Unconfigured Ad

Collapse

Kamera til modellfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Kamera til modellfly

Hvor får man kjøpt et bra og billig (lett) kamera for å montere på modellfly tilkoblet mottaker?[/b]
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Hvis du skal filme fra fly blir det ikke bra med trådløst kamera. I stedet vil jeg anbefale Nikon Coolpix 3700 som er et lett og billig digitalkamera som gir bra videokvalitet. Det har 640x480 oppløsning i video og 30 bilder i sekundet.

Comment

• tomasjo
      • Sep 2005
      • 573

Takk for svar...

OK, men dette kameraet veier 165g og er kanskje litt vanskelig å montere. Finnes det ikke noe bra kamera som er laget til filming i RC utstyr som kan kobles direkte til mottaker og styres via en ledig kanal?
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

På "aerial photogrraphy" forumet på rcgroups er det mye bra info om kameraer. Det er også en del linker til hvordan man kan modifisere kameraet så det styres direkte fra mottaker. Tror også det er noen som selger ferdig modifiserte kameraer, det dukker opp en reklame om det på topen av siden av og til.

Link: http://www.rcgroups.com/forums/forum...prune=-1&f=128

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

De har en del bra løsninger her også: http://www.blackwidowav.com/

Billig er det ikke nødvendigvis, men det blir veldig bra.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

Det finnes et veldig fint et her: http://www.singahobby.com/ma09.html
            Skulle gjerne ha funnet en plass på denne siden hvor det går an å bestille.
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• tomasjo
              • Sep 2005
              • 573

Er det vanskelig å koble et vanlig kamera som et enkelt PenCamera til mottaker? Ønsker å kunne "knipse" fra luften ved å bruke en av de ledige kanalene på sender og mottaker. Sikkert veldig dumt spørsmål for de som kan det.

Mvh.
              Tomas
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

Comment

• sigve
                • Apr 2005
                • 484

Er det noen som har prøvd med et engangskamera med en servo på utløseren? det er jo lett og billig, vet ikke helt hvordan kvaliteten blir, og man kan jo ikke se bildene på en pc, men man slipper å bruke 4000 kr på et digitalt kamera.

sigve
                Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Psyko-lefse
                  • Feb 2004
                  • 1438

Originally posted by sigve
                  Er det noen som har prøvd med et engangskamera med en servo på utløseren? det er jo lett og billig, vet ikke helt hvordan kvaliteten blir, og man kan jo ikke se bildene på en pc, men man slipper å bruke 4000 kr på et digitalt kamera.

sigve
                  Nå er jo digitalkameraene såpass billig at det er kanskje verdt å investere i ett. Elkjøp hadde bla. tilbud på ett helt greit kamera til 800kroner, og Canon Ixus går jo for 2500 kroner nå for tiden....
                  Morten Smøraas

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

jeg har ett billig digital kamera som jeg vurderer å bygge om. slik at jeg med en kanal kan slå kameraet av og på og med en annen kanal kan knipse bilder. evt bare en kanal for å knipse med. men må da få en servo/kanal til å fungere som en bryter som jeg da kobler inn i kameraet i stedet for bryteren man knipser bildene med. er det noen som vet om det finnes noe slikt som man kan sette rett i mottakeren og da ha to ledninger ut med bryter effekt?
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Mener jeg har sett det kameraet fra SingaporeHobby omtalt på en av "aerialphoto"-trådene...
                      Sikkert bare å sende en mail og be om pris og deretter bekrefte bestilling.

En Ixus til 2500 er ingen investering, utløseren trigges ved å legge et servohorn på rett plass og bruke en switch på senderen. Selvsagt må man bruke elektrofly så man kan kutte motoren når bildene taes...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Her er et lite digitalkamera med kabel for å koble direkte i mottaker:

Comment

• Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

Originally posted by tyor
                          jeg har ett billig digital kamera som jeg vurderer å bygge om. slik at jeg med en kanal kan slå kameraet av og på og med en annen kanal kan knipse bilder. evt bare en kanal for å knipse med. men må da få en servo/kanal til å fungere som en bryter som jeg da kobler inn i kameraet i stedet for bryteren man knipser bildene med. er det noen som vet om det finnes noe slikt som man kan sette rett i mottakeren og da ha to ledninger ut med bryter effekt?
                          En rc-switch kan brukes. Disse er ganske lette å lage selv....
                          Morten Smøraas

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Originally posted by Psyko-lefse
                            Originally posted by tyor
                            En rc-switch kan brukes. Disse er ganske lette å lage selv....
                            har du en oppskrift . kan jo brukes til andre morsomme ting også
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• sigve
                              • Apr 2005
                              • 484

denner virker veldig bra :

Discover excellence at the University of Guelph - a leading institution fostering innovation, world-class research, and personalized learning. Explore our diverse academic programs, cutting-edge facilities, and vibrant campus life. Join a community dedicated to shaping the future.

men da må du inn i kameraet og koble i paralell med bryteren.

jeg har kortutlegg hvis du trenger..

sigve
                              Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                              www.youtube.com/bergenflyer

Comment

Working...