Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk "håndvarmer" fra HK - slutt på kalde fingre å hanskebruk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viggkri2
    • Nov 2005
    • 1048

Jeg bestillte også med EMS den dagen denne tråden blr opprettet, fikk hentelapp i dag, men rakk ikke posten.

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Sendt 5. og forlot HongKong 14. Kom I går men har ikke hentet den. To andre pakker, sendt samme dag som uregistrert forsendelse, lå i postkassa mi den 14. Ser ut til at det er papirmølla som tar tid...
      Fred Larssen

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Vel, da er saken kommet. To varmelapper koblet i parallel og trekker ca. 5,8A på 13,8V. Blir god og varm, for å si det sånn. Styreenheten har en løs føler som skal klistres fast til vamelappene med tape(!), i flg. advarselen som fulgte med, "to prevent losses" som det står. Temperaturreguleringen har relativt stort sprang mellom ut- og innkobling. Mulig styringen kan moddes litt for å bøte på dette og forskyve temperaturområdet til noe mere vettig. Én slik lapp på 2S Lipo kan muligens brukes i sendervotten uten fare for brannskader. Ellers kan det sikkert brukes til mye rart, f.eks. wrappes runt kaffekoppen for å holde kaffen varm i bilen eller på stripa.
        Fred Larssen

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Genererer den nok varme til å holde sendervotten varm da?
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Viggkri2
            • Nov 2005
            • 1048

Den blir dritvarm, veldig fort, testet min i går i sendervotten, "termostaten" funker litt dårlig, men får teste litt mere før jeg konkluderer.

Viggo

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Dritvarm er bra. Har noen testet hvor lenge et batteri på rundt 3S/2200 mAh varer?

Det hadde kanskje vært greit å bruke LiFe-batterier istedetfor Lipo, så trenger man ikke å bekymre seg for å tappe batteriet for mye.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• thomaskj
                • Apr 2003
                • 92

Jeg testet min på benken med 3S 2200 i går, var nede på 11,1V på i underkant av 20 minutter med termostaten på 80 grader. Planen var å bruke en Cellog 8S til å varsle om lav spenning men alarmtonen er såpass lav at den ikke høres inne i Raydiowarmen. Mulig jeg tar meg bryet med å lag et rele som kutter strømmen av seg selv.

Varmetrådene blir veldig varme, ca 120 grader. Litt varmt for mine puselanker å være i direkte kontakt med. Det blir spennende å se hvordan det vil fungere montert inn i sendervotten.
                --
                Thomas Kvitle Jenssen

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Da er min endelig i hus etter at jeg har fylt opp statskassa.
                  Last edited by Quadrocopter; 12-02-11, 15:53.

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

Fikk min også i dag. Låg i postkassa når eg kom heim frå jobb Ingen penger til statskassa denne gang
                    har ikke hatt tid til å teste den ut enda. men den såg jo veldig grei ut da, både varmer og sendervott.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Han Staten skal vel ikke ha noe for en dings til under hundrelappen.
                      På 6V trekker en lapp ca. 1,5A og overflatetemperaturen ligger på rundt 50C. Virker som varmen stråler effektivt ut fra den blanke siden, så jeg kommer til å prøve med en montert bakerst i votten og kjøre den på 2S LiIon. Har man LiIon celler liggende funker det utmerket å sette en slik på hver celle: DealExtreme: $1.19 Charge/Discharge Protective Circuit Board for Rechargeable Li-Ion Batteries (13.4mm*1.7mm)
                      Fred Larssen

Comment

• Viggkri2
                        • Nov 2005
                        • 1048

Fikk testet både vott og varme fra HK på isen i dag, ca -15 og ett lite drag i lufta, i praksis fungerer dette utmerket, satte den på rundt 40c og det var suverent.

Viggo

Comment

• Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

Er det ikke noe sperre for å trekke under spenningen lipoen?
                          Lars Norberg

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Originally posted by Lars N
                            Er det ikke noe sperre for å trekke under spenningen lipoen?
                            Nei - dessverre
                            Sjekk test infoen i post #1
                            Last edited by Quadrocopter; 12-02-11, 15:52.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Da var testen ferdig, mangler bare noen små detaljer pluss "real life" tilbakemeldinger fra dere ute i felten.
                              Er det noen som har noen gode ideer på hvordan man kan lage en effektiv lipo beskyttelse så fyr løs! (Tar med flarssen sin I post #54)

Er det ellers noe som mangler eller er feil så kom med det

Gjeeesp - greit å ha en "krangle sak" med HK gående - da har man et alibi for å være sent i seng.......
                              Last edited by Quadrocopter; 12-02-11, 15:52.

Comment

• flarssen
                                • Jan 2005
                                • 1842

Den beskyttelsen jeg linket til er ikke egnet til Lipo da den kobler ut først rundt 2,7V hvis jeg ikke husker feil. Kan fint brukes på A123 men gir da ikke beskyttelse mot overlading da den kobler ut ved 4.3V i andre enden.
                                Testet i -10 med en lapp bakerst i votten, rett på en 2S 3200 Lipo. Temperaturen rundt stikkene lå på ca. +5 grader (uten varme fra hender og sender).
                                Fred Larssen

Comment

Working...