Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jobb...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du kan jo begynne med strikkhopp... Begynn MED strikk....

    Neida, aner ikke om man kan øve seg til å tåle det, men et sesongkort på Tusenfryd eller noe er vel en begynnelse!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #17
      Fikk ikke lov til å hoppe strikk i sommer. Hadde kanskje noe med at det var i Spania da

      Og på Tusebfryd er det kjedelig. Ikke for å disse ned alle forslag da :P
      Simen

      Why drink and drive, when you can fly so high?!

      Comment


      • #18
        Mange vil bli pilot

        Jeg ville også bli pilot..... :P som så mange andre.
        Jeg tok allmennfag med fordypning i fysikk og matte.
        Så kom den store dagen da jeg møtte opp på værnes til flyskoleopptak hos Luftforsvaret. Nervene var i høygir. Første dag gikk bra... puhhh
        Andre dag gikk bra..... puhhhh Tredje dag gikk bra.....puhhh
        Nå begynte testene å bli ganske spennende. Uka gikk og det var 3 stykker som ble godkjent av panelet. Jeg var en av dem. Gjett om jeg var "ont top of the world". Jeg fløy på skyer i to uker helt til en lege fra røntgeninstituttet ringte og fortalte meg at jeg hadde en rygghvirvel med såkalt "åpen bakkant"(medfødt) og ville allikevel ikke komme inn på flygerskolen. Dere kan jo selv tenke dere hvordan jeg hadde det. Så utrolig kjipt. Fallhøyden var stor og jeg fallt .......
        Dette var i år 2000. Får fremdeles små tårer i øyekroken når jeg tenker på det.
        Vel. Saken er den at det absolutt ikke er umulig å komme inn på denne skolen. Man kommer langt med motivasjon og fly-entusiasme, men altså ikke alltid helt til målet. Syn, hørsel, reaksjon etc etc må være i orden. Det er visse begrensninger når det gjelder høyde. Tror maks høyde var 195cm eller noe sånt. Vekt vet jeg ikke. Når det gjelder fysisk form så er de ikke så strenge på det. Det var faktisk en person i kullet mitt som ble godkjent men ble bedt om å komme tilbake året etter i bedre form. Han var riktignok i meget dårlig form. Vi løp 3000m og han fallt nesten om. :P Når man har søkt og vært på opptaksprøver vil man ikke kunne søke på nytt. Det er vel rett og slett for mange søkere.
        Skal nok ikke se bort ifra at jeg blir pilot senere. Man bør absolutt følge sine "drømmer". (I hvert fall hvis de henger på greip da)

        Jaran
        Jaran

        Comment


        • #19
          Noen som har mulighet til å svare på dette for jeg er så utrolig usikker på dette, og det er kanskje dette som kommer til å bestemme om jeg skal prøve eller ikke... Jeg har jo ikke noe i jagerflyutdanning å gjøre hvis jeg ikke tåler g-krefter.... Dette er jo på en selvfølge
          Hei Flydude.
          Mener at evnen til å tåle G-krefter kan trenes opp (bl.a. ved å styrke muskulaturen i ben og mage). For nøyaktig svar foreslår jeg at du ringer Flymedisinsk Institutt. De sjekker og sertifiserer forsvarets flygere og kan helt sikkert gi deg alle medisinske detaljer. Se linken nedenfor:
          NIFU

          Mvh. Olav E.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Olei
            Noen som har mulighet til å svare på dette for jeg er så utrolig usikker på dette, og det er kanskje dette som kommer til å bestemme om jeg skal prøve eller ikke... Jeg har jo ikke noe i jagerflyutdanning å gjøre hvis jeg ikke tåler g-krefter.... Dette er jo på en selvfølge
            Hei Flydude.
            Mener at evnen til å tåle G-krefter kan trenes opp (bl.a. ved å styrke muskulaturen i ben og mage). For nøyaktig svar foreslår jeg at du ringer Flymedisinsk Institutt. De sjekker og sertifiserer forsvarets flygere og kan helt sikkert gi deg alle medisinske detaljer. Se linken nedenfor:
            NIFU

            Mvh. Olav E.
            Jeg skjønner ikek helt det du mener der, men det jeg mener (kanskje litt bedre forklart) er at jeg vil trene opp sånn at kroppen min og magen min tåler g-kreftene sånn at jeg ikke kaster opp og blir dårlig etter hver gang. Vet om noen på dette forumet som kan bekrefte at magen min ikke er den sterkeste , men det behøver vi ikke gå nærmere inn på.
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #21
              Det er vel to sider av den saken.

              Det du snakker om at du blir dårlig har ikke så mye med G-kreftene å gjøre. Det er vel bare "motion sickness", som er det samme som man ofte opplever både i båt, bil og fly. Det henger mer sammen med at man ikke har kontroll over omgivelsene. Dette går vel som regel over når kroppen har vent seg til bevegelsene.

              Problemet med g-kreftene er at alt blodet dras ned mot beina (positiv g), slik at du først får en blackout (betyr at du ikke kan se) og hvis du drar enda mer så mister du bevisstheten. Dette går også an å trene opp, slik at man tåler mer, men det forutsetter at man ikke har noe medfødt som tilsier det motsatte, slik som Jarkri forteller om. Stikket i sida for oss gutter er at jenter generelt tåler mer G

              Jeg også kom NESTEN inn, men noen greier det jo så for guds skyld prøv, men ikke sats alle kortene på å komme inn

              Comment


              • #22
                Hei Flydude.
                Ja, nå forstår jeg bedre hva du tenker på. Når du snakker om G-krefter, så tenker jeg på kroppens evne til å tåle mange G, dvs hvor mange G kan du klare før du får tunellsyn eller besvimer.

                Du tenker nok mer på flysyke. Også her mener jeg at det kan trenes opp. Når en først blir vant til å være oppe i et fly, og verste spenningen/nervøsiteten har gitt seg så går ofte flysyken over. Jeg husker fra flyskoletiden at det var flere som var ganske dårlige langt ut i programmet før det gav seg. For noen få gikk det ikke over, og da er det litt verre. Det finnes også treningsprogram for å "kurere" slike tilfeller. Her tror jeg fremdeles at Flymedisinsk Institutt kan gi deg svar.

                Jeg tror ikke du skal være spesiellt bekymret om du blir flysyk av og til. Det er nok ganske normalt. Husk også at det er lettere å bli flysyk dersom man sitter på, fremfor å sitte ved kontrollene selv.

                Mvh. Olav E.

                Comment


                • #23
                  Jeg har hverfall ikke tenkt å satse på å bli pilot, men i forsvaret vil jeg seff. benytte anledningen å prøve. Hvis jeg skal bli sivilpilot virker det som heli er mer spennende.

                  Litt tilbake...hva er egentlig realfag? På flyfag har de jo engelsk, norsk, gym, sammfunnsfag, matte, kjemi, fysikk ++. Er ikke det litt som realfag?
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #24
                    Flydude: Du stilte noen spørsmål tidligere her, som jeg hvertfall delvis kan svare på.

                    1. Ja det er veldig vanskelig å komme inn, men som du kanskje har forstått på noen av de andre her så ryker man gjerne ut på ting som du ikke kan øve deg på, eller lære deg på forhånd. Grunnen til at det er slik er at de utdanner 2(?) stykker i året, mens søkermengden er enorm. Verden er full av folk som ikke kom inn.

                    Teller flyinteresse? Nei! Møtte en for et par år siden som "gikk på vent". Han var kommet gjennom alt i norge, og ventet på tur i USA. Han hadde nå bare prøvd på de opptaksprøvene, ikke det at han hadde hatt noen planer om å bli jageflyger, eller hadde noen interesse for fly i det hele tatt. Det er sånne folk som gir deg lyst til å #*&....

                    2. Nope, once in a lifetime. Kommer du ikke inn, så får du finne på noe annet. Hvis dette var lov, så hadde vel søkermengden vært uoverkommelig. (jeg hadde i hvertfall ikke sluttet å søke)

                    3. Det kreves så vidt jeg vet generell studiekompetanse, og det kan du vel få uansett hva du går (muligens mot et ekstra år skole. (sjekk forsvarets hjemmesider)

                    4. ved ikke


                    Flue: Realfag er så vidt jeg vet Matte, kjemi og fysikk? Alle de fagene politikerne er redd for at ingen vil ta...

                    Comment


                    • #25
                      Teller engelskkarakteren mye? Hvis det er tilfelle så kan jeg sikkert pakke sakene nå...
                      Lese RC-groups og alle andre sånne fora som er mye engelsk/amerikansk i... så jeg kan bli bedre i engelsk(spesielt om kvelden når mamma maser )

                      Comment


                      • #26
                        Jeg ble pilot og har aldri angret på det. Men man skal virkelig tenke seg om før man hopper på synes jeg. Jeg flyr sivilt og er glad for det med tanke på familieliv og baser osv.

                        Forsvaret kjenner jeg ikke og kan ikke uttale meg. Jeg har veldig lyst til å rase rundt i svinefart lavt over terrenget, men ikke under kommando av forsvaret. Det gir altfor faste rammer for min del, så jeg søkte aldri forsvarets flyskole.

                        Sivilt sett er det dyrt, vanskelig å få jobb samt utrolig mye uroligheter med oppsigelser osv som ikke gir den gode tryggheten her i livet
                        Det finnes jo noen alternativer i norge som er bra og dyre. Billigere i USA, men desto mer trøblete å konvertere til norske Jar papirer.

                        Når det gjelder å tåle G og ikke, flysyke kan trenes opp. Å tåle G påkjenninger kan trenes opp, selvfølgelig ikke til like nivåer på alle, men bedre kan det bli.


                        Men uansett pilot eller tekniker eller egentlig hvilket som helst yrke. Gjør ditt eget valg og stå på! De som vil kommer stort sett alltid frem


                        Good luck !
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Takk for svar pleym og Olei. Det at det bare er flysyke som går over etterhvert som jeg blir vant til å fly beroliget meg noe veldig.

                          Jeg var inne på forsvarets sider (: http://www.mil.no/start/aktuelt/nyhe...rticleID=87269 Dette er link rett inn på jagerflypilot og en annen ting, men det finns lignende for heli og andre ting som har med fly å gjøre og.) Der sto det at man bare trenger generell studiekompetanse og for så vidt jeg vet er vel det noe du får på alle videregående skoler. Sikkert noen du ikke får det på, men det er vel veldig spesialiserte skoler. Det vil jo si at man har flere muligheter da. Og da er det det å velge linje som igjen velger hva du har å "falle tilbake på" . Dette skal ikke være lett

                          Er det kanskje noen andre som har noen tips til linjer jeg/vi kan vurdere? Jeg fant ut at min nærmeste skole som har VK1 og 2 flyfag er 44 km unna!
                          Simen

                          Why drink and drive, when you can fly so high?!

                          Comment


                          • #28
                            Jeg har veldig lyst til å gå VK1 og VK2 på Skedsmo, der står det en full motion DC10 simulator (som ikke er satt i drift enda da).
                            Men det er 3timer hver dag med tog
                            Elektro kommer jeg til å ta i Ås.
                            Run, live to fly, fly to live, aces high!
                            Erlend Larssen

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by erlend
                              Jeg har veldig lyst til å gå VK1 og VK2 på Skedsmo, der står det en full motion DC10 simulator (som ikke er satt i drift enda da).
                              Men det er 3timer hver dag med tog
                              Hybel?

                              Comment


                              • #30
                                Det hadde vært noe, men jeg må jo ha en flightsim pc i hybelen og en her hjemme da, det kan bli vanskelig.
                                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                                Erlend Larssen

                                Comment

                                Working...
                                X