Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvilken lim til å lime kjølerib på regulator.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvilken lim til å lime kjølerib på regulator.

    skal lime på ein kjølerib som fra før av var festet med dobelsidig teip men de hang ikkje godt og dat av. men no lurer eg på ka lim eg kan bruke til å lime det på.

  • #2
    gjør reint og bruk lynlim eller epoxy. epoxy kan løsna hvis det blir veldig varmt.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det finnes eget lim som leder varme bedre, epoxy isolerer vel.
      Vet ikke hvor man får slikt.

      Comment


      • #4
        På databutikker får du termisk lim som er beregnet til å feste kjøleribber til CPU, burde funke fint.
        EDIT: Prisjakt

        Comment


        • #5
          Jepp, sånt var det jeg tenkte på.

          Comment


          • #6
            Originally posted by walkera 36#
            skal lime på ein kjølerib som fra før av var festet med dobelsidig teip men de hang ikkje godt og dat av. men no lurer eg på ka lim eg kan bruke til å lime det på.
            Bruk TYNT med kjølepasta og om mulig fest kjøleribben mekanisk med klips eller skrue. Dersom kjøleribben kan komme borti elektrisk ledende flater bør du benytte en glimmerskive med kjølepasta på begge sider. Kjølepastaen skal kun fylle porer. Pastaen i seg selv er en dårlig varmeleder (i motsetning til det mange tror).

            Lim er vanligvis dyrere, og rimelig vanskelig å demontere.

            Torstein

            Comment


            • #7
              Den er nok ikke så dårlig til å lede varme som det du tror. Det florerer to meninger om kjølepasta på verdensveven. Den ene bastionen tror en skal smøre tynt, den andre tror en skal smøre tykt. Begge har rett, for begge deler funker. Det viktigste er å unngå luftbobler, for luft isolerer som kjent svært godt. Så det så!
              -----------
              Bengt

              Comment


              • #8
                Originally posted by bengtern
                Den er nok ikke så dårlig til å lede varme som det du tror. Det florerer to meninger om kjølepasta på verdensveven. Den ene bastionen tror en skal smøre tynt, den andre tror en skal smøre tykt. Begge har rett, for begge deler funker. Det viktigste er å unngå luftbobler, for luft isolerer som kjent svært godt. Så det så!
                Hensikten med pastaen er vel å skape god termisk kontakt mellom kjøleelement og varmekilde. Begge disse er normalt produsert av metall, som på grunn av sine frie elektroner transporterer varme effektivt. Termisk pasta består normalt av en fettart, som har få frie elektroner. Det vil alltid være kjølelementet som gjennom konveksjon overfører tapsenergien fra kretsen til luft.

                Jeg er enig det er viktig å unngå luftbobler, men tror at det lettere dannes luftbobler hvis laget av termisk pasta er tykt.

                Det har kommet termisk pasta med bedret varmeledning, bl.a på grunn av tilsetninger av aluminium eller sølv. Likevel vil vel et tykkere lag pasta nødvendigvis redusere konduktiviteten, ref Fouriers lov.

                Kobber har etter mine tabeller en varmeledningsevne på omlag 200 W·m-1·K-1 mens fett ligger i området 0,1 W·m-1·K-1

                Torstein
                Last edited by Torstein; 20-06-06, 22:03.

                Comment


                • #9
                  Varmeledningstall:

                  Kobber: 400 W/m·K
                  Kjølepasta, sølvbasert: 2-3 W/m·K eller mer
                  Luft, stillestående: 0.02 W/m·K


                  Det er absolutt god grunn til å ha noe i mellom kjøleribben og regulatoren. Hvis du kan få tak på kjølepasta (39,- hos komplett.no), eller enda bedre termisk lim, er nok det det aller beste.

                  Ellers kan du satse på å bare rengjøre/pusse begge flater helt plane, og stripse/klipse dem sammen.
                  Last edited by dagauss; 21-06-06, 07:20.
                  heltpropell.com
                  Trondheim MFK

                  Comment


                  • #10
                    Der en nok velegnet, ja. Jeg ser i ettertid at nesten alle datakjeder som komplett har det også.


                    Merk; det blir ikke lett å få kjøleribben av igjen!

                    Husk å vaske begge flater før liming. Isopropanol er best, men rødsprit går vel til nød. Legg på en bitteliten dært med lim, og spre utover med barberblad, skal være tynnest mulig lag med lim.


                    Lykke til!
                    heltpropell.com
                    Trondheim MFK

                    Comment


                    • #11
                      Det holder i massevis med 1.7g, men mer at den du linker til er termisk pasta. Dvs at den ikke har en limende effekt, så kjøleribben sitter løst på. Kjøp termisk lim eller bland litt kjølepasta inn i epoksy, ev. bruk kun ett sylttynt lag med epoksy (ja, epoksy leder ikke bra, men mye bedre enn to lag med dobbeltsidig teip )
                      Morten Smøraas

                      Comment


                      • #12
                        Til dette bruket, vil jeg gått for en økonomiversjon med termisk pasta og epoksy (hvis du ikke kan bare stripse kjøleribben på plass, da kan du droppe epoxyen).

                        Epoxy leder varme dårlig, men bedre enn luft. Spørsmålet blir vel heller om epoxy tåler varmen? Får du til en fin overgang, blir det ikke så varmt (da gjør kjøleribben jobben sin). Kanskje det går bra.
                        heltpropell.com
                        Trondheim MFK

                        Comment

                        Working...
                        X