Jeg fikk nettopp en melding fra en kamerat om at han hadde fått tilbake sin radio etter at den hadde vært til reparasjon i fire måneder. Man kan jo også spørre seg hva som foregår siden han senest i går var i butikken og forlangte ny radio på garantien siden det tok så lang tid, og i dag fikk beskjed om at radioen var ferdig, men det kan jo være tilfeldig.
Nå er ikke dette det eneste tilfellet jeg har lagt merke til hvor det ser ut som at det å få utført reparasjoner ol. tar et hav av tid, uansett hvilket merke det gjelder. Er det fordi vi er for snille mot forhandlerne, som jo ofte er venner i miljøet, og ikke banker de skikkelig i hue med kjøpsloven i handa, eller er det slik at all service innen denne bransjen generelt tar mange ganger så lang tid som i andre bransjer? Ville dere ha godtatt den behandlingen dere får av hobbyforhandlerne hvis det gjaldt tv, komfyr, datamaskin osv. osv? Personlig tror jeg at jeg hadde stått og hoppet på disken deres lenge før det var gått fire måneder, uansett om det var garantisak eller ikke!
Nå vil nok kanskje noen si at det er jo ingen her i landet som driver med reparasjon av slikt utstyr, men det ser jeg ikke som noen unnskyldning. Andre bransjer er også avhengig av å få reparert utstyr i utlandet og klarer det utmerket. Det er kun et spørsmål om å tvinge bransjen til å lage gode rutiner!
Slik jeg ser det, så er den eneste muligheten vi har til å få bedre service å tvinge bransjen med lovverket på en slik måte at slurv vil koste penger for de! Kort sagt: Stå på krava og ikke fir en tomme på de rettighetene du faktisk har!
Nå er ikke dette det eneste tilfellet jeg har lagt merke til hvor det ser ut som at det å få utført reparasjoner ol. tar et hav av tid, uansett hvilket merke det gjelder. Er det fordi vi er for snille mot forhandlerne, som jo ofte er venner i miljøet, og ikke banker de skikkelig i hue med kjøpsloven i handa, eller er det slik at all service innen denne bransjen generelt tar mange ganger så lang tid som i andre bransjer? Ville dere ha godtatt den behandlingen dere får av hobbyforhandlerne hvis det gjaldt tv, komfyr, datamaskin osv. osv? Personlig tror jeg at jeg hadde stått og hoppet på disken deres lenge før det var gått fire måneder, uansett om det var garantisak eller ikke!
Nå vil nok kanskje noen si at det er jo ingen her i landet som driver med reparasjon av slikt utstyr, men det ser jeg ikke som noen unnskyldning. Andre bransjer er også avhengig av å få reparert utstyr i utlandet og klarer det utmerket. Det er kun et spørsmål om å tvinge bransjen til å lage gode rutiner!
Slik jeg ser det, så er den eneste muligheten vi har til å få bedre service å tvinge bransjen med lovverket på en slik måte at slurv vil koste penger for de! Kort sagt: Stå på krava og ikke fir en tomme på de rettighetene du faktisk har!
Comment