Unconfigured Ad

Collapse

Oscilloskop - et brukbart verktøy?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Du får gi meg en tilbakemelding på lydnivået i vifta!
    Hvis jeg skal sette fingeren på noe så er det støynivået i vifta (iallefall på mitt) - det kan være "irriterende" høyt når alt rundt er stille.

Har vurdert å sette inn en ny vifte som er bedre lagret, men det er mye mekk å bytte den så det hadde vært interessant å høre din erfaring men lydnivået på de nye modellene før jeg eventuelt setter i gang.

Comment

• jab
      • May 2007
      • 407

Jeg reagerte på viftestøy med DS1052D scopet. Satte inn en 30ohm 1/4W motstand på viften og det ble mye bedre. Fremdeles plenty med kjøling igjen for norske forhold.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by jab
        Jeg reagerte på viftestøy med DS1052D scopet. Satte inn en 30ohm 1/4W motstand på viften og det ble mye bedre. Fremdeles plenty med kjøling igjen for norske forhold.
        Hadde egentlig tenkt å gå for en "super silent" høy effektiv vifte men hvis det holder men en motstand i serie så er det en vesentlig enklere å billigere fiks som må prøves.

Takker for den!

Comment

• jab
          • May 2007
          • 407

Hvis du lirker litt med en pinsett så klarer du å dra ut vifteledningen nok til å klippe den og lodde inn motstanden uten å måtte åpne opp scopet. Ikke så veldig viktig siden scopet MÅ åpnes for å ta enn titt inni uansett men.. Ble forresten imponert over hva jeg fant på innsiden. Meget ryddig og profesjonelt laget PCB korter med merkenavn chiper. F.eks. Blackfin DSP. Gjør den lave prisen enda mer imponerende.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by jab
            Hvis du lirker litt med en pinsett så klarer du å dra ut vifteledningen nok til å klippe den og lodde inn motstanden uten å måtte åpne opp scopet.
            Åpnet den akkurat nå og fant den store grunnen til støy - mange små runde hull i chassis foran vifta!
            Husker en samtale jeg hadde med en av utviklings ingeniørene hos Sun for noen år tilbake der han frarådet å bruke runde hull p.g.a. at de skaper veldig mye turbulens og omtrent "stopper" luft igjennom strømningen - proffene bruker hull som er formet tilsvarene hexagon mønstre i bikuber.
            Dremlet vekk alt slik at det bare er igjen et stort hull med vifte diameter og nå er den omtrent stille uten å redusere hastigheten - ikke noe å drive på med hvis garantien stadig er gyldig

Setter inn en liten motstand for å få ned RPM'en på vifta i tillegg og da blir det helt topp!!
            Last edited by Quadrocopter; 26-04-11, 22:31.

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by jab
              ....Ble forresten imponert over hva jeg fant på innsiden. Meget ryddig og profesjonelt laget PCB korter med merkenavn chiper. F.eks. Blackfin DSP. Gjør den lave prisen enda mer imponerende.
              Litt OT men siden vi er inne på produkter fra Rigol....

Vurderer å gå til anskaffelse av et nytt "desktop" multimeter (det viktigste instrumentet ) og har sett litt på DM30nn serien fra Rigol - har du/dere noen erfaring med disse?

Click image for larger version

Name:	DM3000.jpg
Views:	1
Size:	42.4 KB
ID:	578474
              Last edited by Quadrocopter; 27-04-11, 19:59.

Comment

• jab
                • May 2007
                • 407

Nei, vi bruker fremdeles Fluke multimeter på jobb. Men ut fra kvaliteten på scopet, så tror jeg neppe du blir skuffet.

Comment

• nixxon
                  • Feb 2005
                  • 478

Originally posted by Quadrocopter
                  Litt OT men siden vi er inne på produkter fra Rigol....

Vurderer å gå til anskaffelse av et nytt "desktop" multimeter (det viktigste instrumentet ) og har sett litt på DM30nn serien fra Rigol - har du/dere noen erfaring med disse?

[ATTACH=CONFIG]41312[/ATTACH]
                  Jeg har overhodet ingen erfaring med skikkelige multimeter (MM). Jeg har kun lekt med MM som Biltemas tangamperemeter , som jeg syntes var skikkelig dyrt en gang og som visstnok skal være "True RMS" på spenningsdelen, samt - hold dere fast - Digitalt multimeter til kr 109,-

Eneste "erfaring" med skikkelige saker stammer ene og alene fra EEVblog-Dave. Ut fra hans synspunkter synes det som om desktop MM er litt overkill. Er det sikkert at desktop MM er veien å gå? Det finnes noen råtasser av noen bærbare der ute. Foruten Flukes MM nevnes i fleng:

Gossen Metrawatt Xtra Multimeter: METRAHIT X-TRA
                  Review: EEVblog #46

eller Agilent U1253B OLED: Agilent U1253B

Review av forgjengeren, Agilent U1253A OLED, m påfølgende seerstorm: EEVblog #56
                  Oppfølger pga seerstorm: EEVblog #57

OLED-versjonen får grundig pepper for bl.a. kun 8 timers driftstid før den må lades, men meteret fåes også med vanlig LED med titalls timers driftstid og leselighet i direkte sollys...

nixxon

PS: for øvrig bruker mitt nye scope ulidelig lang tid fra Kong Hong med EMS Express. Intet nytt siden "2011-04-17 23:41:00 GUANGZHOU Despatch from Sorting Center", jf Post/EMS tracking - track-trace. Det er 11 - elleve - ulidelig lange dager det :-\

Comment

• nixxon
                    • Feb 2005
                    • 478

Oisann. Nå skjer det ting. Og så viser posten.no meg hva som skjer på engelsk til og med. Lurer på hva som skjer nå. Og når. Leveres EMS stuff på lørdager, mon tro?

Package is in customs clearance and is temporarily in storage
                    2011-04-29 14:48 2061 GARDERMOEN

Reason: Import / vat number required
                    2011-04-29 14:29 2061 GARDERMOEN

Package is in customs clearance
                    2011-04-29 13:55 2061 GARDERMOEN

Package has arrived in destination country
                    2011-04-29 13:55 2061 GARDERMOEN

Package has been sent from origin country
                    2011-04-17 23:41

Package has been collected
                    2011-04-16 11:01

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by nixxon
                      Oisann. Nå skjer det ting. Og så viser posten.no meg hva som skjer på engelsk til og med. Lurer på hva som skjer nå. Og når. Leveres EMS stuff på lørdager, mon tro?
                      2011-04-29 14:48 2061 GARDERMOEN
                      .......1

Pakka har ikke kommet igjennom tollen på Gardermoen enda!

EMS leverer ikke på lørdag, men du får håpe at de finner den infoen de trenger og at pakka er ferdig tollbehandlet og klar til levering på mandag, men jeg tror tirsdag er mer riktig
                      Last edited by Quadrocopter; 29-04-11, 19:57.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Jeg har overhodet ingen erfaring med skikkelige multimeter (MM). Jeg har kun lekt med MM som Biltemas tangamperemeter , som jeg syntes var skikkelig dyrt en gang og som visstnok skal være "True RMS" på spenningsdelen, samt - hold dere fast - Digitalt multimeter til kr 109,- .......
                        Tang-amperemeter er et veldig greit redskap særlig på batteridrevne fly hvor man fort kommer opp i strømstyrker som overgår det vanlige DMM greier.

Den Biltema multimeter greia er grei til å sjekke om det finnes spenning - og ikke noe mer......
                        Hadde en slik slengende i bilen/båten - funket bra der

Her bør du sjekke litt rundt på f.eks eBay hvor det finnes flere typer til en veldig grei pris som milevis overgår Biltema greia.

Har et par håndholdte multimeter og et av de er et Fluke - håndholdte funker greit i mange (de fleste) situasjoner men når man designer ny elektronikk så er mye av jobben å teste/logge over lang tid (flere dager), mange ganger er også DMM koblet sammen med annet utstyr og det trengs relativ høy nøyaktighet etc., i disse situasjonene er bordmodellene veldig bra.
                        Videre er ikke prisen så avskrekkende på Rigol utstyret - man kan jo nesten kjøpe toppmodellen fra Rigol for entry level prisen hos Fluke.....

Comment

• nixxon
                          • Feb 2005
                          • 478

Reason: Import / vat number required
                          2011-04-29 14:29 2061 GARDERMOEN
                          Det siterte heter på norsk (fra jobb-PC):

"Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret.
                          Årsak: Org.nr eller fødselsnr kreves"

Med tilgang til eksakt navn og adresse + all verdens registre burde det være temmelig kurant å finne det aktuelle fødselsnr i dette tilfellet. Lurer på om den sklir gjennom eller ikke. Blir artig å se hva dealextreme har deklarert på pakken. Det gjør ikke meg noe å betale mva på det aktuelle gods. Regner med at det ikke blir andre gebyrer da jeg har valgt EMS.

Pussig at laptopen hjemme gir engelskspråklig resultat ved søk på posten.no.

Når jeg søker på google så gis søkeresultater med utgangspunkt i at jeg bor i engelskspråklige UK også. Klarer ikke å endre til norsk utgangspunkt.
                          Last edited by nixxon; 29-04-11, 20:19. Reason: rettet skrivfeil pga tastatur som ikke henger med

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Det siterte heter på norsk (fra jobb-PC):

"Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret.
                            Årsak: Org.nr eller fødselsnr kreves"

Med tilgang til eksakt navn og adresse + all verdens registre burde det være temmelig kurant å finne det aktuelle fødselsnr i dette tilfellet. Lurer på om den sklir gjennom eller ikke. Blir artig å se hva dealextreme har deklarert på pakken. Det gjør ikke meg noe å betale mva på det aktuelle gods. Regner med at det ikke blir andre gebyrer da jeg har valgt EMS..
                            DealExtreme har vært i søkelyset hos tollvesenet lenge p.g.a. at de generelt har deklarerte pakkeverdien alt for lavt.
                            Dette resulterte i at tollvesenet i en periode i fjor returnerte alle forsendelser til Norge fra D.E. tilbake til Kina.....

De gjør ikke dette nå men de er veldig nøye på verdien på pakken når det er innhold som ser dyrt ut - så du kan risikerer å måtte vise PayPal kvitring hvis de er i tvil....

Comment

• nixxon
                              • Feb 2005
                              • 478

Ja, jeg leste at hele containere fra DX ble returnert for en tid tilbake (2009?) pga håpløse avvik mellom betalt beløp og oppgitt beløp på pakkene. (alle verdier var like mener jeg å huske). Jeg er i prinsippet tilhenger av å betale mva., men hvis jeg kan slippe uten å gjøre noe galt er det helt greit. Jeg lurer på om EMS øker eller reduserer risikoen for at det sjekkes om det må betales mva. På den ene side så indikerer EMS-forsendelse at det dreier seg om forsendelser av en viss verdi (>NOK200). Men, fra Asia så koster ikke EMS mer enn peanøtter sammenliknet med norske portoforhold (US$ 17 for EMS sending av 2-3 kg fra Asia utgjør ikke mer enn en liten standard postpakke innen Norge). Og EMS er kanskje verdt prisen i seg selv, siden slik forsendelse presumeres å være raskere og tryggere enn alt annet. Og - siden EMS fratar Posten (eller andre transportører i Norge) muligheten til å fakturere gebyr for toll-deklarering så er det vel mindre attraktivt for transportør å tukle med slike forsendelser, og på den måten avdekke om forsendelsen er verdt mer enn NOK200 eller ikke. Hvem vet? Jeg valgte EMS siden DX anbefalte dette eksplisitt på kjøpstidspunktet for å få sikrest og mest bekvem reise for godset.

Denne posten ble uvanlig kompakt og en slik kompaktans anbefales ikke for den gemene hop.

nixxon
                              Last edited by nixxon; 29-04-11, 21:12.

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Ja, jeg leste at hele containere fra DX ble returnert for en tid tilbake (2009?) pga håpløse avvik mellom betalt beløp og oppgitt beløp på pakkene..............
                                ................Hvem vet? Jeg valgte EMS siden DX anbefalte dette eksplisitt på kjøpstidspunktet for å få sikrest og mest bekvem reise for godset.

Denne posten ble uvanlig kompakt og en slik kompaktans anbefales ikke for den gemene hop.

nixxon
                                Phuuuuu......

Tror ikke EMS er noe garanti for at verdien er riktig - det ligger vel mer hos moralen i Kina hva som oppgis.....

Comment

Working...