Unconfigured Ad

Collapse

fersking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • André
    • Jan 2005
    • 11

har fløyet en del simulator på pc.. hvis det virker så lett som det gjør på pc burde det ikke være noe problem.. men du har nok mye rett i det du sier . blir nok en god del simulatorflyving frem til høsten. men uansett blir det jo ikke det samme på en simulator som i virkeligheten. det ser ut til at man hvertfall har mer bevegelsesfrihet i den virkelige verden.. men man får bare prøve og feile morro blir det uansett

Comment

• palve
      • Dec 2004
      • 72

Jeg startet med en Kyosho Calmato 40. Dette er en litt stor Trainer, leveres komplett med Motor og elektronikk for ca 1800,-. Dette er billig for et så solid og bra fly. Kjøper du en Hitec Laser 6, så har du radio for en god stund. Denne skal koste ca 2000,-. Med litt rabatt og fuel på kjøpet er du i lufta for under 5000,-, med kvalitetsfly og en helt ok radio.

Uansett vil jeg anbefale deg å få hjelp den første gangen du skal fly: La en erfaren kar gjøre take off og de første landingene, så får du en ide om hvor raskt dette går, og få informasjon om hva du må passe på. Når flyet først er i lufta, kan du fly selv, og få "stikkefølelsen" som skal til. Etter noen turer er du sjåfør selv.

Dersom alt går til h.... kan du kjøpe balsabiter og lime greien sammen igjen.
      Pål

Comment

• palve
        • Dec 2004
        • 72

[quote="palve"] leveres komplett med Motor og elektronikk for ca 1800,-. quote]

Korreksjon: Flyet er UTEN elektronikk - men dette følger med radioen.
        Pål

Comment

• André
          • Jan 2005
          • 11

hvor har di dette flyet da..?

Comment

• palve
            • Dec 2004
            • 72

Se på www.hobbymix.no

Jeg vet jo ikke hvor du bor, men vil tro de fleste Kyosho forhandlerne lagerfører eller skaffer dette flyet.
            Pål

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Jo større trainerfly jo bedre motstår de vindpust og bedre kontroll over flyet enn små trainerfly. Jeg begynte med Thunder tiger Eagle 15 H uten balanseror og det fantes ikke simulator. Jeg måtte lære selv. Begynte med å håndkaste flyet fra bakken og lærte å styre flyet og lande. Jeg var redd å bruke motoren med det første pga tanke på krasj. Senere prøvde jeg med motoren og fikk kontroll over flyet.

Mange år senere hjalp jeg andre med trainerfly med 40 motor og fant ut at de fløy bedre enn små trainerfly med 15 motor.

Anbefaler denne Kyosho Calmato 40 og Arising star. De er lett å reparere etter uhellet siden de er ikke bygd av plastikkdeler som ikke kan erstattes med nye deler.

Ta kontakt med andre som kan hjelpe deg og ha trainerkabelen med til flytrening før du overtar første flytur uten hjelp. Øv mye på landing, den er det vanskeligste delen du kommer til å klare. Viktigst av alle er flysikkerhet og vedlikehold + kontroll før og etter flyging.

Jens Eirik

Comment

• lpriis
                • Jan 2005
                • 534

Vil også anbefale ripmax sin trainer.Fikk fruen til å fly på egenhånd på ei uke (først en mnd med simulator) Prøv å få tak i real flight sin simulator først.
                Ellers har www.martinsen-hobby.no/ komplette pakker til ca 4000.
                Se også på www.qxl.no/www.finn.no det hender at det dukker opp noen rimelige pakker av brukt utstyr.
                Lars Petter Nesse

Votec 322 40% 3W170cs
                Extra 330 40% 3W212cs

Comment

• EspenL
                  • Jan 2005
                  • 104

Originally posted by Superstar40
                  Fly med balanseror har en mindre V-profil
                  Hæ?
                  €$p€n £

Her kunne det ha stått en laaang skryteliste....

Comment

• EspenL
                    • Jan 2005
                    • 104

Originally posted by André
                    er det lettere å begynne med eller uten balanseror? har det noe å si egentlig...........?
                    Selv begynte jeg MED balanseror og brukte nesten ikke sideroret i begynnelsen.
                    Jeg kontakten en klubb og fikk en av de erfarne kara til å fly sammen med meg med trainerkabel til jeg følte at jeg kunne mestre flyet i luften... og til jeg mestret landinger sånn nogenlunde.

Mitt første fly var en Ilsan trainer med SC.40 motor og en Hitec Focus 6 Radio.
                    Dette flyet lever enda... tror det skal bli sjøfly til sommeren!
                    €$p€n £

Her kunne det ha stått en laaang skryteliste....

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Hei, stortsett alt som er nevnt av fly i 40 størelse holder mål så det rekker. Viktige moment å få med seg er vekt, vekt, vekt, vingespenn. (altså vingebelastningen skal være lav på en trainer). Neste moment er også viktigt, ja faktisk veldigt viktigt. Vi snakker om pris på flyet, ett dyrt fly er altid vanskligere å fly enn ett billigt ett (har med nerver å gjøre ), En trainer som t.d. Hobico Superstar som om den ennå finnes hos NM til ca 700kr er ett fly som er nedsatt med snart 50% og det er fortsattakkurat like bra som det meste som finnes på markede i dette segmentet. Har en spart 500kr på flyet kan en glatt pute de pengene i en bedre radio (helst komputer med minne obs, ikke Hitec Flash). Her gjelder det å ikke glemme at det er mye snasent å få kjøpe brukt, sjekk rcmarked. Motor, her gjelder det stort sett at anything goes. Poenget er å få tak i en passende motor som går noenlunde jamt, er lett justert og har pålitlig tomgang. Eksempel kan godt vere OS 46 LA, som er en lett motor som passer godt i en trainer.

Lykke til.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• pingvinen
                        • Jan 2004
                        • 83

[quote="palve"]Jeg startet med en Kyosho Calmato 40. Dette er en litt stor Trainer, leveres komplett med Motor og elektronikk for ca 1800,-. Dette er billig for et så solid og bra fly. Kjøper du en Hitec Laser 6, så har du radio for en god stund. Denne skal koste ca 2000,-. Med litt rabatt og fuel på kjøpet er du i lufta for under 5000,-, med kvalitetsfly og en helt ok radio.
                        ----------------------------------------------------------------------

Sanwa VG6000 er et mye bedre valg av radio, og det følger med all elektronikk i settet (4xservo batteri og 6kanals mottaker ++),
                        og radioen er en computersender med alt man behøver som nybegynner og mere til, og svært enkel å programere.

Comment

Working...