Unconfigured Ad

Collapse

Noen som kjenner denne elektroniske komponenten i computerlader, G.T.Power A6

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nixxon
    • Feb 2005
    • 478

    #1

    Noen som kjenner denne elektroniske komponenten i computerlader, G.T.Power A6

    Inni laderen min, som plutselig ikke virker lenger, er det 2 identiske komponenter som ser litt svidde ut. På komponentene står det "R100", se bilde. Lurer på om dette er motstander (resistorer) og om de kan være på enten 100 ohm eller 100 Kohm hver. Noen som vet om jeg er inne på noe? Ved måling med multimeter er motstanden i hver komponent 50-60 ohm. Hvor mange watt må disse tåle, mon tro? Er 2W nok?

    Bakgrunnen er denne:

    Jeg har en G.T.Power A6 lader som jeg anskaffet i 2008. Den har gjort en helt utmerket jobb med lading av mine LiPo batterier (alt fra 3 celler 1200 mAh til 5 celler 5000 mAh). Avvik mellom cellene har stort sett vært 0,00 volt på friske batterier ved måling med multimeter på balanseringskontakten etter lading.

    Link til lader: http://hobbycity.com/hobbyking/store...cer/discharger

    Da jeg startet lading av et NiCd batteri i går fikk jeg (etter "BATTERY CHECK") feilmeldingen "REVERSE POLARITY", til tross for at polariteten var 100% riktig. Jeg forsøkte å lade et LiPo batteri med balanseringskontakt tilkoplet laderen og fikk feilmeldingen "BATTERY CHECK LOW VOLTAGE". Batteriet var et 3S 2200 mAh batteri med spenning på ca 11,8 volt, så noe lav spenning var det ikke snakk om med ca 3,93 volt pr celle. Laderen sto innstillt på 3 celler og maks 2,2 A ladestrøm.

    Jeg skjønte ikke bæret, fordi laderen tidligere har fungert 100%. Etter å ha forsøkt å lade NiCd batteriet en gang til med samme feilmelding ("REVERSE POLARITY") forsøkte jeg å starte lading uten batteri tilkoplet. Denne manøveren viste seg å være litt teit, for da ble "BATTERY CHECK" funnet i orden og laderen begynte å lade uten noe batteri tilkoplet ladekontaktene. Jeg mener jeg hørte litt fresing inni laderen før jeg trykket på stopp-knappen.

    Jeg demonterte laderen ved å skru av de to sideplatene, dra ut de fire betjeningsknappene med en tang og skyve print-kortet med alle de elektroniske komponentene ut av aluminiumschassiet til laderen. Jeg kunne ikke oppdage noen åpenbart feil på printkort eller komponenter da. Jeg satte den derfor laderen sammen igjen. Da oppdaget jeg at utgangene (kontaktene) ikke passet så godt til laderens sideplater (endestykker) med sine utskårede hull til laderens kontakter (inn-strøm, ut-strøm, balanseringskontakter, USB-porter, temp-sensor osv.). Jeg skjøv kontaktene inn i endestykkene og øvet et lett press sidelengs på de respektive sideplater for å tvinge utgangene inn i sideplatenes tilsvarende utfresninger. Etter dette satte jeg i de fire betjeningsknappene på frontpanelet og la merke til at de nå stakk ut en del mer ut enn tidligere. Knappene ga dessuten nå (i motsetning til tidligere) markante kneppelyder ved bare lett trykk. Tidligere stakk knappene bare litt ut og ga ingen kneppelyd.

    Ved forsøk på lading av både NiCd og LiPo batteriet fullfører laderen etter dette "BATTERY CHECK" med godkjent resultat og synes å starte lading. Og jeg ble veldig fornøyd. Ampere-indikatoren viser ved lading av NiCd en stigende verdi opp til innstilt maksverdi og klokka tikker og går. Mitt Watt's Up informasjonsdisplay avslører imidlertid at det ikke går noen strøm fra laderen til batteriet, til tross for det som vises på laderens display.

    Jeg antar etter dette at en eller flere av de fire betjeningsknappene sannsynligvis har stått i spenn og derfor har vært helt eller delvis nedtrykket og aktivert selv om jeg ikke trykket på dem. Og så ble kanskje de to komponentene som jeg nevnte innledningsvis svidd som følge av dette.

    Laderen ser ikke ut til å ha noen aning nå om at noe er feil med den. Alt ser ut til å virke som det skal. Det kommer bare ikke noe strøm ut av laderen...

    Nå lades mitt NiCd batteri med en Graupner Multilader fra 70-tallet som jeg fant i kjelleren. Det ser ut til å virke fint på NiCd batterier. Jeg håper imidlertid å få liv i min G.T.Power A6 da denne tidligere har vist seg å være bortimot perfekt til min bruk.
    Attached Files
    Last edited by nixxon; 10-08-10, 20:55. Reason: Lagt til "Løst" i tittelen
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #2
    Det er to shunt motstander (på 0 Ohm) som brukes når laderen skal sjekke hvor mye strøm går ut til batteriet.
    Motstanden i disse er ikke 0 Ohm men noen milliohm som gir et spenningsfall som MCU'en måler - dessverre variere motstandsverdien noen % så hver lader blir software kalibret slik at lade strømmen skal bli riktig.
    Du kan kjøpe nye og bytte dem ut men det er 90% sikkert verdiene som laderen "registrer" ikke er det som virkelig går ut til pakka, noe som ikke her heldig og siden du ikke har mulighet for å endre koden i laderen så blir det feil.

    Hadde en tilsvarende Imax lader som fikk samme feil og den brukes i dag som deler til andre elektronikk prosjekt....
    Last edited by Quadrocopter; 23-07-10, 23:13.

    Comment

    • nixxon
      • Feb 2005
      • 478

      #3
      Takker for svar. Tror du de er ødelagte, slik som jeg tror? Min motstandsmåling skulle vist 0 ohm hvis shuntene var i orden, ikke sant? Og hvis det er shunter, hvor kan man få fatt i slik? Pussig at det står "R100" forresten?

      Satte knappene på din Imax lader seg også fast i inntrykket posisjon?

      Jeg har en litt større shunt (500A) på batterimonitoren (Xantrex LinkPro) i båten, men på den er det flere koplinger enn 2 pr shunt. (2 store koplinger til hovedstrømmen og 2 små koplinger til batterimonitoren med kabelsko for å måle spenningsendringen som følge av strømgjennomgangen). Jeg skal se nærmere på disse komponentene i batteriladeren og se om det er flere enn 2 koplinger pr stk.

      Xantrex LinkPro: http://www.xantrex.com/web/id/274/p/1/pt/5/product.asp

      Shunten som takler 500A gir et spenningstap på 50mV ved 500A strømbruk.

      Bilder av bl.a. shunten: http://www.solarpowerforum.net/forum...lled-pics.html
      Last edited by nixxon; 24-07-10, 13:45.

      Comment

      • Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

        #4
        Ja de er nok brent over - så ikke 1 tallet i R100 (trodde det sto R000) men R100 betyr 0,1 ohm, du kan gå ut å kjøpe et par 0,1 ohm SMD motstander å bytte dem ut bare pass på at du får noen som tåler maks strøm som laderen kan levere (er litt usikker om de står i serie eller parallell men regner med at de står i parallell) W = Maks A * Maks A * R (2R eller R/2) -> 5*5*0.05 = 1.25W -> 2Watt skal holde

        Sjekk med ELFA.se, de har sikkert noen du kan bruke.
        Last edited by Quadrocopter; 23-07-10, 23:37. Reason: Feil i formel

        Comment

        • GeirT
          • Jul 2006
          • 65

          #5
          Det er en motstand på 0.1 ohm = R100. Det er litt vanskelig å se størrelsen på bildet men jeg tipper på at de er 2010 eller 2512. Motstander i denne størrelsen er på 0.75-1.5W så en 2W type burde være ok. De står nok der som shuntmotstander for å måle ladestrømmen. Det er litt rart at motstandene har brent opp, det må ha gått mye strøm. Det er mulig at regulatoren har gått og at disse seriemotstandene var det svakeste leddet og derfor brant opp. Uansett ville jeg forsøkt å bytte dem, og satse på at det ikke er noe annet galt.

          Comment

          • Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

            #6
            Originally posted by nixxon
            Satte knappene på din Imax lader seg også fast i inntrykket posisjon?
            Husker ikke om de satt seg fast, men mine var typen virker / virker ikke.....

            Comment

            • nixxon
              • Feb 2005
              • 478

              #7
              Originally posted by Quadrocopter
              Ja de er nok brent over - så ikke 1 tallet i R100 (trodde det sto R000) men R100 betyr 0,1 ohm, du kan gå ut å kjøpe et par 0,1 ohm SMD motstander å bytte dem ut bare pass på at du får noen som tåler maks strøm som laderen kan levere (er litt usikker om de står i serie eller parallell men regner med at de står i parallell) W = Maks A * Maks A * R (2R eller R/2) -> 5*5*0.05 = 1.25W -> 2Watt skal holde

              Sjekk med ELFA.se, de har sikkert noen du kan bruke.
              Forutsetter dette regnestykket at spenningen er 0,25 Volt? Jeg baserer spørsmålet på ohms lov:

              Watt = Volt x Amp --> Volt = Watt / Amp --> Volt = 1,25W / 5A --> Volt = 0,25

              Eller en annen side av ohms lov:

              Volt = Ohm x Amp --> Volt = 0,05 ohm x 5A --> Volt = 0,25

              Hvis spenningen økes f.eks. 48 ganger til 12 volt (3S LiPo) vil ikke da alt skjære seg?

              Det er nok noe jeg ikke helt skjønner med denne ohms lov...

              Comment

              • Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

                #8
                Motstandene som sitter der er på 0,1Ω men jeg er litt usikker på om de sitter i serie eller parallell (det kan du ohme deg frem til).
                Sitter de i serie så er den totale motstands verdien 0,2Ω (0,1Ω + 0,1Ω) , men sitter de i parallell så er den 0,05Ω (1/(1/0,1Ω + 1/0,1Ω))

                Spenningen over motstandene vet vi ikke men produsenten opplyser at laderen kan lade med maks 5A og da vet vi at det maksimalt flyter 5A igjennom shunt motstanden.

                Ohms lov sier følgende: Effekt (P) = Strøm² (I²) * Motstand (R)
                Click image for larger version

Name:	ohms-watts_law.jpg
Views:	2
Size:	29.4 KB
ID:	570395

                Hvis vi bruker verdiene over så blir regnestykke følgende:
                Ved serie koblet shunt: P(W)total = (5*5) * 0,2 = 5 watt, men siden det sitter to motstander i serie så blir effekten som hver av dem skal tåle (5*5) * 0,1 = 2,5 Watt
                I Parallell: strømmen deler seg 50/50 på hver av motstandene P(W)= (2,5*2,5) * 0,1 = 0.625W

                Sjekket litt etter på den jeg hadde og der satt det bare en motstand så jeg regner med at de sitter i serie og da er det 2,5W motstander som gjelder.

                Du kan også bruke spenning (V) i regnestykke - Ohms lov er bare en sjonglering med standard formelen (U=I * R og P=U * I))
                Siden du vet det går 5A igjennom motstanden og den er på 0,1Ω så får du et spenningsfall på 0,5V (U = I/R) - når du har spenningsfallet så blir effekten 0,5 * 5 =2,5W (P=U*I) altså det samme som vist over.

                Det totale spenningen i dette tilfelle - om den er 4,2V eller 12,6V spiller ingen rolle siden den ikke ligger over motstandene men over batteriene.

                Comment

                • nixxon
                  • Feb 2005
                  • 478

                  #9
                  Takk for utfyllende svar, Quadro. Skal lese grundig gjennom neste gang jeg har et skjerpet sinn og forsøke å forstå det hele. Så vidt jeg har inntrykk av så langt, så er det ikke total voltstyrke til batteriet som er interessant, men spenningsfallet over motstanden som skal brukes ved beregning av watt osv. etter ohms lov(er).

                  Legger ved et nærmere close-up bilde, der man ser at brikkene buler midt på (inni den første nullen).

                  Har man noen tro på at innrykkede knapper på laderen alene kan forårsake en slik skade?
                  Attached Files

                  Comment

                  • Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

                    #10
                    Nei jeg tror ikke det, knappene sender bare pulser til MCU'en som tolker disse og justerer aktuelle parametere.
                    For meg ser det ut som det har gått stor strøm igjennom motstandene og dette er noe som ha skjedd over tid ved lading av f.eks 5000mA pakker.
                    Den høye strømmen igjennom motstanden har før til økt temperatur i selve motstands sjiktet og dette "sliter" på sjiktet, til slutt vil du få en varmgang og det brenner over selv om du holder deg innenfor marginene som laderen skal tåle.

                    På mer avanserte ladere som skal kunne lade med veldig høy strøm så har man gått vekk fra denne type shunt og bruker annen teknologi for å måle strømmen.

                    Ta å kjøp et par nye fra Elfa (ser at de ikke har de i Oslo, men du får de over natta fra Sverige) og lodd dem inn, sett ett amperemeter mellom batteri og lader og kjør noen tester.


                    PS:
                    Det siste bilde viser veldig godt at de står i serie.
                    Last edited by Quadrocopter; 24-07-10, 17:55.

                    Comment

                    • nixxon
                      • Feb 2005
                      • 478

                      #11
                      Den siste vellykkede ladingen foretok jeg for ca en uke siden med et 1600 mAh NiCd batteri med maks ladestrøm på 0,8 A. Ladingen kuttet som forventet da pakken ble 30 grader C varm, som innstilt på laderen (jeg var litt forsiktig mht temperatur pga liten erfaring med denne laderen i kombinasjon med NiCd).

                      Jeg hadde samme innstillinger da jeg skulle lade den samme batteripakken på ny i forigårs og ingen ting virket for første gang.

                      Jeg føler på vannet mitt at skaden skjedde i forigårs i det jeg "lykkes" i å starte en lading (program NiCd @ 0,8A) uten batteripakke tilkoplet. Da var det noen ekstra lyder som ga inntrykk av at ladestrømmen fikk brukt sine krefter på noe inni laderen (brumming + svak fresing).

                      Jeg sjekket hva to resistorer kostet på elfa: 15 + 15 kr + et par hundre i frakt?!?
                      Last edited by nixxon; 10-08-10, 20:57. Reason: lagt til "at"

                      Comment

                      • Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

                        #12
                        Originally posted by nixxon
                        Jeg sjekket hva to resistorer kostet på elfa: 15 + 15 kr + et par hundre i frakt?!?
                        Er du i Oslo å stikker innom Elfa så blir det 0 i frakt, hvis ikke så kan jeg handle dem for deg å putte de i en konvolutt - da blir det bare noen kroner i frakt
                        Last edited by Quadrocopter; 24-07-10, 23:46.

                        Comment

                        • nixxon
                          • Feb 2005
                          • 478

                          #13
                          Takk for tilbudet, Quadro. Det var svært generøst av deg. Jeg tror jeg avventer det hele litt og forsøker først med noen 1/4 W motstander (runde/sylindriske m fargekode) og ser om laderen gir noe som helst strøm ut med lading på 0,1 A eller noe tilsvarende. Uansett bør jeg vel måle dimensjonene på de komponentene som er ødelagte før nye ting kjøpes inn.

                          Hvis du eller andre er interessert i en tilsynelatende betydelig mengde elektroniske duppeditter, så er det en fyr fra Strømmen som gir bort en hel drøss på finn.no (53 bilder med stæsj). Vet dog ikke om tingene er gitt bort ennå.



                          "Beskrivelse
                          Elektriske Komponenter.Montstander, Dioder, Kondensatorer, 12v Bjelle,Lakkert viklingstråd +++ Kommer fra en elektronikk fabrikk i Moelven som brant ned for sikkert 15 år siden... Fikk før det brant ned "

                          Comment

                          • nixxon
                            • Feb 2005
                            • 478

                            #14
                            Originally posted by GeirT
                            Det er en motstand på 0.1 ohm = R100. Det er litt vanskelig å se størrelsen på bildet men jeg tipper på at de er 2010 eller 2512. Motstander i denne størrelsen er på 0.75-1.5W så en 2W type burde være ok. De står nok der som shuntmotstander for å måle ladestrømmen. Det er litt rart at motstandene har brent opp, det må ha gått mye strøm. Det er mulig at regulatoren har gått og at disse seriemotstandene var det svakeste leddet og derfor brant opp. Uansett ville jeg forsøkt å bytte dem, og satse på at det ikke er noe annet galt.
                            Er "2010" og "2512" tekniske betegnelser på slike SMD-motstander? Motstandenes ytre mål har jeg målt til ca 3 mm x 6 mm.

                            EDIT: Fant ut noe om dette på web og regner med at det er 2512-brikker, jf. http://cy.rsdelivers.com/product/vis...0/6836599.aspx

                            Og enda bedre her: http://en.wikipedia.org/wiki/Surface...#Package_sizes

                            Da jeg demonterte motstandene viste det seg at de var fysisk delt på midten begge to. De kom av i fire ca like store biter på 3 x 3 mm. Det at motstandene faktisk er ødelagte gir et visst håp om at jeg kan få laderen i orden igjen ved å ta en tur innom Elfa og kjøpe nye motstander.

                            For øvrig kan jeg bekrefte at motstandene står i serie. Det er imidlertid ikke bare to motstander (de som er ødelagte), men tre stk motstander i serie. R100 + R100 + R50. Den siste motstanden som er merket R50 synes å ha en motstand på ca 0,5 ohm. (Multimeteret mitt viser i det laveste måleområdet (opp til 200 ohm) 0,3 når jeg kortslutter målepinnene. At den ikke viser 0,0 tror jeg skyldes dårlig batteri. Når jeg målte R50-brikken viser multimeteret 0,8 ohm eller 0,5 ohm mer enn 0,3).

                            Samlet motstand blir vel da 0,1 + 0,1 + 0,5 = 0,7 ohm?
                            Last edited by nixxon; 04-08-10, 23:09.

                            Comment

                            • joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

                              #15
                              Originally posted by nixxon
                              Den siste motstanden som er merket R50 synes å ha en motstand på ca 0,5 ohm. (Multimeteret mitt viser i det laveste måleområdet (opp til 200 ohm) 0,3 når jeg kortslutter målepinnene. At den ikke viser 0,0 tror jeg skyldes dårlig batteri. Når jeg målte R50-brikken viser multimeteret 0,8 ohm eller 0,5 ohm mer enn 0,3).

                              Samlet motstand blir vel da 0,1 + 0,1 + 0,5 = 0,7 ohm?
                              "Vanlige" multimetre kan sjelden gi sikre målinger på så små motstandsverdier. Man må gjerne ha et vektormeter for å få nøyaktige tall.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...