Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
heisan!
ingen spm er for dume har jeg hørt så jeg gyver løs, hvordan chole løsninger har dere på motorne deres?
om dere har manuelt, så vis gjerne med bilder
manuell her også, vil ikke ha servo på den pga at det er enda en feilkilde, å om jeg skulle vært så uheldig å komt borti bryteren i lufta så hadde ej vel fått motorstopp, så her må jeg inn m fingeren
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel? Grunnen til at jeg spør er at jeg vingler mellom 4-takt glow og bensin (i det siste også faktisk EL) på neste prosjekt. Derfor er jeg interessert i alle tekniske løsninger med bensinmotor.
Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel? Grunnen til at jeg spør er at jeg vingler mellom 4-takt glow og bensin (i det siste også faktisk EL) på neste prosjekt. Derfor er jeg interessert i alle tekniske løsninger med bensinmotor.
ja det er sikkert ikke dumt å kunne stoppe den, MEN hvor ofte skjer det at nettopp gass-servoen klikker? er vel like stor sjans for at høyderor eller ballanseror klikka
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
[QUOTE=Blåmås;270721]Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel?
Får å stoppe motoren i lufta eller når man vil er det vanlig å bruke en killswitch som kutter tenninga. Smart-Fly Ignition Cutoff - elefun.no - Radiostyrt hobby.
Forøverig enig med flertaller over. En servo til choke er enda en potesiell feilkilde, jo mindre elektronik jo bedre, Kan ikke stole på den vettu
Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Jeg hørte nettopp fra en at ikke alle motorer hadde godt av å stoppes med choken. Gikk ut over reed ventilen ble det sagt. Selv legger jeg opp til å stoppe motoren vha kill-switch. Da har man både sikkerhetsfunksjon og praktisk start/stopp i samme løsning.
På choken legger maqnge bare en push-rod fremover som man får tak i med fingrene bak propellen. Ikke mer hokus-pokus enn det.
ja det er sikkert ikke dumt å kunne stoppe den, MEN hvor ofte skjer det at nettopp gass-servoen klikker? er vel like stor sjans for at høyderor eller ballanseror klikka
Det skjer faktisk overraskende ofte. Om ikke servoen så noe med overføringen.
Spør f.eks Anders E her på forumet om akkurat det.
Han måtte fly tom en 30cc maskin her i vinter i opptil flere kuldegrader. Det var ikke fort gjort, og han måtte stikke henda i lomma innimellom
Det skjer faktisk overraskende ofte. Om ikke servoen så noe med overføringen.
Spør f.eks Anders E her på forumet om akkurat det.
Han måtte fly tom en 30cc maskin her i vinter i opptil flere kuldegrader. Det var ikke fort gjort, og han måtte stikke henda i lomma innimellom
Dere kunne ikke bytta på liksom? hehe Det er kompiser
ok, jeg også tenker på emanuel choke, men hvordan er mekanismen? noe hokuspokus opplegg? btw, til gass overføring, er 1.2mm piano streng ok?
Til choke har jeg brukt et 2mm stag som jeg har krympestrømpe rundt, monterte et servohorn i alu på det ene motorfeste, tredde staget gjennom det og fram til åpning i cowlingen bak proppen. Kanskje litt dårlig forklart men.. Har ingen bilder.. Syns 1.2mm på gass blir litt snaut, hvis du ikke tar et karbonrør utenpå, da blir det vel stivt..
da blir det enkelt, 1.2mm stang, bøyd i z som går på choke, og ut i siden på kroppen (minst muligt nær propellen egentlig, forgje søndag var det en på stripa som vikla neven inn i propellen, og det har ikke jeg tenkt) det som kommer ut på siden av kroppen blir vell bare bøyd til og lagt litt krympeslange på. god plan? er det under dimensjonert å bruke samme tykkelse på overføring til gassen?
da blir det enkelt, 1.2mm stang, bøyd i z som går på choke, og ut i siden på kroppen (minst muligt nær propellen egentlig, forgje søndag var det en på stripa som vikla neven inn i propellen, og det har ikke jeg tenkt) det som kommer ut på siden av kroppen blir vell bare bøyd til og lagt litt krympeslange på. god plan? er det under dimensjonert å bruke samme tykkelse på overføring til gassen?
Det er ikke meningen man skal bak propellen med fingrene for å tukle med choke mens motoren går da.
Last edited by arhennie; 25-02-11, 19:38.
Reason: typo
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment