Unconfigured Ad

Collapse

I praksis kastet ut av klubben

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aagis
    • May 2007
    • 35

I praksis kastet ut av klubben

Jeg har en litt trist historie å fortelle. Jeg har vært medlem i Bærum Modellflyklubb siden 2007. Det var der jeg begynte med denne morsomme hobbyen og fikk god hjelp til å komme i gang med modellhelikopter. Jeg har med årene fått kontakt med en rekke hyggelige folk i klubben. Det har blitt fine turer på våren og innendørs flyging på kalde vinterkvelder. For meg er det å treffe andre med samme interesse halve hobbyen.

For et par uker siden ble jeg kontaktet av en representant fra styret. Han sa han hadde dårlige nyheter. Jeg kjente jeg ble litt urolig for at det var noen som hadde vært i en ulykke eller noe lignende. Han fortsatte med å fortelle meg at styret hadde vedtatt at all flyging med fuel-heli skulle opphøre med umiddelbar virkning. Jeg ble mildt sagt forbannet, men samtidig har jeg forståelse for at klubben ønsker å avvikle flyging med fuel-heli. Jeg ønsker ikke å kritisere at klubben har fattet dette vedtaket. Det jeg mener er hårreisende med vedtaket er måten det har blitt gjennomført på.

Så vidt meg bekjent er ingen medlemmer blitt informert om dette før styret fattet vedtaket. I mitt tilfelle har jeg over natten mistet mulighet til å utøve min hobby. Jeg har ikke fått tid til å forberede meg på dette forbudet. Dersom styret i Bærum Modellflyklubb, isteden hadde fattet et vedtak om at det fra neste sesong skulle bli forbud mot fuel-heli, ville jeg hatt mulighet til å forberede meg. Jeg kunne valgt å konvertere til elektro eller startet søken etter en ny klubb til fordel for Bærum Modellflyklubb.

Uansett hva som er årsaken eller hvem som har fattet dette vedtaket, er resultatet det samme for min del. Jeg har mistet muligheten til å utøve min hobby og treffe andre med samme interesse. Det at klubben skal refundere baneavgiften og medlemsavgiften som har gått til klubben via NLF, er liten trøst.
    Thor Aage
    -----------------------------

2 x Airskipper 90
    2 x T-Rex 450SE v2
    Spektrum DX7

• alflovvold
    • Sep 2009
    • 5527

Hmm, den er jo klein - det må være noen anstrengte forhold av ymse slag siden det ble gjort kjapt?

Vel, er ikke den enkle løsningen å selge fuel heli og konvertere til nytt/brukt el. heli, å fly ivei?
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• rcmodeller
      Forhandler
      • Jun 2003
      • 374

Tja

Dette viser egentlig hvor lite aktiviteten er regulert i norsk lovverk.
      I dag finnes ingen spesielle offentlige lover og regler knyttet til denne aktiviteten spesielt.
      Det finnes kun et vagt lovverk om motorisert aktivitet i utmark, og evt lokale lover om ro og orden innen gitte tidspunkt.
      Elles er alt prisgitt grunneiers vedtak og vilje.
      Dvs at det er grunneier og evt leietaker av areal som avgjør hvilken aktivitet som kan foregå, og til hvilke tidpunkt den kan foregå.
      Så er klubben eier, eller leietaker, så er det eier i samarbeid med leier av området som kan avgjøre hvilken aktivitet man ønsker.
      Hvis derimot området er disponert fra stat eller kommune, så kan ikke bruker/leietaker, i denne sammenheng klubb, vedta hvilken aktivitet som kan bedrives.
      Da gjelder kommunens evt statens lovverk vedrørende motorisert ferdsel i utmark og lokale bestemmelser om støy, ro og orden.
      Dvs at tillater kommunen bensindreven gressklipper brukt på sitt areal, så kan hverken leier eller kommunen nekte bruk av tilsvarende utstyr med tilsvarende støynivå.

RC Modeller

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Originally posted by aagis
        ...styret hadde vedtatt at all flyging med fuel-heli skulle opphøre med umiddelbar virkning....
        Og mer irriterende blir det sikkert om du setter deg ned å tenker på årsaken. Mest sannsynlig er det enkelte som synes nitro heli er irriterende å ha i bakgrunnen mens de sitter å koser seg med kaffe'n. Så for at de skal få ro og fred til symøte mellom flightene sine må du fjernes.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• ArneH
          • Dec 2009
          • 1562

Synd og merkelig. Flyplassen ligger skikkelig øde til, med en skytebane som nabo. Det eneste som taler i mot, er at noen trener hester på stien rundt flyplassen.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Er ikke første gang jeg hører om rare ting derfra

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

kjøp deg et el heli og visp i vei blir du kastet ut da, da er det merkeligt ja!

Comment

• Brumm
                • Apr 2008
                • 1816

Har klubben innført forbud mot nitro generelt, eller er det fortsatt lov å fly glow-fly?
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Det jeg syns er mest merkelig med dette er at Thor Aage flyr F3C! Hva som egentlig er forskjellen på det, og fly et nitro/bensin fly skulle vel gå opp i opp. Hadde de forbudt 3D flyving med nitroheli kunne jeg forstått mer.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Originally posted by Christen
                    Hadde de forbudt 3D flyving med nitroheli kunne jeg forstått mer.
                    Hvorfor skulle man forby det?
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• sveininge
                      • Dec 2007
                      • 1205

Det som er drit med 3D heli fyking er at de somregel opptar hele stripa når de først setter i gang . Det er akkurat som de som flyr parafin fugler på treff de skal også helst være alene i lufta . Bærum er vel ikke den første plassen de har fly og heli krig . Har vel vært endel krangling på forus også .

Sent from my dsx9 using Tapatalk
                      Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

Originally posted by aagis
                        Jeg kunne valgt å konvertere til elektro eller startet søken etter en ny klubb til fordel for Bærum Modellflyklubb.
                        Ikke la denne episoden knekke interessen og gleden ved å fly!
                        Kan dessverre ikke invitere deg til Vingtor, for vi tillater ikke helikopter på flyplassen. Hva med OSLO/OMEGN MOD.HELIKOPTERKLUBB? Klarer ikke å linke direkte, men du finner den under "Modellflyseksjonen" på Klubber
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• -GAS-
                          • Jun 2007
                          • 1323

Originally posted by Brumm
                          Hvorfor skulle man forby det?
                          Bare for å ha sakt det så holdt jeg på med 3D heli i flere år og var med i den første 3DX konkuransen her i landet. Etter dette begynte innteressen å dabbe av, jeg ble nok litt utbrendt. Mye pga. all treningen som måtte til.

Uansett, jeg har ihvertfall den evnen av å kunne se ting fra flere sider, det er faktisk medlemmer i klubber som er livredde når 3D gutta virkelig setter i gang, sammen med en motor som hyler konstant på 16-18000rpm kan dette bli slitsomt for noen. Og hvis da i tillegg disse (noen) sitter i styret....... Jeg har en liten følelse av at det er det dette dreier seg om i de fleste tilfellene. Jeg satt som leder i Phoenix da heli virkelig begynte å ta av, medlemsmassen forandret seg totalt! Gamlegutta forsvant rett og slett.

Bare for å svare på dette om at jetgutta vil fly alene. Dette har med sikkerhet å gjøre, vi flyr som regel over et mye større areal og da blir det vanskelig å følge med på et fly som flyr i 100m omkrets. Midair eller krasj er ingen av oss som vil oppleve
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

Originally posted by sveininge
                            Det som er drit med 3D heli fyking er at de somregel opptar hele stripa når de først setter i gang . Det er akkurat som de som flyr parafin fugler på treff de skal også helst være alene i lufta . Bærum er vel ikke den første plassen de har fly og heli krig . Har vel vært endel krangling på forus også .

Sent from my dsx9 using Tapatalk
                            Det har vel aldri vært noe heldig å blande fly og heli i lufta samtidig. Flymønstrene er såpass forskjellig slik at man vil kunne være på kollisjonskurs nærmest hele tiden.
                            Men her er ikke trådstarter kastet ut fordi han fly helikopter. Men fordi det er et nitro helikopter. Så det tyder på at årsaken kun er fordi noen synes lyden er irriterende.
                            Men jeg fatter ikke at et klubbstyre har anledning til å finne på slike forbud på egenhånd. Jeg ville tro dette var en årsmøte sak der medlemmene kan stemme over saken.
                            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

Comment

• aagis
                              • May 2007
                              • 35

Bare for å presisere litt.
                              Bærum Modellflyklubb har forbudt fuel-heli, ikke noe annet.
                              Det er fortsatt lov å fly fuel-fly og elektriske helikopter.
                              Det er ingen begrensing i måten man kan flyr elektrisk helikopter.
                              Det har i lang tid vært strenge støykrav til fuel-heli og alle fuel modeller må støymåles.

Etter min telefonsamtale med et medlem fra styret i Bærum Modellflyklubb, tok styret opp saken en gang til.
                              Her er svaret fra styret;
                              "Vi har hatt en ny gjennomgang av saken i styret og kommet frem til følgende:
                              • Vedtaket fra siste styremøte opprettholdes med iverksetting umiddelbart
                              • Alle fuel helikoptere på Jordbru avvises - både nye og gamle
                              • Du gis kompensasjon for treningsavgift og klubbens medlemskontingent. Vi gir ikke kompensasjon for NLF kontingenten da du fortsatt vil være medlem av annen klubb."

Det som RC Modeller skriver er ganske interessant!

Hvis derimot området er disponert fra stat eller kommune, så kan ikke bruker/leietaker, i denne sammenheng klubb, vedta hvilken aktivitet som kan bedrives.
                              Da gjelder kommunens evt statens lovverk vedrørende motorisert ferdsel i utmark og lokale bestemmelser om støy, ro og orden.
                              Dvs at tillater kommunen bensindreven gressklipper brukt på sitt areal, så kan hverken leier eller kommunen nekte bruk av tilsvarende utstyr med tilsvarende støynivå.
                              Så vidt meg bekjent, er det kommunen som eier området som BMK disponerer.
                              Det er lov å fly med fuel-fly og bensindrevet gressklipper benyttes til å holde banen ved like.
                              Thor Aage

2 x Airskipper 90
                              2 x T-Rex 450SE v2
                              Spektrum DX7

Comment

Working...