Inni laderen min, som plutselig ikke virker lenger, er det 2 identiske komponenter som ser litt svidde ut. På komponentene står det "R100", se bilde. Lurer på om dette er motstander (resistorer) og om de kan være på enten 100 ohm eller 100 Kohm hver. Noen som vet om jeg er inne på noe? Ved måling med multimeter er motstanden i hver komponent 50-60 ohm. Hvor mange watt må disse tåle, mon tro? Er 2W nok?
Bakgrunnen er denne:
Jeg har en G.T.Power A6 lader som jeg anskaffet i 2008. Den har gjort en helt utmerket jobb med lading av mine LiPo batterier (alt fra 3 celler 1200 mAh til 5 celler 5000 mAh). Avvik mellom cellene har stort sett vært 0,00 volt på friske batterier ved måling med multimeter på balanseringskontakten etter lading.
Link til lader: http://hobbycity.com/hobbyking/store...cer/discharger
Da jeg startet lading av et NiCd batteri i går fikk jeg (etter "BATTERY CHECK") feilmeldingen "REVERSE POLARITY", til tross for at polariteten var 100% riktig. Jeg forsøkte å lade et LiPo batteri med balanseringskontakt tilkoplet laderen og fikk feilmeldingen "BATTERY CHECK LOW VOLTAGE". Batteriet var et 3S 2200 mAh batteri med spenning på ca 11,8 volt, så noe lav spenning var det ikke snakk om med ca 3,93 volt pr celle. Laderen sto innstillt på 3 celler og maks 2,2 A ladestrøm.
Jeg skjønte ikke bæret, fordi laderen tidligere har fungert 100%. Etter å ha forsøkt å lade NiCd batteriet en gang til med samme feilmelding ("REVERSE POLARITY") forsøkte jeg å starte lading uten batteri tilkoplet. Denne manøveren viste seg å være litt teit, for da ble "BATTERY CHECK" funnet i orden og laderen begynte å lade uten noe batteri tilkoplet ladekontaktene. Jeg mener jeg hørte litt fresing inni laderen før jeg trykket på stopp-knappen.
Jeg demonterte laderen ved å skru av de to sideplatene, dra ut de fire betjeningsknappene med en tang og skyve print-kortet med alle de elektroniske komponentene ut av aluminiumschassiet til laderen. Jeg kunne ikke oppdage noen åpenbart feil på printkort eller komponenter da. Jeg satte den derfor laderen sammen igjen. Da oppdaget jeg at utgangene (kontaktene) ikke passet så godt til laderens sideplater (endestykker) med sine utskårede hull til laderens kontakter (inn-strøm, ut-strøm, balanseringskontakter, USB-porter, temp-sensor osv.). Jeg skjøv kontaktene inn i endestykkene og øvet et lett press sidelengs på de respektive sideplater for å tvinge utgangene inn i sideplatenes tilsvarende utfresninger. Etter dette satte jeg i de fire betjeningsknappene på frontpanelet og la merke til at de nå stakk ut en del mer ut enn tidligere. Knappene ga dessuten nå (i motsetning til tidligere) markante kneppelyder ved bare lett trykk. Tidligere stakk knappene bare litt ut og ga ingen kneppelyd.
Ved forsøk på lading av både NiCd og LiPo batteriet fullfører laderen etter dette "BATTERY CHECK" med godkjent resultat og synes å starte lading. Og jeg ble veldig fornøyd. Ampere-indikatoren viser ved lading av NiCd en stigende verdi opp til innstilt maksverdi og klokka tikker og går. Mitt Watt's Up informasjonsdisplay avslører imidlertid at det ikke går noen strøm fra laderen til batteriet, til tross for det som vises på laderens display.
Jeg antar etter dette at en eller flere av de fire betjeningsknappene sannsynligvis har stått i spenn og derfor har vært helt eller delvis nedtrykket og aktivert selv om jeg ikke trykket på dem. Og så ble kanskje de to komponentene som jeg nevnte innledningsvis svidd som følge av dette.
Laderen ser ikke ut til å ha noen aning nå om at noe er feil med den. Alt ser ut til å virke som det skal. Det kommer bare ikke noe strøm ut av laderen...
Nå lades mitt NiCd batteri med en Graupner Multilader fra 70-tallet som jeg fant i kjelleren. Det ser ut til å virke fint på NiCd batterier. Jeg håper imidlertid å få liv i min G.T.Power A6 da denne tidligere har vist seg å være bortimot perfekt til min bruk.
Bakgrunnen er denne:
Jeg har en G.T.Power A6 lader som jeg anskaffet i 2008. Den har gjort en helt utmerket jobb med lading av mine LiPo batterier (alt fra 3 celler 1200 mAh til 5 celler 5000 mAh). Avvik mellom cellene har stort sett vært 0,00 volt på friske batterier ved måling med multimeter på balanseringskontakten etter lading.
Link til lader: http://hobbycity.com/hobbyking/store...cer/discharger
Da jeg startet lading av et NiCd batteri i går fikk jeg (etter "BATTERY CHECK") feilmeldingen "REVERSE POLARITY", til tross for at polariteten var 100% riktig. Jeg forsøkte å lade et LiPo batteri med balanseringskontakt tilkoplet laderen og fikk feilmeldingen "BATTERY CHECK LOW VOLTAGE". Batteriet var et 3S 2200 mAh batteri med spenning på ca 11,8 volt, så noe lav spenning var det ikke snakk om med ca 3,93 volt pr celle. Laderen sto innstillt på 3 celler og maks 2,2 A ladestrøm.
Jeg skjønte ikke bæret, fordi laderen tidligere har fungert 100%. Etter å ha forsøkt å lade NiCd batteriet en gang til med samme feilmelding ("REVERSE POLARITY") forsøkte jeg å starte lading uten batteri tilkoplet. Denne manøveren viste seg å være litt teit, for da ble "BATTERY CHECK" funnet i orden og laderen begynte å lade uten noe batteri tilkoplet ladekontaktene. Jeg mener jeg hørte litt fresing inni laderen før jeg trykket på stopp-knappen.
Jeg demonterte laderen ved å skru av de to sideplatene, dra ut de fire betjeningsknappene med en tang og skyve print-kortet med alle de elektroniske komponentene ut av aluminiumschassiet til laderen. Jeg kunne ikke oppdage noen åpenbart feil på printkort eller komponenter da. Jeg satte den derfor laderen sammen igjen. Da oppdaget jeg at utgangene (kontaktene) ikke passet så godt til laderens sideplater (endestykker) med sine utskårede hull til laderens kontakter (inn-strøm, ut-strøm, balanseringskontakter, USB-porter, temp-sensor osv.). Jeg skjøv kontaktene inn i endestykkene og øvet et lett press sidelengs på de respektive sideplater for å tvinge utgangene inn i sideplatenes tilsvarende utfresninger. Etter dette satte jeg i de fire betjeningsknappene på frontpanelet og la merke til at de nå stakk ut en del mer ut enn tidligere. Knappene ga dessuten nå (i motsetning til tidligere) markante kneppelyder ved bare lett trykk. Tidligere stakk knappene bare litt ut og ga ingen kneppelyd.
Ved forsøk på lading av både NiCd og LiPo batteriet fullfører laderen etter dette "BATTERY CHECK" med godkjent resultat og synes å starte lading. Og jeg ble veldig fornøyd. Ampere-indikatoren viser ved lading av NiCd en stigende verdi opp til innstilt maksverdi og klokka tikker og går. Mitt Watt's Up informasjonsdisplay avslører imidlertid at det ikke går noen strøm fra laderen til batteriet, til tross for det som vises på laderens display.
Jeg antar etter dette at en eller flere av de fire betjeningsknappene sannsynligvis har stått i spenn og derfor har vært helt eller delvis nedtrykket og aktivert selv om jeg ikke trykket på dem. Og så ble kanskje de to komponentene som jeg nevnte innledningsvis svidd som følge av dette.
Laderen ser ikke ut til å ha noen aning nå om at noe er feil med den. Alt ser ut til å virke som det skal. Det kommer bare ikke noe strøm ut av laderen...
Nå lades mitt NiCd batteri med en Graupner Multilader fra 70-tallet som jeg fant i kjelleren. Det ser ut til å virke fint på NiCd batterier. Jeg håper imidlertid å få liv i min G.T.Power A6 da denne tidligere har vist seg å være bortimot perfekt til min bruk.
Comment