  Last edited by sap_2000; 14-01-10, 18:01.
                  Mvh. Ståle
                  http://www.jetsofnorway.no/

Comment

• nomore
                    • May 2006
                    • 517

Originally posted by orjanp
                    Kan ikke skjønne annet enn at en radio har en levetid som er vesentlig lengre enn to år. Dermed fem års reklamasjonsfrist. Uavhangig av pris. Og har forhandlere et problem med at rimelige radioer lever kortere, får de la vær å ta de inn.
                    Generelt sett er eg ikke uenig, men det vil igjen føre til at butikkene sitter med større risiko/tap, som igjen vil føre til færre butikker eller enda dårligere utvalg. Dette gjelder jo spesielt på ukjente merker.

Det kan kanskje høres ut som om eg mener vi skal vende det andre kinnet til når det er problemer, det blir feil. Men allikevel, skal vi hevde vår rett så vil det summa sumarum gå ut over noen.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• svemoe
                      • May 2003
                      • 132

Originally posted by nomore
                      Generelt sett er eg ikke uenig, men det vil igjen føre til at butikkene sitter med større risiko/tap, som igjen vil føre til færre butikker eller enda dårligere utvalg. Dette gjelder jo spesielt på ukjente merker.

Det kan kanskje høres ut som om eg mener vi skal vende det andre kinnet til når det er problemer, det blir feil. Men allikevel, skal vi hevde vår rett så vil det summa sumarum gå ut over noen.
                      Det er klart det går ut over noen, men er det ikke bedre at det går ut over de som i utgangspunktet har påtatt seg et oppfølgingsansvar ved å selge tingene enn at det går ut over deg som tross alt har kjøpt skrotet i god tro. De det til syvende og sist vil "gå ut over" vil bare være de som i utgangspunktet vil prøve å vri seg unna sine forpliktelser i henhold til norsk lov. Husk også på at den økonomiske risikoen de tar er minimal, da det i produktprisen allerede er tatt høyde både for eventuelle garantireparasjoner og eventuelle reklamasjoner i henhold til forbrukerkjøpsloven. Disse butikkene driver tross alt forretning og gjør hva de kan for å unngå ekstra utlegg!
                      Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• lowland
                        • Feb 2009
                        • 94

Dette har jeg og lurt på, men helst garanti på mindre deler som servoer og mottaker o.l Jeg skjønner jo at særlig servoer er forbruksvarer, men har hatt noen tilfeller der det uten tvil er fabrikasjonsfeil og det ender som regel med at jeg må kjøpe ny uten å få noe på garantien, selv om delene har vært under ett år gamle. Er jo litt forskjell på dette og radioer til over 10000 kroner, men disse smådelene er ikke akkurat gratis i lengden de heller. Så hva burde vi forvente av garanti på disse delene ? 1 år 2 år ? eller ingen garanti siden det er utsatte deler (som jeg har fått til svar) ?

Comment

• johanngj
                          • Nov 2007
                          • 533

Synes det er urimelig at vi skal kreve garanti på ting vi sender opp i luften. Det er så mange faktorer som spiller inn i et fly/heli, og det er lett å montere feil, få vibrasjoner, og selvsagt krasj. Derfor synes jeg at man bør se bort ifra garanti på alt i luften, men at garantisaker som angår sendere generelt burde bli mer prioritert.
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Synes absolutt at man bør hevde sin forbrukerrett med hensyn til garanti/reklamasjon ved produktfeil enten det er ting som er i lufta, som jo det meste er, eller annet.
                            Synes egentlig nesten at det bør være et erstatningsansvar også for det som blir ødelagt som følge av produktfeilen. F.eks. flyet dersom en servo eller mottager forårsaker krasj...
                            Terje

Comment

• lowland
                              • Feb 2009
                              • 94

Det er slike svar jeg har fått fra de bak skranken. Greit nok at det skal opp i lufta, men hva så, de er jo produsert for det formålet ? syns ikke det burde være noe argument for ikke å gi oss garanti på delene. Greit nok hvis de er fulle av vann, feil montert e.l. Og hvis ikke delene tåler litt vibrasjoner så har de ikke mye i ett fly å gjøre spør du meg.

Comment

Working...