Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan ser ditt hobby rom ut? hvilken løsninger har du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan ser ditt hobby rom ut? hvilken løsninger har du?

    heisann,
    jeg hadde et par hyggelige mailer med joo her inne på forum, og da kom vi innpå dette med hobbyrom innredning. han hadde en del geniale løsninger på ting, Jeg selv har ikke startet med å innrede rommet som jeg skal tilbringe en del tid i men er i planleggings fasen enda derfor tenkte jeg å starte en tråd, der dere kan poste inn bilder av hvordan deres løsninger er pr i dag, da hadde det vært kjekkt, med areal, og løsninger på fly lagring, heli, lade stasjoner, lodde stasjoner, "kaffi-stasjoner" bygge bord, mekke bord, osv osv har du geniale løsninger, så legg inn bilde da dvs, alle burde poste et bilde, så vil både jeg og flere bli inspirert og kansje se løsninger vi ikke har tenkt på en gang

    Hilsen
    Elvis

  • #2
    Her finner du en del god info

    Hobbyrom - forslag til løsninger - (MFN) ModellflyNytt.no
    Mitt Hobbyrom - (MFN) ModellflyNytt.no
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Slenger med ett bilde der du med ett godt øye kan se 3 ting av større eller mindre verdi:

      *Hylleplass helt ned til benken. Så blir du ikke så lett fristet til å skyve verktøyet inn mot veggen.
      *Stativ for betrekning.
      *Oppheng for vinger. Disse får du ikke nok av...

      Ellers er det en ting som vi er veldig godt fornøyd med, som jeg dessverre ikke har bilde av:
      Ett stativ av X-finer for søppelsekker, ca 40x40, 120 høyt. Sekken ned i stativet, trekkes ut når den er full. Øverst på stativet har vi laget 2 sett med klemmer/hjelpende hender/kalldethvaduvil slik som på fieldbokser. Disse er justerbare slik at de kan holde på plass flykropper og vinger. Hele sullamitten står naturligvis på hjul slik at du kan snu den akkurat som du vil, eventuelt stå og gå rundt hele flyet.
      Attached Files
      "Hvor høyt kan det fly?"
      "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

      Arne Storlimo

      Comment


      • #4
        Originally posted by storl-a View Post
        Slenger med ett bilde der du med ett godt øye kan se 3 ting av større eller mindre verdi:

        *Hylleplass helt ned til benken. Så blir du ikke så lett fristet til å skyve verktøyet inn mot veggen.
        *Stativ for betrekning.
        *Oppheng for vinger. Disse får du ikke nok av...

        Ellers er det en ting som vi er veldig godt fornøyd med, som jeg dessverre ikke har bilde av:
        Ett stativ av X-finer for søppelsekker, ca 40x40, 120 høyt. Sekken ned i stativet, trekkes ut når den er full. Øverst på stativet har vi laget 2 sett med klemmer/hjelpende hender/kalldethvaduvil slik som på fieldbokser. Disse er justerbare slik at de kan holde på plass flykropper og vinger. Hele sullamitten står naturligvis på hjul slik at du kan snu den akkurat som du vil, eventuelt stå og gå rundt hele flyet.
        hei, god ide den der for vinger! hehehehe, er faktisk det hele kjeller gangen min består av, mtp lagring av material. at jeg ikke tenkte på det før! *thumbsup* også det systemet nede langs gulvet var genialt,
        jeg snakkte med kone mor i stad og fikk lov å ta ned kjøkken bordet i kjelleren! hohohoho, drømme kjærring asså men jeg lovde å kjøpe nytt ett, med palss for 3 personer vi får småtroll i løpet av dagene ser dere
        bare la bildene strømme på her

        Comment


        • #5
          Eller her:
          Hvordan er ditt hobbyrom? - (MFN) ModellflyNytt.no
          Henrik Lauvli
          Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
          TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
          MIkroflyger

          Comment


          • #6
            Heisann,

            de andre threadene har jo endel ting og tang ang. dette.
            "Storl-a" har jo fått seg en veldig fin sjappe, skulle ønske jeg fikk meg litt mer plass etterhvert med såpass takhøyde!
            Ikke minst roterende bord med vugge, står høyt oppe på ønskelisten..

            Uansett, jeg har fått etablert et mini "verksted" i kjelleren på veldig få kvadrat, er vel omtrent halvferdig med "innredning" da jeg skal ha et par benkeplater til inn, samt ha ut en stor hylle med masse rot i bakerst i rommet.

            Har hengt opp noen enkle små lyskastere for arbeidslys, samt fått opp grunnleggende strøm og arbeidsplass!
            Det går med et nødskrik å jobbe på en 30% Sbach342 nedi der, dog litt pain å komme til fra alle vinkler..
            Blir nok bedre utover vinteren når resten kommer på plass.. Kjekt å pusle litt!

            Det ser kanskje litt rotete ut på bildene, men "tro det eller ei" så er det nazi-kontroll på ting og tang.
            Prøver blant annet å kun ha modeller som er flyklare inne, kvittet meg med mest mulig unødvendige ting.

            Denne hobbyen har litt tendens til å ta av litt, så erfaringen jeg har fått etterhvert er å kutte vekk mest mulig som ikke blir brukt..

            Alf
            Attached Files
            Last edited by alflovvold; 09-09-10, 21:47.
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              mye kreative løsninger ute å går! ingen tvil om det, er mest imponert over dem som har begrennsa plass, som i tilleg greier å utnytte hver minste cm2, det er bra! jeg tenker jeg går så smått i gang med rydding i andre etasjen i morgen, får ned bordet i kjellerenstuen, jeg har vell 25m2 å boltre meg på, så det blir jo ikke akkurat trangt, men så har jeg også en 2+3 seters skinn sofa som skal inn, arbeidsbord, oh hylle system. lys har jeg ikke fått i gang enda, ei heller strøm, siden jeg venter på at elektrikkerene skal gjøre siste rest når det passer dem. men det blir i alle fall mangen stikkontakter rundtom, så blir arbeidsbordet ståendes ut i fra veggen, så jeg kan komme til fra begge sider å mekke, ett eget lade bord, hyller i ene hjørnet, sofa og bord forran peisen! og et system i taket så jeg kan lagre vinger og modeller. skal se hvor langt jeg kan komme på vei, og legge inn noen bilder. men no er det å legge seg å klemme litt på dyna. ha en god natt til dere som ikke er lagt enda

              Comment


              • #8
                Skal hive ut noen bilder når jeg er helt i mål. Nå er det bare det store rullbare arbeidsbordet og kaffebordet som gjenstår. Mekker kasser for balsa og betrekning, og skal lage vingeskillere på ei av hyllene. Da har jeg endelig fått et skikkelig rom etter flere 10-år med denne hobbyen
                Har en mistanke om at denne vinteren skal bli produktiv! (Hvis man ikke blir sittende i en av stresslessene og fly sim og drikke kaffe da...)
                En gevinst er at jeg plutselig får plass i stue og gjesterom til å sette stereoen opp skikkelig og ha overnattingsgjester som ikke risikerer å bli begravd i et skred av modeller.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  her er mitt langtifraferdige rom, men dere ser hvor stort rom jeg har til rådighet, mangler en god del hyller, og lagersystemer for skruer skrujern og verktøy
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Fant noen bilder av søppelsekkstativet. Armene for balansering har viskelæret fra blyanter på toppen. Passe store og harde. Krybben brukes både til flykropper og til vinger, og har 20 mm bunnfyllingslist til polstring.
                    (Beklager det hvite flyet, studer bildene så skiller du nok delene.)
                    Attached Files
                    "Hvor høyt kan det fly?"
                    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                    Arne Storlimo

                    Comment


                    • #11
                      Flyttbart arbeidsbord...?

                      Hadde tenkt at der skulle komme et arbeidsbord på hjul i tillegg til de to faste arbeidsborda på det nye hobbyrommet. Men etter å ha brukt rommet et par måneder ble det forkastet fullstendig. Ikke nok med at det ikke er så ofte man trenger det, i tillegg tar det opp mye gulvplass Og gulvplassen trenger man når man skal sette fra seg en modell mens man jobber på en annen. (Og til å fly mSR på selvsagt...)

                      Handla meg verktøyvogn som er genial å dra med seg til det bordet man jobber på. Fant ut at jeg i tillegg skulle lage ei passe stor plate som passa oppå vogna der jeg kunne lime depronmodeller ved behov (les; når de andre borda er stinn av prosjekter).

                      Og så det aller beste; når jeg skal jobbe på litt større modeller der jeg trenger å kunne gå rundt så setter jeg bare den ene enden av modellen på verktøyvogna og den andre på en ledig flekk på et av byggeborda. Enten på hjula, halehjulet eller setter kroppen ned i ei av de mange skumplast-krybbene jeg holder på å mekke.
                      Nå er jeg glad jeg ikke la noe jobb i et arbeidsbord på hjul

                      Når jeg ikke bruker vogna har den egen parkeringsplass inntil et av borda så det blir en naturlig forlengelse av det.

                      Håper dette tipset hjelper noen

                      Click image for larger version

Name:	Flyttbart.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	575245
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        eneste problemet er å "kvitte" seg med modellene jeg har fortsatt ikke tenkt ut noe plan på hvordan jeg skal lagre dei, er jo alt for mye av modeller i 50 klassen, til depron

                        Comment


                        • #13
                          Flotte hobbyrom dere har. Er noe annet en rotebua mi.

                          Når det er snakk om bord og løsninger. Jeg har et rullebord fra biltema som kan heves og senkes. Står normalt som en forlengelse av benken. Men er veldig fin å trekke midt på gulvet så man lettere kommer rundt modellen. Lettere å snu den rundt osv. Det er ikke så stort men er fint for helikopter. Setter man en krybbe oppå er den knallfin til fly også.

                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20110121_066.jpg
Views:	2
Size:	106.3 KB
ID:	575249 Click image for larger version

Name:	Hobby_20091012_018.jpg
Views:	1
Size:	122.5 KB
ID:	575250

                          Eller jeg bruker det slik Joo bruker skapet. Veldig anvendelig bord. Ikke er det dyrt heller.

                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20110115_048.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	575251


                          PS!
                          Synes det flyet så litt tøft ut Joo.
                          Hva er det for noe?
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by arhennie View Post
                            PS!
                            Synes det flyet så litt tøft ut Joo.
                            Hva er det for noe?
                            Noe jeg tror blir vårens vakreste eventyr Rascal 110, fra Sig. Skal få en motor fra Actro, gleder meg til denne!

                            Løsninga di er lik den jeg bruker. Aner meg at jeg kan lage ei lang krybbe på bordet så flyene kan stå fritt på vogna.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X