Unconfigured Ad

Collapse

Katapult

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Jobbet som en hamster i dag, og ble ferdig med den nye slideren og ekstra sikring. Fyrte den nettopp av i bakgården med en MDF-plate, dette blir bra! Nå kan jeg også ta påskeferie
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Her er en kjapp video fra gårdagens test. Her strekker jeg 2x4 meter strikk kun to meter, tenker at jeg korter ned strikkene med ca en meter til neste test.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Arcteryxxx
        • Nov 2010
        • 1070

Strikken du bruker har best punch når den er strukket til nær det dobbelte av "slapp lengde". Du kan vurdere å legge strikkene dobbelt hvis flyet ditt er tungt.
        Jeg bruker samme strikken til å launche mine tunge Strykere, selv om katapulten ikke blir brukt lenger. Her er strikken brettet dobbelt (5meter slapp dobbel) og det er festet en 10m nylonwire (klessnor) mellom strikken og flyet. Stryker på 1,85 kilo:
        I hangaren:

SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Takk for innspill. Det blir litt forskjellige problemstillinger; mitt fly kommer til å ha motoren på under utskytning, det er mye tyngre enn din Stryker, mye raskere aksellerasjon, men mye lavere vingebelastning og vesentlig bedre glidetall Jeg er sikker på at den slakke strikken på videoen er nok for å få den opp under noen sekundmeters motvind, men jeg vil ha en trygg margin under alle slags forhold. Dessuten kan det jo være greit å skyte opp andre fly også, feks med små propeller og høy KV som krever litt mere pønsj.
          Last edited by bjeff; 31-03-13, 20:57.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Her er fra dagens test. Nå syns jeg det virker bra, så neste steg er å teste den med fly. Arcteryxxx; jeg syns det virker veldig rart at bare dobbel strekk skal gi best punch?! Strikken kan strekkes seks ganger iflg HK. Her er den strukket tre ganger, og det ga merkbart bedre effekt enn dobbelt.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• andersand
              • May 2012
              • 2316

naboene dine må lure litt...

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Originally posted by andersand
                naboene dine må lure litt...
                Dette er utenfor atelieret mitt og ikke hjemme
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• andersand
                  • May 2012
                  • 2316

Originally posted by bjeff
                  Dette er utenfor atelieret mitt og ikke hjemme
                  hehe, kanskje like greit...?

utskytingen er forøvrig veldig jevn/fin ut, spent på å se den i aksjon med x8

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Hadde tatt ett par tester med noe som har samme vekt som X8, ser at den nye slideren "ruller" vesentlig bedre enn den gamle men vi så hvordan vektøkning skapte nye utfordringer i de forrige testene - så kun for å være sikker - fyll opp med vekt å prøveskyt et par ganger til.

Comment

• Arcteryxxx
                      • Nov 2010
                      • 1070

Her er fra dagens test. Nå syns jeg det virker bra, så neste steg er å teste den med fly. Arcteryxxx; jeg syns det virker veldig rart at bare dobbel strekk skal gi best punch?! Strikken kan strekkes seks ganger iflg HK. Her er den strukket tre ganger, og det ga merkbart bedre effekt enn dobbelt.
                      Hmmmm... Mulig jeg tar feil her. Det er en stund siden jeg målte.
                      I hangaren:

SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Q; OK, får vel prøve med korrekt dummy-vekt først. Men i og med at propellen går på full guffe ved avgang, så vil "skyvevekta" bli lavere (men selvsagt vil ikke "pressvekta" reduseres noe særlig, om noe). Dermed blir ikke forsøket realistisk ang skyvevekt, tipper det er mer realistisk med den plata på 2,5 kg enn ca 4,5 kg. Jeg har uansett bestemt meg for å lage nye og kraftigere pinner i kveld (de som holder "vingeklypene"), de viser litt tegn på materialtretthet etter ørten tester. Dessuten er de litt korte, med kun 3 cm klaring til den største aktuelle propellen på det trangeste. Og så vil jeg redusere vinkelen litt.
                        Last edited by bjeff; 03-04-13, 18:36.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• bjeff
                          • Jul 2007
                          • 2010

Her skyter jeg avgårde 4,1 kg. Nå nærmer jeg meg seksgangeren på strikken, og måler litt over 9 kg med en simpel koffertvekt (sånn med håndtak og krok). Kan jo legge to strikker til, da blir det firedobbelt, men syns dette får holde:
                          Anders Eiebakke
                          90078513

Comment

• andersand
                            • May 2012
                            • 2316

Servo og litt rorflater så har du en imsdal glider

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Her skyter jeg avgårde 4,1 kg. Nå nærmer jeg meg seksgangeren på strikken, og måler litt over 9 kg med en simpel koffertvekt (sånn med håndtak og krok). Kan jo legge to strikker til, da blir det firedobbelt, men syns dette får holde:
                              Det er vel så nærme det optimale som du kan komme!
                              Da er det bare å prøve den med X8'en

Comment

• bjeff
                                • Jul 2007
                                • 2010

Click image for larger version

Name:	launchingx8.jpg
Views:	1
Size:	61.1 KB
ID:	600170
                                Dette har tatt mye mer tid enn jeg hadde regnet med. Jeg har heldigvis lært meg endel i prosessen, og ikke minst har jeg skaffet meg endel nytt verktøy som vil komme til nytte i fremtiden. I dag hadde jeg endelig vellykka launcher, etter å ha strammet til noe ordentlig. Nå har jeg strekk-vekt (det vekta viser når jeg strammer strikken helt til låsepunktet) på noen og tjue kg. Det funker! Ble ikke stort til video i dag, men det kommer.

Ps: Jeg endte opp med firedobbel strikk (2 strikker doblet) på 1 meter, som strekkes til 6 meter. Det er maks av hva strikken skal tåle. Selvom det virket heftig på 9 kg, var det helt på grensen. Med over 20 kg er det passe.
                                Last edited by bjeff; 25-04-13, 17:05. Reason: La til bilde og info
                                Anders Eiebakke
                                90078513

Comment

Working...