Unconfigured Ad

Collapse

Noen som kjenner denne elektroniske komponenten i computerlader, G.T.Power A6

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by nixxon
    Er "2010" og "2512" tekniske betegnelser på slike SMD-motstander? Motstandenes ytre mål har jeg målt til ca 3 mm x 6 mm.
    Ja tallene angir fysisk pakkestørrelse i tommer og for 2010 er målene [0.20" x 0.10"]
    At den ikke viser 0,0 tror jeg skyldes dårlig batteri. Når jeg målte R50-brikken viser multimeteret 0,8 ohm eller 0,5 ohm mer enn 0,3).

Samlet motstand blir vel da 0,1 + 0,1 + 0,5 = 0,7 ohm?
    Som joo sier så er det vanskelig å måle verdier under 1 ohm med et vanlig multimeter (hvis du ikke har et meget godt et da)
    Jeg anbefaler å kjøpe all tre motstandene hos ELFA- bytt først de to som er 100% defekte å prøv laderen igjen - lad et batteri med 1000mA og mål spenningen over motstandene - den skal være 0.1V over hver av .1 ohms motstandene og .5V over den siste
    Hvis spenningen er vesentlig høyere enn 0.5V så bør su sjekke /bytte den siste også.

Hvis det da ikke er noen annen feil på laderen da....

Virker den så vil jeg koble et ampermeter i serie med batteriet å måle hvilken strøm den lader med når den f.eks er satt opp til å lade med 1000mA, kjør også en test på 2200mA

Er avvikene "store" så kan du bruke den virkelige strømmen å lage en omregningstabell som du kan bruke for å korrigere ladestrømmen i displayet.

Comment

• GeirT
      • Jul 2006
      • 65

Da jeg demonterte motstandene viste det seg at de var fysisk delt på midten begge to. De kom av i fire ca like store biter på 3 x 3 mm.
      Det er typisk at slike motstander ryker på denne måten ved overbelastning. Motstandene blir varme, og da utvider glassfiberprintet og keramet i motstanden seg forskjellig. Keramet er sprøtt og sprekker. Dette kan også skje når du lodder inn en ny motstand, vær forsiktig med varmen.

Comment

• nixxon
        • Feb 2005
        • 478

Takker for gode tips. Jeg fant forresten en resistorkodekalkulator med tabeller som ser veldig omfattende og lovende ut: http://www.hobby-hour.com/electronics/smdcalc.php Den klarte testen på "R100" = 0,1 ohm og foreslår at "R50" = 0,5 ohm. Jeg antar også dette er korrekt.

Så litt off-topic:
        Fikk en IMAX B6 i posten fra dealextreme.com i dag (bestilt i forrige uke! for US$ 41 inkl. porto, ekspedisjon, emballasje og 5A trafo på 12,4 volt.). Jeg regnet med at den skulle være temmelig unøyaktig og kanskje lade litt for mye på noen celler. Det viser seg imidlertid at den ikke er så verst. Når den avslutter en 3S pakke og angir 12,60 volt, så viser Watt's Up 12,60 volt og multimeteret (m dårlig batteri) 12,55 volt. Celle 1 på multimeteret viser 3,19v, celle 2 viser 3,19 og celle 3 viser 3,15. Resistorene i laderen for celle 3 er mao litt på tur.

Kan man ødelegge en LiPo pakke med 0,04 v lavere spenning på én celle?

Vurderer å foreta den engangskalibreringen som man kan ta på laderen som består i å kople til nøyaktig 25,20 volt på hovedkontakten på laderen og nøyaktig 4,20 volt på alle 6 balanseringspunktene. Noen som har hatt hell med dette.

Eventuelt kjøpe en pakke med en haug av 0,1% SMD resistorer fra bennetje på rcgroups.com: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=777717

Utfordringen blir da å lodde på en drøss med mikroskopiske resistorer uten å skade laderen helt...

Man får dog litt hjelp av gutta på youtube, f.eks. han herre her:

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Nei!

Vurderer å foreta den engangskalibreringen som man kan ta på laderen som består i å kople til nøyaktig 25,20 volt på hovedkontakten på laderen og nøyaktig 4,20 volt på alle 6 balanseringspunktene. Noen som har hatt hell med dette.
          Ikke gjør det - selv om du kobler 25.2V på hovedpluggen så vil du IKKE få balansert cellene, faktisk større muligheter for at det motsatte skjer - så NEI!!!!!

Eventuelt kjøpe en pakke med en haug av 0,1% SMD resistorer fra bennetje på rcgroups.com: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=777717
          Utfordringen blir da å lodde på en drøss med mikroskopiske resistorer uten å skade laderen helt...
          Man får dog litt hjelp av gutta på youtube, f.eks. han herre her:
          Ja det finne allerede oppgraderingspakker men er ikke avviket større enn det du har så hadde ikke giddet å bruke energi på dette!!

Comment

• nixxon
            • Feb 2005
            • 478

Problem løst

Nye R100 motstander er nå loddet på plass og laderen synes å være 100% tilbake igjen. Den høyre resistoren bøyde seg litt ned da jeg holdt den på plass på midten mens jeg loddet. Jeg tror ikke den ble skadet, heldigvis. Voltmeteret mitt viser nå 3 x 4,18 volt på en nyladet 3 cellers LiPo pakke. Totalt spenning måles til 12,55 volt. Veldig bra

Mange takk for fine innspill og tips.

Moralen etter dette: Ikke forsøk å starte lading uten batteripakke tilkoplet, uansett rare feilmeldinger fra laderen!
            Attached Files
            Last edited by nixxon; 10-08-10, 21:06. Reason: Nye voltverdier etter bytte av batteri i multimeter

Comment

• nixxon
              • Feb 2005
              • 478

Originally posted by GeirT
              Det er typisk at slike motstander ryker på denne måten ved overbelastning. Motstandene blir varme, og da utvider glassfiberprintet og keramet i motstanden seg forskjellig. Keramet er sprøtt og sprekker. Dette kan også skje når du lodder inn en ny motstand, vær forsiktig med varmen.
              De nye motstandene synes ikke å være harde eller sprø, snarere tvert imot. De er myke på midten og bøyde seg ved kun lett trykk + varme, som omtalt i posten over. Jeg har en fornemmelse av at de nye motstandene er mange hakk bedre enn de gamle som ble ødelagt. Det ser ut som om motstanden ligger i et bredt, buktende belte på oversiden av komponenten, jf. bilder i forrige post.
              Last edited by nixxon; 10-08-10, 21:23.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jeg har en fornemmelse av at de nye motstandene er mange hakk bedre enn de gamle som ble ødelagt. .
                Over tid vil gjerne komponenter som blir varme også bli sprø. Men se ikke bort fra at der er brukt billigste sort deler i mange dingser vi kjøper
                Så bra at du fikk det til!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

Som Quadrocopter sier: Klart nei...! Isåfall er det noe annet galt med pakken din, og den ville uansett vært gåen isåfall...

Dessuten, litt avhengig av kvaliteten på multimeteret ditt, med mindre du har et dyrt (og kalibrert) f.eks. Fluke-meter, så tipper jeg 0.04V ligger innenfor feiltoleransen på meteret ditt uansett..

Og ang. kalibreringen av laderen: Don't!.. If it ain't broke, don't fix it..
                  Igjen, dersom du ikke har nøyaktig nok utstyr, risikerer du å gjøre ting verre enn de faktisk er..

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært happy over at laderen funker igjen, og brukt den. Bare husk å kontrollmåle pakkene/cellene for hver gang du lader fremover, slik at du er sikker på at alt er OK..

Comment

Working...