Unconfigured Ad
Collapse
Fly med tommel eller fingrene?!
Collapse
X
-
Last edited by arhennie; 29-12-10, 16:00.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne -
Det er mest sannsynlig at to fingre gir best presisjon, og er ergonomisk mest gunstig dersom man skal fly sammenhengende over mange timer (seilfly), men at tommel gir raskest bevegelser over et større område. Jeg prøvde å gå over fra tommel til to fingre, men ga opp. Da jeg så at "alle" de jeg liker flystilen til bruker tomlene, så gadd jeg ikke bruke mer energi på den saken.
Forøvrig har folk veldig forskjellige finmotoriske talenter; dersom du har ekstremt raske reflekser kan det overstyre presisjon, og "sløv", men presis, finmotorikk kan være for sakte. Det handler i bunn og grunn om muskulær hukommelse, om å tukte hendene (og resten av kroppen) inn i synk med øynene.Last edited by bjeff; 19-07-10, 17:18.Anders Eiebakke90078513Comment
-
Det var en sak om dette på RCUniverse for en del år siden. Jeg tror jeg har referert til den her på forumet før.
På RCUniverse ble diskusjonen ganske opphetet. Det var to-tre personer med meget sterke meninger og som kom med mange fy-ord om hverandre.
Plutselig er det en som ikke var med på diskusjonen som la ut et bilde fra TOC på den tiden. Det var et bilde av to av de store kara som fløy. Jeg husker ikke hvem det var men lurer på om den ene var Somensini? Der sto to av de beste flygerene i verden og han ene fløy med tomlene og han andre fløy med tommel pekefinger. Det kom ingen flere innlegg på den diskusjonen etter det
Fly med det du synes er best. Selv så flyr jeg med tommel og pekefinger.Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
http://www.hadelandmodellflyklubb.net/Comment
-
Jeg har utviklet en litt rar metode etter å stort sett bare flydd uten motor det siste året.
Tommel og pekefinger på høyre, og på venstre så har jeg thorottlestikka i topp, også hviler jeg undersiden av tommelen på stikka.
Det gir meg høy presisjon på sideror på bekostning av respons, og omvendt på høyde og balanse...
Dette er noe jeg har utviklet helt ubevisst, hadde jeg hatt en "trener" hadde jeg sikkert ikke hatt den uvanen..
sikkert fordi jeg flyr for mye alene
På ting med motor, så hadde jeg nok brukt to fingre.
på heli kunne jeg like gjerne brukt spisepinner, for det får jeg bare ganske enkelt ikke til.
Dette er uansett ikke en diskusjon, det er en poll.
Her finnes det bare riktige svar.Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Steinar B Johansen
Lillehammer mfkComment
-
Tommel og pekern=)Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkomposittComment
-
Jeg har utviklet en litt rar metode etter å stort sett bare flydd uten motor det siste året.
Tommel og pekefinger på høyre, og på venstre så har jeg thorottlestikka i topp, også hviler jeg undersiden av tommelen på stikka.
Det gir meg høy presisjon på sideror på bekostning av respons, og omvendt på høyde og balanse...
Dette er noe jeg har utviklet helt ubevisst, hadde jeg hatt en "trener" hadde jeg sikkert ikke hatt den uvanen..
Jeg benytter tommel og pekefinger på cyclic, men tommel alene på throttle/pitch og rudder. Synes det er safer å benytte pekefinger på brytere. Jeg setter de opp på venstre siden av radioen.Ørjan Pettersen
Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.Comment
-
Jeg syns dette temaet er hva man syns er best. Jeg flyr med bare tommel, og jeg ser flere verdensmestere gjøre det samme (pls, ikke be om personer eller link). Jeg har null ambisjoner om å bli norgesmester eller verdensmester i noe som helst, og jeg flyr med bare tommel. Dette passer meg best.
Syns pekefinger sørger for treghet i systemet, som jeg ikke er ute ettter.Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.Comment
-
Jeg flyr somregel bare med tommlane, men det hender at jeg forskær litt med tommel-pekefinger. Artig å høre hva andre mener, og folk for gjøre som de sjøl syntes er best, det mener hvertfall jegComment
-
Ja, man flyr det man liker best
Har brukt senderpult i så mange år at da jeg kjøpte en Dx7 for indoor og småsaker ble det bare kluss. Har prøvd å bli dus med bare tomler men nå gir jeg opp. Får konvertere en av Profiene til Spektrum snarest...
Skjønner at heli-folket vil ha pekefingerne klare til å vippe mellom ymse modi! Men siden seilfly er favoritten så blir det kryssreimer og pult, lettere å "slippe" stikkene for å sikre at man ikke driver og sideslipper glideren eller ligger med noen ubevisste inputs på motormodellene før opptrekk og på rettleggene. For ikke å snakke om når flightene på hanget eller i termikken blir laaange. Godt å riste løs i armene uten at senderen stikker av.
Man blir vanedyr, i alle fall har jeg blitt det. Sta og egen, vanskelig for å tilpasse seg noe nyttAbsolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Ole brum for meg takk.
Jeg har tommelen oppå og pekefinger på siden, hvis jeg flyr normalt og prøver være presis, tar bort pekefinger hvis jeg skal ha større mindre presise utslag som en piroflip (særdeles dårlig en i mitt tilfelle). Langemann blir forøvrig brukt på bryterne i bakkant.
Dette er vell et evighets tema hvor svaret er mere hva som fungerer for deg. Pinch, hybrid eller tommel.Klaus Myrseth
Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL
Team Manager - Team Compass ScandinaviaComment
-
Har alltid brukt tomlene uten å reflektere noe videre over det. Prøvde tommel/pekefinger i simulator etter å ha lest en lignende post, med katastrofalt resultat.
Har ALT for store hender til det tror jeg. Føltes som å "grave i sirup". Pekefingeren dro med stikka i uønsket retning hver gang..Stein Løberg
Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
Honey Bee CP2
Honey Bee King 2
Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
FS One SimComment
-
Jeg bruker tommeln på venstrestikka og tommel/pekefinger på høyrestikka, altså en kombinasjon....Men når jeg flyr 3d forsvinner den høyre pekefingern vekk ifra høyrestikka , da blir den iveien ?
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment