Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lage minikompessor..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lage minikompessor..

    Er nå i planleggingsfasen av mitt neste "kun-for-å-se-om-jeg-får-det-til" prosjekt. Fikk nemlig en glimrende ide om å prøve å lage meg en kompressor her for en tid tilbake, og etter litt tenking og litt mere tenking, så tror jeg at jeg er inne på noe, så nå tenkte jeg å spørre dere. Kompressoren skal kun brukes til lakkering..

    Som dere kanskje ser på bildet, så har jeg tenkt å bruke en kassert modellflymotor, og koble på en elektromotor av et eller annet slag, og bruke en-veis ventiler for å få den til å suge luft fra ute på tur ned, og blåse den inn i tanken på tur opp. Jeg tror jeg klarer meg med to ventiler, men tanken har slått meg att jeg kanskje burde hatt tre, en ved inngangen til lufttanken også. Er det noen som har gjort dette eller noe lignenede før, som vet om det har mulighet til å funke, eller er idéen nok en av de som er veldig gode i hodet og tildels på papiret, for så å bli helt ubrukbare i virkeligheten?

    Jeg tenker å lodde i alle skjøter, så lekasje tror jeg ikke skal bli noe problem..

    ellers har jeg bare tenkt å bruke en overtrykksventil for å slippe ut unødvendig luft, gidder ikke begynne med noen trykkregulert bryter, siden jeg ikke aner hvordan dette skal gjøres. Og heller bare slå den av og på med en knapp etter som det passer seg..

    Jeg har også prøvd å finne ut hva jeg skal bruke som trykktank, men klarer ikke å komme på noe, noen som har en ide?


    Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger på dette, siden en kompressor ikke koster all verden, men som sagt så er det mest for å se om jeg får det til.. Er det evt. noen som vet om noen billige minikompressorer? Syns 799 på CO er for drøyt når jeg bruker den til å lakkere et og annet karosseri i ny og ne..
    Attached Files
    Last edited by lehaug; 17-07-06, 21:30.
    Lars Erik Haug
    Øvregate 17
    N-2635 Tretten
    lehaug@gmail.com
    tlf: 97972797

    H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
    Seagull Cessna Trainer
    Unnamed Slope Glider

    "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

  • #2
    hehe morsomt prosjekt har hatt en del sånne "se om jeg får det til" ting jeg også gjennom årene. tror det vil fungere greit slik du har tegnet det. men for å få litt mere effekt ut av sylinderen i fuelmotoren så kan det kanskje være en ide og prøve å tette igjen insugs og utblåsnings kanaler. som tank kanskje du kan bruke en sånn 1kilos gass flaske eller noe sånt de tåler jo trykket i hvertfall.

    lykke til og må få høre hvordan det går
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Skal selfølgelig tette igjen der forgasseren skal sitte, og eksosutblåsning. Usikker på om det går ann å lodde på støpejern, tviler på det, men i så fall får jeg bare Skru på en plate på eksosutblås, og gjenge ned i forsasseren, og skru i en skrue der.. Det jeg er usikker på er om det er nok kompresjon i en slik motor til å klare å få opp no særlig trykk, derfor jeg lurer på å ha to ventiler, så jeg ikke får mere trykk på "baksiden" av sylinderen, enn inni.. Men det går vel sikkert bra, hvertfall hvis ikke motoren har vært misbrukt i mange år.
      Lars Erik Haug
      Øvregate 17
      N-2635 Tretten
      lehaug@gmail.com
      tlf: 97972797

      H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
      Seagull Cessna Trainer
      Unnamed Slope Glider

      "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

      Comment


      • #4
        Glemm dette med å plugge forgasseren, Prøv heller å støpe igjen luftkanalene opp til sylinderen (og selvsagt plugge eksosen). Men har du tenkt på at denne motoren/kompressoren må smøres? Kansje en ide ville ha vært å ta ut ett lite hull (4mm?) i toppen av bakplaten for å la luft gå ut og inn når motoren roterer, uten at oljen du fyller på bunnkassa renner ut (plask smøring). La forgasseren stå på og bare steng den, så kan den brukes til å toppe opp med olje. Dette vil kansje vere nok smøring. Jeg ser forøvrigt for meg at en ring motor vil vere best egnet til dette forsøket, da den vil tåle tempratur området mye bedre enn en abc motor. Trykk området du skal bruke den til, antar jeg er ca 4.5kg (liten hobby sprøyte?).
        I tillegg må du nok montere en avlastings ventil til oppstart (liten kuleventil burde holde), denne monterer du før enveisventilen til tanken, slik at motoren kan startes opp uten å måtte jobbe mot trykket som måtte vere i tanken.

        Lykke til, dette syntes jeg hørtes spennede ut, men jeg ville ha brukt en gammel krasjet firtakter med ring, da hadde jeg fått det meste gratis med en liten omsliping av kamen.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          En billig trykktank kan være en brusflaske.
          Det er en enkel og grei tank, hvertfall i utprøvingsfasen.

          Av egen erfaring så vet jeg at en umodifisert 1,5l flaske tåler fint 7bar.
          En godt brukt og veldig ripete flaske tålte 11bar før den sprengte. (Det gjorde vondt )
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

          Comment


          • #6
            hmm, takk for bra svar vingemutteren, det var en del ting jeg ikke hadde tenkt på der.. prøve å få tak i en ringmotor da, så slipper jeg endel stress.. lurer på om jeg rett å slett skal smøre rett i innsugsfilteret, eller vil dette gå skeis? får evt sette på en oljesamler på ut-slangen, så jeg slipper å få olje i malinga mi..

            Ang. det med kammen skjønte jeg ikke?


            Til deg jossv: så har jeg tenkt på det, men tror det blir for mye jobb å få denne tett, derfor tror jeg at jeg må prøve å få tak i et stålrør eller lignende, og få noen til å sveise den tett i endene.. eller evt bruke en gammel gassbeholder, men er litt skeptisk til å begynne å lodde/sveise på en slik en..
            Btw: hvorfor driver du å sprenger flasker med trykkluft? ;P
            Last edited by lehaug; 17-07-06, 23:24.
            Lars Erik Haug
            Øvregate 17
            N-2635 Tretten
            lehaug@gmail.com
            tlf: 97972797

            H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
            Seagull Cessna Trainer
            Unnamed Slope Glider

            "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

            Comment


            • #7
              Anngående plastflasker og trykk. Har du ikke hørt om vann raketter? Det kan bli ganske heftigt. Seriøst så er nok ikke en 11/2L cola flaske så dumt om 4,5kg er det du sikter på. Viss ikke er gamle co2 flasker fra brusmaskiner mere enn sterke nok til ditt bruk, eventuelt så er nok flasker fra paintball bedre, da disse har nåleventil som en selv skrur på, og alt en trenger å gjøre er å borre inn i enden av koblingen og slå passende gjenger i messingen.

              Tanken bak en ommarbeiding av kammen på en 4T motor, er at en bruker ventilene til å få luften inn i motoren. Men her er nok ett par enveis ventiler slik du tegnet det, lurere (og enklere). Ventilene på motoren, stenger en enkelt ved å skru av vippearmene og ta bort støtstengene. Glødeplugg hullet kan man bore opp og gjenge for større luftgjennomstrømning om dette er nødvendigt.

              Noen som vet hvilket trykk disse motorene kan tåle før veiv og veivstaker tar kvelden?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Noen som vet om en bra plass å kjøpe ventiler og rør? jeg må jo et sted der de har litt utvalg, ihvertfall på overtrykksventilen, slik at jeg får riktig arbeidstrykk. Burde kanskje også ha en manometer, for å se hvor mye trykk jeg har på dunken. Noen som vet hva slags motor jeg burde bruke? jeg tenkte at det sikkert ikke er bra med for mye turtall, så det beste hadde sikkert vært å få tak i en slik motor de bruker i crawling rc-biler. De ligger vel på rundt 55turns, og skulle gi rikelig med kraft, men ikke alt for mye turtall. også montere den med et potmeter mellom den og strømmen, for å kunne justere turtall.
                Lars Erik Haug
                Øvregate 17
                N-2635 Tretten
                lehaug@gmail.com
                tlf: 97972797

                H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
                Seagull Cessna Trainer
                Unnamed Slope Glider

                "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

                Comment


                • #9
                  AirBrush - The Best AI-Powered Portrait Editor for Creators

                  Har funnet ut at det kanskje er like greit å ta kompressordelen fra et gammelt kjøleskap, mange fordeler, og strengt tatt ingen ulemper. Da kan jeg (forhåpentligvis) koble rett på 220V, og jeg kan, med litt flaks kjøpe en trykkbryter som jeg også kan koble rett på motoren. Skal forske litt på dette i morgen, selv om jeg fortsatt har veldig lyst til å prøve flymotor versjonen, siden denne byr på litt mere utfordring..
                  Lars Erik Haug
                  Øvregate 17
                  N-2635 Tretten
                  lehaug@gmail.com
                  tlf: 97972797

                  H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
                  Seagull Cessna Trainer
                  Unnamed Slope Glider

                  "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

                  Comment


                  • #10
                    Du kan bruke et bildekk på felg som trykktank. Kompressoren fra kjøleskapet passer perfekt på felgen, I tillegg har du ferdig enveisventil for luftpåfylling gjennom ventilen på dekket. Bor ett hull til i felgen og sett inn en nippel for luftuttak.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lehaug
                      Noen som vet om en bra plass å kjøpe ventiler og rør?
                      Tess Lillehammer.

                      rett sør for Esso Storhove.

                      Har alt du trenger
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lehaug
                        Btw: hvorfor driver du å sprenger flasker med trykkluft? ;P
                        Unskyld sent svar, men på grunn av Telenor sitt eminente bredbåndservice så er jeg ikke på nett til envær tid

                        Jeg var i raketforskningsgruppen i forsvarets dronetjeneste.
                        Der måtte vi jo strekke strikken så langt det gikk, og gjerne også mye lenger enn det.
                        En vannrakett med 1,5l flaske, ca 5-6dl vann og 11bar trykk flyr langt.
                        Hvis du prøver det samme med bensin og en avfyringsmekanisme, flyr den ikke så langt, men for et fyrverkeri
                        Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                        http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                        Comment


                        • #13
                          Hei
                          Laget en kompressor til airbrushen min for noen år siden.
                          Til den brukte jeg en kjøleskap motor som jeg plukket fra et gammelt kjøleskap som stod utenfor Elkjøp.
                          Trykktanken er en gammel dykkerflaske i stål som ikke fikk godkjent trykktest.
                          Denne fikk jeg av dykkesenteret som trykktestet tanken.

                          Jeg laget kompressoren fordi jeg ville ha en som ikke støyet. Denne støyer like lite som et kjøleskap. Ganske behagelig når en holder på med lakkering.

                          Veldig enkel å lage og kan gjøres veldig billig.
                          Min kostet noen kroner pga. manometer, trykkventil osv. som jeg kjøpte på Biltema.
                          Ca. 500,- om jeg ikke husker feil.

                          Legger ved et bilde av den her.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Hvor høyt arbeids trykk har den kjøleskaps kompressoren?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vingemutteren
                              Hvor høyt arbeids trykk har den kjøleskaps kompressoren?
                              Jeg har satt min til å pumpe opp til 10 bar, da stopper den.
                              Slår inn igjen og pumper opp når den kommer ned til 7,5 bar.

                              Har egen trykkreguleringsventil på uttaket som jeg regulerer det trykket jeg trenger for airbrush ol.

                              Tanken er på 15 liter.

                              Comment

                              Working...
                              X