Unconfigured Ad

Collapse

Manuell/servo choke på bensinmotorer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

    #1

    Manuell/servo choke på bensinmotorer

    heisan!
    ingen spm er for dume har jeg hørt så jeg gyver løs, hvordan chole løsninger har dere på motorne deres?
    om dere har manuelt, så vis gjerne med bilder
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

    #2
    manuell her.. bak propellen. orker ikke ta av cowlingen får å ta bilde nå..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment

    • lillejon78
      • Dec 2005
      • 1530

      #3
      manuell her også, vil ikke ha servo på den pga at det er enda en feilkilde, å om jeg skulle vært så uheldig å komt borti bryteren i lufta så hadde ej vel fått motorstopp, så her må jeg inn m fingeren
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment

      • kapia
        • May 2005
        • 1435

        #4
        ok, jeg også tenker på emanuel choke, men hvordan er mekanismen? noe hokuspokus opplegg? btw, til gass overføring, er 1.2mm piano streng ok?

        Comment

        • Blåmås
          • Feb 2011
          • 335

          #5
          Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel? Grunnen til at jeg spør er at jeg vingler mellom 4-takt glow og bensin (i det siste også faktisk EL) på neste prosjekt. Derfor er jeg interessert i alle tekniske løsninger med bensinmotor.
          Stein Johnsen
          http://www.blåmåsan.com

          Comment

          • lillejon78
            • Dec 2005
            • 1530

            #6
            Originally posted by Blåmås
            Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel? Grunnen til at jeg spør er at jeg vingler mellom 4-takt glow og bensin (i det siste også faktisk EL) på neste prosjekt. Derfor er jeg interessert i alle tekniske løsninger med bensinmotor.
            ja det er sikkert ikke dumt å kunne stoppe den, MEN hvor ofte skjer det at nettopp gass-servoen klikker? er vel like stor sjans for at høyderor eller ballanseror klikka
            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
            homemade quad med diverse elektronikk.
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.
            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

            Comment

            • ole.foll
              • Apr 2005
              • 1043

              #7
              [QUOTE=Blåmås;270721]Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel?

              Får å stoppe motoren i lufta eller når man vil er det vanlig å bruke en killswitch som kutter tenninga. Smart-Fly Ignition Cutoff - elefun.no - Radiostyrt hobby.
              Forøverig enig med flertaller over. En servo til choke er enda en potesiell feilkilde, jo mindre elektronik jo bedre, Kan ikke stole på den vettu
              Ole Kr Follstad

              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

              Comment

              • arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

                #8
                Originally posted by Blåmås
                Ikke meningen å kuppe tråden, men har hørt at servo på choke er en mye brukt metode for å kunne stoppe motoren i lufta ved evt "krisesituasjoner". Er det kanskje ikke så vanlig likevel? Grunnen til at jeg spør er at jeg vingler mellom 4-takt glow og bensin (i det siste også faktisk EL) på neste prosjekt. Derfor er jeg interessert i alle tekniske løsninger med bensinmotor.
                Jeg hørte nettopp fra en at ikke alle motorer hadde godt av å stoppes med choken. Gikk ut over reed ventilen ble det sagt. Selv legger jeg opp til å stoppe motoren vha kill-switch. Da har man både sikkerhetsfunksjon og praktisk start/stopp i samme løsning.
                På choken legger maqnge bare en push-rod fremover som man får tak i med fingrene bak propellen. Ikke mer hokus-pokus enn det.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment

                • arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

                  #9
                  Originally posted by lillejon78
                  ja det er sikkert ikke dumt å kunne stoppe den, MEN hvor ofte skjer det at nettopp gass-servoen klikker? er vel like stor sjans for at høyderor eller ballanseror klikka
                  Det skjer faktisk overraskende ofte. Om ikke servoen så noe med overføringen.
                  Spør f.eks Anders E her på forumet om akkurat det.
                  Han måtte fly tom en 30cc maskin her i vinter i opptil flere kuldegrader. Det var ikke fort gjort, og han måtte stikke henda i lomma innimellom
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment

                  • Jostein
                    • Jan 2008
                    • 1161

                    #10
                    Originally posted by arhennie
                    Det skjer faktisk overraskende ofte. Om ikke servoen så noe med overføringen.
                    Spør f.eks Anders E her på forumet om akkurat det.
                    Han måtte fly tom en 30cc maskin her i vinter i opptil flere kuldegrader. Det var ikke fort gjort, og han måtte stikke henda i lomma innimellom
                    Dere kunne ikke bytta på liksom? hehe Det er kompiser
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                    Comment

                    • arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

                      #11
                      Originally posted by Jostein
                      Dere kunne ikke bytta på liksom? hehe Det er kompiser
                      Ja, du sier noe. Vi var ikke mer enn tre som stod å så på. Lo høyt og tok bilder
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment

                      • trowin
                        • Nov 2009
                        • 1100

                        #12
                        Originally posted by kapia
                        ok, jeg også tenker på emanuel choke, men hvordan er mekanismen? noe hokuspokus opplegg? btw, til gass overføring, er 1.2mm piano streng ok?
                        Til choke har jeg brukt et 2mm stag som jeg har krympestrømpe rundt, monterte et servohorn i alu på det ene motorfeste, tredde staget gjennom det og fram til åpning i cowlingen bak proppen. Kanskje litt dårlig forklart men.. Har ingen bilder.. Syns 1.2mm på gass blir litt snaut, hvis du ikke tar et karbonrør utenpå, da blir det vel stivt..
                        Trond Winger, søndagsflyger

                        EG MX2 106"
                        Ultimate 71"/DLE55
                        GB Yak55 2.2M/DLE55

                        Comment

                        • kapia
                          • May 2005
                          • 1435

                          #13
                          da blir det enkelt, 1.2mm stang, bøyd i z som går på choke, og ut i siden på kroppen (minst muligt nær propellen egentlig, forgje søndag var det en på stripa som vikla neven inn i propellen, og det har ikke jeg tenkt) det som kommer ut på siden av kroppen blir vell bare bøyd til og lagt litt krympeslange på. god plan? er det under dimensjonert å bruke samme tykkelse på overføring til gassen?

                          Comment

                          • xxl
                            • Feb 2008
                            • 1624

                            #14
                            Originally posted by Jostein
                            Dere kunne ikke bytta på liksom? hehe Det er kompiser

                            Vet ikke om anders liker og ha andre mens hender i sine lommer
                            BOOMA Intelliswitch

                            Odd A Eriksen

                            Comment

                            • arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

                              #15
                              Originally posted by kapia
                              da blir det enkelt, 1.2mm stang, bøyd i z som går på choke, og ut i siden på kroppen (minst muligt nær propellen egentlig, forgje søndag var det en på stripa som vikla neven inn i propellen, og det har ikke jeg tenkt) det som kommer ut på siden av kroppen blir vell bare bøyd til og lagt litt krympeslange på. god plan? er det under dimensjonert å bruke samme tykkelse på overføring til gassen?
                              Det er ikke meningen man skal bak propellen med fingrene for å tukle med choke mens motoren går da.
                              Last edited by arhennie; 25-02-11, 19:38. Reason: typo
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...