Unconfigured Ad

Collapse

fersking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • André
    • Jan 2005
    • 11

fersking

noen her som har et tips om en god trainer til en som aldri har flydd et modellfly før? skal jeg velge elektro eller motor? noen som vet om en god pakke?

hilsen nykomlingen
  • sc
    • Dec 2004
    • 118

jeg vil anbefale deg en ripmax trainer 40 med irvine 46 motor.
    dette får du kjøpt billig på www.teknisk-hobby.no

Comment

• André
      • Jan 2005
      • 11

er det lettere å begynne med eller uten balanseror? har det noe å si egentlig...........?

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

Det er nok lettere uten, men hvis du får hjelp i starten (noe dø bør) så kan du ha det morro med samme traineren selv etter du kan styre selv hvis du velger med balanseror.

Jeg lærte å fly på egenhånd med en GWS Tiger Moth. Den har elektro motor og er en såkalt slow flyer med maksfart på 16km/h. Kræsjer du med den er den lett å reparere og den er veldig lett å fly i forhold til en trainer med glow motor. Det må riktignok være vindstille for å fly den.

Mer innfo på: http://www.greatwings.no/ og http://www.gws.com.tw/english/english.htm
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

Comment

• André
          • Jan 2005
          • 11

er det ikke så at man må ha samme type radio hvis man skal koble di sammen.....? eller er det jeg som er helt på jordet......?

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Har du tilgang til flystripe/klubb ville jeg ha valgt en trainer med glowmotor og balanseror med en gang. Dette fordi de fleste trainere som er på markedet i dag er stabile og lettflydde og har mulighet til en del akro-øvelser etterhvert som ferdighetene kommer.

Hvis du ikke har mulighet for klubb/hjelp ville jeg ha gått for en en elektromodell u/balanseror og med klar v-profil på vingen da du får en veldig stabil modell. Holder ting på å gå til helv...... så slipper du bare stikkene og flyet retter seg opp selv under forutsetning at flyet er riktig trimmet og at du flyr med bra høyde.

Velkommen til en kjempemorsom og sosial hobby
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• André
              • Jan 2005
              • 11

har en kammerat som har flydd noen år, han har sagt han skal hjelpe meg med å komme i gang.. men man MÅ vel ikke bruke balanse ror selv om man har det på flyet eller? har tenkt litt på elektrofly, men det er vel ikke et hav av flyvetid før man må lade opp på nytt? liksom litt likere med glow, er jo bare å tanke opp å få det opp i lufta igjen (hvis man ikke har totalvraka flyet innen den tid) er det likest med høy eller lavvinget fly?

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Enig med Superstar40! Med en glow trainer kan du utføre noen få akrobatiske øvelser, og du kan høyst sansynelig bruke utstyret i neste fly. Med elektro som er laget av EPP/depron er det lettere å repparere. Også fra f.eks. en Tiger Moth kan du bruke utstyret igjen, men da i lignende ting som f.eks. Vertigo.
                Uansett bør du invistere i en god sender!

Du kan koble samme typer sendere mot hverandre, og noen går om hverandre. Hitec og Futaba vet jeg kan kobles sammen. Merk deg at noen av Futaba senderene har firkantet inngang for trainer og ikke den runde slik som hitec.
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

Comment

• Superstar40
                  • Dec 2002
                  • 1667

Fly med balanseror har en mindre V-profil og vil derfor være noe mer "ustabil" en fly uten. Balanserorene er ikke bare til å svinge med men også til å få flyet til å balansere. Det betyr at man stadig må korrigere litt med balanserorer for at flyet skal holde kursen.

Forskjellen blir mest merkbar på radiosiden for uten balanseror greier du deg med en 3 kanals radio mens med balanseror må du ha minst 4 kanaler.

Som det er påpekt på forumet her mange ganger så er det å anbefale å gå for en skikkelig radio med en gang. Det betyr 6-7 kanaler og gjerne med computerfunksjoner slik at du kan lagre oppsettet for de forskjellige modellene som du helt sikker vil skaffe deg. Alle de kjente merkene kan tillby gode radioer for 2.500 - 3.500 som du kan ha glede av i mange år.

Mange av de pakkeløsningene som blir tilbudt er med en 4 kanals standard radio og hør her om hva du må betale i mellom for å få en bedre radio.

(Flue og jeg skrev tydeligvis innlegget samtidig men som du ser er vi enige om det meste)
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• André
                    • Jan 2005
                    • 11

er dere enig med colibri i at en ripmax trainer 40 er en god start for en som aldrig har rørt stikkene før? har en kammerat som kan koble seg til meg å "traine" meg.

bilde av flyet er forresten på

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Enig eller uenig - tror det blir en smaksak. Har selv flydd både Superstar 40 fra Hobbico (gml variant) og Arising Star og vil holde en knapp på Arising Star. Andre på forumet her har anbefalt Superstar 40 som en god modell. De aller fleste trainere av ARF utførelse i dag holder bra kvalitet både bygge- og flymessig.

Som oftest blir det hva den lokale pusheren har inne og eller utseende som blir avgjørende.

Kjøp den modellen du har lyst på!
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• André
                        • Jan 2005
                        • 11

det er bare det at jeg har aldri fløyet før, så vil jeg høre hvilke anbefalinger/erfaringer dere har med trainerfly.. bare det er et godt fly å fly, er det ikke så farlig med resten.. hvor har di superstar 40.....? nm?

Comment

• Niklas
                          • Sep 2003
                          • 899

Jepp. Den selger NM. Billig er den også, 689.-

Comment

• André
                            • Jan 2005
                            • 11

hm....... så billig å bra ut den så ut som et bra fly å satse på hvis du sier den er lett å fly, er det vel anskje noe for meg... bare ikke det blir totalvrak første gang.. gruer meg liiiiite da... glede seg så lenge, så smeller det etter ett minutt.. mitt VERSTE mareritt..................

Comment

• pingvinen
                              • Jan 2004
                              • 83

Hei.

Om du begynner med modellflysimulator så vil tingene bli mye enklere og komme i rett rekkefølge, billigere blir det også, og det blir svært mye morsommere enn å begynne med -kræsj og lim- metoden.

Forøvrig så vil jeg personlig anbefale deg å kjøpe en trainer som ikke er mindre enn 40zize og med tilstrekkelig stor glowmotor (gjerne litt større motor enn den minste som er anbefalt for flyet du velger), og den skal være med både sideror, høyderor, og balanseror. Her kommer alltid en masse forslag og meninger om hva du skal kjøpe, men det betyr ikke så alt for mye hvilket merke du velger og dette første flyet er det mange som kjøper brukt (Få med deg en som har peiling å se på noen brukte fly, for det er lett å bli lurt om du kjøper på nett). De fleste motormerker duger forøvrig til en trainer, men OS og SC er noe av det som er mye brukt.

Det du kjøper deg før flyet er radioen, og denne MÅ ha inngang for trainerkabel og helst mer enn 4 kanaler så slipper du å bytte radio så raskt, og har du en kamerat som skal hjelpe deg igang så bør du ha samme merke så de passer sammen med lærer-elevkabel.
                              Det andre du trenger er en simulatorkabel til pc og programvare til å bruke på pc, og her finnes gratis-simulator som er helt topp å lære seg med (FMS).

Så da er det bare å begynne å øve med simulatoren så lenge frem til du og kompisen din er klare til å dra på stripa til våren, da vil du raskt og mye enklere komme igang og slippe så mye liming. Personlig så øvet jeg meg mye på simulator før jeg tok noen få timer på traineren i klubben jeg er med i, og har pga dette ikke kjøpt noe trainer i det hele tatt men gått direkte over på et lavvinget akrofly (F3A type).

Det er foresten ikke så vanskelig å lære å fly som det ser ut som!

Lykke til!!

Comment

Working...