Unconfigured Ad

Collapse

formosa justeringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

formosa justeringer

hadde jomfruturen med formosaen i dag, i en lett bris. gikk fint til slutt, men det var veldig nervepirrende en stund, pga tydelig feil justeringer av forskjellig slag.

den var ekstremt nervøs på balanserora, selv med utslag i nedre ende av anbefalt og -30% expo. flyet la seg på siden ved bare et par mm utslag på stikka..

i tillegg kunne jeg ikke fly mer enn ca 40% throttle eller noe sånn, det var en sterk kobling mellom throttle og stigetendens så modellen steg voldsomt når jeg kom opp i halv gass ca. det jeg har kommet frem til i første omgang er at jeg må justere cg noe lenger frem. høres det smart ut? koblingen var imidlertid så sterk at jeg tror det må mer til enn bare flytting av cg.. litt lite vinkling nedover på motoren?? (tror den er ca 0 grader nå, kanskje ørlite nedovervinklet)

håper dere har noen tips. ny tur i morgen tidlig, er meldt fint vær så jeg vil helst ha en bedre flyopplevelse enn i dag..

takker for alle tips
    Last edited by Alf Surdal; 18-02-06, 18:17.
    Alf Surdal
    Hovsherad
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Hei Alf! Hadde/har mye av samme problemet. er diskutert her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10233

Når jeg skriver hadde/har, er det fordi jeg har gjort justeringer nå.. Nedtrekk og høyrestillt. men ikke fått prøvd enda.

Min var også ganske rett på, noe som gjorde at modellen vred seg til venstre.
    Etter mange spørsmål rundt og flotte svar på forumet, er jeg sikker på at thrust vinkel MÅ være høyre-og-ned stillt på formosaen.

Lurte også på i overnevte tråd om modellen er SÅ kilen..Har ikke fått noe svar enda på det. kanskje noen kan fylle ut for oss??

Ellers glemte jeg å følge forumets bygge-anbefalinger på haleroret, og jeg skar ikke helt ut.. så jeg sitter igjen med 2 avbrutte stumper på hver side av haleroret.. Hva har dette og si for egenskapene? og løses det bare med å justere inn sidene på den "faste" delen av haleroret.. eller???
    Joachim

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Det med ballanseror utslaget vil kanskje bli litt bedre med cg litt lengre fram. på min formosa tror jeg jeg hadde cg litt forran det som var anbefalt. også hadde jeg mye mindre utslag i starten dvs etter første prøvetur som gikk rett i bakken. enten mere expo eller mindre utslag. for mye expo kan gjøre at flyet virker "svampete" å fly. som om det hangerigjen på styringa. litt nedtrekk tro jeg også jeg hadde men ikke noe høyre trekk. jeg fløy da med orginal motoren og 9.6v nimh. med en kraftigere børsteløs så må det kanskje på med litt side trekk også.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

hehe, svampete expo vet jeg alt om etter at jeg ga strykeren min -50% etter at jeg satte i nye servoer. var akkurat som den svømte i sirup

men til saken her:
        det jeg har gjort med balanseror er å redusere utslag fra 100 til 70% og økt expo fra 30 til 50 (mulig jeg setter den ned igjen til 40 for å unngå svampete oppførsel)

cg hadde jeg omtrent på 90 mm der anbefalt var. fjernet nå 2 gram bly fra aideroret for å flytte cg noen mm lenger frem. tar med bly og tape i morgen for å justere videre vis nødvendig med å tape noe til cowling.

er redd det ikke er nok å justere cg. kanskje jeg må begynne å tenke på motorvinkling. har høyretrekk nå, men lite nedtrekk. kanskje angrepsvinkelen til vingen og er noe høy, det vil vel gi en stigetendens?

hadde en rolltendens til venstre, så jeg måtte trimme 5-6 knepp til høyre. tror dette skyldes at understellet ikke er helt level og dermed henger noe til venstre i level flight. sideroret sto også noe langt trimmet mot venstre ser jeg så det kan også ha bidratt til rolltendens mot venstre. tror derfor høyretrekket på motoren er greit nok slik det er nå.
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• Alf Surdal
          • May 2005
          • 680

Originally posted by Yul_brünner
          Hei Alf! Hadde/har mye av samme problemet. er diskutert her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10233

Lurte også på i overnevte tråd om modellen er SÅ kilen..Har ikke fått noe svar enda på det. kanskje noen kan fylle ut for oss??

Ellers glemte jeg å følge forumets bygge-anbefalinger på haleroret, og jeg skar ikke helt ut.. så jeg sitter igjen med 2 avbrutte stumper på hver side av haleroret.. Hva har dette og si for egenskapene? og løses det bare med å justere inn sidene på den "faste" delen av haleroret.. eller???

ja, den var ekstremt kilen med balanserorutslag på minste anbefalt utslag og -30% expo

usikker på hva du mener med haleroret.. har du delt høyderoret i to sier du? med en stump på hver side av sideror? da må du nok forbinde dem på en eller annen måte, med en karbonstang eller rør f.eks., eller ved å bruke to høyderorservoer, eller en servo med pushrod til hver av halvdelene.
          Alf Surdal
          Hovsherad

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Husk at noen radioer (feks. Futaba) bruker negative verdier på expo for å "myke" opp utslaget. Altså er -30% expo på Futaba det samme som +30% expo på Graupner eller JR.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

En god regel er å ha alle utslag så nærme 100% (eller høyere) som mulig. På denne måten så bruker du mer av servoens vandring slik at servoens oppløsning og nøyaktighet økes.
              Når det gjelder bruk av sub-trim, så bør også dette stilles så nære 0 som mulig for å få linære og symmetriske utslag på rorene. Som på helikopter gjelder reglen: juster alt det mekaniske så godt som mulig før du begynner å trykke for mye på senderen.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• Alf Surdal
                • May 2005
                • 680

Originally posted by Tom Erik
                Husk at noen radioer (feks. Futaba) bruker negative verdier på expo for å "myke" opp utslaget. Altså er -30% expo på Futaba det samme som +30% expo på Graupner eller JR.
                stemmer det, har en futaba og bruker negativ expo for å myke opp..

hadde en tur til i dag. fløy betraktelig bedre med cg noe lenger frem. henger fortsatt litt med halen og stiger ved mye gass så må nok justere litt lenger frem eller litt nedovervinkling. ble også betraktelig mer behagelig å fly med mindre utslag og mere expo.

et annet problem som nesten førte til krasj i dag er glitching. dvs tror det er glitch, men er ikke helt sikkert siden mottakeren har en hold funksjon som skal redusere effekten av dette. flyet la seg på rygg ca 100 meter borte og gikk nesten i bakken.

tror dette enten kan være glitch eller pga en balanserorservo som jeg ikke stoler helt på (den har trrøblet før). servoen skal i alle fall byttes ut og kastes, men lurer på om jeg må foreta noe støyisolering og siden throttle oppførte seg litt merkelig noen ganger. det er egentlig litt snodig vis det er glitch siden rekkevidden var over 25 m med antennen nede, det er en hyperion dsp 6ch mottaker jeg har.

har inntrykk av at de fleste som har erfaring med denne mottakeren her på forumet er fornøyd med den? noen andre som opplever glitch?
                Alf Surdal
                Hovsherad

Comment

• Yul_brünner
                  • Sep 2004
                  • 249

i forhold til haleroret. så gjorde jeg det man IKKE bør gjøre med bal. rorene, altså skjære helt ut, slik at den lille fliken på enden av bal. rorene knekker av.

hmm. for å rydde opp litt her.
                  altså: Har skåret bal. ror helt ut til enden av vingen. Men gjorde det IKKE på haleroret.

nå har de små bitene knukket (slik det ville gjort på bal. rorene, hvis man ikke har skåret helt ut).
                  Lurer litt på hva dette har å si for egenskapene til formosaen, og hva som er beste løsning på dette.. (bilder kommer, som kanskje sier mer en 1000 ord)

Joachim

Comment

• Alf Surdal
                    • May 2005
                    • 680

Originally posted by Yul_brünner
                    i forhold til haleroret. så gjorde jeg det man IKKE bør gjøre med bal. rorene, altså skjære helt ut, slik at den lille fliken på enden av bal. rorene knekker av.

hmm. for å rydde opp litt her.
                    altså: Har skåret bal. ror helt ut til enden av vingen. Men gjorde det IKKE på haleroret.

nå har de små bitene knukket (slik det ville gjort på bal. rorene, hvis man ikke har skåret helt ut).
                    Lurer litt på hva dette har å si for egenskapene til formosaen, og hva som er beste løsning på dette.. (bilder kommer, som kanskje sier mer en 1000 ord)

du mener høyderoret? har skåret både høyde og balanseror helt ut jeg. er ikke sikker det at bitene har knukket av betyr så mye, vanskelig å si uten å ha prøvd..
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

Comment

• Yul_brünner
                      • Sep 2004
                      • 249

JEEZ... ja!!!!

Oj oj oj for en tabbe... HØYDERORET JA!.......
                      også opptil fler ganger også.. oj oj oj oj oj...

Dette løser vel opp en del.. Flott tolket Alf.

Dette kommer til å plage meg i hele dag. om ikke resten av uken.

flau hilsen
                      Joachim

Comment

• Alf Surdal
                        • May 2005
                        • 680

hehe.., jeg skulle akkurat til å be om en definisjon av haleror..
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

Comment

• TapZ
                          • Oct 2005
                          • 711

Jeg var innom elefun.no for å handle litt UHU por-lim, men så ble jeg plutselig litt fristet av den latterlig lave prisen på formosa, så det havnet en slik i kurven også.
                          Jeg ser at du bruker en Hyperion 2213-20 i denne, Alf. Hvilken propell bruker du på denne, og hvordan syns du den fungerer i formosa'en?
                          Jeg har en slik motor i en hjemmesnekret depron-jet, men jeg har desverre ikke hatt anledning til å få den i lufta enda, så jeg vet ikke helt hvordan draget er på denne motoren.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

2213-20 med 8x6E eller 9x6E bør passe Formosaen bra. Bare batteriene takler nærmere 15 Amp.
                            De små tappene som brekker av utafor rorene gjør neppe noe merkbart på flyegenskapene...
                            Og Formosaen er acro og ikke 3D-maskin. SKal jo ha flyfart hele tiden, og rorutslag i en annen klasse enn 3D-fly. De anbefalte utslagene på balanserorene er for store for å trene pattern med har jeg erfart. Er den for kilen får man aldri til å fly rettlinjet for ikke å snakke om å gjøre korreksjoner gjennom øvelsene.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alf Surdal
                              • May 2005
                              • 680

hyperion motoren funker utmerket så langt, men har ikke fått testet formosaen til grensene enda pga at den ikke er helt justert inn enda. må også bytte ut en servo og skjerme mottakeren litt.

i e-starteren som er enda tyngre funker og motoren fint. bruker 9*5 eller 10*5 prop. 9*6 er vel kanskje et bedre valg for formosa, gir kanskje litt bedre fart.
                              Alf Surdal
                              Hovsherad

Comment

Working...