Unconfigured Ad

Collapse

Vedr. advarsel på rcmarked. Publisering av personalia.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Jeg ber ofte om noe håndpenger. Tilbyr å pakke varen og sende bilde av dette før håndpengene betales. Det synes jeg bare er rett og rimelig å kunne be om, og spesielt med slike fraktepriser. Behøver ikke være så mye, men da skal det mye mer til for at folk lar vær å hente ut varen. Og hobby shopperne gidder da ikke betale og lukes ut med en gang.
    Men overraskende nok ber folk ofte bare om kontonummer og ønsker å forskuddtere hele beløpet. Selv flere tusen kroner.

Har du forresten fått kontakt med fyren?
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

Originally posted by anders e
      Når du også har fått varen i retur syns jeg du har gjort det rette.
      Hvorfor skal vi forsvare sånne?
      Her har det helt tydelig skjedd mere enn at en ikke har fått svar på mail!

Dette er eneste måten å bli kvitt useriøse folk på!
      Passer også på å være tilgjengelig når jeg selger/kjøper.
      Nå er det snart så de som har blitt lurt er de som blir hengt ut. IKKE BRA.
      Helt enig med deg/dere.
      Det jeg ville frem til med innlegget mitt var at det er for dårlig å ikke vise hvem man selv er,
      når man går ut mot en person med fullt navn på den måten.

Nå som det er blitt rettet opp i har ikke jeg flere innvendinger..
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Jeg skjønner ikke at voksne mennesker velger å henge ut andre mennesker for noen få hundrelapper. Men, det jeg syns er verst, er tendensen til å gjøre private forhold til offentlige anliggender. Jeg kjenner til ett eneste eksempel der det var riktig, og til rc-samfunnets gunst, å gjøre rede for en serie-svindler. Skera?!
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Jostein
          • Jan 2008
          • 1161

Originally posted by arhennie
          Men overraskende nok ber folk ofte bare om kontonummer og ønsker å forskuddtere hele beløpet. Selv flere tusen kroner.
          Det funker bare til man er blitt lurt èn gang..
          Jeg pleier som regel å nevne navnet/nicket mitt på dette forumet. Det er jo en viss trygghet for kjøper/selger.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Originally posted by bjeff
            Jeg skjønner ikke at voksne mennesker velger å henge ut andre mennesker for noen få hundrelapper. Men, det jeg syns er verst, er tendensen til å gjøre private forhold til offentlige anliggender. Jeg kjenner til ett eneste eksempel der det var riktig, og til rc-samfunnets gunst, å gjøre rede for en serie-svindler. Skera?!
            Jeg er litt enig med Bjeff.. Synes det er enkelte som skriker høyt så fort de ikke får tak i selger/kjøper.. Personlig føler ikke jeg meg forplikta til å være tilgjengelig 24/7 bare fordi jeg har solgt noe brukt RC-utstyr..
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Illusion
              • Jun 2008
              • 703

Originally posted by Brumm
              Jeg er litt enig med Bjeff.. Synes det er enkelte som skriker høyt så fort de ikke får tak i selger/kjøper.. Personlig føler ikke jeg meg forplikta til å være tilgjengelig 24/7 bare fordi jeg har solgt noe brukt RC-utstyr..
              Nå tar det ikke bare en dag, men flere uker før en uavhentet pakke havner hos avsender igjen.. og å ikke informere selger i løpet av den tiden at man ikke gidder å fullføre handelen er i mine øyne svært vanskelig å bortforklare. Alvorlig sykdom/skade eller død er vel det eneste jeg kommer på i farta som til nød kan godtas.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Så lenge man har gjort et hederlig forsøk på å få kontakt med motpart så er der bare å sette dem i gapestokken. Jeg har null sympati for slike.

Og jo.. jeg synest faktisk du som selger bør være litt service innstilt og være tilgjengelig for en kjøper i tilfelle noe skjer... ikke 24/7, men ihvertfall på mail/tlf der du svarer i løpet av rimelig tid.
              Last edited by Illusion; 14-09-10, 07:38.

Comment

• Helihover
                • Nov 2005
                • 135

Originally posted by Illusion
                Jeg har sagt det før og sier det igjen. Så lenge man har gjort et hederlig forsøk på å få kontakt med motpart så er der bare å sette dem i gapestokken. Jeg har null sympati for slike.
                Vær bare klar over at en "offentlig gapestokk" som dette kan få alvorlige konsekvenser for den som gjør dette. Vi har nemlig personvern i dette landet og å legge ut "annonser" slik det har vært gjort på RC Marked i det siste er i strid med personvernreglene. Korrekt fremgangsmåte er å ta dette direkte med vedkommende, eventuelt Forliksråd dersom andre ting ikke fører frem.
                Selv har jeg aldri hatt problemer med de disposisjoner jeg har gjort på RcMarked - eller andre steder.
                Når det er sagt støtter jeg selvsagt ikke de som lurer seg unna, men jeg støtter definitivt heller ikke en offentlig gapestokk av det kaliber som vi ser konturene av på RcMarked nå. Kjøper og selger får ordne opp seg imellom og ikke dra dette ut i offentligheten!
                Last edited by Helihover; 14-09-10, 08:00.

Comment

• Illusion
                  • Jun 2008
                  • 703

Originally posted by Helihover
                  Vær bare klar over at en "offentlig gapestokk" som dette kan få alvorlige konsekvenser for den som gjør dette. Vi har nemlig personvern i dette landet og å legge ut "annonser" slik det har vært gjort på RC Marked i det siste er i strid med personvernreglene. Korrekt fremgangsmåte er å ta dette direkte med vedkommende, eventuelt Forliksråd dersom andre ting ikke fører frem.
                  Jeg er fullstendig klar over at kriminelle i norge har bedre rettigheter enn offrene.

Selv har jeg aldrig hatt problemer med de disposisjoner jeg har gjort på RcMarked - eller andre steder. Når det er sagt støtter jeg selvsagt ikke de som lurer seg unna, men jeg støtter definitivt heller ikke en offentlig gapestokk av det kaliber som vi ser konturene av på RcMarked nå. Kjøper og selger får ordne opp seg imellom og ikke dra dette ut i offentligheten!
                  Jeg unner ingen vondt, men får nesten håpe du opplever å bli skikkelig lurt en dag så får vi se hvor standhaftig du er

Har blitt svindlet kun en gang selv og ikke i rc sammenheng. Jeg gikk da den korrekte veien og fikk etter 3-4 år en fellende dom på fyren og fikk tilbakebetalt det jeg ble svindlet for etter ca. 5 år. Kostnadene jeg hadde med saken overskrider selvsagt beløpet jeg ble svindlet for mange ganger.

På de 3-4 årene før han ble domfelt så svindlet vedkommende et betydelig antall andre. Hvor ligger rettferdigheten i dette ? Hadde navnet hans blitt svertet offentlig vil jeg tro mange av disse hadde sluppet unna.

Jeg sier ikke at man skal ty til så drastiske virkemidler for den minste missforståelse.. Men har man gjort det man kan over en lengre tid burde det være lov å advare andre mot å gå i samme felle. Og jeg tror ikke det vil føre til "alvorlige konsekvenser" heller
                  Last edited by Illusion; 14-09-10, 11:21. Reason: skriveleif

Comment

• Ringebu-RC
                    • Jun 2008
                    • 5

Hei

Jeg fant en int artikkel i dag. hvis dere leser nederst så kan dere se hva datatilsynet sier om uthengelse på nettet. Dette er leger og gynekologer, men likevel fullt navn. svindlere og luringer fortjener det samme?

"Men det er lite å gjøre med slikt, ifølge Datatilsynet. Ytringsfriheten står over personvernet i de aller fleste tilfellene."

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Ærekrenkelse er vel stikkordet her vil jeg tro.
                      Det er verdt å merke seg at dersom det skulle bli en sak av det er det den som krenker som har bevisbyrden, ikke "svindleren". Slik sett er det i hvertfall greit å ha sitt på det tørre om en går ut på denne måten. En bør vel også rent moralsk sett gjøre seg en vurdering om hvorvidt det er verdt å sverte noens navn og rykte for noen få kroner.

Jeg tar forøvrig ikke stilling til de aktuelle sakene i denne tråden.
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Jostein
                        • Jan 2008
                        • 1161

Vær bare klar over at en "offentlig gapestokk" som dette kan få alvorlige konsekvenser for den som gjør dette. Vi har nemlig personvern i dette landet og å legge ut "annonser" slik det har vært gjort på RC Marked i det siste er i strid med personvernreglene.

Sitat fra tidligere i denne tråden:

Originally posted by Jostein
                        Viser til e-post av 21. juli.

Datatilsynet er det forvaltningsorganet som skal kontrollere at personopplysningsloven blir fulgt. Formålet med loven er å verne enkeltpersoner mot krenking av personvernet gjennom behandling av personopplysninger. Juridisk svartjeneste hos Datatilsynet gir råd og veiledning omkring personopplysningslovens regler på generelt grunnlag.

I utgangspunktet er det ytringsfrihet på Internett. Dette betyr at også en del informasjon som man skulle ønske at ikke lå ute på Internett vil bli publisert der. Det er ingen forbud mot å legge ut helt grunnleggende kontaktinformasjon, som navn, adresse, telefonnummer på Internett.

Å legge ut klart æreskrenkende, truende eller sjikanerende informasjon på Internett kan rammes av straffeloven. Man kan anmelde slikt til Politiet.

Dersom det ligger uønsket informasjon om deg på Internett, kan du ta kontakt med www.slettmeg.no, e-post adressen er hjelp@slettmeg.no. Formålet med tjenesten er å gi råd og veiledning til deg som føler deg krenket på nett, eller som av andre grunner ønsker å få slettet eller rettet personopplysninger publisert på Internett. Tjenesten er nå sommerstengt, men er tilbake å plass fra 9. august.

Artikkel om hvordan å gå frem for å fjerne uønsket informasjon fra Internett: http://www.slettmeg.no/32-hjelp-meg Her kan du lese hva du selv kan gjøre for å fjerne uønsket informasjon.

Med vennlig hilsen

Maria Bakke
                        Juridisk veiledningstjeneste
                        Datatilsynet

Comment

• klaus
                          • Feb 2010
                          • 272

Problemet med gapestokk funksjoner er vel ikke selve uthegningen i seg selv men at flere av kjøperne er like uerlig. I et perfekt samfund ville den virke men ikke være nødvendig. Jeg for min del ville aldri lagt ut en annonse på rcmarked - er du uoppmerksom kan du bli kraftig brent helt uten grunn. Tenk over at det finnes offer på selgersiden også
                          Klaus Myrseth
                          Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia

Comment

• Sniper
                            • Nov 2005
                            • 1386

Skal det være æreskrenkende, truende eller sjikanerende så skal det mye mer til enn det som har blitt lagt ut på rcmarked.

Ofte dreier det seg kanskje bare om hundrelapper, men enkelte "vindusshopper" hele tiden. Vi har en her i distriktet også som gjør kjøpeavtaler hele tiden, får ting sendt i oppkrav men som ombestemmer seg eller finner noe annet som han heller vil ha i mellomtiden. Og så blir pakken aldri hentet. Jeg synes ikke beløpets størrelse har så mye å si - det er heft og bryderi for den som selger og helt unødvendige kostnader å måtte betale dobbel frakt. Eksempelvis 800,- kr i meningsløs frakt når flyets verdi er 4500,-.

Det ligger en Bisson pitts muffler på rcmarkedet akkurat nå som en modellflykompis solgte til formannen i en modellflyklubb. Vedkommende sa han hadde overført penger, men det viste seg å være ren bløff (skulle aldri vært formann i en klubb da??). En uke senere var fortsatt ikke pengene på konto.

En annen kar, som skal selge en Giant stick, "kjøpte" et fly av meg usett og skulle hente det på vei til Notodden (og jeg avviste to andre interesserte pga at flyet var solgt). Da vi møttes sa han at han hadde forhastet seg litt - det var et annet fly enn han trodde. Han ble ikke hengt ut da, men hadde det vært i dag.. Jeg gidder i hvert fall ikke å bli køddet med lenger. Folk må forstå at en avtale er en avtale, og hvis noen ikke overholder denne eller driver med regelrett lureri så setter i alle fall jeg pris på å bli advart. De navnene som er aktuelle har jeg notert meg og kommer ikke til å handle med dem uansett. Det virker som om enkelte her mener at hvis du blir lurt så er det din egen skyld.
                            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Ringebu-RC
                              • Jun 2008
                              • 5

Originally posted by Sniper
                              Skal det være æreskrenkende, truende eller sjikanerende så skal det mye mer til enn det som har blitt lagt ut på rcmarked.

Ofte dreier det seg kanskje bare om hundrelapper, men enkelte "vindusshopper" hele tiden. Vi har en her i distriktet også som gjør kjøpeavtaler hele tiden, får ting sendt i oppkrav men som ombestemmer seg eller finner noe annet som han heller vil ha i mellomtiden. Og så blir pakken aldri hentet. Jeg synes ikke beløpets størrelse har så mye å si - det er heft og bryderi for den som selger og helt unødvendige kostnader å måtte betale dobbel frakt. Eksempelvis 800,- kr i meningsløs frakt når flyets verdi er 4500,-.

Det ligger en Bisson pitts muffler på rcmarkedet akkurat nå som en modellflykompis solgte til formannen i en modellflyklubb. Vedkommende sa han hadde overført penger, men det viste seg å være ren bløff (skulle aldri vært formann i en klubb da??). En uke senere var fortsatt ikke pengene på konto.

En annen kar, som skal selge en Giant stick, "kjøpte" et fly av meg usett og skulle hente det på vei til Notodden (og jeg avviste to andre interesserte pga at flyet var solgt). Da vi møttes sa han at han hadde forhastet seg litt - det var et annet fly enn han trodde. Han ble ikke hengt ut da, men hadde det vært i dag.. Jeg gidder i hvert fall ikke å bli køddet med lenger. Folk må forstå at en avtale er en avtale, og hvis noen ikke overholder denne eller driver med regelrett lureri så setter i alle fall jeg pris på å bli advart. De navnene som er aktuelle har jeg notert meg og kommer ikke til å handle med dem uansett. Det virker som om enkelte her mener at hvis du blir lurt så er det din egen skyld.

Hei... sant..denne frakta ble meningsløs!!! se dette regnestykket! MEN jeg hadde MASSE jobb med demontering og pakking, brukte rundt 3 timer på dette. Nå må jeg kansje sette det sammen igjen for å se om alt er i orden...hehe hverfall 3 nye timer ++ . Bortkastet!!!!

frakt til: 350,-
                              Han ville ha oppkrav: 69,-
                              Han henta ikke pakka: retur frakt: 350,-

Mvh

Kenneth
                              Last edited by Ringebu-RC; 16-09-10, 09:42.

Comment

Working...