Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan lande et fly ;)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Hvordan lande et fly ;)

Jadda! Tilbake til epoxy'n. Har en Kantana Mini jeg prøver å lære meg å lande. Har aldri hatt problemer med landinger. Lander både Calmato Sport og Formosa uten problemer. De liksom kommer ned når man senker gassen. Det gjør ikke Kantana'n. Selv med gassen avslått flyr den elegant over landingspunktet og vel så det. Var ute og fløy i går. Måtte ha 6 forsøk på landing før den kom ned. Da datt den ned fra 1,5 m og knenkte understellet. (Det sammen skjedde med kompisen min med en Funtana Mini.) Er litt usikker på om dette kan skyldes at tungdepunktet er litt langt bak slik at flyet aldri tipper nedover, før det har mistet all fart. Er klar over at denne modellen skal flys ned, men det går bare ikke (i hvertfall får ikke jeg det til).

Bør jeg prøve å flytte tyngdepunktet lenger frem?
    Synes også den oppfører seg litt rart under flyving, spesielt når farten blir veldig lav. Da virker det som om flyet stall'er og detter litt bakover. Da er det selvsagt null styring. Trenger noen gode tips fra noen litt mer erfarne piloter.

For øvrig flyr dette flyet helt nydelig med en AXI 2808 motor.

Fortsatt god helg.
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • panzerulven
    • Nov 2004
    • 118

Heia har samme flyet med samme motor i. Dette er ett 3d fly med mye løft og lav vingebelastning, attpåtil hvis det er haletungt (som ditt er) da henger den med rumpa helt til farten blirfor liten og flikker til siden.
    Du må flytte batteriet lengre frem i flyet å prøve.
    Jeg har en 2000 mha pakke som jeg har ved spantet ved vingerøret.
    Da er den litt haletung som jeg likerfor å trene på 3d øvelser med.
    Det er vanskelig å lande når man må kjøre dykkror for å få den ned, men etter
    litt trening så går det bare bra.

Vh Ronny Nilsen

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Dersom du har mulighet på radioen din setter du en knapp til å slå begge balanserorene litt opp og antagelig må du da legge til litt dykkror samtidig.
      Da får du bedre gjennomsykn og det er lettere å få til pene landinger, eller landinger i det hele tatt...

Jeg har samma greia med min mini funtana med cg ganske langt bak.

Alternativt må du gjøre som det blir sagt over, flytte cg lenger frem, det er kanskje det beste dersom du ikke har miksemuligheter på radioen.

Å fly flyet ned, altså presse det ned selv om det egentlig vil opp har jeg dårlige erfaringer med. Ofte blir farten for stor og et lite vindpust så kan bakken komme litt vel raskt... Da må en i hvert fall ha små utslag på høyderoret/være forsiktig.

Prøv også å ha så lite omdreininger på propellen som mulig uten at den står stille, da er det raskt å dra på gass dersom du flikker/staller. Dersom du har en meter igjen er min erfaring at det går greit å dra det opp igjen. Ting tar litt lenger tid (ikke mye men litt....) om motroren har stoppet helt. Du kan også prøve en propell med mindre vridning.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Hei

Modellen vil også bremse mere ned i hastighet dersom du har på litt "slepe gass". Hvis proppellen går sakte rundt vil den virke omtrent som en tallerken i nesa. Har den modellen selv og det funker bra. Hender også at den må presses litt ned med dykkror og la farten trille av på bakken

Mvh Olav J
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Skal ikke være alt for påståelig, men alle de fly jeg har lagt inn balanseror opp på for landig, så har jeg måtte kompensere med høyderor OPP.

Hvis flyet er veldig baktungt, så vil det som regel ikke glidefly i det heletatt hvis du drar av throttle. Hvis du da ikke rører høyderoret, så stopper flyet opp av seg selv, og staller. Baktunge fly må som regel ha litt dykkror for å glidefly, det er i hvertfall min erfaring.

Å lande fly med lav vingebelastning, og/eller lav luftmotstand er en utfordring, og veldig forskjellig fra å lande en trainer eller en lavvinget sportmodell. Dette er også et vanlig problem på rene F3A modeller, som har veldig slanke kropper og lite luftmotstand. De føler sjeldent noen trang til å stoppe selv om du drar gassen tilbake.

Eksperimenter i høyden på hvor mye du kan sette nesa opp og fly sakte før det blir ustabilt, evt. prøv den mixen det var snakk om tidligere med balanseror opp, og tren tren tren!!

Comment

• Alf Surdal
            • May 2005
            • 680

det var dette problemet som til slutt gjorde at min minifuntana ble most i en jordhaug. det var veldig vanskelig å få ned. seilte rett frem selv om motor var skrudd helt av.

hvordan funker det på fly med høy vingebelastning? vil ikke de seile i det hele tatt og må landes med høy fart??
            Alf Surdal
            Hovsherad

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Med høy vingebelastning har du høyere stallhastighet, og må derfor holde hastigheten oppe for ikke å stalle.
              hmm. Tenkte meg litt bort her i sted ser jeg... Et fly med høy vingebelastning er vanskeligere å stoppe enn ett med lav belastning. Det er derfor vi pakker bly i seilflyene på hang, større treghetsmoment, så det blir lettere å holde farten oppe.

Uansett er det bare en øvingssak mener jeg. Man må få ned farten tidligere, og justere innleggene slik at man kommer ned der man vil. Og selvfølgelig øve på det i høyden først, og så noen turer med bare landingslegg til det sitter. Hvis man bare skal trene landing 1 gang pr tur, så blir det vanskelig å lære det.

Det er også et viktig poeng som det blir sagt tidligere her at man ikke bør stoppe propellen helt ved landing, da bremser den nesten ingenting.

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

har forsket litt på dette i flysimualtor. Et tyngdepunkt lenger frem i flyet gjør at det er mye mye enklere å lande enn når tyngepunktet er langt bak. Når man kutter gassen begynner flyet å senke seg umiddelbart og da er det bare å dra stikke litt bakover like bør hjulene når bakken. Har en Formosa der tyngdepunket er såpass langt frem at landingene er en lek. Synes også at flyene flyr penere med tyngdepunktet lenger frem. For eksempel i en sving der farten er lav ville et fly med tyngepunktet langt bak, miste halen ned og man får ikke kontroll på flyet før man har gasset på igjen, og da kan det faktik være litt sent (hvis høyden ikke er bra) Med fly med tyngdepunktet lenger frem, vil flyet i den samme svingen tippe snuten nedover og da øke farten av seg selv og skjære fint gjennom svingen med litt gass. Tror det hele fungere på denne måten. Har ikke prøvd så mye enda ,)

Skal nå flytte batteriet litt lenger frem i Kantana og teste neste helg. Må bare lime hjulopphenget på igjen Rapport følger da.

Da er det mandag igen i morgen. Ukas beste dag. Da er det så lenge til neste mandag.

Takk for mange fine innlegg.
                -----------------------------------------------
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Tyngdepunkt blir litt smak og behag, men det er riktig som du sier at fly med tyndepunkt langt frem er mer "retnings stive" mens tyngdepunkt langt bak gjør dem litt urolige.
                  Andre fordeler/ulemper er at baktunge fly er mer sensitive på ror-input, og blir dermed noe mer manøvrerbare. Det blir også vanskeligere å fly snaproll og spinn med tyngdepunktet foran.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

En ting som forbauser meg litt i denne diskusjonen, er mangelen på bremse tekknikker. Med det så mener jeg manøvrer som bremser ned flyhastigheten.
                    Et eksempel kan vere en normal innflyvning med ett "low drag" fly som bare flyter og flyter, der en kompenserer for dette med enten:
                    A: Fly langt ut og lavt for å få en lang innflyvning (med tomgang på motoren for maks bremse effekt).
                    B: Fly krappe 90 graders svinger i landings prosedyren. Uten motor pådrag (tomgang) så flyr en altså i relavtiv lav høyde og foretar de to siste svingene i 90 grader og med så liten svingradius som muligt. Dette fører til en bortimot bråstopp på de fleste fly (OBS! pass på stall faren).
                    C: Fly nomalt landing innlegg (men noe lavt), hev nesen i siste legg inn og ned på stripa. Dette blåser også av farten, og en flyr i prinsippet flyet rett over stall grensen, der en da regulerer hastigheten med høyderoret. Dette fører til en bratt nedstigning (vanskligt med baktunge fly p.g.a. flikke tendensen), og en må passe på å øke hastigheten litt rett før en tar bakken (senke nesen). Dette for å å vere sikker på at en har kontroll og ikke staller/flikker 0,54m over bakken.

Personlig favoritte er metode B på slike glatte små fly. Bare husk at en skal tilpasse avstand og høyde i tillegg, så dette må øves på litt lenger oppe først.

Tror dere skjønner sån ca hva jeg mener, så nå er det bare å stikke ut og trene landinger. Tommelfinger regel er: 5 landinger/flytur.
                    Last edited by Vingemutteren; 27-02-06, 15:53.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Eagle
                      • Jan 2006
                      • 1299

Etter å ha flydd acro fly fra 90 cm vingespenn, til 3 meter vingespenn, og hatt balansepunktet langt bak, vil jeg si at den mest effektive måten å lande på, er å komme inn høyt over stripa og så side slippe ned til omlag 2 meter over bakken. Da retter man opp flyet og setter det ned med en perfekt 3 punkts landing. Side slipp er å krysse balanseror og sideror, samt gi dykkror. Man kan da komme ned i en bratt vinkel, da hele siden av flyet ligger og bremser. Dette er en enkel manøver, og gir garantert bra resultat
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Sideslipping er en manøver som alle med balanseror og sideror på ett fly burde trene på. Ved en eventuell motorstopp, og om en kommer litt for fort inn mot stripa, så kan sideslipping ofte være det som skal til for å bremse ned hastigheten. Ful size og micro fly trener aktivt på dette, og det er vel ingen som får ful size lappen uten å beherske teknikken. Den som har trent endel på sideslipping, er også mye bedre rustet til sidevinds landinger, der en "krabber" seg inn på stripa.
                        Ved sideslipping, så går flyet rett frem i riktig farts rettning, mens flyet peker ut til den ene eller andre siden..
                        Må med skam si at jeg er ute av trening, burde vel ta med meg en trainer og en kanne fuel til stripa, og ikke komme hjem før kanna er tom.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• jørgen123
                          • Jul 2005
                          • 706

idag slet jeg med å lande picocuben min på den nybrøyta stripa (2x10M) det var ca. 3-4 m/s vind. landet alltid 2m før stripa. uten motor stod flyet nesten i ro, (måtte ha dykkror for å komme meg fram til bane enden). jeg startet i ca. 20 meters høyde, og ca. 10m fra bane enden. dro av gassen og holdt godt med høyderor hele veien ned til jeg måtte bruke motor for å komme meg fram til banen.
                          På lørdag kom jeg alltid for fort inn og klarte å stoppe 1 av 10 ganger (selv med fullt dykkror!). det samme med william123 som fløy wingoen han klarte heller ikke stoppe, han måtte svinge inn på taxe veien for å ikke gå på tryne inn i snøskavelen i enden av banen. vi presset flyene våre ned hver gang.

sideslipping: hvordan gjøres dette? kan man gjøre dette uansett modell, så lenge modellen har høyde, side, og ballanseror? tror jeg har sett det men er ikke sikker på om det er det jeg tenker på.
                          Jørgen Wake Stensen
                          Bodø MFK
                          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

Working...