Unconfigured Ad

Collapse

Luftrectracts

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

    #1

    Luftrectracts

    Jeg tenkte jeg så smått skulle begynne å planlegge innkjøp av en warbird for kommende sesong, og lurer litt på dette rundt luftretracts.

    Har ikke sett dette i bruk selv, og finner fint lite info på nettet.
    Kan noen med erfaring fortelle litt om emnet? Må det fylles luft for hver tur, hvor mange ganger kan man ta inn/ut hjulene, hvordan pumpe brukes, bruker dere noe instrument for å sjekke om det er fyllt på nok luft, etc etc? Hadde satt pris på dette.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

    #2
    Jeg fyller alltid luft før en flytur. Har man måler i flyet kan man jo se om det er tilstrekkelig trykk på tanken til at man ikke trenger å fylle. Jeg har ikke målere i flyene mine.

    På mine fly kan jeg ta ut og inn hjulene rundt fire ganger med en medium robart tank. Større tank betyr flere cycler.

    Jeg bruker en kompressor som er laget for vanlig dekkventil. Den passer på Robart-ventilen i det ene flyet mitt og på en kobling som jeg har laget i det andre flyet mitt.

    Robart (og sikkert flere) lager trykkmåler som kan monteres på flyet og som viser trykket på tanken til enhver tid.


    Trykkluft er superenkelt å installere.

    Comment

    • TapZ
      • Oct 2005
      • 711

      #3
      Interessant. Er utstyret tungt kontra mekanisk retracts? (2 legger + halehjul)
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment

      • ofremmi
        • Sep 2002
        • 490

        #4
        Hei
        Ikke for å disse luft-opptrekk (har brukt det selv i flere år), men for skalafly må det da være bedre med elektriske da de går inn sakte, jevnt og fint. Har brukt det og jeg En Sveitser (Bruno Giezendanner) satte slikt i produksjon for mange år siden, og hans enke påser at de fortsatt er i produksjon. Vet ikke om de fortsatt selger direkte, men ta en titt her : http://www.rewomodell.de/html/hauptt...eil_index.html
        mvh
        Ola
        www.ofremmi.info

        Comment

        • Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

          #5
          De så spennende ut Ola, men kanskje noe tyngre enn luftunderstell? Trenger vel litt ekstra batteri også? De nye luftventilene gjør det forresten mulig å juster hastigheten på opptrekket slik at det blir både sakte og skala.
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment

          • JarKri
            • Jun 2002
            • 158

            #6
            Luft Retracts

            Originally posted by ofremmi
            Hei
            Ikke for å disse luft-opptrekk (har brukt det selv i flere år), men for skalafly må det da være bedre med elektriske da de går inn sakte, jevnt og fint. Har brukt det og jeg En Sveitser (Bruno Giezendanner) satte slikt i produksjon for mange år siden, og hans enke påser at de fortsatt er i produksjon. Vet ikke om de fortsatt selger direkte, men ta en titt her : http://www.rewomodell.de/html/hauptt...eil_index.html
            mvh
            Ola
            Det finnes vel ogsaa noe som kalles "reduction valve" til luft retracts. Har ikke provd det selv ennaa, men det gjor at luft retractene gaar saktere opp og ned. Er det noen som har provd dette ennaa?
            Jaran
            Jaran

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #7
              Originally posted by ofremmi
              Hei
              Ikke for å disse luft-opptrekk (har brukt det selv i flere år), men for skalafly må det da være bedre med elektriske da de går inn sakte, jevnt og fint. Har brukt det og jeg En Sveitser (Bruno Giezendanner) satte slikt i produksjon for mange år siden, og hans enke påser at de fortsatt er i produksjon. Vet ikke om de fortsatt selger direkte, men ta en titt her : http://www.rewomodell.de/html/hauptt...eil_index.html
              mvh
              Ola
              Hvis du ser litt på filmer av fullsize warbirds, for eks. spitfire så går jo ikke hjulene så jevnt å fint inn. Det ene henger alltid etter det andre også på grunn av at det ikke er nok hydraulisk trykk til å trekke opp begge samtidig. Og de skala modellene jeg har sett med mest realistisk retract har vært luft opperert. De har da også gått veldig sakte opp.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • jørgen123
                • Jul 2005
                • 706

                #8
                jeg mener å huske at noen hadde brukt en klemme for å få dem til å gå saktere opp. sett klemmen over slangene som går ut til hjul leggene. den skal ikke klemme over slangen helt, men klemme litt over.
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment

                • o-esped
                  • Jul 2005
                  • 224

                  #9
                  Jeg skal nå legge inn luft retract i flyet mitt. Der har jeg fått tips om å legge rundt en fuel slange med en hjulstopper rundt så man kan strupe ned trygget uavhengig av hverandre. Med dette kan du skape ønskede "sekvenser"
                  Mvh.

                  Ole Chr. Espedal
                  __________________
                  Scale Warbirds of Norway
                  www.scalewarbird.org
                  __________________
                  Kyosho Piper Cub
                  Hangar 9 P-51 Mustang
                  Great Planes Super Decathlon
                  Hirobo Shuttle Plus
                  Top-Flite P-40E Gold Edition
                  Kyosho Jet Illusion
                  Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
                  Mini Mag (Trainer for min far)
                  E-Flight AT-6 Harvard

                  Comment

                  • torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

                    #10
                    Spennende konsept

                    Om dette kommer på markedet så må det være et svært godt alternativ til luft. Her snakkes det om opp mot 30-40 opptrekk på en oppladning. Ikke no mikk og makk med lufttank, slanger og sånt.


                    Desverre så ser det ut som produksjonen lar vente på seg på grunn av barnesykdommer. Se denne tråden for mer:
                    http://www.rcuniverse.com/forum/m_4876762/tm.htm
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment

                    • torgust
                      • Aug 2005
                      • 842

                      #11
                      Nå skjer det ting med Lado Techs løsning for skalahastighets retracts.

                      Se følgende tråder på rcu

                      http://www.rcuniverse.com/forum/m_48...tm.htm#4876762
                      http://www.rcuniverse.com/forum/m_48...tm.htm#5172217

                      Ser for meg at mange skalabyggere kommer til å få øynene opp for denne løsningen. Du kan f,eks programmere retractsene til å gå opp uavhengig av hverandre slik at man kan simulere P51-D og Spitfire hvor det ene hjulet henger litt etter det andre.
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment

                      • Jan_Petter
                        • Jan 2006
                        • 900

                        #12
                        Et godt tips !

                        Den var ikke dum. Da blir det kanskje til at jeg tester det på Mustangen likevel, siden de blant annet er laget for å passe til Robart sine 1/5 P-51 understell
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment

                        • P-51D_OLD_CROW
                          • Oct 2006
                          • 840

                          #13
                          Heisann!
                          Blåser litt liv i denne tråden igjen når det gjelder disse LADO-TECH retractsene.
                          Står på trappene til å bestille meg et kit til å bytte fra luft til elektrisk på ESM Spit'en min.
                          Lurte på om det er noen som har erfaring fra disse retractsene?
                          Stig-Arne Isaksen

                          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                          Comment

                          • Viggkri2
                            • Nov 2005
                            • 1048

                            #14
                            Ser du på Lado sin hjemmeside, så er vel ikke det produsenten å satse på for øyeblikket.
                            ( sykdom, avvikling)

                            Comment

                            • Karmann
                              Moderator
                              • Oct 2006
                              • 735

                              #15
                              Her er 43 sider med erfaringer med Lado. Nå har han vel omsider gitt seg men han ville aldri blitt nominert til årets bedrift for kundebehandling ser det ut til.

                              http://www.rcuniverse.com/forum/m_8425919/tm.htm
                              Mvh
                              Morten Aase

                              Comment

                              Working...