Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jobb...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg går på teknisk allmennfag, og trives godt med det. Det tar tre år, og da får man 3mx matte, 2fy, spesiell studiekompetanse og elektro GK pluss elektronikk VK1. Det som er fint med denne linja, er at første året er som et vanlig elektro GK, men med allmennfag. Derfor kan du hoppe ut etter ett år hvis du går lei av allmennfag, og gå inn på VK1 ett eller annet andre året. Hvis du fullfører alle tre årene får du det overnevnte, og kan gå inn på NTNU og bli f.eks. Sivilingeniør... Det er iallefall min plan.

    Comment


    • #32
      Jeg kjønte ikke helt det. Har aldrig hørt om den linjen. Hvis man går elektro GK, man får vel ikke studiekompetanse da? Jeg tenkte å gå det for så å gå flyfag. Det går jo ann å ta påbygg ett ekstra år og få studiekompetanse som en reserveløsning.
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #33
        Dette er en egen spesiell linje som heter Teknisk Allmennfag. Den er ikke veldig kjent akkurat. Den var ny for tre år siden, og neste år er det siste året man kan søke seg inn på den, fordi reform 05 møkket sier at de må kutte ned på antall linjer i norge...

        Dette er en kombinasjon av elektronikk og allmennfag. Påbygning på vanlig elektro blir ikke det samme, for da vil en bare få 1MX matte osv. Her får man full pakke med 3MX matte og spesiell studiekompetanse. 3FY kan man også få når jeg tenker meg om, men det er valgfag i tredje.

        Comment


        • #34
          Hallo!
          Jeg vet dette er en gammel link, men akk så aktuell!
          Nå ser det ut som det skjer store ting på min gamle skole HiA! Dette er kun en markedsundersøkelse, men den er der for å se etter et behov jeg tror flere modellflygere ønsker seg
          Hjelp til og fyll ut dere som kan... (Jeg ramlet litt utenfor i spm.1 )

          404 - Page not found
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #35
            Takk for al hjelp!

            Thinnthinn: Koster det ikke masse penger å ta flygerutdannelse? En jeg kjenner som holder på med PPL og som skal søke på flyskolen sier det koster opp mot 700.000kr for å komme inn, og i tilleg ca 200.000kr for å ta utskjekk på f.eks. B 737.

            Uansett, for min del ser det ut til at jeg søker GK elektro, så VK1 og VK2 på flyfag mek. (på VK2 kan jeg også velge å få generel studiekompetanse).

            Igjen, Takk for alle forslag!
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #36
              Er ikke sikker på prisen, men jeg mener da jeg fikk et "tilbud" når jeg var i militæret i Bardufoss. Da mener jeg utdannelsen kostet 5-600.000kr, men jeg tør ikke si det for sikkert.

              Det at en utdannelse er dyr må man se litt stort på. Før kunne man garantere jobb etter utdannelse fra Bardufoss, og den lønna (og fordeler mhp. forsikringer, pensoner o.l.) man da fikk gjenspeilet den høye prisen på utdannelsen. Man må ganske enkelt gå inn med begge beina, eller ikke gå inn...

              Det er ikke noen ulempe med elektro heller! All videreutdanning vil hjelpe deg videre mot det målet du måtte sette deg!
              Lykke til uansett fag, så håper jeg flest mulig svarer på spørreundersøkelsen slik at de iverksetter planene! Det kunne blitt spennende!
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #37
                g-Krefter

                grunnen til at man blir syk av for mye G-krefter vet vel de fleste. det er fordi hodet ikke får nok blod, fordi væsken i kroppen blir presset mot den kroppsdelen som G-kreftene virker mot. (ergo må man vel nesten ta en utvendig loop baklengs før man får blodet TIL hodet? ) Det er jo derfor Jagerpiloter bruker G-bukse slik at blodet blir presset opp i hodet. Jeg vil tro at personer med litt lavt blodtrykk er mer utsatt for G-krefter enn andre. dette fordi hjertet i enda mindre grad klarer å kompensere G-kreftene. Hjertet går middlertid an å trene opp til å bli mer effektivt. (evt. kan man begynne å røyke slik at man automatisk får høyere blodtrykk).

                Det som nok er enklest å trene opp, er vel heller kroppens tåleevne i forhold til kvalme. For de som har vært å sjøen, så vet de at man godt kan bli skikkelig sjøsyk de 3-4 første dagene av en ruskete båttur, men så venner kroppen seg sakte til ubalanse i kroppen, og kvalmerefleksen forsvinner. Ulempen men G-krefter er vel da at kroppen, og spes. hode funker som en spantebygget vinge uten coating (flyr ikke spes bra) når man blir utsatt for G-kreftene?

                Comment

                Working...
                X