Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken spenning til glødeplugg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken spenning til glødeplugg?

    Hvilken spennening skal jeg bruke til glødeplugger?
    Er 12 VDC for mye?

  • #2
    Ja, alt for mye. 1.5V er standard spenning.

    Comment


    • #3
      Prøvde å dryppe litt fuel på pluggen og koble den til et 1.5 V AA batteri, men det bli ikke noe smell.

      Comment


      • #4
        Du kan se om pluggen gløder, den lyser rødt/oransje, ganske så klar farge. Ser du det ikke, gløder den ikke. Det ville ikke blitt noe smell selv om den gløder, fuelen ville nok bare frest bort (dårlig med trykk på en løs plugg..)

        Comment


        • #5
          Joda, den gløder med 1.5 volt, men jeg var ikke sikker på om den glødet "nok".
          Hadde bare problemer med å starte, håper det går bedre med elektrisk starter.

          Takk for helpen

          Comment


          • #6
            Hei

            Hadde samme problemet da jeg skulle starte modell-flyet for første gang. (ett Ready-fly med Magnum XLS 46)

            Kjøpte en gløder m/lader (ca. 200,-), og brukte en starter. Måtte "turne" motoren endel ganger før den ville starte. Tror ikke jeg hadde fått startet den med bare å "slå" på propellen.

            Har laget meg starter ved hjelp av en gammel drill. Funker bra det også.

            PS. Husk at propellen skal gå MOT klokka, hvis du står foran flyet.

            Lykke til


            Knut E.

            Comment


            • #7
              Når jeg er ferdig å fly er det bare å henge flyet opp etter snuten?
              Eller må motoren "renses" og smøres?

              Comment


              • #8
                Ja/Nei, alt etter hvem du spør. Bruk en god fuel, og heng den opp etter propellen så er vel mye gjort.. Mtp. å gløde 'nok' skal man se rødfargen ganske klar når den gløder.

                Comment


                • #9
                  Har brukt et AA alkalisk batteri 1.5 V, målt til 1.48V.
                  Pluggen gløder, men ikke mere enn jeg kan akkurat se det i mørket.
                  Koblet alt sammen og prøvde å starte motoren, det ble ikke så mye "futt" denne gangen heller
                  Er det pluggen som gløder for lite??
                  Hvilket batter burde jeg bruke???

                  PS: prøvde 12 v på en plugg og tråden forsvant forrykende fort

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by protex
                    Har brukt et AA alkalisk batteri 1.5 V, målt til 1.48V.
                    Pluggen gløder, men ikke mere enn jeg kan akkurat se det i mørket.
                    Koblet alt sammen og prøvde å starte motoren, det ble ikke så mye "futt" denne gangen heller
                    Er det pluggen som gløder for lite??
                    Hvilket batter burde jeg bruke???

                    PS: prøvde 12 v på en plugg og tråden forsvant forrykende fort
                    Kan ikke du bare kjøpe deg en gløder med ladder da? Koster ikke så mye, ca 200.....
                    Brukte du et lite 1,5v batt? Trekker endel strøm, bruk et stort i så fall.
                    Den skal gløde godt, ingen problem å se det i dagslys !!
                    Det er nok lite gløding som er problemet ja....
                    Low and slow with power to go !!

                    Comment


                    • #11
                      Kanskje jeg skal kjøpe meg gløder med lader.
                      Hvor får jeg kjøpt det??

                      Skal prøve med et sort 1.5 V batteri i dag.

                      Comment


                      • #12
                        De fleste butikkene som driver med rc....vet ikke om du har en i nærheten?

                        Eller på www.rc-flight.com eller endre webshoper.........
                        Low and slow with power to go !!

                        Comment


                        • #13
                          Til gløding av plugger, bør du velge en av to løsninger.

                          1. Enten en lommegløder (ingen ledninger og utrolig kjekk). Dette er en gløder med inkl. batteriholder for et batteri. Koster 200.- eller noe. Alle hobbybutikker bør ha noe slikt. Det føler med ladeplugg og batteri.
                          2. Gløding via powerpanel. Her kopler du gløderen din til et power-panel som selv regulere spenningen. Du kopler gløderen via ledninger til power-panelet.

                          Comment


                          • #14
                            Takk for tipset!
                            Bruker 2 store alkaliske batterier(1.5V) koblet i parallell intil jeg har nok penger til et powerpanel.

                            Comment


                            • #15
                              Nå gløder pluggen veldig klart selv i dagslys, og fuelen freser bort viss jeg drupper noen dråper på den.
                              Problemet er nå at motoren ikke vil starte, må jeg kjøre elektriskstarteren veldig lenge før den starter?
                              Kan det være at jeg bruker feil glødeplugg?
                              Noen andre forslag om hva som kan være galt??

                              Comment

                              Working...
                              X