Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lage film for Youtube el. trenger litt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lage film for Youtube el. trenger litt hjelp

    Jeg bruker studio 9 til videoredigering. Som oftest lager jeg dvd filmer. Men hvilken "innstilling" skal jeg bruke for å feks legge filmen inn på youtube el.l.?
    Mulighetene er AVI, MPEG, STREAM, SHARE og DISK.
    HVa gir best mulig kvalitet på minst mulig fil?

    Dette er jeg ikke god på


    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    ta en titt her:
    404 Not Found

    så finner du nok den infoen du mangler.

    edit: glemte å si at MPEG eller Quicktime er de to mest brukte formatene, AVI er bra men det er ikke alle som kan se AVI filer uten videre, de fleste klarer MPEG eller .MOV (QuickTime) uten å måtte laste ned ekstra drivere eller kodekser.

    mvh
    /RO
    Last edited by telecaster; 31-12-06, 09:53.



    Comment


    • #3
      Det er vel heller sjeldent at folk kan spille av Quicktime uten å installere programvare fra Apple, eller enda bedre en skikkelig videoavspiller som VLC.

      Men har lite å si for youtube, da de baserer seg på en flash-basert nettspiller som ikke krever noe av maskinen, bortsett fra flash installert (som de fleste har)

      We specifically recommend the MPEG4 (Divx, Xvid) format at 320x240 resolution with MP3 audio. Resizing your video to these specifications before uploading will help your clips look better on YouTube.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Jeg lager som regel videoen ferdig i Studio9 selv og lagrer i "fullformat" - dvs uten komprimering. Deretter laster jeg inn sekvensen i Windows MovieMaker (inkl. i XP) og komprimerer den der. Grunnen til det er at i WMM kan jeg definere akkurat hvor mange MB filmen skal ende opp med. 2MB/min synes jeg er akseptabelt. Format er .wmv som de aller fleste ikke har noen problemer med.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          jeg bruker .mov fimer og funker utmerket! men jeg bruker kompressor, (apple) final cut,
          T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
          Yak 54 m ASP65
          Depron vrak ;)
          masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

          "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

          -- Ronny --

          Comment

          Working...
          X