Først vil jeg si at det var synd med den fine Yak'en din, Geir.
Når det er sagt skjønner jeg ikke at det kommer som en bombe at Li-Ion fungerer særdeles dårlig i kulde. Trodde dette var allmen viten... Har flere ganger opplevd at mobiltelefonen med Li-Ion celle bryter pga. lavt batteri når den blir gjennomkald i f. eks. en jakkelome. Dette til tross for at den var fulladet samme morgen. Oplevde dette senest nå i helgen på Eggemoen i rundt -12c.
En annen ting jeg heller ikke skjønner er hvorfor det er så viktig og spare noen usle hundre gram i en kjempestor modell på 3m+ med vingebelastning i fjærvektklassen og 3-1 thrust/vekt... Disse Li-xxx cellene har jo en vesentlig større sjanse for å begynne og brenne ved (feil)lading og evt. krasj enn de gode gamle Ni-Cd cellene.
Bra det bare ble matrielle skader. Ting kan man jo bare kjøpe igjen...

Når det er sagt skjønner jeg ikke at det kommer som en bombe at Li-Ion fungerer særdeles dårlig i kulde. Trodde dette var allmen viten... Har flere ganger opplevd at mobiltelefonen med Li-Ion celle bryter pga. lavt batteri når den blir gjennomkald i f. eks. en jakkelome. Dette til tross for at den var fulladet samme morgen. Oplevde dette senest nå i helgen på Eggemoen i rundt -12c.
En annen ting jeg heller ikke skjønner er hvorfor det er så viktig og spare noen usle hundre gram i en kjempestor modell på 3m+ med vingebelastning i fjærvektklassen og 3-1 thrust/vekt... Disse Li-xxx cellene har jo en vesentlig større sjanse for å begynne og brenne ved (feil)lading og evt. krasj enn de gode gamle Ni-Cd cellene.
Bra det bare ble matrielle skader. Ting kan man jo bare kjøpe igjen...

Comment